Sinodul pentru Amazonia: Biserica glas al indigenilor în comunitatea internațională
A noua congregație generală
Papa și Sinodul se roagă pentru Ecuador: așa s-a deschis a doua săptămână de lucrări ale adunării speciale pentru Amazonia. A noua congregație generală, dezvoltată în dimineața de luni, 14 octombrie 2019, a început, ca de obicei, cu recitarea orei a treia - omilia a fost ținută de arhiepiscopul columbian de Florencia, Monseniorul Omar de Jesús Mejía Giraldo - la sfârșitul căreia Francisc i-a invitat pe cei 179 de părinți reuniți în aula Sinodului să recite un "Bucură-te, Marie" pentru a încredința Fecioarei populațiile din țara latino-americană. "Să recomandăm Mamei noastre - a spus el în spaniolă - pe frații ecuadorieni care au murit în zilele trecute, care au fost răniți, persecutați și închiși: Ea să aducă pace și să-i însoțească în acest moment de mare suferință, mai ales în rândul indigenilor din Ecuador".
Moderată de președintele delegat de rând, cardinalul peruvian Barreto Jimeno, dezbaterea a atins numeroase teme, relansând unele deja reieșite în cursul congregațiilor precedente. Printre altele, a revenit propunerea venită din adunare de a institui un observator eclezial internațional cu privire la încălcarea drepturilor umane ale populațiilor amazoniene pentru a da răspunsuri concrete și tempestive la strigătul lor de durere. În acest sens, Biserica este chemată să-și facă auzit glasul. Și reprezentanțele pontificale pot să desfășoare un rol esențial la guvernele și instituțiile internaționale cu scopul de a promova instanțele comunităților indigene, mai ales cu privire la drepturile lor la pământ, la apă, la pădure.
La această chemare s-a unit un nou apel pentru ca țările industrializate să exprime solidaritate mai mare față de țările mai fragile, și datorită faptului că modelele de dezvoltare ale celor dintâi provoacă un nivel mai mare de poluare. În acest sens, ei trebuie să se angajeze să promoveze o tranziție spre modele circulare de economie care respectă înțelepciunea și practicile locale.
Părinții au repropus imaginea Sinodului drepte kairós, timp de har. Un timp în care Biserica se pune în ascultare, în atitudine empatică, și merge alături de popoarele originare din păduri: periferii geografice și existențiale care au primit darul de a contempla zilnic acel fiat, primul cuvânt rostit de Dumnezeu. De fapt, creația este o "Biblie verde" care îl dezvăluie pe Creator și care în celebrarea sacramentelor angajarea ecologică își are fundamentul său cel mai profund.
În fața diminuării sensibile a comunităților călugărești din regiune - așa cum se întâmplă în statul Pará din Brazilia unde trece de la o pastorație "de prezență" la una "de vizită" - adunarea a îndemnat congregațiile călugărești să recupereze entuziasmul misionar. În același timp trebuie oferită o formare constantă și drumuri de catecumenat centrate nu numai pe cărțile de studiu ci și pe experiența concretă în contact direct cu cultura locală. De fapt, a asuma o față amazoniană înseamnă a înțelege semne și simboluri proprii ale acestor popoare și a împărtăși o optică de dialog și interculturalizare, încurajând aprofundarea unei "teologii india", pentru ca liturgia să răspundă tot mai mult la cultura locală. Asta implică un dinamism în ieșire, așa cum se întâlnește deja în unele zone din Amazonia: sunt multe exemplele de prezență pastorală care are ca scop să-i încurajeze pe indigeni, uitați de lume, să ia în mână frâiele destinului lor. Însă să nu se cedeze niciodată în fața tentației unei evanghelizări bazate exclusiv pe programe asistențiale. În acest context, Biserica este chemată să facă față provocărilor puse, pe de o parte, de proliferarea sectelor religioase și, pe de altă parte, de cultura relativistă proprie a țărilor industrializate.
Din mărturiile părinților a reieșit încă o dată fizionomia regiunii amazoniene ca o lume multietnică, multiculturală și multireligioasă, unde multe "semințe ale Cuvântului" au încolțit deja și dau rod. A fost considerată de dorit crearea unui ecosistem de comunicare eclezială pan amazoniană care să fie reflexie a interconexiunii a întregii omeniri. Ideea este aceea de a țese nu atât o rețea de cabluri, ci de persoane umane. Marile dificultăți de mobilitate în regiunea vecină cer de fapt cu urgență o mai mare eficacitate și capilaritate a mijloacelor de comunicare socială. În același timp, trebuie ajutate popoarele să citească în mod critic informația difuzată în mod superficial de unele mass-media, demascând orice formă de manipulare, distorsionare sau spectaculare.
În orice caz, este fundamentală prezența: nu numai a preoților și episcopilor, ci și a colaboratorilor laici, bărbați și femei. Un animator - fie el catehet, lector, diacon, slujitor extraordinar al Euharistiei, ocupat cu îngrijirea bolnavilor - exercită preoția sa baptismală atunci când asumă o atitudine de slujire și nu de putere sau dominare. Colaboratoare prețioase ale misiunii Bisericii în Amazonia sunt mai ales femeile, de neînlocuit în îngrijirea samariteană, în păzirea și îi tutelarea vieții.
Cât privește domeniul educației, a fost scoasă în evidență urgența de a transmite credința, de a-i motiva pe tineri să construiască propriul proiect de viață, de a promova tutelarea casei comune, de a se opune plăgii traficului de persoane, de a contrasta analfabetismul și abandonul școlar. Noile generații trebuie să fie ajutate să integreze cunoștințele ancestrale cu științele cele mai moderne, în așa fel încât ambele să concureze la "buna trăire". Sub acțiunea Duhului, cum Petro et sub Petro, Biserica este așadar determinată la o convertire într-o optică amazoniană, pentru a întreprinde fără frică un discernământ și o reflecție despre tema preoției, fără a neglija ipoteza de a hirotoni persoane căsătorite dar fără a întuneca vreodată valoarea celibatului. De fapt, trebuie ținut cont mereu de suferințele populațiilor care nu pot să celebreze Euharistia datorită lipsei de preoți sau care primesc trupul lui Cristos numai o dată sau de două ori pe an. În această privință, a fost sugerată o reflecție despre o eventuală actualizare a scrisorii apostolice Ministeria quaedam a lui Paul al VI-lea și a fost propusă și introducerea de diaconi și diaconese permanente indigene, care prin slujirea Cuvântului să ajute populațiile locale să înțeleagă mai bine textele sacre.
Apoi, din adunare a fost propusă ideea de a crea comunități creștine eco-interculturale deschise la dialogul inter-instituționale și interreligios, care să învețe noi stiluri de viață orientate spre îngrijirea casei comune. Companiile petroliere și industriile care exploatează lemnul - a fost denunțarea părinților - dăunează ambientului și amenință existența popoarelor. De fapt, indigenii nu scot niciun profit din extragerea resurselor, forestiere și miniere, ale pământurilor lor. Deci trebuie demascată cu forță corupția răspândită care alimentează inegalități și nedreptăți. Și marea amenințare constituită de traficul de droguri, cu toate complicitățile care îl alimentează, trebuie contrastată în mod hotărât.
A găsit spațiu în intervenții și tema suveranității alimentare: fiecare popor are dreptul de a alege ce să cultive, ce să mănânce și cum să garanteze accesul la mâncare respectând ecosistemele. O parte relevantă a biodiversității agroalimentare în Amazonia este încă necunoscută și a fost păstrată până acum tocmai grație populațiilor locale. Ea - este apelul Sinodului - nu poate să fie exploatată numai de câțiva și sustrasă de la majoritatea oamenilor, așa cum se întâmplă în domeniul medico-sanitar, unde folosirea de plante și principii active îmbogățește numai multinaționalele farmaceutice fără ca poporul să scoată vreun beneficiu.
La briefingul care a urmat în Sala de Presă a Sfântului Scaun au intervenit doi prelați - Carlo Verzeletti, episcop de Castanhal din Brazilia; și José Ángel Divassón Cilveti, salezian, fost vicar apostolic de Puerto Ayacucho, în Venezuela - și doi laici: canadiana Josianne Gauthier, secretară generală de la Alianța Catolică Internațională a Agențiilor de Dezvoltare (CIDSE); și venezueleanul José Gregorio Díaz Mirabal, din poporul curripaco, președinte al Congresului Organizațiilor Indigene Amazoniene (COICA).
(După L'Osservatore Romano, 15 octombrie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 362.