Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maximum illud, misiunea ad gentes pentru a reînnoi Biserica "de dreapta" și "de stânga"

De Bernardo Cervellera

Diviziunile "de dreapta" și "de stânga", dintre "tradiționaliști" și "progresiști" care se percep în multe părți ale Bisericii au o unică motivație: uitarea motivului pentru care Biserica există, care este misiunea spre lume, care își are vârful său avansat în misiunea ad gentes, față de necreștini. Revigorarea și potențarea misiunii ad gentes este scopul celebrărilor voite de papa Francisc pentru centenarul lui Maximum illud, scrisoarea apostolică a lui Benedict al XV-lea, precum și Luna misionară extraordinară abia trecută, un pic întunecată de acoperirea mediatică a Sinodului despre Amazonia și de polemicile sale. Prezentăm aici prima parte a unei reflecții a directorului lui AsiaNews despre Biserica contemporană în lumina lui Maximum illud.

La 30 noiembrie se celebrează centenarul lui Maximum illud, o scrisoare apostolică a lui Benedict al XV-lea (1854-1922). Papa Francisc a voit să amintească acest eveniment lansând Luna misionară extraordinară, celebrată în octombrie. În octombrie 2017, împărtășind acea idee într-o scrisoare trimisă prefectului de la Propaganda Fide, cardinalul Fernando Filoni, Francisc a subliniat motivul: "Alimentarea ardorii activității evanghelizatoare a Bisericii ad gentes" și "reluarea cu elan nou a transformării misionare a vieții și a pastorației".

Maximum illud este o scrisoare pe care papa Benedict al XV-lea a publicat-o după circa un an de la sfârșitul marelui război (cel pe care el însuși l-a definit "măcel inutil"). Dacă în citirea ei se depășește stilul un pic din secolul al XIX-lea - se vorbește despre "necredincioși", despre "barbariile" culturilor extraeuropene, etc. - se observă că ea este însuflețită de o mare respirație misionară.

În ea papa, adresându-se credincioșilor din lumea întreabă, în loc să plângă pe ruinele războiului abia terminat, cere Bisericii să reia misiunea universală. El subliniază că toți creștinii trebuie să fie angajați în această lucrare. Ba chiar examinează pe fiecare în parte care trebuie să se angajeze și anume: episcopii, care nu trebuie să se preocupe numai de diecezele lor, ci și de cele vecine și de toate celelalte dieceze din lume; administratorii apostolici, care nu trebuie să stea numai în reședința lor, ci să meargă să-i întâlnească pe toți misionarii care sunt în teritoriul lor; misionarii și misionarele cu predica, instruirea catehetică, școlile, spitalele; preoții; laicii.

El subliniază încontinuu că toată această angajare se naște din iubirea Treimii față de mântuirea omului. Această subliniere face apropiată Maximum illud de papa Francisc și de Evangelii gaudium (EG). În EG se vorbește tocmai despre misiunea care provine din inima Treimii, din această iubirii foarte duioasă, profundă, pasionată a lui Dumnezeu față de om și a cărei continuatoare este Biserica. Și dacă Biserica este continuatoare, înseamnă că toți botezații sunt continuatori. Și este ceea ce papa Francisc vrea să repună în evidență.

În Mesajul pentru Ziua Misionară Mondială din acest an el afirmă că "clarviziunea profetică a propunerii sale apostolice [a lui Benedict al XV-lea] mi-a confirmat cât este de importantă și astăzi angajarea misionară a Bisericii, recalificarea în sens evanghelic a misiunii sale de a vesti și de a duce lumii mântuirea lui Isus Cristos, mort și înviat". Și în scrisoarea adresată cardinalului Filoni: "Ceea ce se afla la inima lui Benedict al XV-lea în urmă cu aproape o sută de ani și ceea ce documentul conciliar Ad gentes ne amintește de peste cincizeci de ani rămâne pe deplin actual".

În scrisoarea către Filoni, papa citează și alte documente (Redemptoris missio) pentru a reafirma că este nevoie de o angajare misionară reînnoită având convingerea că misiunea reînnoiește Biserica, revigorează credința și identitatea creștină. Acest nou entuziasm în reluarea destinelor pasiunii misionare față de lume, este de folos și pentru a trezi și a repune în stare de misiune toată viața Bisericii: prin misiune, noi convertim comunitățile noastre; trăind misiunea ne convertim, ne schimbăm.

Pragmatismul cenușiu

Prin misiune se corectează pericolul pe care papa îl citează în EG: riscul de a trăi totul ca "pragmatism cenușiu" (nr. 83), de a face lucrurile ca niște birocrați, fără nicio tensiune înăuntru. În schimb Benedict al XV-lea și papa Francisc vor ca să se înțeleagă că misiunea este identitatea Bisericii, misiunea este ceea ce definește Biserica; Biserica este continuatoarea misiunii lui Isus. De altfel, așa cum apare în Evanghelia sfântului Ioan, Isus se definește cel "trimis" de Tatăl: Isus nu avea niciun alt orizont în viață decât acela de a fi misionar, de a duce iubirea Tatălui în lume.

Papa Francisc vrea ca pe acest nucleu să redescoperim misiunea universală, identitatea noastră ca misionari, sau așa cum spune el, de "discipoli misionari". Pentru ce "discipoli misionari"? Pentru că misionarul nu este atât persoana care știe toate lucrurile și atunci îi vine să spună celorlalți, ci este cel care se lasă instruit, crește în credință și în iubire, în raportul cu Cristos; îl urmează pe Cristos și tocmai pentru aceasta reușește să doneze ceva în exteriorul său.

"Discipol misionar": înseamnă că unul învață mereu de la Cristos, și tocmai pentru că primește totul de la Cristos reușește încontinuu să doneze.

Pentru papa, redescoperirea dimensiunii catolice și universale misiunii și cea a identității creștinului - a fi discipol misionar - vor crea desigur consecințe asupra tuturor structurilor ecleziale, metodologiilor pastorale și perspectivelor de evanghelizare.

(După AsiaNews, 5 noiembrie 2019)

* * *

Maximum illud: împotriva activismului "de dreapta" și "de stânga". Cazul "Pachamama" (Partea a doua)

Publicăm partea a doua a reflecției despre centenarul lui Maximum illud, pentru o reluare a misiunii ad gentes și "transformarea misionară a vieții și a pastorației".

În afară de "pragmatismul cenușiu" există o altă problemă pe care Francisc o evidențiază mereu când vorbește despre gnosticism și despre neopelagianism: indiferența față de Dumnezeu.

Dacă există un lucru care caracterizează lumea noastră este tocmai indiferența față de Dumnezeu, care se traduce după aceea și în indiferență față de aproapele. Această dublă indiferență, care după aceea este una singură, este caracteristică a Occidentului, dar este perceptibilă și în multe țări de misiune.

De exemplu reușim s-o vedem în India, unde sunt urbanizări uriașe și depersonalizatoare, dar și în Japonia sau în Coreea...

În rândul creștinilor, indiferența față de Dumnezeu și față de aproapele are de obicei două tipuri de răspuns. În fața depopulării bisericilor, a abandonului tinerilor, unul are ispita de a trebui să potențeze propunerea pentru cei care rămân. Și atunci în parohie, în dieceză, în grup, se măresc privegherile, Lectio divina, pelerinajele, etc.: atâtea ocazii pentru a ține vie credința în cei care au rămas. Nu de puține ori, această atitudine alunecă într-o modalitate un pic tradiționalistă: "Trebuie făcute lucrurile așa cum se făceau odinioară, altminteri aici pleacă toți!".

În schimb celălalt răspuns este de a realiza un activism social puternic. Pentru a reuși să se întâlnească persoanele îndepărtate de Biserică, eu merg pe aici și pe acolo, întâlnesc mafioți, non-mafioți, gay, prostituate, etc. Asta ar avea sens dacă este parte dintr-o mărturie a credinței. Din păcate, de la atâtea persoane, chiar preoți, care se angajează în acest mod - de exemplu împotriva violurilor, împotriva mafiei, împotriva poluării... - se aude vorbindu-se puțin despre Isus Cristos.

În fața acestor două atitudini este important ceea ce spun Benedict al XV-lea și Francisc: recalificarea vieții creștinului ca misiune. Ce înseamnă? Că eu sunt luat pentru a participa la viața lui Cristos și pentru ca viața lui Cristos să fie comunicată. Așadar, misiunea nu este înainte de toate activități, valori, rituri, ci viața lui Cristos și această viață a lui Cristos se vede din umanitatea noastră replăsmuită de Cristos însuși.

Este evident că aici vorbim despre cele două tensiuni prezente în Biserică, tradiționalistă și progresistă, care riscă ambele o poziție pelagiană (adică mântuirea vine din eforturile proprii).

Ambele tensiuni subliniază puncte importante, dar după aceea le fac să devină tot orizontul lor: pe de o parte se subliniază o identitate; pe de altă parte se subliniază angajarea în lume. Punctul este că aceste lucruri trebuie să meargă împreună. Biserica există pentru lume, nu pentru ea însăși. Ea există pentru a comunica lumii viața lui Isus Cristos; deci direcția Bisericii este mereu lumea. Acea frază a papei Francisc, devenită un slogan, "o Biserică în ieșire" este foarte importantă: Biserica tinde să întâlnească mereu pe cel care nu este creștin, însă creștinii "ies" nu pentru a se plimba, sau pentru a face propriile afaceri, sau pentru a realiza ideologiile lor. Biserica iese pentru a-i întâlni pe cei care nu sunt creștini cărora să le ofere propria credință. Pentru aceasta este importantă Maximum illud, pentru că în ea se spune: "Biserica există numai pentru a comunica viața de credință". Și papa Francisc în Mesajul pentru Ziua Misionară 2019 spune: "Noi nu suntem niște prozelitiști, nu avem o marfă de vândut, noi avem o viață divină de oferit": este Cristos însuși cel pe care noi îl duce, nu înainte de toate operele noastre, analizele noastre sociologice, lucrările noastr; sau riturile noastre, ceremoniile noastre perfecte.

Cazul "Pachamama"

O asemenea divergență - între "identitari tradiționaliști" și "dialogici progresiști" - a avut loc în timpul Sinodului despre Amazonia, cu cazul "Pachamama". Acestea sunt niște statuete-amulete de divinități ale rodniciei, pe care la 4 octombrie papa Francisc a voit ca să fie aduse în grădinile vaticane pentru a le depozita aproape de un copac plantat cu această ocazie. La sfârșit, indios amazonieni care au transportat statuetele s-au înclinat în rugăciune; papa a recitat Tatăl Nostru, adevărat izvor al oricărei rodnicii, pentru bunul mers al Sinodului care urma să înceapă. Tradiționaliștii au evaluat ceremonia "un gest de idolatrie", chiar dacă în sine poate să fie citit ca un gest de respect față de cultura indiană. În zilele următoare "Pachamama" au fost expuse într-o biserică aproape de Vatican - S. Maria in Traspontina - și un centru misionar chiar a difuzat o "rugăciune către Pachamama". Asta a înrădăcinat și mai mult convingerea în rândul tradiționaliștilor că se risca să se alunece în idolatrie și în vrăjitorie, așa încât unii au luat statuetele din biserica "S. Maria in Traspontina" și le-au aruncat în Tibru. Papa cerut scuze pentru gestul de intoleranță și a recuperat statuetele care au fost duse în aula Sinodului, dar nu în bazilica "Sfântul Petru", așa cum era programat în prealabil.

Și aici s-au ciocnit și s-au opus cei care cereau "identitate" și cei care voiau "dialogul cu lumea (și cu religiile)". Misiunea vindecă această contrapoziție. Noi misionarii valorizăm elementele religioase prezente în celelalte popoare: și sfântul Paul, vorbind atenienilor (Fap 17), a elogiat religiozitatea lor și monumentul ridicat pentru "Dumnezeul necunoscut". Din acest punct de vedere scandalul tradiționaliștilor este exagerat. Dar este adevărat și că sfântul Paul a adăugat: "Cel pe care voi îl cinstiți fără să-l cunoașteți, pe acesta vi-l vestesc". La ceremoniile entuziaste ale "Pachamama" a lipsit acest aspect. Ba chiar, în timpul Sinodului s-a descoperit chiar că episcopi și preoți din Amazonia tac adesea cu privire la vestirea lui Cristos și refuză să-i boteze pe indios pentru a nu "ruina" cultura lor! Ca și cum Cristos n-ar fi împlinirea oricărei religii și culturi!

(După AsiaNews, 6 noiembrie 2019)

* * *

Maximum illud: Isus Cristos este mântuitorul lumii, nu un psihoterapeut (Partea a treia)

Publicăm a treia și ultima parte a reflecției despre centenarul lui Maximum illud, pentru o reluare a misiunii ad gentes și "transformarea misionară a vieții și a pastorației".

Ceea ce ne califică nu sunt activitățile noastre sociale, ci mărturia lui Isus Cristos în noi, iubirea cu care eu mă apropii de o altă persoană. Un misionar, florentinul Allegrino Allegrini, mi-a relatat începuturile muncii sale în Japonia. Mai ales după al doilea război mondial datorită shock-ului pe care l-au primit, mulți japonezi voiau să se convertească, încercând să caute mângâiere în credință, atât cea tradițională cât și cea catolică. Și el, misionar la începuturi, nu știa bine limba și dând lecții de catehism, făcea greșeli când vorbea și atunci se supăra și apoi se corecta. La fiecare lecție greșea și se corecta. La un moment dat, o doamnă japoneză îi spune: "Părinte, dumneavoastră nu trebuie să vă preocupați dacă nu vorbiți limba în mod fluent. Noi am înțeles esențialul: că dumneavoastră ne iubiți și acesta este motivul pentru care noi continuăm să venim la catehism".

Misiunea este înainte de toate a duce bucuria Evangheliei, pe Isus Cristos în lume. Asta va face să se depășească tensiunea dintre tradiționaliști și progresiști și va permite o integrarea a acestor două curente care sfâșie Biserica. Acesta este sensul pentru care papa cere să se reia Maximum illud: a redescoperi că identitatea creștinului nu sunt lucrurile de făcut, ci este ființa lui Cristos, persoana lui Cristos. Pentru mine și pentru vocația mea a fost importantă descoperirea unui text al sfântului Paul: "Căci iubirea lui Cristos ne constrânge pe noi care ne gândim că unul singur a murit pentru toți, ca atare toți au murit. El a murit pentru toți, pentru ca cei care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,14-15). Adică: iubirea lui Cristos a devenit așa de importantă, am trăit-o în mod așa de important și ne-a îmbrățișat așa de puternic, încă noi nu mai putem trăi pentru noi înșine, ci preocuparea noastră este misiunea, ca persoanele să cunoască acest har, această iubire.

În strânsă legătură cu această subliniere exista alta: este urgent a retrezi conștiința catolică despre cine este Isus Cristos, adică Mântuitorul lumii, Cel care a triumfat asupra morții (sale și a noastre). Este prea ușor a-l reduce pe Isus la un psihoterapeut, la care să se recurgă numai în momentele triste; sau la o amintire îndepărtată care nu are incidență asupra vieții de toate zilele. Conștiința că El este mântuirea din moarte ne ajută să trăim "spitalul de campanie" al Bisericii și al lumii cu o speranță care nu ruginește. Ca pentru samariteană (In 4), l-am găsit pe Cristos Mântuitorul lumii și simțim că avem datoria de a comunica asta întregii lumi.

Comunicându-l pe Cristos ca Mântuitor, noi comunicăm și o nouă demnitate persoanelor pe care le întâlnim și cărora le mărturisim credința. O problemă pe care în misiune o trăim adesea este că în aceste țări sunt nevoi imediate uriașe. Se epuizează în a crea pompe de apă, edificii, școli, dispensare: toate sunt lucruri frumoase și importante. Însă dacă misiunea nu redescoperă persoanelor din jurul meu demnitatea de a fi copil al lui Dumnezeu, dacă un misionar nu are asta la inimă, totul este aproape inutil.

Și în Italia se riscă să se uite această mărturie: față de migranți, de exemplu, se fac atâtea lucruri, dar nimeni (sau puțini) se preocupă să aibă la inimă mărturia de credință în fața lor. Mulți migranți care vin în Italia sunt creștini, deci ar avea nevoie să fie ajutați să trăiască credința lor. Dar același lucru este valabil față de migranții musulmani. Mulți dintre ei sunt scandalizați când vin în Italia, sau în Europa deoarece văd oameni care nu se roagă, oameni fără Dumnezeu. În schimb dacă întâlnesc persoane care au credință, care o mărturisesc, se simt întăriți. În schimb, atâta muncă față de ei, și din partea creștinilor, este foarte des numai sociologică.

Laici, adică botezați

Un ultim punct pe care aș vrea să-l subliniez este valoarea laicilor în misiune. Benedict al XV-lea subliniază asta în Maximum illud, precum și papa Francisc în multe discursuri ale sale. Ceea ce ne face misionari este botezul. Mărturia laicilor este fundamentală mai ales pentru a vindeca indiferența față de Dumnezeu și față de aproapele care domnește în societate. Mult mai mult decât preoții, laicii sunt cu adevărat în pliurile lumii: cu colegul de lucru care nu mai crede; cu vecinul, cu credința răcită; cu musulmanul sau hindusul la școală...

Noi preoții ar trebui să ajutăm laicii să aibă conștiința botezului lor și care sunt misionari pretutindeni. În trecut era mentalitatea că misionar este preotul, episcopul, misionarii. Laicilor le rămânea numai sprijinirea economică a misiunilor cu vreo ofertă. Astăzi a devenit importantă mărturia credinței laicilor ca umanitate adevărată: în căsătoria dintre bărbat și femeie, trăită cu trudă, dar și cu bucurie; în munca ce are orizontul binelui social, nu numai salariul; în politica pentru binele comun și nu pentru fotolii.

Și în țările "de misiune" mărturia laicilor este fundamentală. La Hong Kong atâtea convertiri ale chinezilor au loc prin îngrijitoarele care lucrează în casele lor. Îngrijitoarele, filipineze și catolice, cu slujirea lor, cu duioșia față de copii, cu iubirea lor față de casă, față de patronii lor, deschid inima lor până la a-i determina să ceară botezul.

Laicii au un potențial misionar foarte important. Pentru aceasta se face misiune în comunitate cu laicii, care nu sunt pur și simplu executanți ai preotului, ci sunt colaboratorii, consilierii. Desigur preotul are o funcție paternă pentru a-i susține, a-i zdruncina, a-i corecta, dar are nevoie de ei la semănat.

Îngrijorarea pentru toate Bisericile

Un ultim lucru: papa Francisc și Benedict al XV-lea subliniază că misiunea ad gentes este paradigmă a întregii activități misionare a Bisericii. Asta înseamnă că trebuie să avem mereu misionari ad gentes, care merg în afara propriilor granițe, care merg să găsească modul de a se integra în celelalte culturi pentru a duce Evanghelia. Benedict al XV-lea subliniază încontinuu că noi cei botezați suntem responsabili de toată misiunea Bisericii. Fiecărei dieceze îi folosește mereu un vârf care să acționeze ca paradigmă pentru că altminteri riscăm să spunem mereu: "Și așa misiunea ta este aici, misiunea ta este aici". Da, misiunea mea este aici - sau unde trimite Duhul - însă dorința este mereu universală. Chiar dacă eu sunt într-o închisoare, eu sunt destinat să duc vestea lui Cristos la toată lumea.

În viața mea am întâlnit persoane care au petrecut zeci de ani în închisoare, din cauza credinței, în Cehoslovacia sau în Vietnam, sau în China. Și totuși ele au trăit anii lor în lanțuri în dorința și în rugăciunea de a evangheliza lumea.

În a doua Scrisoare către Corinteni (11,28) există o expresie pe care sfântul Paul o folosește pentru a prezenta caracteristicile apostolului. Expresia este "îngrijorarea pentru toate bisericile": eu nu sunt responsabil numai de parohia mea, sau de grupul meu, ci sunt chemat ca sfântul Paul să trăiesc îngrijorarea, sprijinul, rugăciunea, dăruirea de mine însumi pentru toate Bisericile.

(După AsiaNews, 7 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 502.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat