|
Considerație la duminica a 33-a de peste an - Anul C - 2019 "Întăriți-vă și ridicați-vă capul, pentru că se apropie eliberarea voastră" (Lc 21,28) Din punct de vedere calendaristic, timpul în care suntem este sfârșit de toamnă când se strâng și ultimele roade ale ogoarelor și se face bilanțul productivității. Din punct de vedere al vieții creștine, suntem la sfârșit de an bisericesc, iarăși un timp de bilanț, dar de bilanț sufletesc. Din punct de vedere liturgic suntem la sfârșit de activitate pământească a lui Isus după Evanghelia sfântului Luca și ne examinăm cu ce am rămas din acest itinerar. Iar vorbind din punct de vedere escatologic suntem de mult timp la sfârșitului timpurilor (cf. Evr 9,26), timp în care așteptăm cea de-a doua venire a lui Isus în slavă, timp în care el va face bilanțul vieții noastre, iar noi vom merge fiecare spre locul veșnic pe care ni l-am ales în timpul vieții noastre. În pericopa evanghelică de astăzi, Isus pornind de la darurile pe care unii le ofereau pentru templu și apoi de la încântarea mulțimilor cu privire la templu, la ornamentele și la podoabele lui, dar fără de a putea vedea goliciunea acestui templu lipsit slava lui Dumnezeu prin respingerea sa, Isus judecă diferit. Văzând interiorul acestui templu gol de slava lui Dumnezeu prin respingerea sa ca mântuitor, Isus îl compară cu "o peșteră de tâlhari" (cf. Lc 19,46). Și nu numai atât, Isus profețește ruina acestui templu plin de ornamentele oamenilor, dar gol de slava lui Dumnezeu și anunță că din el nu va rămânea piatră peste piatră care să nu fie dărâmată (cf. Lc 21,6). Sfântul Paul spunea romanilor: "Fiindcă oamenii n-au căutat să-l păstreze pe Dumnezeu în cunoașterea lor, Dumnezeu i-a lăsat în voia minții lor inadecvate" (Rom 1,28). Aici Paul se referă la ceea ce s-a întâmplat începând cu grădina Eden, când omul s-a separat de Dumnezeu în urma neascultării sale și a avut parte de toate tragediile care au urmat în viața lui datorită singurătății sale. Istoria s-a repetat apoi cu poporul Israel. Dumnezeu i-a scos pe oamenii acestui popor din robia egipteană și la poalele Muntelui Sinai a încheiat un "legământ" cu ei, legământ prin care Dumnezeu se obliga să fie Dumnezeul lor, să-i însoțească pe cale, să le ofere hrană și protecție, să le dea țara Canaan, să locuiască cu ei în acea țară și să le dea acolo tot belșugul care izvorăște din prezența sa. Iar ei se obligau să fie numai ai lui Dumnezeu, să nu se închine la alți dumnezei ca în Egipt și să trăiască după învățăturile pe care li le-a dat la Sinai (cf. Ex 21-24). După ce au încheiat legământul și au construit Cortul, Dumnezeu a coborât cu slava lui în Cortul acela și i-a însoțit după promisiune până în Canaan. Când Solomon a construit Templul din Ierusalim, Slava lui Dumnezeu, reprezentând prezența lui, a coborât și a umplut Templul. Însă izraeliții au încălcat ambele obligații: au devenit idolatri și nu s-au ținut de învățăturile pe care li le-a dat Dumnezeu. În cele din urmă, imediat după anul 600 înainte de Cristos, profetului Ezechiel i s-a dat să vadă cum Slava lui Dumnezeu s-a ridicat din Templu și a plecat din Ierusalim și din țară (cf. Ez 11,23). Fiindcă acum nu mai aveau cu ei Slava lui Dumnezeu au rămas fără apărare și a venit regele Babilonului, Nebucadnețar, a cucerit Ierusalimul și l-a dărâmat, a pârjolit toată țara și a dus poporul în robia babiloniană. Și iarăși această istoria tristă s-a repetat. Cu Nașterea lui Isus slava lui Dumnezeu a coborât iarăși între oameni (cf. Lc 1,78; 2,32), dar lumea nu a primit slava lui Dumnezeu prin Cristos (cf. In 1,11) și cu toate minunile și învățăturile sale mântuitoare aduse din cer de la Tatăl ceresc, responsabilii Templului au respins darul lui Dumnezeu prin Isus pe care l-au dat la moarte (cf. Lc 24,20), izgonindu-l iar pe Dumnezeu din mijlocul lor. Gol de prezența lui Dumnezeu prin Cristos, templul, Ierusalimul și țara au fost devastate de romani în anul 70, iar populația țării a fost risipită pe toată fața pământului. Acum, după învierea lui Isus din morți și după Botezul nostru, Isus, slava lui Dumnezeu, a coborât iarăși din cer și locuiește acum în inimile oamenilor ca într-un templu. Iar dacă cineva va goli și acest templu de Slava lui Dumnezeu prin păcat, Dumnezeu îl va părăsi, iar urmările vor fi mai grave: "Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? Dacă cineva distruge templul lui Dumnezeu, și Dumnezeu îl va distruge pe el. Căci templul lui Dumnezeu, care sunteți voi, este sfânt" (1Cor 3,16-17). În acest sens, distrugerea templului din Ierusalim și împrăștierea populației lui, a fost o imagine profetică a pierzării celor necredincioși. Încă din capitolul 12, Isus avertizează și încurajează oamenii mai dinainte cu privire la aceste timpuri grele de pe urmă (cf. Lc 14,15; 12,11-12). Apoi în capitolul 17, Isus îi previne pe ucenici cu privire la pedepsele neașteptate care pândeau Israelul și lumea din cauza respingerii sale (cf. Lc 17,22-37), respingere pe care și astăzi mulți oameni au temeritatea să o facă. Dar Domnul știe întotdeauna să-i deosebească pe cei care-i aparțin, spunându-le: "Prin răbdarea voastră vă veți câștiga sufletele" (Lc 21,19). Acest îndemn ne privește pe toți. De aceea, sfântul Iacob ne îndeamnă: "Fiți deci îndelung-răbdători, fraților, pentru că venirea Domnului este aproape" (Iac 5,7-8). Dumnezeu este răbdător (cf. Lc 18,7) și dorește ca și copiii lui să aibă aceleași trăsături de caracter. Luca, în capitolul 21, versetele 20-21, descrie "ad-litteram", într-un mod anticipat, distrugerea Ierusalimului de către romani, care urma să aibă loc în anul 70. După ce vor fi împresurat o primă dată cetatea, armatele atacatoare ridică asediul, aparent fără nici un motiv și pleacă înspre nord. Aceasta a fost lucrarea lui Dumnezeu, pentru ca cei care au ascultat și au pus la inimă cuvintele lui Isus să poată pleca și să scape de distrugerea iminentă. Atunci creștinii, amintindu-și de cuvintele Domnului, profită de acest răgaz pentru a părăsi cetatea în grabă, înainte ca legiunile romane să revină ca s-o cotropească și s-o distrugă complet. Când vechiul popor ales a pornit spre Țara Canaanului, țară în care curge lapte și miere, Dumnezeu i-a pus în față două alternative: binele și răul, viața și moartea, binecuvântarea și blestemul: "Iată, pun astăzi înaintea ta viața și binele, moartea și răul! Aduc ca martori împotriva voastră astăzi cerul și pământul: am pus înaintea voastră viața și moartea, binecuvântarea și blestemul. Alege viața ca să trăiești tu și descendența ta, iubindu-l pe Domnul Dumnezeul tău, ascultând glasul lui și alipindu-te de el! Căci el este viața ta și lungimea zilelor tale, ca să locuiești pe pământul pe care Dumnezeul tău l-a jurat lui Abraham, lui Isaac și lui Iacob că li-l va da" (Dt 30,15.19-20). Dar când ne uităm în Biblie vedem că din cei șase sute de mii de bărbați porniți de Dumnezeu spre Țara Făgăduinței, Canaanul (cf. Ex 12,37), numai doi au ajuns la destinație: Iosue și Caleb (cf. Num 26,65; 32,12). Când noul popor ales, Biserica, a pornit pe drumul veșniciei, spre țara paradisului ceresc unde Dumnezeu va locui împreună cu oamenii, unde Dumnezeu: "va șterge orice lacrimă din ochii noștri, iar moarte nu va mai fi, nici plâns, nici țipăt, nici durere" (cf. Ap 21,3-4), Isus Cristos a spus: "Să nu se tulbure inima voastră! Credeți în Dumnezeu și credeți în mine! În casa Tatălui meu sunt multe locuințe. De n-ar fi așa, v-aș fi spus: «Mă duc să vă pregătesc un loc». Și, după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,1-3). "Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi; și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25-26) și apoi a adăugat: "Cine are poruncile mele și le păzește, acela mă iubește, iar cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu și eu îl voi iubi și mă voi revela lui. Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,21.23). Într-o zi cineva curios l-a întrebat pe Isus câți dintre cei porniți pe drumul veșniciei vor ajunge în paradis. Iar Isus a răspuns tuturor oamenilor: "Dați-vă silința să intrați pe poarta cea îngustă" (cf. Lc 13,23-25), adică prin el care este "poarta oilor" (cf. In 10,9) și care este singura poartă de intrare la Tatăl ceresc (cf. In 14,6). După cum știm din pregătirea noastră creștină, venirea lui Isus a împărțit lumea în două categorii: oameni care iubesc venirea și mântuirea sa în lume (cf. 2Tim 4,8) și oamenii care nu iubesc venirea și mântuirea sa în lume. Și vom aborda cea de-a doua venire a lui Isus din prisma celor care iubesc venirea și mântuirea lui Isus în lume. De aceea spunem pe baza liturgiei Cuvântului din această duminică că, chiar dacă ziua venirii Domnului pentru judecată "va arde ca un cuptor" (Mal 3,19), toți cei care au crezut în Isus învierea și viața, toți cei care au păzit poruncile lui care nu sunt grele (cf. In 14,21; 1In 5,3), toți cei care nu au umblat în neorânduială, toți cei care au muncit zi și noapte, toți cei care n-au mâncat pâine pe degeaba, tot cei care nu au fost povoară nimănui, toți cei care au lăsat un exemplu bun (cf. 2Tes 3,7-9), toți cei care au îndurat persecuție de la cei răi și chiar de la familiarii lor, fără să defecteze de la credință, dar dând o mărturie bună pentru Isus (cf. Lc 21,12-19), cu un cuvânt, toți cei care au iubit venirea și mântuirea lui, nu au de ce a se teme, nici de venirea lui ca judecător și nici de evenimentele care vor preceda venirea lui: războaie, revolte, cutremure mari, foamete, epidemii, fapte înfricoșătoare și semne mari din cer (cf. Lc 21,9-11), ba chiar sunt chemați să se întărească și să-și ridice capul căci izbăvirea lor este aproape (cf. Lc 21,28), căci pentru ei "va străluci soarele dreptății, iar vindecarea va veni pe aripile sale" (Mal 3,20). Pentru cei nedrepți, pentru cei care n-au iubit venirea și mântuirea lui Dumnezeu, pe toți cei mândri și care au săvârșit nelegiuirea, toate aceste evenimente vor fi înspăimântătoare, căci îi va arde ca un cuptor și ei vor fi ca pleava și nu va rămâne din ei nici rădăcină, nici ramură (cf. Mal 3,19). Pentru toți cei drepți care au iubit venirea și mântuirea lui Isus, au crezut în învierea lui și i-au păzit poruncile, toate aceste evenimente finale vor fi ca o "parolă" care le vorbește de izbăvirea și mântuirea lor apropiată, ca o "auroră" care vestește apropiata ivire a "Soarelui dreptății", ca un "cânt divin" care vine să le însoțească intrarea lor triumfală în patria veșnic fericită a paradisului. De aceea, cei drepți nu numai că nu se tem de toate aceste manifestări glorioase ale venirii Domnului, dar chiar își ridică capul și privesc spre ele, le așteaptă și se bucură de arătarea lor, căci Cel care vine le va răsplăti statornicia în bine și le va mântui sufletele (cf. Lc 21,19). Sfârșitul anunțat de Isus va fi un nou început pentru toți cei drepți, va fi o inaugurarea a unei ere noi unde vor trăi adevărata viață fericită. Va fi epoca finală când Dumnezeu suveranul absolut, îi va lua pe cei buni și fideli pentru a trăi veșnic cu el. Iar pentru cei răi va fi nu numai sfârșitul nelegiuirilor lor, ci și pedeapsa răutăților lor. Practic ei vor merge singuri acolo unde au ales în timpul vieții, căci Dumnezeu nu mântuiește pe nimeni contra voinței lui. Psalmul responsorial de astăzi, 98, ne spune că alături de noi mai așteaptă răscumpărarea și întreaga lucrare a mâinilor lui Dumnezeu, care a fost afectată și umbrită de păcatul primilor oameni: cosmos, pământ, munți, ape, faună, floră (cf. Rom 8,22). De aceea psalmistul cheamă la bucuria revenirii Domnului în glorie, întreaga lucrare a mâinilor lui Dumnezeu. "Cântați Domnului o cântare nouă" (Ps 98,1). Cântarea cea nouă este aceea care-l are ca temă pe Cristos în manifestările gloriei sale. În zorii Împărăției sale, atunci când Dumnezeu își va face cunoscută mântuirea și își va descoperi dreptatea, acest imn va fi intonat în cer, toate făpturile îi vor răspunde în ecou și la unison într-o bucurie universală și vor cânta bunătății lui Dumnezeu: "Domnul împărățește!" De această cântare vor vui marea și tot ce cuprinde ea, lumea și toți cei ce locuiesc în ea! Toate râurile vor bate din palme și munții vor tresălta de bucurie în fața Domnului care vine să judece întreg universul și să-i facă dreptate contra diavolului și morții care au molestat-o nedrept (cf. Ps 98,7-9). În anul 1833, a fost o mare ploaie de stele care a înspăimântat întreaga Scoție. În acea noapte mulțimea a alergat în toate părțile din cauza groazei. Atunci o femeie credincioasă a strigat către fiul ei: "Charles, scoală-te, căci vine Domnul pe nori!" Auzind aceste cuvinte, fiul a sărit din pat și a început să strige de bucurie: "Vino, Doamne, Isuse!" (Ap 22,20). "Eu sunt gata de răpirea pe norii cerului" (1Tes 4,17). Și au început să cânte de bucurie: "Aș vrea să zbor mai sus de nori, mai sus de zări, mai sus de stele. Aș vrea sa-ajung la Domnul meu în țara dorurilor mele!" Oare noi acum suntem gata să-l întâmpinăm cu bucurie pe Isus venind pe norii cerului? Dacă nu, să grăbim convertirea și pocăința, căci așa cum spune cântarea creștină: "Ce frumos va fi atunci când vom sta în ceruri sus împreună cu sfinții Domnului. Orice lacrimă din ochi ne-o va șterge chiar Isus, vom vedea strălucirea cerului!" Amin! Pr. Ioan Lungu * * * Duminica a 33-a de peste an. Predici la Radio Iași (17 noiembrie) lecturi: 986.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |