Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dacă sfântul Francisc se regăsește în haiku Ryōkan

Spiritualitate occidentală și orientală

De Mario Tarcisio Canducci

În 2001 era a 170-a aniversare a morții lui bonz Ryōkan (1758-1831), cunoscut ca poet, caligraf și mai ales datorită experienței sale religioase singulare trăite în secta budistă Sōtō, care este una dintre cele mai vechi din Japonia. Grație acestui eveniment, s-au înmulțit studiile dedicate ilustrului călugăr, au fost organizate congrese și, la Niigata, capitală a regiunii native a lui Ryōkan, s-a ținut o dramă Nō intitulată „Nichirin Getsurin”, adică „Soarele Luna”: cu sensibilitate franciscană s-ar putea spune „Fratele Soare Sora Luna”. Cu ocazia călătoriei pontifului în Orient, pentru a favoriza înțelegerea culturii japoneze și schimburile religioase între budism și creștinism, un franciscan minor conventual care de 55 de ani lucrează ca misionar în Japonia (îndeosebi în Dieceza de Niigata) a scris următorul articol despre consonanțele care apropie Ryōkan de sfântul din Assisi.

Ryōkan a fost primul născut al unui preot șintoist (Kannushi) care ocupa și funcția, să spunem așa, de primar al micului oraș Izumozaki, în regiunea Niigata, portul cel mai apropiat de insula Sado. Mama sa provenea din acea insulă pe care el a cântat-o după aceea în poeziile sale. Ryōkan a încercat să meargă pe urmele tatălui, intrând în viața politică din localitatea natală, însă unele experiențe amare l-au făcut să reflecteze profund asupra semnificației vieții. A fost tulburat, de exemplu, de faptul că n-a reușit să găsească soluție la o luptă între agricultori și militari. Așa cum a fost impresionat interior de o relație amoroasă care s-a terminat într-o despărțire dureroasă.

În acest moment Ryōkan a început inițierea sa în secta budistă Sōtō întemeiată, în timpurile sfântului Francisc, de vestitul maestru Dōgen. Un drum spiritual lung și o călătorie reală l-au dus până în regiunea Okayama în sud-vestul lui Kyōto. La templul din Entsuji, Ryōkan a devenit discipol al bonzului Kokusen. Acesta, la sfârșitul perioadei de inițiere a elevului, ca semn de maturitate pe calea lui Buddha, i-a înmânat un baston făcut cu o ramură de glicină, obiect pe care el l-a păstrat cu gelozie toată viața.

În acest moment Ryōkan a decis să se întoarcă în localitatea natală, unde și-a petrecut întreaga existență ca bonz fără danka (adică, preot fără parohie). Nu celebra rituri și nici nu ținea predici dar, învelit într-o haină săracă, voia cu viața sa simplă să fie o predică vie, foarte asemănător, în asta, cu sfântul din Assisi. Purta în bandulieră o traistă făcută din stofă de lână unde păstra toate averile sale: o cutiuță cu câteva pensule, cerneală, hârtie săracă pe care scria poemele sale Haiku și un castron pentru a cerși orez.

La Izumozaki, Ryōkan și-a stabilit locuință într-o colibă numită Gogoan pe văile muntelui Kogami. Mergea pe cărările printre orezăriile degradante spre Marea Japoniei și în câmpia Echigo. Se oprea pentru a privi florile și viața insectelor. Așezat, se desfăta cu vederea insulei Sado care plutea în focul apusurilor deasupra mării. Îi plăcea să dialogheze și să se joace îndeosebi cu copiii, dar nu refuza prietenia oricărei persoane cu care vorbea despre lucrurile simple ale vieții și despre suferințe, rămânând, uneori, la sake, băutură alcoolică făcută cu orez fermentat.

Sărăcia sa, deși nu era motivată de sărăcia lui Isus gol pe cruce, pe care probabil că Ryōkan nu l-a cunoscut niciodată, era foarte asemănătoare cu aceea a sfântului Francisc.

Sunt vestite poeziile în care el cântă dorința de dezlipire totală de lucruri și bogăția interioară care derivă din asta. De exemplu, se poate defini un adevărat „florilegiu franciscan” acel foarte scurt Haiku în care el descrie reacția sa când seara, întorcându-se la Gogoan, și-a dat seama că un hoț a luat din colibă toate puținele sale bunuri. „Și totuși hoțul n-a luat luna încadrată în fereastra din cămăruța mea”.

În Japonia este cunoscută și studiată și relația lui Ryōkan cu călugărița budistă Teishinni (Tei shin înseamnă inimă fidelă), originară din orașul Nagaoka. Un raport început când Ryōkan avea 70 de ani și călugărița avea treizeci de ani.

Nobuo Ichikawa, un vestit scriitor în special de opere literare pentru copii, a dat la tipar un amplu volum despre întâlnirea și drumul spiritual al lui Ryōkan și Teishinni. Experiența religioasă și idealurile exprimate în viața zilnică și în producția poetică a celor doi călugări le-au contopit într-o singură entitate inimile lor, spiritualizând dependența-completarea masculină feminină. Fără îndoială, se poate recunoaște și în acest aspect asemănarea dintre Francisc și Clara pe de o parte și Ryōkan și Teishinni pe de altă parte, deși „dezlipirea în apropiere” a celor doi este mai evidentă în Francisc.

Prietenia dintre cei doi călugări budiști s-a întins timp de trei ani, până în momentul morții lui Ryōkan, în 1831. Din schimburile lor de vești și mesaje poetice, ajungem să cunoaștem natura acestor întâlniri și pasiunea puternică, bine controlată, a prieteniei care îi lega. Respectul profund față de natură - văzută cu ochi meditativ și exaltată ca partener cu suflet nevinovat și poetic - îi leagă pe Francisc și pe Ryōkan, deși au trăit în contexte istorico-geografice depărtate și cu percepții religioase destul de diferite (de exemplu, în budism nu există nici măcar ideea de Creator-creatură).

Ryōkan a simțit profund suferințele populației chinuite de cei puternici și s-a bucurat de unele revanșe sociale. Însă pare că niciodată nu s-a făcut propagator de drepturi între părțile aflate în luptă. Cu toate acestea poporul l-a considerat foarte apropiat și l-au iubit profund, mai ales grație poeziei sale și datorită acelei caligrafii care l-a făcut un mare maestru al Shodo, „Calea scrierii”.

În urmă cu optsprezece ani la Niigata, cu ocazia celei de-a 170-a aniversări a morții bonzului, s-a ținut în premieră mondială un spectacol Nō dedicat lui Francisc și Ryōkan. Așa cum se știe, Nō este una din formele cele mai vechi și clasice ale teatrului japonez. În el, cu dans și gesturi foarte controlate și solemne, se exprimă ceea ce în teatrele clasice se spune cu scenele din acțiune și cu cuvintele. Drama, Nichirin Getsurin, este operă a lui Yuasa Yuuko, inspirată de scriitoarea Ishigami Jagolnitzer Michiko care în urmă cu câțiva ani a publicat un volum despre asemănările dintre Ryōkan și Francisc. Și această dramă Nō, deși în noutatea sa, menține particularitățile celei tradiționale: este compusă din două părți și fiecare parte este subîmpărțită în patru capitole. Este util să se reparcurgă conținutul său.

Un tânăr bonz Zen ajunge la Izumozaki de la Kyoto și, în timp ce admiră apusul înfocat deasupra mării, cere unui locuitor din acel loc să-l conducă la locul natal a lui Ryōkan. Aici intră în scenă spiritele sfintei Clara și al lui Teishinni. Ambele prezintă episoade din viața „sfinților”. Tânărul călugăr este uimit de asemănările care se evidențiază în pofida depărtării în timp și în spațiu. În acest punct cele două femei își schimbă obiceiurile și Clara îmbracă o haină simplă încinsă cu o funie. Cântă și dansează după stilul Nō, simbolizând și stilizând experiența religioasă a sfinților lor.

După apariția pe scenă a lui Sofia, figură a Duhului și expresie a iubirii veșnice a lui Dumnezeu, și iertarea lui Isus de pe înălțimea crucii, este interpretată cântarea Shalom. După aceea Clara prezintă lauda din Cântarea fratelui Soare și, în sfârșit, cele două femei dansează împreună „dansul Iubirii Veșnice” între Occident și Orient.

(După L’Osservatore Romano, 15 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 401.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat