|
Scrisoarea apostolică a Sfântului Părinte
Semnul minunat al ieslei, așa de îndrăgit de poporul creștin, provoacă mereu uimire și admirație. A reprezenta evenimentul nașterii lui Isus echivalează cu a vesti misterul Întrupării Fiului lui Dumnezeu cu simplitate și bucurie. De fapt, ieslea este ca o evanghelie vie, care este plină de paginile Sfintei Scripturi. În timp ce contemplăm scena Nașterii, suntem invitați să pornim spiritual la drum, atrași de umilința Celui care s-a făcut om pentru a-l întâlni pe fiecare om. Și descoperim că el ne iubește până acolo încât se unește cu noi, pentru ca și noi să ne putem uni cu el. Cu această scrisoare aș vrea să susțin tradiția frumoasă din familiile noastre, care, în zilele care preced Crăciunul, pregătesc ieslea. Precum și obiceiul de a o instala în locurile de muncă, în școli, în spitale, în închisori, în piețe... Este într-adevăr un exercițiu de fantezie creativă, care folosește cele mai disparate materiale pentru a da viață unor mici capodopere de frumusețe. Se învață de la copii: când tata și mama, împreună cu bunicii, transmit acest obicei fericit, care cuprinde în sine o bogată spiritualitate populară. Îmi doresc ca această practică să nu dispară niciodată; ba chiar sper ca, acolo unde a căzut în uitare, să poată fi redescoperită și revitalizată. Originea ieslei are referințe, înainte de toate, în unele detalii evanghelice ale nașterii lui Isus la Betleem. Evanghelistul Luca spune simplu că Maria "l-a născut pe fiul ei, primul născut, l-a înfășat și l-a culcat în iesle, pentru că nu era loc de găzduire pentru ei" (2,7). Isus este pus într-o iesle, care în latină se spune praesepium, de unde vine presepe (în italiană, n.t.). Intrând în această lume, Fiul lui Dumnezeu găsește loc acolo unde merg animalele să mănânce. Fânul devine primul culcuș pentru Cel care se va revela ca "pâinea coborâtă din cer" (In 6,41). O simbologie pe care deja Sfântul Augustin, împreună cu alți Părinți, a perceput-o atunci când scria: "Așezat într-o iesle, a devenit hrana noastră" (Serm. 189,4). În realitate, ieslea conține diferite mistere ale vieții lui Isus și le face să le simțim aproape de viața noastră zilnică. Dar să venim imediat la originea ieslei așa cum o înțelegem noi. Mergem cu mintea la Greccio, în Valle Reatina, unde Sfântul Francisc s-a oprit, venind probabil de la Roma, unde la 29 noiembrie 1223 a primit de la Papa Honoriu al III-lea confirmarea Regulii sale. După călătoria sa în Țara Sfântă, acele grote îi aminteau îndeosebi peisajul din Betleem. Și este posibil ca Sărăcuțul să fi fost impresionat, la Roma, în Bazilica "Santa Maria Maggiore", de mozaicurile cu reprezentarea nașterii lui Isus, chiar lângă locul unde se păstrează, conform unei tradiții vechi, scândurile ieslei. Fonti Francescane relatează în amănunte ce s-a întâmplat la Greccio. Cu cincisprezece zile înainte de Crăciun, Francisc a chemat un om din partea locului, cu numele Giovanni, și l-a rugat să pună în practică o dorință: "Aș vrea să reprezint Pruncul născut la Betleem și să văd într-un fel cu ochii trupului greutățile în care s-a aflat el din cauza lipsei celor necesare unui nou-născut, cum a fost așezat într-o iesle și cum zăcea pe fân între bou și măgăruș"[1]. Imediat ce l-a ascultat, prietenul credincios a mers de îndată să pregătească într-un loc toate cele necesare, conform dorinței sfântului. La 25 decembrie, au venit la Greccio mulți frați din diferite părți și au ajuns și bărbați și femei din cătunele din zonă, aducând flori și făclii pentru a lumina acea noapte sfântă. Când a venit Francisc, a găsit ieslea cu fân, boul și măgărușul. Oamenii veniți au arătat o bucurie de nedescris, pe care n-au simțit-o niciodată înainte, în fața scenei Nașterii. După aceea, preotul, pe iesle, a celebrat solemn Euharistia, arătând legătura dintre Întruparea Fiului lui Dumnezeu și Euharistie. În acea împrejurare, la Greccio, nu existau statuete: ieslea a fost realizată și trăită de cei care erau prezenți[2]. Și astfel se naște tradiția noastră: toți în jurul grotei și plini de bucurie, fără nicio distanță între evenimentul care se împlinește și cei care devin părtași ai misterului. Primul biograf al Sfântului Francisc, Tommaso da Celano, amintește că în noaptea aceea, la scena simplă și înduioșătoare s-a adăugat și darul unei viziuni minunate: unul dintre cei prezenți l-a văzut întins în iesle chiar pe Isus Prunc. De la acea iesle a Crăciunului din 1223, "fiecare s-a întors la casa sa plin de bucurie inefabilă"[3]. Sfântul Francisc, cu simplitatea acelui semn, a realizat o mare operă de evanghelizare. Învățătura sa a pătruns în inima creștinilor și rămâne până în zilele noastre ca o formă genuină pentru a repropune frumusețea credinței noastre cu simplitate. De altfel, însuși locul unde s-a realizat prima iesle exprimă și provoacă aceste sentimente. Greccio devine un refugiu pentru sufletul care se ascunde pe stâncă pentru a se lăsa învăluit în tăcere. De ce provoacă ieslea atâta stupoare și ne înduioșează? Înainte de toate, pentru că manifestă duioșia lui Dumnezeu. El, Creatorul universului, se coboară la micimea noastră. Darul vieții, deja misterios de fiecare dată pentru noi, ne fascinează și mai mult văzând că acela care s-a născut din Maria este izvorul și sprijinul fiecărei vieți. În Isus, Tatăl ne-a dat un frate care vine să ne caute atunci când suntem dezorientați și pierdem direcția; un prieten fidel care este mereu aproape de noi; ni l-a dat pe Fiul său care ne iartă și ne ridică din păcat. Amenajarea ieslei în casele noastre ne ajută să retrăim istoria care s-a trăit la Betleem. Desigur, evangheliile rămân mereu izvorul care permite să cunoaștem și să medităm acel eveniment; totuși, reprezentarea sa în iesle ne ajută să ne imaginăm scenele, stimulează afectele, ne invită să ne simțim implicați în istoria mântuirii, contemporani ai evenimentului care este viu și actual în cele mai diferite contexte istorice și culturale. În mod deosebit, încă de la originea franciscană, ieslea este o invitație de "a simți", de "a atinge" sărăcia pe care Fiul lui Dumnezeu a ales-o pentru sine în Întruparea sa. Și astfel, în mod implicit, este un apel de a-l urma pe calea umilinței, a sărăciei, a despuierii, care de la ieslea din Betleem conduce la Cruce. Este un apel de a-l întâlni și a-l sluji cu milostivire în frații și în surorile mai nevoiașe (cf. Mt 25,31-46). Îmi place acum să trec în revistă diferitele semne ale ieslei pentru a percepe sensul pe care-l poartă în ele. În primul rând, reprezentăm contextul cerului înstelat în întunericul și în tăcerea nopții. Nu numai din fidelitate față de relatările evanghelice facem așa, ci și datorită semnificației pe care o are. Să ne gândim de câte ori noaptea înconjoară viața noastră. Ei bine, și în acele momente, Dumnezeu nu ne lasă singuri, ci devine prezent pentru a răspunde la întrebările decisive care se referă la sensul existenței noastre: Cine sunt eu? De unde vin? De ce m-am născut în acest timp? De ce iubesc? De ce sufăr? De ce voi muri? Pentru a da un răspuns la aceste întrebări, Dumnezeu s-a făcut om. Apropierea sa aduce lumină unde este întunericul și îi luminează pe cei care trec prin întunericul suferinței (cf. Lc 1,79). Un cuvânt merită și peisajele care fac parte din iesle și care adesea reprezintă ruine de case și clădiri vechi, care în unele cazuri înlocuiesc grota din Betleem și devin locuință a Sfintei Familii. Aceste ruine par că se inspiră din Legenda Aurea a dominicanului Jacopo da Varazze (secolul al XIII-lea), unde se citește despre o credință păgână conform căreia templul Păcii la Roma s-ar fi prăbușit când o Fecioară ar fi născut. Acele ruine sunt mai ales semnul vizibil al omenirii decăzute, semn a tot ceea ce se ruinează, ceea ce este corupt și întristat. Acest scenariu spune că Isus este noutatea în mijlocul unei lumi vechi și a venit să vindece și să reconstruiască, să ducă din nou viața noastră și lumea la strălucirea lor originară. Câtă emoție ar trebui să ne însoțească în timp ce punem în iesle munții, pâraiele, oile și păstorii! În acest mod amintim, așa cum prevestiseră profeții, că toată creația participă la sărbătoarea venirii lui Mesia. Îngerii și steaua sunt semnul că și noi suntem chemați să pornim la drum pentru a ajunge la grotă și a-l adora pe Domnul. "Să mergem până la Betleem și să vedem acest cuvânt care s-a făcut și ce ne-a făcut cunoscut Domnul" (Lc 2,15): așa spun păstorii după vestea dată de îngeri. Este o învățătură foarte frumoasă care ne provine din simplitatea descrierii. Spre deosebire de atâția oameni preocupați să facă alte mii de lucruri, păstorii devin primii martori ai esențialului, adică ai mântuirii care este dăruită. Cei mai umili și cei mai săraci sunt cei care știu să primească evenimentul Întrupării. Lui Dumnezeu care ne vine în întâmpinare în Pruncul Isus păstorii îi răspund pornind la drum spre el, pentru o întâlnire de iubire și de uimire recunoscătoare. Tocmai această întâlnire între Dumnezeu și fiii săi, grație lui Isus, dă viață religiei noastre, constituie frumusețea sa singulară, transpare în mod deosebit în iesle. În ieslele noastre obișnuim să punem multe statuete simbolice. Înainte de toate, pe cele ale cerșetorilor și ale oamenilor care nu știu alt belșug decât cel al inimii. Precum și faptul de a fi aproape de Isus Prunc cu titlul deplin, fără ca nimeni să nu le poată scoată afară sau să le înlăture dintr-un leagăn așa de improvizat, încât săracii din jurul ei nu distonează deloc. Mai mult, săracii sunt privilegiații acestui mister și, adesea, cei care reușesc mai mult să recunoască prezența lui Dumnezeu în mijlocul nostru. Săracii și cei simpli din iesle amintesc că Dumnezeu se face om pentru aceia care simt mai mult nevoia de iubirea sa și cer apropierea sa. Isus, "blând și smerit cu inima" (Mt 11,29), s-a născut sărac, a trăit o viață simplă pentru a ne învăța să percepem esențialul și să trăim din el. Din iesle reiese clar mesajul că nu ne putem lăsa înșelați de bogăție și de atâtea propuneri efemere de fericire. Palatul lui Irod este pe fundal, închis, surd la vestea plină de bucurie. Născându-se în iesle, Dumnezeu însuși începe unica revoluție adevărată care dă speranță și demnitate celor dezmoșteniți, cei marginalizați: revoluția iubirii, revoluția duioșiei. Din iesle, Isus proclamă, cu putere blândă, apelul la împărtășirea cu cei din urmă ca drum spre o lume mai umană și fraternă, din care nimeni să nu fie exclus și marginalizat. Adesea copiilor - dar și adulților! - le place să adauge la iesle alte statuete care par să nu aibă nicio relație cu relatările evanghelice. Și totuși, această imaginație vrea să exprime că în această lume nouă inaugurată de Isus există spațiu pentru tot ceea ce este uman și pentru fiecare creatură. De la păstor la fierar, de la brutar la muzicieni, de la femeile care duc vasele de apă copiilor care se joacă...: toate acestea reprezintă sfințenia zilnică, bucuria de a face în mod extraordinar lucrurile de toate zilele, când Isus împărtășește cu noi viața sa divină. Puțin câte puțin, ieslea ne conduce la grotă, unde găsim statuetele Mariei și a lui Iosif. Maria este o mamă care contemplă pruncul său și îl arată celor care vin să-l viziteze. Statueta sa ne face să ne gândim la marele mister care a implicat-o pe această tânără atunci când Dumnezeu a bătut la ușa inimii sale neprihănite. La vestea îngerului care îi cerea să devină mama lui Dumnezeu, Maria a răspuns cu ascultare deplină și totală. Cuvintele sale: "Iată, slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău!" (Lc 1,38), sunt pentru noi toți mărturia modului de a ne abandona în credință voinței lui Dumnezeu. Cu acel "da", Maria devenea mamă a Fiului lui Dumnezeu fără a pierde, ba chiar consacrând, fecioria sa grație lui. Vedem în ea pe Mama lui Dumnezeu care nu-l ține pe Fiul său numai pentru sine, ci le cere tuturor să asculte de cuvântul său și să-l pună în practică (cf. In 2,5). Alături de Maria, în atitudine de a-l ocroti pe Prunc și pe mama sa, este Sfântul Iosif. În general, este reprezentat cu un toiag în mână, și uneori ținând în mână o făclie. Sfântul Iosif desfășoară un rol foarte important în viața lui Isus și a Mariei. El este păzitorul care nu încetează niciodată să ocrotească familia sa. Atunci când Dumnezeu îl va avertiza despre amenințarea lui Irod, nu va ezita să pornească în călătorie și să emigreze în Egipt (cf. Mt 2,13-15). Și odată trecut pericolul, va duce din nou familia la Nazaret, unde va fi primul educator al lui Isus copil și adolescent. Iosif purta în inimă marele mister care-l învăluia pe Isus și pe Maria, soția sa, și ca om drept s-a încredințat mereu voinței lui Dumnezeu și a pus-o în practică. Inima ieslei începe să palpite atunci când, la Crăciun, punem acolo statueta lui Isus Prunc. Dumnezeu se prezintă astfel, într-un prunc, pentru a se lăsa primit în brațele noastre. În slăbiciune și în fragilitate ascunde puterea sa care creează și transformă totul. Pare imposibil, și totuși așa este: în Isus, Dumnezeu a fost prunc și în această condiție a voit să reveleze măreția iubirii sale, care se manifestă într-un zâmbet și în a întinde mâinile sale spre oricine. Nașterea unui prunc provoacă bucurie și uimire, pentru că ne pune în fața marelui mister al vieții. Văzând strălucind ochii tinerilor soți în fața copilului lor abia născut, înțelegem sentimentele Mariei și ale lui Iosif care, privindu-l pe Pruncul Isus, percepeau prezența lui Dumnezeu în viața lor. "Viața s-a arătat" (1In 1,2): așa rezumă apostolul Ioan misterul Întrupării. Ieslea ne arată, ne face să atingem acest eveniment unic și extraordinar care a schimbat cursul istoriei și de la care a început să se ordoneze și numerotarea anilor, înainte și după nașterea lui Cristos. Modul lui Dumnezeu de a acționa aproape că ne uimește, pentru că pare imposibil ca el să renunțe la gloria sa pentru a se face om ca și noi. Ce surpriză a-l vedea pe Dumnezeu care asumă chiar comportamentele noastre: doarme, suge lapte de la mama, plânge și se joacă precum toți copiii! Ca întotdeauna, Dumnezeu descumpănește, este imprevizibil, încontinuu în afara schemelor noastre. Așadar, ieslea, în timp ce ni-l arată pe Dumnezeu așa cum a intrat în lume, ne provoacă să ne gândim la viața noastră inserată în cea a lui Dumnezeu; ne invită să devenim discipolii săi dacă vrem să ajungem la sensul ultim al vieții. Când se apropie sărbătoarea Epifaniei, se pun în iesle cele trei statuete ale regilor magi. Observând steaua, acei domni înțelepți și bogați din Orient au pornit la drum spre Betleem pentru a-l cunoaște pe Isus și pentru a-i oferi în dar aur, tămâie și smirnă. Și aceste cadouri au o semnificație alegorică: aurul cinstește regalitatea lui Isus; tămâia divinitatea sa; smirna umanitatea sa sfântă care va cunoaște moartea și îngroparea. Privind această scenă în iesle, suntem chemați să reflectăm asupra responsabilității pe care o are fiecare creștin de a fi evanghelizator. Fiecare dintre noi se face purtător al Veștii Bune la cei pe care-i întâlnește, mărturisind bucuria că l-a întâlnit pe Isus și iubirea sa cu acțiuni concrete de milostivire. Magii învață că se poate pleca de foarte departe pentru a ajunge la Cristos. Sunt oameni bogați, străini înțelepți, însetați de infinit, care pornesc la o călătorie lungă și periculoasă care-i duce până la Betleem (cf. Mt 2,1-12). În fața Regelui Prunc îi pătrunde o bucurie mare. Nu se lasă scandalizați de sărăcia ambientului; nu ezită să se pună în genunchi și să-l adore. În fața lui înțeleg că Dumnezeu, așa cum reglementează cu înțelepciune suverană cursul astrelor, tot așa conduce cursul istoriei, dând jos pe cei puternici și înălțându-i pe cei smeriți. Și cu siguranță, întorși în țara lor, probabil că au relatat această întâlnire surprinzătoare cu Mesia, inaugurând călătoria evangheliei în mijlocul neamurilor. În fața ieslei, mintea merge cu plăcere la momentul în care eram copii și cu nerăbdare așteptam timpul pentru a începe să o construim. Aceste amintiri ne induc să conștientizăm mereu din nou marele dar care ne-a fost oferit transmițându-ne credința; și, în același timp, ne fac să simțim datoria și bucuria de a-i face părtași pe copii și pe nepoți de aceeași experiență. Nu este important cum se pregătește ieslea, poate să fie mereu la fel sau să se modifice în fiecare an; ceea ce contează este ca ea să vorbească vieții noastre. Pretutindeni și în orice formă, ieslea relatează iubirea lui Dumnezeu, Dumnezeul care s-a făcut Prunc pentru a ne spune cât de aproape este de fiecare ființă umană, în orice condiție s-ar afla. Iubiți frați și surori, ieslea face parte din procesul dulce și exigent de transmitere a credinței. Începând din copilărie și apoi în fiecare perioadă a vieții, ne educă să-l contemplăm pe Isus, să simțim iubirea lui Dumnezeu față de noi, să simțim și să credem că Dumnezeu este cu noi și noi suntem cu el, toți fii și frați datorită acelui Prunc, Fiu al lui Dumnezeu și al Fecioarei Maria. Și să simțim că în aceasta se află fericirea. La școala Sfântului Francisc, să ne deschidem inima la acest har simplu, să lăsăm ca din uimire să se nască o rugăciune umilă: "mulțumesc"-ul nostru adresat lui Dumnezeu care a voit să împărtășească totul cu noi pentru a nu ne lăsa singuri niciodată. Dat la Greccio, în Sanctuarul Ieslei, 1 decembrie 2019, al șaptelea al pontificatului. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Tommaso da Celano, Vita Prima, 84: Fonti francescane (FF), nr. 468. [2] Cf. ibid., 85: FF, nr. 469. [3]Ibid., 86: FF, nr. 470. * * * Această revistă, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 1963.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |