|
Colocviu cu filozoful Charles Taylor De Luca M. Possati Charles Taylor nu pare deloc un filozof academic, amorțit și înțepenit în hainele instituționale. Când îl într-un mic hotel la Borgo Pio, ne salută ca și cum ne-am cunoaște din totdeauna și se supune unei confruntări deschise, complete, fără note sau întrebări prestabilite. Filozoful canadian, venit la Roma pentru a primi premiul Ratzinger, este unul din gânditorii cei mai importanți și complecși din lumea catolică, și nu numai. Împreună cu directorul lui "L'Osservatore Romano", Andrea Monda, și cu profesorul Gaetano Lettieri, care predă istoria creștinismului la "Sapienza" din Roma, am avut cu el un dialog despre câteva teme cruciale ale operei sale filozofice și, mai în general, ale lumii contemporane. Lettieri: Centrul cercetării dumneavoastră este raportul dintre secularizare și modernitate. Care este concepția dumneavoastră despre secularizare? Totul a început în perioada de după război, când sociologii au început să studieze secularizarea ca fenomen al abandonării religiei, tendință clar spre dispariția religiei. Și acest lucru a fost făcut pe urma lucrărilor lui Weber, dar și ale altor studioși. În anii '60-'70 sociologii identificau secularizarea cu sfârșitul religiei. Totuși, în anii '80 ceva s-a schimbat. Relatarea secularizării care a fost făcută până în acel moment nu mai rezista pentru că religia nu dispărea deloc. Eu de mult timp nu credeam în sociologia oficială și prin urmare am decis să ofer o altă istorie. Este ceea ce am făcut în A Secular Age. Miezul acestei noi narațiuni este că raporturile dintre religie și spiritualitate sunt profund schimbate. Trebuie să gândim împreună religia și spiritualitatea. Înainte, în lumea noastră occidentală, acest raport era gândit și realizat în societăți în întregime creștine, nu numai în credințele lor comune, ci și în modul lor de a face politică și cultură: era un mod de a trăi religia toți împreună, un soi de automatism. Astăzi acest cadru a dispărut, dar n-a dispărut spiritualitatea, dorința de a găsi ceva mai mare, stimulentul spre veșnicie. Aceste lucruri nu-l vor abandona niciodată pe om. Punctul este că această dorință a găsit un alt mod de a se exprima. Pentru aceasta am deosebit trei timpuri ale secularizării. Primele două sunt sciziunea între stat și Biserică și diminuarea practicii religioase. Al treilea timp al secularizării occidentale este în schimb acest mod nou în care persoanele se caută și se asociază conduse de un anumit "apetit" spiritual care se realizează în multe moduri. S-au schimbat condițiile credinței. Acesta este un fenomen din lumea occidentală creștină. Nu pretind să vorbesc despre lumea musulmană. Este o altă mare eroare a teoriilor secularizării faptul de a pretinde că secularizarea este o categorie universală. Nu este așa. Ființa umană este constituită de cultura sa, de istoria sa și de societatea în care trăiește. Așadar, nu este adevărat că ființa umană a fost mereu egală cu ea însăși și că astăzi a pierdut iluziile sale. Trebuie să înțelegem că astăzi omul este diferit și trăiește în mod diferit spiritualitatea sa și raportul său cu religia. Lettieri: Putem spune că în modernitatea secularizată am trecut de la creștinismul ca necesitate la creștinismul ca posibilitate și risc? Acesta este aspectul pozitiv al secularizării? Da, putem desigur să spunem așa. Trebuie să căutăm profunzimea. Există un anumit număr de pași pe care trebuie să-i parcurgi și care dau sens drumului tău. Cred că ceea ce este cu adevărat important în epoca actuală este conceptul de itinerar. Persoanele urmează itinerarii care sunt foarte diferite; chiar dacă drumul este cel creștin, astăzi persoanele sunt mișcate de interese și pasiuni diferite. Și aici este ceva într-adevăr extraordinar. Într-un anumit sens, în lumea actuală întreaga tradiție creștină este trăită în mod contemporan. Vreau să spun că în această epocă există o cantitate enormă de cercetare spirituală și această cercetare se concentrează pe izvoare din epoci foarte diferite, aparținând la tradiții diferite. Persoanele sunt atrase de lucruri diferite în itinerarul lor. Acest aspect a fost perceput și de teologia Conciliului Vatican II. Mari teologi precum De Lubac sau Congar erau nesatisfăcuți de polemica antimodernistă a lui Pius al X-lea pentru că nu avea sens. Acești teologi au reabilitat multă parte din tradiția noastră și au permis deci accesul la noi izvoare. Au garantat libertatea de raport cu tradiția. Este o abordare diferită, o conservare diferită. Pentru mine a fost foarte important să-i citesc pe acești teologi. Am citit teologii de la Conciliul Vatican II încă înainte de conciliu și am rămas surprins de faptul că unele cărți erau publicate și puteau să circule. Însă a le citi m-a ajutat foarte mult. Lettieri: Ați găsit libertatea și pluralismul în tradiția creștină. Aceasta este învățătura dumneavoastră. Desigur, este adevărat. Asta e ceea ce cred profund. Lettieri: Nu-l iubiți mult pe Augustin. Probabil din punctul dumneavoastră de vedere este prea dur. Libertatea nu are mult spațiu. Ce părere aveți? Cred că este o voce importantă. Problema este când augustinismul devine o exagerare și este prea concentrat asupra păcatului. Mă refer la anumite aspecte ale tradiției protestante și ale hiper-augustinismului. Desigur, și la jansenism. Pascal este diferit. Este un gânditor foarte mare, dar este o lume aparte. Consider că anumiți scriitori din tradiția calvinistă, îndeosebi atunci când vorbesc despre dubla predestinare, sunt înspăimântători. Dar acesta este numai un aspect. Augustin este diferit. Este o figură indispensabilă, mai ales pentru lumea contemporană. Lettieri: Ce credeți despre acest papă? Care este raportul dintre acest papă și perioada noastră seculară? Îl admir profund pe acest papă. Îl admir pentru că el a înțeles că lucrul important astăzi nu este apărarea tradiției, ci comunicarea, a face să intre aer proaspăt în Biserică dându-i o nouă respirație. Personal, am fost surprins de alegerea sa și încă nu reușesc să înțeleg cu a rezultat numele său. Este Duhul Sfânt, și este total imprevizibil. Dar sunt cu adevărat entuziasmat de acest papă. Lettieri: Dumneavoastră vorbiți despre totalitarism în tradiția creștină. Acesta este un papă contrar totalitarismului creștin. Absolut da, este adevărat. Apărarea excesivă a tradiției și derivele totalitare ale creștinismului au făcut ca să fugă multe persoane, care au abandonat credința. În istorie reacțiile la puterea politică a Bisericii, ca Revoluția franceză sau altele, sunt perfect comprehensibile, chiar dacă au produs dezastre. Atât totalitarismul Bisericii cât și reacția la el sunt comprehensibile și ambele sunt reprobabile. Chiar și un papă ca Ioan Paul al II-lea, pe care-l admir și-l apreciez, a fost însă excesiv de defensiv și conservator sub multe puncte de vedere. Cred că adevărata diferență se află în raportul cu teologia eliberării. Desigur, în această formă de teologie există multe erori. Însă există și altceva: să privim la ceea ce mișcă persoanele și le face să se întâlnească. Să privim la diferențele lor. Nu există numai marxism. Adesea atitudinea defensivă poate să fie excesivă și să împiedice calea spre imitatio Christi. În schimb această atitudine n-o văd în Francisc. Sunt foarte încurajat de acest lucru. Possati: În acest pontificat, unul din cuvintele cheie alese de papa Francisc este "reformă". După părerea dumneavoastră, este posibil de reformat Biserica în perioada seculară? Orice reformă introduce un nou drum spiritual care poate să fie magnific și pozitiv. De exemplu să privim la Luter și la doctrina justificării prin credință. Problema este că adesea acest proces este însoțit de aspecte foarte negative. Orice spiritualitate este otrăvită de violență, de aroganță și de ignoranță. Astăzi în Biserică avem nevoie de o reformă care să pună pe primul plan ceea ce este cu adevărat important în credință. Possati: Dumneavoastră credeți că reforma Bisericii trece și prin dialogul cu islamul? Da, sunt convins de asta. Și există două motive pentru asta. Trebuie să recunoaștem că există o pluralitate a spiritualităților; pentru noi calea este creștinismul, dar pentru alții nu. Trebuie să acceptăm asta. Pot să existe multe asemănări și, pe baza acestor asemănări, pot să existe motive pentru a dialoga. Problema este că de aceste motive se leagă adesea aspecte negative, înainte de toate violența. Cu ușurință recădem în ostilitatea reciprocă. Pe versantul islamic există multe mișcări violente, de exemplu wahhabismul. Și în lumea occidentală este răspândită o islamofobie stupidă. Așadar, există și multe motive pentru a evita acest dialog. Trebuie să condamnăm cu putere aceste derive periculoase. Trebuie să căutăm înțelegerea reciprocă. În islam există aceste resurse. De exemplu, în tradiția mistică a sufismului există o căutare autentică a spiritualității. Prima motivație a sufiștilor nu este a-i spune celuilalt "ai greșit", ci "să mergem înainte în căutarea comună". Am mulți prieteni sufiști și dialoghez bine cu ei. Trebuie să luptăm împreună împotriva lecturilor limitate ale tradițiilor și identităților noastre. Lettieri: Pentru noi creștinii este foarte ușor să acceptăm eroarea și să ne deschidem față de celălalt în virtutea tradiției noastre. Totuși, în alte culturi care n-au străbătut secularizarea, acest lucru este mult mai dificil. Cum putem avea un multiculturalism real cu culturi care impun legea lor asupra altor culturi? Cum putem fi deschiși cu aceia care nu sunt deschiși? În India există o lungă tradiție de coexistență între religii foarte diferite. Astăzi această tradiție este amenințată și este tragedia pe care o trăim cu guvernul lui Modi și al BJP care face o politică naționalistă în apărarea identității hinduiste. Este nebunesc și stupid. Distrug lucrarea lui Gandhi. Și în islam au existat momente de coexistență, de exemplu în Andaluzia. Sunt forme de coexistență sub legi musulmane care însă, și ele, astăzi sunt puse în pericol de grupuri de violenți. Din păcate, în islam modernizarea politică a fost însoțită de lecturi foarte limitate ale islamului. Asta s-a întâmplat mai ales în Pakistan, unde situația este astăzi foarte complexă. În schimb unde nu există nicio tradiție de coexistență între culturi este China. În această țară există o ideologie dominantă: putem s-o numim "socialism cu caracteristici chineze" și se mișcă într-o direcție înspăimântătoare. Lettieri: Dumneavoastră ați spus că putem avea un viitor numai dacă ne întoarcem la Evanghelie. Putem spune că există o conexiune profundă între Evanghelia istorică, Isus istoric și secularizare? Nu se poate înțelege etica societății occidentale fără a înțelege Evanghelia. Întreaga concepție despre drepturile umane n-ar putea să existe fără creștinism. Însă trebuie făcută distincție. Există o Evanghelie care este împotriva religiei. Isus însuși este împotriva religiei înțelese ca ansamblu de norme. În Evanghelie există mult religie, de exemplu atenția obsesivă față de preceptele care sunt impuse de tradiție: "nu poți vindeca persoana aceea în zi de sâmbătă". Creștinismul autentic ne determină să mergem dincolo, depășește această idee și privește la spirit. Lettieri: Asta mă face să mă gândesc la vestita distincție propusă de Bergson între religie închisă și religie deschisă. Putem parcurge un drum spiritual numai dacă rămânem deschiși față de alții și liberi. Evanghelia deschide religia. Deci secularizarea este mai mult Evanghelie decât religie. Absolut, sunt convins de acest lucru. Possati: Cum gândiți angajarea politică a creștinilor astăzi? Care este rolul lor? Cred că creștinii trebuie să fie angajați în politică. Acest lucru este inevitabil. Creștinii trebuie să acționeze direct în politică printr-un simț de responsabilitate proprie și comună. Fiind creștin, mă simt legat mereu de anumite valori și anumite poziții, și vreau să le apăr și în cadrul politic. Dar este important de înțeles în ce situație este bine de acționat și care trebuie în schimb de evitat. Possati: Credeți că Conciliul Vatican II mai poate să fie un izvor de inspirație pentru creștini în politică? Conciliul ne-a încredințat ideea fundamentală că ne aflăm într-o lume în care suntem responsabili față de noi înșine și față de ceilalți. Ne-a încredințat o viziune precisă a raporturilor dintre ființele umane. Și acest lucru este valabil și, probabil mai ales, în lumea de astăzi. Lettieri: Cred că un creștin în politică trebuie să aibă o abordare hermeneutică a valorilor noastre comune. Nu avem cheia adevărului, dar trebuie să dăm de fiecare dată o interpretare a realității. Dialogul este calea principală. A avea o identitate deschisă. Trebuie să avem o anumită umilință și să ne gândim că probabil și noi putem să greșim. Însă la sfârșit, fiind cetățeni, trebuie să acționăm cu ceea ce avem, cu credințele și interpretările noastre. Monda: Identitatea creștină este utilizată adesea în politică într-o manieră instrumentală. Cum trebuie să ne orientăm? Faptul că astăzi, în lumea noastră occidentală contemporană, persoanele caută identitatea lor personală este ceva foarte apropiat de tradiția creștină și de întrebarea: care este vocația mea? Care este sensul vieții mele? Totuși, atunci când religia devine o identitate politică, atunci când este îmblânzită pentru scopuri politice, se întâmplă lucruri teribile. Asta se întâmplă în lumea musulmană și în unele părți ale lumii budiste. Se ne gândim, de exemplu, la ceea ce se întâmplă astăzi în Sri Lanka și în Myanmar, unde budismul radical și violent îi discriminează și-i alungă pe musulmani. Possati: Astăzi trăim într-o lume dominată de tehnologie. Dumneavoastră considerați că credința poate îmbunătăți confruntarea cu tehnologia, deci să permită trăirea ei în manieră mai productivă și originală? Cred că trebuie să privim la enciclica Laudato si'. Tehnologia și raportul cu natura trebuie să facă parte din dimensiunea spirituală a vieții noastre. Aparținem acestei lumi care ne hrănește și ne ocrotește și trebuie s-o înțelegem și s-o trăim în manieră adecvată. Fiecare ar trebui să aibă un sentiment de recunoștință pentru asta. Ceea ce provoacă frică în persoanele care neagă urgența încălzirii climatice, cum este Trump, este că par să fi uitat totalmente această dependență, deci mila față de natură care este legată cu ea. Pentru noi creștinii recunoștința față de Pământ este recunoștința față de Dumnezeu. Dar nu numai atât: în realitate fiecare ființă umană ar trebui să fie conștientă de acest lucru. Pentru că numai grație acestei conștiințe putem evita ca tehnologia să devină distructivă. (După L'Osservatore Romano, 10 noiembrie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 474.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |