Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Filoni: "A vorbi despre «Ordin onorific» este deviant"

De François Vayne

A nu uita niciodată că "iubirea și solidaritatea califică Ordinul ecvestru al Sfântului Mormânt", toți membrii sunt "onorați să le aibă drept caracteristici ale noastre în favoarea Bisericii patriarhale de Ierusalim și a atâtor frați și surori aflați în nevoie care trăiesc în țara aceea, binecuvântată de Cel Preaînalt, dar care are nevoie și de pace". Cu aceste cuvinte, cardinalul Fernando Filoni a amintit misiunea tuturor celor care aparțin Ordinului al cărui Mare Maestru a fost numit de papa. Cardinalul și-a început mandatul la 1 februarie 2020, cu o Liturghie în biserica "Santo Spirito in Sassia", situată în fața lui Palazzo della Rovere, sediu al Marelui Magisteriu. L-au însoțit pe cardinal la Liturghie, în timpul căreia a încredințat Domnului slujirea sa și drumul din următorii ani, înalții demnitari ai instituției pontificale, locotenenții italieni și cavalerii și damele din Roma. Cu ocazia începerii mandatului, l-am întâlnit pe noul mare maestru Filoni.

Eminență, cu ce spirit înfruntați această nouă responsabilitate pe care papa v-a încredințat-o la 8 decembrie?

În viața mea de slujire a Bisericii, mai întâi ca vice-paroh la Roma (nouă ani), apoi în slujba Scaunului Apostolic (aproape patruzeci de ani) am învățat să iubesc fiecare realitate la care am fost destinat. Printre ele nu pot să nu evidențiez misiunile ecleziale în Orientul Apropiat: Iran (în timpul războiului Iran-Irak), Irak și Iordania (2001-2006). În Iordania, îndeosebi cât privește teritoriul unde profeții, Moise, Ioan Botezătorul și în sfârșit Isus au predicat, am fost marcat de aceste legături unice cu Istoria Sacră. Nu mi-aș fi imaginat vreodată că mă voi ocupa din nou de ea cu numirea în fruntea Ordinului Sfântului Mormânt din Ierusalim. Mi s-a părut că mă întorc la o "iubire" neuitată.

În ziua numirii sale a fost scris pe social că funcția de mare maestru al ordinului este onorifică. Ce răspundeți la această afirmație? Și mai în general, în ce mod apartenența la ordin nu este pur și simplu o onoare pentru membrii?

Cred că Ordinul Sfântului Mormânt din Ierusalim dezvoltă două dimensiuni, cel mult necunoscute și pentru mass-media. Ordinul are fără îndoială o istorie seculară. A ne opri la asta mi se pare reductiv și oricum incomplet. Astăzi Ordinul este o mare familie de voluntari (30 de mii), răspândiți în toată lumea, care, cu propria contribuție, permit în Țara Sfântă nu numai ca locurile cele mai sacre pentru creștinătate să nu rămână situri muzeale, ci să aibă viață. Această viață are două niveluri: primul este legat de creștinii care locuiesc acolo; în acest sens ofertele membrilor Ordinului merg pentru susținerea familiilor sărace, a școlilor primare și secundare, a Universității din Betleem, la instituții sanitare, și astăzi și la refugiați. Al doilea în favorizarea ca pelerinii din toată lumea să găsească toate locurile mai sacre adecvate pentru pelerinajul lor. Asta în sintonie cu patriarhia catolică din Ierusalim care are autoritate asupra Israelului, Palestinei și Iordaniei. În concluzie, a vorbi despre "Ordin onorific" este deviant.

Experiența dumneavoastră în slujba Bisericii este un noroc pentru Ordin, mai ales pentru că Orientul Mijlociu îl cunoașteți, fiind nunțiu în Iordania, în Irak și în Iran. Ce amintiri vii păstrați despre această parte a lumii și cum credeți că Ordinul pe termen îndelungat poate să contribuie la favorizarea păcii aici?

Pacea este rod al colaborării între părți. Este frustrant dacă se lucrează în favoarea ei și adesea se vede că este compromisă. Însă pacea se hrănește din respectarea drepturilor tuturor: mă gândesc îndeosebi la cel al oamenilor care locuiesc în Țara Sfântă (dar se poate spune același lucru pentru tot Orientul Mijlociu). Problema începe acolo unde se lasă să crească prejudecăți de superioritate, lipsă de înțelegere istorică, respingere a unei realități complexe care cere tuturor răbdare și dialog. Dacă ne gândim la moștenirea de valori care ne unesc, și nu numai spiritual, evrei, musulmani și creștini, descoperim efectiv ceea ce ne unește și înainte de toate unicitatea lui Dumnezeu care ca Tată, s-a revelat în această țară. Un Dumnezeu care nu are preferințe (deși respectând diversitățile) și în numele căruia nu ne putem lupta și ucide. Războaiele și dușmăniile violente care însângerează repetat Țara Sfântă (și Orientul Mijlociu) nu pot găsi justificare nici în Dumnezeu, nici într-o Țară care înainte de toate aparține Dumnezeului Revelației.

Ordinul este mai puțin cunoscut, victimă de multe ori a prejudecăților, în timp ce misiunea sa în favoarea Bisericii din Țara Sfântă este esențială. Ce vă așteptați din partea celor 30 de mii de membri ai Ordinului pentru ca să comunice o imagine mai dreaptă a vocației lor la sfințenie și a slujirii lor pe care o aduc Bisericii?

Prejudecățile ucid adevărul. Adesea ele se hrănesc și cu ignoranță. Totuși ne revine nouă, îndeosebi membrilor Ordinului, să lucrăm pentru a le face să diminueze și, se dorește, să dispară. Și aceste cuvinte ale mele sper să trezească dorința unei cunoașteri mai bune a Ordinului Sfântului Mormânt. Aș vrea să subliniez aici că la Ordin nu se ajunge prin neam sau grup social. Astăzi primește persoane care acceptă idealul unei vieți creștine care are rădăcini într-un mormânt gol, la care este întâlnit Isus viu, înviat. Viața unui cavaler și a unei dame este "cristologică", adică centrată pe misterul lui Isus, conform învățăturii sfântului Paul: "Dacă Cristos n-a înviat, este zadarnică predica... și credința voastră". În afară de asta, în viața lor semnificativ punctul cel mai concret se află în participarea la sprijinirea locurilor, operelor și a fraților și surorilor aflați în necesitate în Țara Sfântă. Cei 30 de mii de membri în lume constituie astfel o mare familie sau, dacă se vrea, o mare "parohie".

Ordinul este o instituție pontificală, așadar este legat în manieră intrinsecă de Sfântul Scaun. După părerea dumneavoastră, care sunt evenimentele vieții ecleziale la care damele și cavalerii ar trebui să fie foarte atenți așa încât să meargă tot mai mult în comuniune cu Biserica universală?

Las deoparte originile istorice antice. Efectiv Ordinul a avut mereu protecția Scaunului Apostolic așa încât în reconstruire, Pius al X-lea (1907) a voit el însuși să-și rezerve titlul de mare maestru al Ordinului. După acea Pius al XII-lea (1940) a trecut titlul la un cardinal, până astăzi. De aceea există o legătură intimă între Scaunul Apostolic și Ordin. Pentru acest motiv printre finalități, în afară de zelul pentru viața creștină a membrilor săi, în afară de sprijinirea operelor din Țara Sfântă, există și aceea a propagării credinței cu mărturia personală de viață și sprijinirea drepturilor Bisericii catolice în regiunea aceea respectând drepturile datorate fiecărei alte entități care favorizează conviețuirea pașnică a tuturor. De aceea, Ordinul este sensibil față de învățăturile Suveranului Pontif în această regiune dezvoltând sintonie și sprijin.

(După Vatican Insider, 7 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 512.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat