Cardinalul Ouellet: Papa se mișcă în tradiția gândirii sociale a Bisericii
De Iacopo Scaramuzzi
Francisc "a însoțit și a promovat creativ, în tradiția gândirii sociale a Bisericii, noi situații istorice și noi probleme sociale, noi dezvoltări ale învățăturilor sociale ale Bisericii": a spus asta cardinalul Marc Ouellet, prefect al Congregației pentru Episcopi, care a intervenit la prezentarea unui volum care adună discursurile papei adresate mișcărilor populare (Roma 2014, Santa Cruz 2015, Roma 2016), la curia generală a iezuiților.
Îngrijit de Comisia Pontificală pentru America Latină, al cărei președinte este cardinalul canadian, "Intrarea năvalnică a mișcărilor populare: Rerum novarum din timpul nostru" (Libreria Editrice Vaticana), este introdus de o scriere a papei Francisc, un fapt, a subliniat Ouellet, care "ne încurajează să împărtășim viziunea sa și angajarea sa în a promova un nou umanism bazat pe Cristos și pe valorile Evangheliei". Ouellet a intervenit la prezentarea cărții, în seara zilei de marți 24 septembrie 2019, împreună cu cardinalul Peter Turkson, prefect al Dicasterului pentru Promovarea Dezvoltării Umane Integrale, și de cei doi curatori ai operei, Guzman Carriquirry Lecour, secretar al aceleiași Comisii, și istoricul Gianni La Bella. Alessandro Gisotti, care a moderat masa rotundă, a subliniat faptul că peste două săptămâni se va deschide în Vatican Sinodul despre Amazonia care intersectează diferite teme tratate de papa în discursurile adresate mișcărilor populare. În paralel cu întâlnirea romană, a amintit el, cartea a fost prezentată la Buenos Aires la Confederația Națională a Muncii.
"Sfântul Părinte Francisc cu prezența sa și cu discursurile sale a însoțit și a promovat creativ, în tradiția gândirii sociale a Bisericii, noi situații istorice și noi probleme sociale, noi dezvoltări ale învățăturilor sociale ale Bisericii", a spus cardinalul Ouellet. "În asta papa Francisc înscrie sinteza motoului care a însoțit cele trei întâlniri cu mișcările populare: tierra, techo y trabajo (pământ, casă și loc de muncă, nr). El a încurajat și a îndemnat să se continue întâlnirile cu mișcările populare la nivel național și local pentru a le asigura solidaritatea Bisericii în sprijinul cererilor lor legitime și a coopera pentru ca să fie integrate și să participe la viața popoarelor și a națiunilor pentru a evita izolarea lor sau reprimarea lor".
Discursurile pe care Francisc le-a adresat mișcărilor populare "sunt parte importantă a magisteriului său pastoral și social, constituind și un apel la însoțire, la sprijin și la colaborare pe care Bisericile locale și comunitățile creștine ar trebui să le furnizeze lor, ca exemplu de participare și construcție socială creștină", a spus Ouellet, care a vorbit despre "intrarea năvalnică plină de speranță a acestor mișcări populare" într-un ambient cultural "deosebit de nefavorabil pe care el însuși l-a definit «al rebutului»". Mișcările populare "transformă dispersarea celor excluși în forme de organizare solidară, excluderea piețelor într-o participare autonomă în subsidiaritate, umilirea într-o nouă apropriere a demnității umane, marginalitatea într-o nouă intrare năvalnică pe scena publică". Cât privește Francisc, "motivația fundamentală a Sfântului Părinte este iubirea preferențială față de cei săraci, de rădăcină cristologică și evanghelică, ce a însoțit încă de la începuturi acțiunea Bisericii și a tradiției", a spus Ouellet. "Cu respirația Duhului Sfânt care a configurat Conciliul Vatican II, aprofundarea învățăturii pontifilor după Conciliu și experiența post-conciliară intensă a Bisericii latinoamericane, papa Francisc a afirmat că sărăcia, pentru noi creștinii «nu este o categorie sociologică sau filozofică sau culturală: nu, este o categorie teologală. Aș spune, probabil prima categorie, pentru că acel Dumnezeu, Fiul lui Dumnezeu, s-a înjosit, s-a făcut sărac pentru a merge cu noi pe drum. Și aceasta este sărăcia noastră: sărăcia trupului lui Cristos, sărăcia pe care ne-a adus-o Fiul lui Dumnezeu cu Întruparea sa. O Biserică săracă pentru cei săraci începe cu a merge spre trupul lui Cristos. Dacă noi mergem spre trupul lui Cristos, începem să înțelegem ceva, să înțelegem ce este această sărăcie, sărăcia Domnului» (18 mai 2013)".
Pentru prefectul Congregației pentru Episcopi, "patrimoniul bogat al doctrinei sociale a Bisericii este rodul în istorie al întâlnirii Evangheliei cu problemele care apar în viața socială, un flux de caritate pentru a merge în întâmpinarea nevoilor oamenilor, care pun mereu în istorie provocări și exigențe pentru reînnoirea misiunii Bisericii". Și "Sfântul Părinte a bazat discursurile sale cu mișcările populare pe câțiva pilaștri ai doctrinei sociale a Bisericii. Principiul fundamental al oricărei comunități sau instituții sociale este demnitatea persoanei umane. Rezultă că respectarea sa și promovarea sa este principiul fundamental al ordinii sociale: persoanele - toți și fiecare - sunt scop și subiect al oricărei comunități și instituții. Ordinea socială și dezvoltarea sa progresivă trebuie să fie subordonate în fiecare moment binelui persoanei. Fundamentul cel mai radical al demnității oricărei persoane umane este faptul că este imagine a lui Dumnezeu și iubirea răscumpărătoare restabilește asemănarea omului cu Dumnezeu prin intermediul harului. Fiecare ființă umană este chemată să fie recunoscută și promovată de umanitatea creată și regenerată, îmbrățișată de Dumnezeu și destinată la gloria sa, precum și ca o conștiință critică și luptă pentru dreptate, atunci când bunurile fundamentale care constituie această demnitate - viață, libertate, adevăr, pâine și loc de muncă - sunt încălcate sau negate".
Cartea, a încheiat Ouellet, "este o contribuție la «a treia cale» necesară pentru a întreprinde și a regândi procesele de umanizare și realizare fraternă, destinația universală a bunurilor și distribuirea egală a roadelor pământului, a cunoașterii și a muncii umane: o platformă care trebuie îmbogățită cu reflecții și experiențe în contexte diferite, care să înfrunte realitatea mișcărilor populare într-un orizont mai larg de societăți inclusive și participative, egale, fraterne și pașnice și pentru a adăuga, pornind de la contribuția specifică și evanghelizatoare, originalitatea proprie creștină și eclezială".
Cardinalul Turkson a amintit, printre altele, că atunci când papa Francisc a voit să primească pentru prima dată pe reprezentanții ai cartoneros, campesinos, pescarilor și altor munci precare, a explicat că vrea "să planteze steagul mișcărilor populare în Vatican", și a explicat că aceste întâlniri au reprezentat o "invitație adresată Bisericii de a ști să se deschidă la prezența mișcărilor populare și o invitație adresată mișcărilor de a recunoaște deschiderea făcută de papa și de Biserică față de ei". Cardinalul ghanez a aminti de altfel că după cele trei întâlniri cu papa, o a patra întâlnire a avut loc, fără Francisc dar cu un mesaj al său, la Modesto, în California.
La Bella a definit discursurile papei adresate mișcărilor populare "o enciclică pe episoade care reprezintă «Rerum novarum» a sa pentru timpurile actuale".
Carriquiry, la rândul său, a exprimat unele rezerve cu privire la organizarea întâlnirile trecute ("Ar fi bine ca la o următoare întâlnire să fie un discernământ mai atent în lista invitaților", a spus el), și a subliniat că pontiful argentinian, care a primit petroliști, antreprenori, reprezentanți ai diferitelor categorii sociale, "n-a evita să întâlnească pe conducătorii mișcărilor populare în grija pastorală a Bisericii față de ei" cu rezultatul de a le permite să expună "o realitate adesea redusă la tăcere". Profesorul uruguaian s-a distanțat de altfel de avocatul argentinian Juan Grabois, prieten al papei Francisc și organizator al întâlnirilor cu mișcările populare, datorită recentelor sale luări de poziție politice în țara sa, în plină campanie electorală, în calitate de purtător de cuvânt al Central de Trabajadores de la Economía Popular: "Cred că credibilitatea lui Juan Grabois vine de la conducerea mișcării populare și nu de la pozițiile sale politice, mai mult - a spus el - cu cât intră mai mult în pozițiile politice cu atât riscă mai mult să slăbească credibilitatea care îi vine de la baza populară. Însă - a continuat el - este suficient de inteligent pentru a ști că atunci când trece la sfera politică se reprezintă doar pe el însuși și pe prietenii săi, desigur nu pontificatul". Cât privește Francisc, "știm că papa de foarte mulți ani l-a cunoscut pe acest tânăr argentinian, l-a însoțit în creștere în viața sa și în angajările sale, și papa este teribil de leal și fidel cu prieteniile sale".
Jurnaliștilor care, la încheierea discursurilor, au întrebat dacă se poate vedea o convergență între papa al mișcărilor populare și manifestațiile ambientaliste inspirate de Greta Thunberg, pe care de altfel papa Francisc a încurajat-o după o audiență generală, Carriquiry a afirmat că este vorba despre "un fapt frumos și simpatic al acestei tinere suedeze, susțină de organizații de tineret și de puteri mediatice", dar "papa cu mult înainte, ca și Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea, a vorbit despre ambient și a legat problema ecologică de problema socială". Gisotti a amintit, la rândul său, că "peste puține luni celebrăm a cincea aniversare a lui Laudato si', îngrijirea creației este în agenda papei cu mult înainte de fenomenele importante din aceste ultime timpuri".
Oullet a vorbit apoi despre tema sinodalității, însă fără a intra în problema parcursului sinodal din Biserica germană, căreia prefectul Congregației pentru Episcopi a adresat recent o scrisoare. "Este o temă foarte importantă sinodalitatea", a spus el, "dar funcționează în două direcții: de jos în sus și, în acest caz, de sus în jos, pentru că trebuie recunoscut că impulsului pe care-l dă papa, împărtășit ici și acolo de grupuri sau de regiuni, îi lipsește multă universalizare, mondializare", deci tema mișcărilor populare "să fie reluată la nivelul consiliilor parohiale, al consiliilor diecezane, să fie discutată peste tot, sub impulsul care vine de sus este ceva obligatoriu" pentru "a construi un nou umanism, așa cum spunea Paul al VI-lea în Populorum progressio, care ia în considerare tot omul și pe toți oamenii".
(După Vatican Insider, 28 septembrie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 175.