Povestirea și Cuvântul: apă a vieții pentru setea omului rătăcit
Legătura între Mesajul pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale și Duminica Bibliei
De Andrea Monda
Există o legătură evidentă între Mesajul publicat la 24 ianuarie de papa Francisc pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale și Duminica Bibliei, inițiativă voită de Sfântul Părinte care începe chiar astăzi. Legătura se poate găsi în titlul în începutul Mesajului pe care anul acesta papa a voit să-l dedice "temei povestirii, deoarece cred că pentru a nu ne rătăci avem nevoie să respirăm adevărul istoriilor bune". Duminica Bibliei are în centrul său Biblia, o povestire bogată în adevărul istoriilor bune, un text, o "țesătură" de istorisiri care au puterea de a ne face să respirăm, adică de a ne face să trăim, respingând acea rătăcire care însoțește viața fiecărui om.
Biblia nu este o carte de teorii abstracte, ci o culegere de povestiri, o bibliotecă (din grecescul Ta Biblía, Cărțile) de 73 de cărți pline de relatări, de istorisiri care împreună compun "istoria mântuirii". Fiecare istorie umană este o istorie de mântuire, acesta este sensul ultim al literaturii: omul cunoaște rătăcirea pe care viața o aduce cu sine ("calea dreaptă era rătăcită", cântă Dante în celebrul său incipit) și înfruntă abisul fără nume al morții. Literatura este povestirea acestei experiențe: omul care se întoarce viu din moarte poate să povestească, pentru că răul, așa cum afirmă Paul Ricoeur, nu se poate explica, ba chiar este lipsa explicației, dar se poate povesti. Primii oameni se întorceau de la vânătoare (aducând morți și răniți cu ei) și în jurul focului povesteau aventura și adesea vreunul făcea artă din ea, pictând acele istorii pe pereții peșterii, pentru că "viața devine istorie" cum afirmă titlul Mesajului papal. Poemele celor din vechime nu întâmplător sunt niște "nostoi", niște întoarceri din oroarea războiului, ca aceea a lui Ulise, dar și în modernitate, ca în romanul lui Melville: Ismael, unicul supraviețuitor al Pequod, prins de sicriul plutitor, se întoarce din moarte și povestește. Așa se întâmplă în Evanghelie, care este o povestire izvorâtă din big-bangul aparițiilor lui Cristos înviat discipolilor săi.
Și astăzi, în lumea contemporană, hiper-conectată și "hiper-comunicativă", a povesti istorii este, amintește papa, problemă de viață sau de moarte. Trebuie dat spațiu cuvintelor, Cuvântului, altminteri murim sufocați de bârfe pentru că bârfa este adevăratul dușman, opusul cuvântului, nu tăcerea. Cuvântul și tăcerea trăiesc unul grație alteia, unul din alta pentru că tăcerea este sânul cuvântului și așa cum tăcerea și cuvântul generează și regenerează viața, bârfa în schimb produce moarte, ucide.
Duminica Bibliei amintește centralitatea Cuvântului lui Dumnezeu adunat în Biblie în viața creștinului, o temă asupra căreia papa Francisc a revenit adesea în predica sa. În Biblie creștinul poate să contemple cum "viața devine istorie": Dumnezeul trinitar, creator al vieții, în a doua persoană a Cuvântului, "s-a făcut trup și a locuit între noi", a parcurs străzile prăfuite ale oamenilor. Misterul lui kenosis a lui Cristos, a "înjosirii" sale, până la moartea pe cruce a generat mult rod, viața și mântuirea pentru toți oamenii creaturile sale. Cristos este Cuvântul, Cuvântul lui Dumnezeu care, așa cum spune profetul Isaia, acționează ca ploaia și zăpada care "coboară din ceruri și nu se întorc acolo fără să ude pământul și să-l facă să rodească, să încolțească și să dea sămânță semănătorului și pâine celui care mănâncă, la va fi cuvântul meu care a ieșit din gura mea: nu se va întoarce la mine în mod zadarnic, fără ca să facă ceea ce îmi place și să aibă succesul pentru care l-am trimis", exact la fel Isus, adică viața lui Dumnezeu făcută istorie, împlinește misiunea sa de iubire "până la sfârșit".
Sunt istorii "bune" cele din Biblie? Desigur, dar în ce sens? Vestea pe care ele o aduc este Evanghelia, Vestea Bună, răscumpărarea oamenilor realizată de Cristos, dar sunt bune înainte de toate pentru că sunt istorii "adevărate". Din acest punct de vedere textul biblic are un realism extraordinar, care nu face niciun rabat la cruzimea vieții și la toate zonele sale de umbră. Dacă Platon în Grecia recomanda artiștilor să nu povestească obscenitățile și mârșăviilor vieții, nu așa se întâmplă pentru autorii inspirați ai textului biblic. Ucideri, trădări, eșecuri, nimic din toate acestea nu este cruțat pentru cititorul Bibliei care în zadar va căuta un "happy end" absent în cea mai mare parte a evenimentelor relatate în ea. Personajele din acele evenimente intră în scenă cu tot adevărul lor format din noblețe împletită cu meschinărie și chiar și cei mai "mari" sunt văzuți în fragilitatea lor constitutivă (să ne gândim de exemplu la marele rege David) adică omenitate. Punctul este că istoriile pe care Biblia le povestește sunt bune, adică aduc vestea bună, dar nu sunt "dulci", este mai multă sare decât miere în cuvântul lui Dumnezeu care este așa cum spune Scrisoarea către Evrei: "Viu, plin de putere și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii". De acest cuvânt ascuțit are nevoie omul din orice epocă și astăzi chiar și creștinii pentru că riscul este acela de a cădea în ispita de a-i elimina boldul, așa cum a intuit criticul literar Northrop Frye (definiția sa a Bibliei "Marele Cod" al literaturii): "Reacția normală a oamenilor în fața unei mari construcții culturale ca Biblia este de a face ceea ce i-au făcut filistenii lui Samson: să o reducă la neputință și apoi să o închidă într-o moară ca să macine resentimentele și prejudecățile noastre...". Împotriva acestei ispite "conciliante" se bate papa Francisc și chiar inițiativa Duminicii Bibliei trebuie să fie citită în cadrul acestei lupte, o luptă pe care pontiful o duce cu mare încredere în forța acelui Cuvânt, pentru că așa cum conclude același Frye: "... dar părul său ca acela al lui Samson, poate că au început și acolo să crească din nou".
(După L'Osservatore Romano, 26 ianuarie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
Foto: Wikipedia: Domenico Ghirlandaio, Chemarea Apostolilor - 1481
lecturi: 669.