|
Colocviu cu Gilles Kepel, expert în mișcări fundamentaliste islamice De Charles de Pechpeyrou Jumătate de secol de istorie în Orientul Mijlociu, o regiune în conflict perpetuu - de la războiul din Kippur din 1973, marcat în ultimii ani de primăverile arabe, devastarea din Irak, lungul conflict sirian și urcarea Turciei - unde totuși se întrevăd semne de speranță: este ceea ce e încadrat în ultima carte a lui Gilles Kepel, politolog specialist al lumii arabo-musulmane, intitulată A ieși din haos - Criza în Mediterana și în Orientul Mijlociu (Uscire dal caos - La Crisi nel Mediterraneo e nel Medio Oriente [Milano, Raffaello Cortina editore, 2019, 416 pagini]). Intervievat de "L'Osservatore Romano" cu ocazia prezentării volumului în Italia, autorul evocă și problema islamului în Franța, în timp ce președintele Emmanuel Macron a cerut comunității musulmane o angajare mai mare în lupta împotriva extremismului religios, și rolul pe care creștinismul îl poate avea în integrarea minorităților în societate. Cartea dumneavoastră nu este numai descrierea unei situații care de peste patruzeci de ani degenerează în lumea arabo-musulmană: dumneavoastră întrevedeți și semne pozitive. Ne puteți vorbi despre asta? Un punct pozitiv este ceea ce se întâmplă astăzi în Algeria: de circa patruzeci de săptămâni se desfășoară în fiecare vineri marșuri pașnice, fără a cădea în violență nici cu manifestări ale extremismului religios. Există impresia de a asista la un al doilea val de primăvară arabă, care a învățat însă din greșelile trecute. În afară de asta, este nevoie ca Occidentul să favorizeze reconstruirea regiunii Levante după prăbușirea așa-numitului Stat islamic, pentru că această regiune rămâne fundamentală fiind punte între Europa și Orientul Mijlociu, tocmai grație comunității creștine, care în parte a părăsit Libanul pentru a merge să trăiască în străinătate. Acum este vorba de mișcări și revendicări sociale care fac să prevaleze principii universale, cum sunt dreptatea, nivelul de viață, și ecologia, asupra ordinelor liderilor religioși extremiști sau sectari. Ceea ce uimește în Liban și în Irak este neîncrederea față de puterea care până acum s-a prezentat mereu ca apărătoare a poporului, dat fiind că unii lideri politici sunt incriminați pentru că sunt corupți. Tot în Liban, trebuie notat că aceste revendicări se regăsesc în rândul tuturor confesiunilor: de la sunniții și creștinii din nord, dar acum și în sud, unde șiiții se ridică împotriva lui Hezbollah. Să mergem de cealaltă parte a Mediteranei, în Franța, unde s-a reaprins dezbaterea despre vălul islamic, la treizeci de ani după primul caz ale celor două liceene care au venit la școală purtând vălul la Creil, în periferia Parisului. Este foarte interesant de observat că acest caz al tinerelor din Creil a avut loc în urmă cu treizeci de ani, în 1989, chiar în momentul căderii Zidului din Berlin la 9 noiembrie, un eveniment care nu s-ar fi putut realiza dacă puterea sovietică n-ar fi fost înfrântă în Afganistan și constrânsă să se retragă din Europa de est. În acel moment, "Marea relatare anti-occidentală" n-a mai fost comunistă ci jihadistă. Anul crucial al acestei cotituri este chiar 1989, la nivel internațional cât și în interiorul țărilor. Apoi cazurile despre vălul islamic au revenit periodic, deci și anul acesta. Astăzi, în unele cartiere izolate, au fost create chiar școli musulmane non-paritare care încurajează sharia și abandonarea valorilor Republicii. Astfel se creează ecosisteme în care se dezvoltă jihadismul de a patra generație, al cărui exemplu este autorul atacului la prefectura din Paris. Pentru a rezolva situațiile de tensiuni legate de islamul din Franța, dumneavoastră credeți că ar trebui reformată legea din 1905 cu privire la separarea statului și a Bisericilor? Fundamentele legii din 1905 nu s-au schimbat, textul a fost modificat de câteva ori, așa cum se întâmplă pentru toate legile umane, dar nu cred că trebuie să fie schimbată pentru o religie în mod deosebit. Astăzi, nu numai în Franța dar de exemplu și în Germania, una din provocările cele mai importante de înfruntat este apariția de reacții de concentrare asupra lor înșiși care fragmentează societatea: pe de o parte expansiunea salafilor, pe de altă parte extrema dreaptă: se hrănesc unii din alții, luând ostateci părțile din populație care se află în mijloc. Aceasta este o adevărată problemă și sunt convins că autoritățile spirituale, începând de la Biserică, au un rol de desfășurat pentru a aminti lucrul cel mai important, adică umanitatea omului, și nu exacerbarea propriei identități. Care poate să fie rolul creștinismului în problema integrării islamului în societate? În Europa, după părerea mea, aspectul pe care comunitatea islamică imigrată îl consideră esențial este egalitatea de oportunități, în domeniul politic și social. În acest sens acțiunea socială a Bisericii este fundamentală, în special cu ajutorul față de cei mai mici și slabi. Până la începutul anilor Optzeci, cei doi actori mai prezenți în cartierele populare erau Biserica și sindicatele. Acestea din urmă dispar cu dezindustrializarea, astăzi revine deci în mod esențial Bisericii să interacționeze cu tinerii. Asta se traduce într-un respect reciproc, dar și convertiri în ambele sensuri. Se sărbătorește anul acesta a 800-a aniversare a întâlnirii dintre sfântul Francisc de Assisi și sultanul din Egipt. Ce semnificație poate avea acel eveniment astăzi și ce lecții putem scoate din asta? Relația de prietenie dintre Francisc și Malik-al-Kâmil într-un fel reprezintă o parabolă despre relația dintre creștinism și islam de-a lungul istoriei. Astăzi se pare că această relație se manifestă mai ales prin inițiative comune între cele două religii, mai ales în favoarea dreptății și egalității. Este vorba probabil mai mult de convergențe decât de un dialog doar dogmatic. La 4 februarie, papa Francisc și marele imam de Al-Azhar au semnat Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună. Acest eveniment ce reprezintă pentru dumneavoastră? Semnarea documentului de la Abu Dhabi demonstrează cât de mult Biserica este o forță de pace și de reconciliere, o realitate foarte importantă în această lume așa de profund divizată. Este vorba de un pas foarte util față de un dialog care în trecut a fost marcat de unele dificultăți și naivități. Acum dialogul este mult mai legat de ceea ce se întâmplă concret, s-a înțeles că în privința dialogului nu trebuie se meargă pe fantezii. (După L'Osservatore Romano, 2-3 noiembrie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Foto: https://www.alainelkanninterviews.com/gilles-kepel/ lecturi: 373.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |