Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 5-a de peste an - Anul A - 2020

Is 58,7-10; Ps 112; 1Cor 2,1-5; In 8,12; Mt 5,13-16

"Eu sunt lumina lumii, spune Domnul. Cine mă urmează va avea lumina vieții" (In 8,12).

Duminica trecută am început să medităm Predica de pe Munte (PM), așa se numește prima predică publică a lui Isus. Această predică a început cu "Fericirile" (cf. Mt 5,1-12), fericiri prin care Isus ni le-a prezentat ca pe însușirile de caracter ale Tatălui și ale lui, ca și pe Legea fundamentală, "constituția împărăției cerurilor" și mai ales ca un caracter divin de dobândit pentru orice om care își dorește fericirea împărăției cerurilor pe care el ne-a deschis-o atât de scump, prin viața, învățătura, pătimirile, moartea, învierea și înălțarea lui în gloria Tatălui, împărăție pe care el ne-a descris-o ca locuire cu Dumnezeu și ca pe o stare fără lacrimi, fără durere și fără moarte (cf. Ap 21,3-4). la care este chemat orice om de pe pământ și din orice timp și fără nici o excepție. Omul care dorește această împărăție a sa, împărăție fondată de cele trei Persoane și pe cele trei Persoane divine, trebuie să dobândească caracterul celor trei Persoane divine. Omul care va reuși să-și modeleze ființa după caracterul celor trei Persoane divine, devine cetățean al acestei împărății, adică om de casă a lui Dumnezeu, concetățean cu îngerii și sfinții (cf. Ef 2,18-20).

Pentru a dobândi caracterul lui Dumnezeu cel întreit și unic, omul zămislit în păcat din cauza invidiei diavolului (cf. Înț 2,24) și din cauza păcatului lui Adam (cf. Rom 5,14), om supus morții (cf. Rom 6,23), dar om care acum dorește împărăția cerurilor și fericirea veșnică pierdută, după ce a cerut sprijinul celor trei Persoane divine, are nevoie acum de convertirea inimii și de pocăință (cf. Mc 1,15), pentru a deveni o ființă nouă prin însușirea caracterului divin (cf. In 3,3), caracter divin care produce în omul care și l-a însușit, sărăcia în duh, sărăcie în duh care la rândul ei este punct de sprijin și punct de pornire pentru toate celelalte virtuți (calități), care dau caracterul omului nou plămădit după caracterul lui Dumnezeu, caracter care arată omul nou devenit cetățean al noii împărății cerești, chiar începând din această viață.

Din sărăcia în duh, care este baza oricărui ajutor divin și baza oricărei virtuți, se naște mai întâi plânsul pentru starea de păcat în care s-a aflat până acum; plânsul la rândul lui deschide apoi calea spre setea de dreptate care se găsește numai în Dumnezeu și pe care numai Dumnezeu o poate da prin credința în Cristos (cf. Rom 3,22). Ajungând la acest punct, omul devenit ucenic al împărăției cerurilor, începe să arate în sine caracterul lui Dumnezeu, caracter care constă în îndurare, blândețe, curăție și pace.

Dar cum lumea neconvertită nu-l vrea pe Dumnezeu și nici caracterul său, nu-l va vrea nici pe omul cel nou care a dobândit acest caracter divin, și de aici vor apare respingerea și persecuția împotriva omului nou, împotriva creștinului bun, cetățean al împărăției cerurilor (cf. Mt 5,11-12; Lc 21,12), așa cum a apărut și împotriva lui Isus (cf. In 15,20), omul divin care a coborât din cer pentru a ne aduce împărăția cerurilor și chemarea universală de a locui în ea.

Prin această calitate de cetățean al împărăției cerurilor, de om al casei lui Dumnezeu cel întreit și unic, și de concetățean al îngerilor și sfinților (cf. Ef 2,18-19), creștinul bun care va locui pe pământ până la cea de-a doua venire a lui Isus și până la răpirea pe nori pentru slava veșnică a cerului (cf. In 14,2-3; 1Tes 4,17), este acum chemat de Isus ca să dea mărturie despre el și despre fericirile paradisului pe care Dumnezeu le-a pregătit pentru el și pentru toți cei care îl iubesc pe el (cf. Mt 10,32; Lc 12,8).

Împlinind această chemare el va îndeplini pe pământ, asemenea lui Isus, rolul sării care va împiedica stricăciunea lumii să pătrundă în sufletele oamenilor lângă care va trăi sau va lucra și va face să strălucească înaintea oamenilor înșelați de diavol prin păcat, lumina divină, lumina trăsăturilor morale ale caracterului lui Dumnezeu, începând cu cei din casa lui și continuând cu toți oamenii pe care îi va întâlni în munca și activitatea lui (cf. Mt 5,13-16). Și așa din om în om, din localitate în localitate, din țară în țară și din continent în continent, până la sfârșitul lumii, cei dornici de împărăția cerurilor, fiecare generație va avea ocazia să o dobândească. Isus spunea: "Mâncarea mea este să fac voia Tatălui care m-a trimis" (cf. In 4,34). La fel ca Isus trebuie să spună și creștinul devenit sare și lumină prin dobândirea caracterului lui Dumnezeu. De ce? Pentru că ucenicul, omul salvat de Isus și făcut moștenitor al împărăției cerurilor, este omul căruia Dumnezeu i-a încredințat spre aducere la el și la împărăția sa pe toți oamenii. Iată ce spune Dumnezeu în acest sens: "Dacă străjerul va vedea venind sabia, și nu va suna din trâmbiță, și dacă poporul nu va fi înștiințat, și va veni sabia și va răpi viața vreunui om, omul acela va pieri din pricina nelegiuirii lui, dar voi cere sângele lui din mâna străjerului" (Ez 33,6). Deci este obligatoriu pentru orice creștin care speră la desfătările împărăției cerurilor, să fie pentru oamenii din lume, sare și lumină, sare care oprește corupția lumii și lumină care arată calea cea bună, calea vieții, așa cum spune Isus astăzi (cf. Mt 5,13-16).

La moartea unei tinere cineva a sus aceste cuvinte: "Când era printre noi, era mai ușor să fii bun!" Oare se poate un elogiu mai bun? Eu cred că nu! Sfântul Bernard (1090-1153), un francez, spunea ca fără învățătura lui Isus, reflectată din viețile creștinilor, lumea nu are nici o atracție și nici un gust al veșniciei fericite. Fără Cristos lumea se corupe ca alimentele nesărate. Fără Cristos lumea umbla în întunericul viciilor și al iadului, ca orbii.

Psalmul 112, psalmul responsorial de astăzi, ne spune că sunt unele persoane care se tem de veștile rele (v. 7). Oamenii care nu îl cunosc pe Dumnezeu și bunătatea lui și mai ales nu au prietenia cu Dumnezeu, se tem de veștile rele pentru că ei locuiesc ca într-un întuneric și nu au siguranța unde își pun piciorul. Pe când cei care îl cunosc pe Dumnezeu și au prietenia lui, au picioarele pe stâncă (cf. Ps 40,2) și fac să răsară peste cei care trăiesc în întuneric, lumina lui Dumnezeu. Iată două exemple biblice care lămuresc această situație: Împăratul Belșațar a făcut un mare ospăț celor o mie de mai mari ai lui și a băut vin din vasele sfinte din templul din Ierusalim, vase pe care le-a furat tatăl său Nebucadnețar. Când a văzut scrisul de pe perete al mâinii nevăzute a dreptății divine, de teamă împăratul a îngălbenit, și gândurile atât l-au tulburat, că i s-au desfăcut încheieturile șoldurilor, și genunchii i s-au izbit unul de altul (cf. Dan 5,1-6). Ei bine, așa cum spunea psalmul 112, prietenia cu Dumnezeu înlătură orice teamă: fie de oameni (v. 8) fie de evenimente neplăcute (v. 7). Inima celui care se încrede în Dumnezeu nu este tulburată de ceea ce se întâmplă (cf. Prov 1.33), este tare (v. 7), pentru că Domnul o susține (v. 8), așa cum a susținut inima credinciosului Daniel în robia Babilonului, fie înaintea împăraților, fie în groapa leilor (cf. Dan 6,22), împărat și supuși care au văzut în Daniel lumina și adevărul lui Dumnezeu și au crezut în el (cf. Dan 6,25-27).

Iosue, este încă un exemplu al prieteniei luminoase cu Dumnezeu, prin care un popor a venit la credință. Iosue era în drum spre Țara Promisă, când a fost anunțat că cinci regi din Canaan vin împotriva lui. Iosue nu s-a temut de amenințarea lor, dar s-a încrezut în Domnul care i-a promis biruința și i-a biruit; numai pe cei cinci, dar și pe alți regi până la treizeci și unu (cf. Ios 12,1-22).

Psalmistul continuă spunând că o inimă încrezătoare în Domnul, este și o inimă sensibilă și plină de dragoste, căci cel drept este îndurător (v. 5), răspândește și dă săracilor (v. 9). "Este plin de îndurare și milos", așa cum este însuși Dumnezeu, tatăl său (v. 4). Iar această inimă sensibilă, îndurătoare și plină de dragoste, este iarăși o sare și o lumină pentru cei care zac în întunericul păcatului.

Regele David care a scris acest psalm, o imagine profetică a lui Isus, după ce a adus Chivotul Domnului la Ierusalim și a oferit jertfe înaintea Domnului, "a împărțit la tot poporul, la toată mulțimea lui Israel, bărbați și femei, fiecăruia câte o pâine, o bucată de carne și o turtă de stafide. Și tot poporul a plecat întărit, fiecare la casa lui" (2Sam 6,18-19), exact cum a făcut și Isus cu mulțimile care l-au urmat în pustiu pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu (cf. In 6,11), căci cel drept este milos (cf. Ps 111,4; Iac 5,11).

Toți drepții Vechiului și Noului Testament, în frunte cu Isus, au fost și sunt sare care oprește stricăciunea lumii și lumină care călăuzește spre împărăția lui Dumnezeu. Și așa trebuie să fie orice creștin căruia Dumnezeu, ca unui supraveghetor al său, i-a încredințat pe toți oamenii. Însă au fost și oameni falși care chiar dacă împlineau fapte de sare și lumină, nu le făceau spre slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor, ci le împlinea spre satisfacerea egoismului și patimilor lor. Așa este cazul cu evreii din prima lectură care posteau și mimau duhul zdrobit și smerit plăcut lui Dumnezeu (cf. Is 57,15; 66,2), dar în realitate erau niște contestatari ai dreptății și iubirii lui Dumnezeu.

Din pregătirea noastră creștină bazată pe Biblie știm că Dumnezeu nu se mulțumește numai cu simple forme de evlavie exterioare, nici cu simple declarații evlavioase (cf. Mt 7,21). Prin gura profetului Zaharia, Dumnezeu ne pune tuturor celor falși o directă: "Cu adevărat, ați postit pentru mine, chiar pentru mine?" (Zah 7,5). În spatele unor frumoase forme de evlavie și numai de fațadă, ca în cazul oamenilor din prima lectură, cei falși ascund multe lucruri rele, ca: împlinirea poftelor chiar și în ziua sfântă a Domnului, duritate, egoism, contestări și certuri (v. 3,4), judecăți, critici și amenințări cu degetul (v. 9), flecării și cuvinte deșarte (v. 13). Adevăratele exigențe sau cerințe ale lui Dumnezeu, atunci când postim și chiar și atunci când nu postim, sunt: să o rupem cu obiceiurile rele și cu păcatul, cu aceste lanțuri care ne țin sub puterea vrăjmașului (v. 6; Dan 4,27). Cartea Proverbelor 18,13 ne amintește că mila divină este promisă numai acelora care își mărturisesc fărădelegile și se lasă de ele. Numai când vom pune în practică dragostea sub toate formele sale și în toate ocaziile care ni se ivesc, numai atunci vor avea parte de promisiunile divine. "Împarte pâinea ta cu cel flămând, adu-i în casa ta pe săracii fără adăpost, când vezi un om gol, îmbracă-l și nu-i lăsa deoparte pe cei din neamul tău! Atunci, lumina ta va răsări ca zorile și vindecarea ta se va arăta repede; dreptatea ta va merge înaintea ta și gloria Domnului te va păzi din spate. Atunci îl vei chema pe Domnul și el îți va răspunde, vei striga și el va zice: «Iată-mă!» (Is 58,7-10)"!

O sare care oprește ca stricăciunea lumii să pătrundă în inimile și viețile oamenilor și o lumină care conduce la Dumnezeu este și smerenia vieții, o altă față a sărăciei în duh, care se opune păcatului capital numărul unu, mândria vieții, despre care dă mărturie lectura a doua (cf. 1Cor 2,1-5). Când Paul a fost trimis să predice evanghelia, el a făcut facă această lucrare de sare și lumină cu o smerenie sinceră plăcută lui Dumnezeu. În ce privește stilul, el n-a predicat ca un orator păgân iscusit în arta de a mișca inimile oamenilor, deși avea această capacitate, dar i-a lăsat Duhului Sfânt misiunea de a mișca inimile oamenilor, el mulțumindu-se de a predica modul în care Dumnezeu a mântuit lumea, prin suferințele și crucea lui Cristos. Atât de mult i-a plăcut cerului logica fericirilor în care a intrat Paul în predica lui cu smerenie, că Dumnezeu a scos întreaga cetate a corintenilor din stricăciunea și întunericul păgânismului.

Toate exemplele biblice sugerate de lecturile biblice de astăzi prin care un om al fericirilor poate deveni sare și lumină, cetate luminată pe munte și nu lumină sub obroc, aș putea să le sintetizez în practica celor trei virtuți teologale: practica sinceră a iubirii față de Dumnezeu, față de aproapele și față de întreaga creație; în viața trăită cu speranța împlinirii veșnice, în ciuda lipsurilor, bolilor și necazurilor prin care trecem; apoi prin credința arătată prin fapte evidențiate în cinstea verbală, comportamentală, financiară, socială, care mișcă multe inimi spre Dumnezeu.

Creștinul sărac în duh, blând, milostiv, curat cu inima, flămând și însetat de dreptate, făcător de pace și persecutat pentru caracterul lui Dumnezeu din el, nu numai că are promisă o mare răsplată de fericire în ceruri, ci aduce cu sine și un prinos de multe suflete la împărăția lui Dumnezeu.

Să ne rugăm lui Dumnezeu Tatăl nostru și să spunem: Doamne, fă din noi toți martori credibili ai Evangheliei tale, ca să dăm gust și lumină lumii, în Duh și adevăr, prin Cristos Domnul nostru! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 989.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat