A-l lăsa pe Dumnezeu să intre în viața noastră
De Giovanni Zavatta
"Domnul nu s-a născut într-un palat regal, ci într-o grotă umilă, în sărăcia absolută. Ce poate să fie mai mizerabil decât un grajd, mai umil decât o iesle pentru animale? Totuși există un loc mai rău: este pustiul inimii umane, arsă de păcat, înstrăinată de Dumnezeu, lâncedă, goală, sclavă a patimilor". În mesajul de Crăciun, patriarhul de Moscova, Chiril, i-a invitat pe credincioși să pună deoparte egoismele, ambițiile personale, amintind că "suntem în măsură să facem din sufletul nostru un templu al lui Dumnezeu" și că "Domnul este aproape, este de acum la ușă și așteaptă cu răbdare ca noi să-l vedem cu ochii credinței, să-l lăsăm să intre în viețile noastre, să ascultăm cuvântul său, să răspundem la iubirea sa, permițându-i să acționeze în noi".
Primatul Bisericii ortodoxe ruse - care împreună cu alte Biserici orientale care urmează calendarul iulian sărbătorește Crăciunul, la 7 ianuarie - se întreabă dacă uneori "nu suntem ca Irod", cu inima amară și plină de invidie, care nu acceptă adevărul divin, nu se bucură, care tremură nu de frica de Dumnezeu ci de lașitate: "Să reflectăm dacă nu suntem și noi ca el în acțiunile noastre, dacă nu punem pe primul loc bunăstarea și confortul nostru, dacă nu ne este teamă că vreunul poate să fie mai bun decât noi, mai talentat, mai gentil, dacă nu-i facem rău în tentativa de a-l răni sau a-l umili, de a-l împinge jos de pe piedestal în așa fel încât să ocupăm noi primul loc. Și să ne întrebăm", insistă Chiril, "dacă nu ne simțim noi înșine izvorul adevărului și nu Domnul și poruncile sale, dacă nu devenim motiv de scandal pentru alții prezentând ca adevăr opiniile noastre, dacă nu facem bucățele cămașa lui Cristos cu acțiunile noastre ambițioase, dacă nu semănăm discordie și nemulțumire în mijlocul fraților noștri și surorilor noastre în credință". De aici îndemnul de a depune "tot ceea ce împovărează și păcatul care ne asediază" (Evr 12,1), să înălțăm "rugăciuni fervente pentru întărirea unității ortodoxiei și multiplicarea carității, amintindu-ne că «Iubirea este îndelung răbdătoare, iubirea este binevoitoare, nu este invidioasă, iubirea nu se laudă, nu se mândrește. Ea nu se poartă necuviincios, nu caută ale sale, nu se mânie, nu ține cont de răul primit. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură» (1Cor 13,4-7)".
Domnul, continuă textul, "nu respinge pe nimeni, nu disprețuiește pe nimeni; dimpotrivă, se îmbracă în natura noastră umană, o reînnoiește prin întruparea sa divină, prin suferințele sale pe cruce și prin învierea sa dătătoare de viață, o înalță în sânul Treimii, o sfințește cu rămânerea sa la dreapta tronului lui Dumnezeu. Prin intermediul trupului dătător de viață al lui Cristos, al sângelui său preacurat vărsat pentru fiecare dintre noi, luăm parte la sacramentul Euharistiei, ne unim cu trupul său și împărtășim același sânge cu Mântuitorul și unii cu alții. Totuși - patriarhul de Moscova în mesaj nu ascunde tensiunile care străbat lumea ortodoxă - astăzi constatăm din păcate că valuri de discordie zdruncină nava Bisericii, că o furtună de neînțelegeri și contradicții se dezlănțuie împotriva unității credincioșilor ortodocși, care unii, întunecați de dușman și ispititor, preferă, la izvorul apei vii, «izvorul irațional al ereziilor noroioase și dezgustătoare» (Canonul duminicii al sfinților părinți de la Conciliul I ecumenic). În acest moment dificil, trebuie să ne amintim toți că Domnul s-a născut, a fost răstignit și a înviat din morți pentru fiecare dintre noi, și că a întemeiat pe pământ Biserica una, sfântă, catolică și apostolică. Aparținând Bisericii, suntem chemați să depășim discordia, contradicțiile și conflictele, să vindecăm schismele, să-i ajutăm pe cei care trăiesc ororile războiului și îndură persecuții și nedreptăți".
În zilele trecute patriarhul de Ierusalim, Teofil al III-lea, a scris patriarhului ecumenic Bartolomeu și celorlalți primați ortodocși invitându-i la o întâlnire în Iordania la sfârșitul lunii februarie cu obiectivul de "a restabili pacea între Biserici", pusă în discuție de acordarea, în urmă cu un an, din partea Constantinopolului, a autocefaliei Bisericii ortodoxe ucrainene condusă de Epifaniu.
(După L'Osservatore Romano, 7-8 ianuarie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 832.