Lumea, un loc unde să descoperim o prezență
Publicăm fragmente din "O mare speranță", eseu inedit al papei Francisc care încheie cartea "Mama Noastră Planeta Pământ. O lectură creștină a provocării ambientului" (Nostra Madre Terra. Una lettura cristiana della sfida dell'ambiente, Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana) care va apare la 24 octombrie 2019. "Mama Noastră Planeta Pământ" adună fraze, texte, discursuri și omilii ale papei Bergoglio pe tema păzirii creației și a promovării unei vieți demne pentru fiecare om. Introduce cartea o prefață a patriarhului ecumenic Bartolomeu, care subliniază înțelegerea dintre ortodocși și catolici - în lumina credinței în Cristos - a darului creației și a vieții umane.
Sfânta Scriptura ne învață că Dumnezeu a creat lumea. Apoi, liturgia Bisericii ne destăinuiește că El a făcut asta "pentru a revărsa iubirea sa" (Liturghierul roman. Prefața de la Rugăciunea euharistică IV) asupra a tot ceea ce venea la viață din nimic. Așadar ceea ce există poartă cu sine o amprentă, o urmă, o amintire - aș îndrăzni să spun genetică - care trimite la Tatăl. Asta înseamnă că, în toată ceea ce există, Tatăl se dăruiește și îl putem întâlni așadar, putem avea vreo experiență a iubirii sale, putem percepe o scânteie a paternității sale. Nu există nimic așa de mic sau sărac care să nu poarte în sine această origine sau care s-o poată pierde total. Astfel putem împrumuta cuvintele autorului Cărții Înțelepciunii, care se adresează lui Dumnezeu, spunând: "Tu iubești toate cele care sunt și nu disprețuiești nimic din ceea ce ai făcut; căci dacă ai fi urât ceva, l-ai fi format? Cum ar putea să rămână, dacă tu nu ai vrea, sau să se păstreze ceea ce nu este chemat de tine? Tu cruți toate, căci ale tale sunt, stăpâne, iubitorule al vieții!" (Înț 11,24-26).
Există, așadar, o legătură continuă, radicală între tot ceea ce există: lumea provine de la un Dumnezeu iubire care în lume se dăruiește și ne cheamă să împărtășim acest mod al său de existență. Totuși creația nu este, așa cum se crede adesea, pur și simplu natură și ambient.
Noi suntem creaturi și timpul care trece este creatură. Asta înseamnă că nu există nicio situație, nicio încercare sau criză, nicio bucurie sau succes, în care să nu se poată trăi experiența Domnului, să nu se poată face un pas spre El pentru a crește în prietenia cu El și pentru a putea iubi la rândul nostru, deoarece suntem iubiți nebunește.
Tot ceea ce există, există așadar pentru a putea "trăi" ca Dumnezeu, deci ca dar, ca iubire primită și înmânată. Însă creația poate trăi asta numai prin intermediul omului. Numai în om, microcosmos care condensează în sine universul, dar care trăiește din suflul pe care Dumnezeul personal l-a insuflat direct peste fața sa, lumea poate corespunde sacramentalității sale secrete, adică să fie văzută ca dar. Un dar este mereu o realitate personală: într-un fel conține pe cel care l-a dăruit și cere celui căruia îi este oferit tocmai să-l vadă așa, ca o realitate transparentă a feței donatorului, un dar oferit pentru a-l cunoaște pe cel care este iubit și a face din viața celuilalt o comuniune cu sine. Este datoria omului să descifreze în mod liber și creator revelarea acestui dar. Și este tot datoria omului să ia lumea în comuniunea sa cu Dumnezeu. Creația este așadar un loc în care suntem invitați să descoperim o prezență. Dar asta înseamnă că este capacitatea de comuniune a omului de a condiționa starea creației. Aceasta este marea noastră responsabilitate. Când nu reușim să descifrăm prezența care locuiește în lucruri, totul devine banal și opac, încetează să fie un mijloc de comuniune și devine o ocazie de ispită și de poticnire. Toate acestea încep în inima fiecăruia dintre noi și se răspândește prin gânduri, intenții, comportamente, obiceiuri, atât la nivel de individ cât și de grupuri sociale. Pentru a fi parte din acest lanț care banalizează sau deformează darul creației nu este necesar deci să fim niște criminale: este "suficient" să nu recunoaștem că darul care este celălalt - oricare altul -, de la cel din familie la vecinul de casă, de la colegul de apartament la săracul pe care întâlnesc pe stradă, de la prieten la migrantul care caută loc de muncă sau un apartament unde să trăiască... Ceea ce se întâmplă în inima omului are o semnificație universală și se imprimă asupra lumii. Așadar este destinul omului să determine destinul universului.
Tocmai pentru că totul este conectat (cf. Laudato si', 42; 56) în bine, în iubire, tocmai pentru asta orice lipsă de iubire are repercusiune asupra întregului. Criza ecologică pe care o trăim este astfel înainte de toate unul din efectele acestei priviri bolnave asupra noastră, asupra celorlalți, asupra lumii, asupra timpului care se scurge; o privire bolnavă care nu ne face să percepem totul ca un dar oferit pentru a ne descoperi iubiți. Această iubire autentică, ce ajunge uneori la noi în manieră inimaginabilă și neașteptată, ne cere să revedem stilurile noastre de viață, criteriile noastre de judecată, valorile pe care ne întemeiem alegerile. De fapt, este cunoscut de acum că poluarea, schimbările climatice, deșertificarea, migrațiile ambientale, consumul nesustenabil al resurselor planetei, acidificarea oceanelor, reducerea biodiversității sunt aspecte inseparabile de inegalitatea socială (cf. Evangelii gaudium, 52-53; 59-60; 202): a concentrării crescânde a puterii și a bogăției în mâinile câtorva foarte puțini și a așa-numitelor societăți ale bunăstării, a cheltuielilor militare nebune, a culturii rebutului și a unei lipse de considerare a lumii din punctul de vedere al periferiilor, a lipsei de tutelare a copiilor și minorilor, a bătrânilor vulnerabili, a copiilor încă nenăscuți (...). Ecologia este ecologie a omului și a creației în întregime, nu numai a unei părți. Așa cum într-o boală gravă nu este suficient numai medicamentul, ci trebuie privit la bolnav și a înțelege cauzele care au dus la apariția bolii, tot așa în mod analog criza din timpul nostru trebuie înfruntată în rădăcinile sale. Drumul propus constă așadar în a regândi viitorul nostru pornind de la relații: bărbaților și femeilor din timpul nostru le este mare sete de autenticitate, de a revedea cu sinceritate criteriile vieții, de a se concentra din nou asupra a ceea ce are valoare, restructurând existența și cultura.
Dincolo de angajarea personală și comunitară în convertirea mentalității - chiar înaintea convertirii comportamentelor - o contribuție pe care putem s-o oferim drept credincioși este așadar tocmai aceea a viziunii. Și această viziune o putem învăța zi după zi de la liturgie, care este experiența zilnică de a ne afla în fața Domnului înviat și victorios, pentru a participa cu El la mântuirea creației în întregime. Acest lucru este deosebit de evident chiar la Liturghie, care este mulțumirea prin excelență adusă lui Dumnezeu: în ea noi îi oferim ceea ce vine de la El (grâul și strugurii) transformate de lucrarea înțeleaptă a omului pentru a fi hrana noastră, băutura noastră, adică acele elemente cu care ne hrănim pentru a trăi și a trăi la cele mai bune capacități ale noastre. De fapt, pe de o parte noi toți lucrăm pentru a putea mânca și hrana noastră este ceea ce ne permite să trăim existența noastră zilnică, să ne cufundăm în relațiile importante, să luptăm pentru lucrurile care contează, să dăm contribuția noastră mică sau mare la viața lumii. Pâinea și vinul sunt tocmai două simboluri prin excelență, pentru că arată unitatea între darul lui Dumnezeu și angajarea noastră, între munca noastră și munca altuia, între truda zilnică și bucuria relațiilor și a sărbătorii. Or, la Liturghie noi îi oferim Tatălui toată munca noastră și truda noastră și toată speranța noastră și bucuria noastră; i le oferim nu pentru că El ar avea nevoie de ele sau le-ar pretinde de la noi, ci pentru că acela care iubește dăruiește, ba chiar se dăruiește. Făcând această ofrandă, admitem că lucrurile, tratate pur și simplu ca atare, sunt o lume care moare și comuniunea cu această lume nu ne mântuiește.
Numai conectându-le cu Dumnezeu primim de la El darul vieții. Și de fapt, ce se întâmplă la Liturghie? Noi oferim totul și în timp ce oferim îl implorăm pe Tatăl ca să-l trimită pe Duhul Sfânt, pentru ca să unească sărăcia noastră cu oferirea lui Cristos, Fiul său, care a venit pentru ca fiecare dintre noi, în El, să devină fiu al Tatălui. În acest mod pâinea noastră și vinul nostru devin Cristos, darul prin excelență al Tatălui, adevăratul nostru frate, în care cu toții în sfârșit suntem și ne descoperim frați. Noi credem că lumea este pentru om, pentru că este dar al celui care ne iubește și este în slujba vieții fiilor lui Dumnezeu, așa cum fiecare dintre noi este în slujba celorlalți. Și așa cum în Euharistie pâinea și vinul devin Cristos pentru că sunt udate de Duhul, iubirea personală a Tatălui, tot așa creația întreagă (persoane, lucruri, animale, plante, timp și spațiu) devine un cuvânt personal al lui Dumnezeu când este folosit pentru iubire, pentru binele celuilalt, mai ales al celui care are nevoie. Dar, căință, ofrandă, fraternitate. Iată patru cuvinte care exprimă o viziune a realității, a creației, dar care indică și un drum de vindecare de la nevoia de posesie, de putere, de abuz spre împărtășire, colaborare și respect. Spre o fraternitate universală - ca aceea pe care ne-a arătat-o sfântul Francisc de Assisi - patron al celui care lucrează pentru ecologie, adevărată ecologie umană, pentru că are gustul modului în care Dumnezeu mântuiește lumea. Iată marea mea speranță pentru timpul nostru.
(După L'Osservatore Romano, 17 octombrie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 444.