Papa Francisc: Sfânta Liturghie în comemorarea tuturor credincioșilor răposați (Catacombele lui Priscila în Via Salaria, sâmbătă, 2 noiembrie 2019)
Celebrarea sărbătorii tuturor răposaților într-o catacombă - pentru mine este prima dată în viață când intru într-o catacombă, este o surpriză - ne spune atâtea lucruri. Putem să ne gândim la viața acelor oameni, care trebuiau să se ascundă, care aveau această cultură de a îngropa morții și de a celebra Euharistia aici înăuntru... Este un moment urât din istorie, dar care n-a fost depășit: și astăzi există. Există atâția. Atâtea catacombe în alte țări, unde chiar trebuie să prefacă să facă o sărbătoare sau o aniversare a zilei de naștere pentru a celebra Euharistia, pentru că în acel loc este interzis să facă asta. Și astăzi există creștini persecutați, mai mult decât în primele secole, mai mult. Asta - catacombele, persecuția, creștinii - și aceste lecturi, mă fac să mă gândesc la trei cuvinte: identitatea, locul și speranța.
Identitatea acestor oameni care se adunau aici pentru a celebra Euharistia și pentru a-l lăuda pe Domnul, este aceeași a fraților noștri de astăzi în atâtea, atâtea țări unde a fi creștin este un delict, este interzis, nu au drept. Aceeași. Identitatea este aceasta pe care am auzit-o: sunt Fericirile. Identitatea creștinului este aceasta: Fericirile. Nu există alta. Dacă tu faci asta, dacă trăiești așa, ești creștin. "Nu, dar uite, eu aparțin la acea asociație, la cealaltă..., sunt din această mișcare...". Da, da, toate sunt lucruri frumoase; dar acestea sunt fantezie în fața acestei realități. Carta ta de identitate este aceasta [indică Evanghelia], și dacă tu nu ai asta, nu folosesc la nimic mișcările sau celelalte apartenențe. Ori tu trăiești așa, ori nu ești creștin. Pur și simplu. A spus asta Domnul. "Da, dar nu este ușor, nu știu cum să trăiesc așa...". Există un alt text din Evanghelie care ne ajută să înțelegem mai bine asta și acel text din Evanghelie va fi și "marele protocol" după care vom fi judecați. Este Mt 25. Cu aceste două texte din Evanghelie, Fericirile și marele protocol, noi vom arăta, trăind asta, identitatea noastră de creștini. Fără asta nu există identitate. Există ficțiunea de a fi creștini, dar nu identitatea.
Aceasta este identitatea creștinului. Al doilea cuvânt: locul. Acei oameni care veneau aici pentru a se ascunde, pentru a fi în siguranță, și pentru a-i îngropa pe morți; și acei oameni care celebrează Euharistia astăzi în ascuns, în acele țări unde este interzis... Mă gândesc la acea soră din Albania care era într-un lagăr de reeducare, în timpul comunist, și era interzis preoților să dea sacramentele, și această soră, acolo, boteza în ascuns. Oamenii, creștinii știau că această soră boteza și mamele se apropiau cu pruncul; însă aceasta nu avea un pahar, ceva pentru a pune apa... Făcea asta cu pantofii: lua din râu apa și boteza cu pantofii. Locul creștinului este cam peste tot, noi nu avem un loc privilegiat în viață. Unii vor să-l aibă, sunt creștini "calificați". Însă aceștia riscă să rămână cu acel "calificați" și să lasă să cadă acel "creștin". Creștinii, care este locul lor? "Sufletele celor drepți sunt în mâna lui Dumnezeu" (Înț 3,1): locul creștinului este în mâna lui Dumnezeu, unde El vrea. Mâinile lui Dumnezeu, care sunt rănite, care sunt mâinile Fiului său care a voit să poarte cu sine rănile pentru a le arăta Tatălui și a mijloci pentru noi. Locul creștinului este în mijlocirea lui Isus în fața Tatălui. În mâinile lui Dumnezeu. Și acolo suntem siguri, orice s-ar întâmpla, chiar și crucea. Identitatea noastră [indică Evanghelia] spune că vom fi fericiți dacă ne persecută, dacă spun orice lucru împotriva noastră; dar dacă suntem în mâinile lui Dumnezeu rănite de iubire, suntem siguri. Acesta este locul nostru. Și astăzi putem să ne întrebăm: dar eu, unde mă simt mai sigur? În mâinile lui Dumnezeu sau cu alte lucruri, cu alte siguranțe pe care noi "le închiriem" dar care la sfârșit vor cădea, care nu au consistență?
Acești creștini, cu această cartă de identitate, care trăiau și trăiesc în mâinile lui Dumnezeu, sunt bărbați și femei de speranță. Și acesta este al treilea cuvânt care îmi vine astăzi: speranță. L-am auzit în lectura a doua: acea viziune finală unde totul este refăcut, unde totul este re-creat, acea patrie unde vom merge noi toți. Și pentru a intra acolo nu avem nevoie de lucruri stranii, nu avem nevoie de atitudini un pic sofisticate: avem nevoie numai să arătăm carta de identitate: "Este în ordine, mergi înainte". Speranța noastră este în cer, speranța noastră este ancorată acolo și noi, cu frânghia în mână, ne susținem privind acel mal al fluviului pe care trebuie să-l traversăm.
Identitate: Fericiri și Mt 25. Loc: locul cel mai sigur, în mâinile lui Dumnezeu, rănite de iubire. Speranță, viitor: ancora, acolo, pe celălalt mal, dar eu bine agățat de frânghie. Acest lucru este important, mereu agățați de frânghie! De atâtea ori vom vedea numai frânghia, nici măcar ancora, nici măcar celălalt mal; dar tu, agață-te de frânghie pentru că vei ajunge sigur.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 555.