|
CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
(4-10 septembrie 2019)
Papa în Madagascar: Ora Medie
Meditația Sfântului Părinte rostită "liber" surorilor contemplative Vă vor da în scris ceea ce am pregătit, astfel voi veți putea citi, medita liniștite. Acum aș vrea să vă spun ceva din inimă. Lectura din Cartea Întâi a Regilor (2,2b-3), adresată lui Iosue, începe cu un apel la curaj: "Sois courageux, montre-toi un homme!". Curaj. Și pentru a-l urma pe Domnul avem nevoie de curaj, mereu, un pic de curaj. Este adevărat că munca mai grea o face El, dar avem nevoie de curaj pentru a-l lăsa să facă. Și îmi vine în minte o imagine, care m-a ajutat mult în viața mea de preot. Într-o seară târzie, două surori, una foarte tânără și una bătrână mergeau de la cor, unde s-au rugat Vesperele, la sufragerie. Bătrânei era greu să meargă, era aproape paralitică, și tânăra încerca s-o ajute, dar bătrâna se enerva, spunea: "Nu mă atinge! Nu fă asta căci cad!" Și, Dumnezeu știe, dar se pare că boala o făcuse pe bătrână un pic nevrotică. Însă tânăra mereu cu zâmbet o însoțea. Până la urmă au ajuns la sufragerie, tânăra încerca s-o ajute să se așeze, și bătrâna spuse: "Nu, nu, mă doare, mă doare aici...", dar la sfârșit se așeză. O tânără, în fața acestui fapt, cu siguranță ar fi voit s-o trimită la plimbare! Dar acea tânără zâmbea, lua pâinea, o pregătea și i-o dădea. Aceasta nu este o poveste, este o istorie adevărată: bătrâna se numea sora Sfântul Petru, iar tânăra sora Tereza a Pruncului Isus. Aceasta este o istorie adevărată, care reflectă o bucățică din viața comunitară, care arată spiritul cu care se poate trăi o viață comunitară. Caritatea în lucrurile mici și în cele mari. Acea tânără ar fi putut să gândească: "Da, dar mâine voi merge la superioară și îi voi spune să trimită una mai puternică s-o ajute pe bătrâna aceasta pentru că eu nu reușesc". N-a gândit așa. A crezut în ascultare: "Ascultarea mi-a dat această meserie și o voi face". Cu forța ascultării făcea cu caritate deosebită această muncă. Știu că voi toate, surori de claustrare, ați venit pentru a fi aproape de Domnul, pentru a căuta calea perfecțiunii; însă calea perfecțiunii se află în acești pași mici pe drumul ascultării. Pași mici de caritate și de iubire. Pași mici care par nimic, dar sunt pași mici care atrag, care-l "fac sclav" pe Dumnezeu, mici fire care-l "închid" pe Dumnezeu. Asta gândea tânăra: la firele cu care îl închidea pe Dumnezeu, la funii, funii de iubire, care sunt micile acte de caritate, mici, foarte mici, pentru că sufletul nostru mic nu poate să facă lucruri mari. Fii curajoasă! Curajul de a face pașii mici, curajul de a crede că, prin micimea mea, Dumnezeu este fericit, și realizează mântuirea lumii. "Nu, dar eu cred că trebuie să se schimbe viața călugărească, trebuie să fie mai perfectă, mai aproape de Dumnezeu și pentru aceasta eu vrea să devin superioară, capitulară, pentru a schimba lucrurile!...". Nu spun că vreuna dintre voi gândește asta... Însă diavolul se strecoară în aceste gânduri. Dacă tu vrei să schimbi nu numai mănăstirea, nu numai viața călugărească - schimbare și mântuire cu Isus -, mântuirea lumii începe cu aceste mici acte de iubire, de renunțare la sine, care îl închid pe Dumnezeu și-l aduc printre noi. Să ne întoarcem la istoria tinerei și a bătrânei. Într-una din seri, înainte de cină, în timp ce mergeau de la cor la sufragerie - ieșeau cu zece minute înainte din cor pentru a merge la sufragerie, pas cu pas - Tereza a auzit o melodie, din afară...: era muzică de sărbătoare, de dans... Și s-a gândit la o sărbătoare unde tinerele și tinerii dansau, în mod onest, o frumoasă sărbătoare de familie... poate că o nuntă, sau aniversare a zilei de naștere... S-a gândit la muzică, la toate acelea... Și a simțit ceva înăuntru; probabil a simțit: "Ar fi frumos să fiu acolo", nu știu... Și imediat, hotărâtă, i-a spus Domnului că niciodată, niciodată n-ar fi schimbat pentru acea sărbătoare lumească nici măcar unul din gesturile sale față de sora bătrână. Acestea o făceau mai fericită decât toate dansurile din lume. Cu siguranță, la voi, mondenitatea va veni în atâtea forme ascunse. Să știți să discerneți, cu priora, cu comunitatea în capitul, să discerneți glasurile mondenității, pentru ca să nu intre în claustrare. Mondenitatea nu este o soră de claustrare, dimpotrivă, este o capră care merge pe străzile sale, duce afară din claustrare... Când îți vin gânduri de mondenitate, închide ușa și gândește-te la micile acte de iubire: acestea mântuiesc lumea. Tereza a preferat s-o păzească pe bătrână și să meargă înainte. Ceea ce vă voi spune acum, o voi spune nu pentru a vă înspăimânta, ci este o realitate, a spus-o Isus, și îmi permit s-o spun și eu. Fiecare dintre voi, pentru a intra în convent, a trebuit să lupte, a făcut atâtea lucruri bune și a învins, a învins: a învins spiritul lumesc, a învins păcatul, l-a învins pe diavol. Poate că în ziua în care tu ai intrat în convent, diavolul a rămas la ușă, trist: "Am pierdut un suflet", și a plecat. Dar apoi a mers să ceară sfat la un alt diavol mai viclean, un diavol bătrân, care cu siguranță i-a spus: "Ai răbdare, așteaptă...". Este un mod obișnuit de a proceda al diavolului. Isus spune asta. Când diavolul lasă liber un suflet, pleacă; apoi, după un timp, vrea să se întoarcă și vede acel suflet așa de frumos, așa de bine aranjat, așa de frumos și vrea să intre. Și Isus ce spune? Acel diavol se duce, caută alți șapte mai răi decât el și se întoarce cu acei șapte, și vor să intre în acea casă aranjată. Dar nu pot să intre făcând zgomot, ca și cum ar fi hoți, trebuie să intre în mod educat. Și astfel diavolii "educați" sună la sonerie: "Aș vrea să intru..., caut acest ajutor, acel ajutor, acel ajutor...". Și îl lasă să intre. Sunt diavoli educați, intră în casă, te rearanjează și apoi, spune Isus, sfârșitul acelui bărbat sau al acelei femei este mai rău decât începutul. Dar nu ți-ai dat seama că era un duh rău? "Nu, era atât de educat, atât de bun! Și acum, nu, eu plec acasă pentru că nu pot tolera asta...". Este prea târziu de acum, tu l-ai lăsat să intre prea mult în inima ta. Nu ți-ai dat seama, n-ai vorbit cu superioara, n-ai vorbit cu capitulul, cu vreo soră din comunitate? Ispititorul nu vrea să fie descoperit, pentru aceasta este travestit în persoană nobilă, educată, uneori în părinte spiritual, uneori... Te rog, soră, când tu simți ceva straniu, vorbește imediat! Vorbește imediat! Fă-l cunoscut. Dacă Eva ar fi vorbit la timp, dacă ar fi mers la Domnul ca să-i spună: "Acest șarpe îmi spune aceste lucruri, tu ce părere ai?". Dacă ar fi vorbit la timp! Însă Eva n-a vorbit și a venit dezastrul. Acest sfat vi-l dau: vorbiți imediat, vorbiți la timp, când există ceva care vă ia liniștea; nu spun pacea, ci mai întâi liniștea, apoi pacea. Acesta este ajutorul, aceasta este apărarea pe care voi o aveți în comunitate: una o ajută pe alta pentru a face front unit, pentru a apăra sfințenia, pentru a apăra gloria lui Dumnezeu, pentru a apăra iubirea, pentru a apăra mănăstirea. "Dar noi ne apărăm bine de mondenitatea spirituală, ne apărăm bine de diavol pentru că avem gratii duble, și în mijloc și o perdea!". Gratiile duble și perdeaua nu sunt suficiente. Puteți să aveți o sută de perdele! Este nevoie de caritate, de rugăciune. Caritatea de a cere sfat la timp, de a asculta surorile, de a asculta de superioară. Și rugăciunea cu Domnul, rugăciunea: "Doamne, este adevărat asta ce simt, asta ce-mi spune șarpele, este adevărat?". Acea tânără Tereza, imediat ce simțea ceva înăuntru, vorbea cu superioara..., care n-o iubea, superioara n-o iubea! "Dar cum să merg la superioară dacă ea de fiecare dată când mă vede îmi arată dinții!". Da, dar superioara este Isus. "Dar, părinte, superioara nu este bună, este rea". Lasă s-o spună Domnul, pentru tine superioara este Isus. "Dar superioara este un pic bătrână, nu-i funcționează bine lucrurile...". Lasă ca să decidă capitulul; tu, dacă vrei să spui asta, o spui în capitul, dar tu mergi la superioară, pentru că este Isus. Mereu transparența inimii! Mereu vorbind se învinge. Și această Tereza, care știa că este antipatică superioarei, mergea la ea. Este adevărat, trebuie recunoscut că nu toate superioarele au premiul Nobel pentru simpatie! Dar sunt Isus. Calea ascultării este aceea care te supune în iubire, ne face supuși iubirii. După aceea, această Tereza s-a îmbolnăvit. S-a îmbolnăvit și, puțin câte puțin, i se părea că a pierdut credința. Această sărăcuță, care în viața sa a știut să-i trimită pe diavolii "educați", în ora morții nu știa cum să reușească față de diavolul care se învârtea în jurul ei. Spunea: "Îl văd: se învârte, se învârte...". Este întunericul ultimelor zile, al ultimelor luni ale vieții. Datorită ispitei, a luptei spirituale, a exercitării carității nu se iese la pensie: până la sfârșit tu va trebui să lupți. Până la sfârșit. Chiar și în întuneric. Ea credea că a pierdut credința! Și chema surorile pentru ca să arunce apă sfințită pe patul său, pentru ca să aducă lumânări binecuvântate... Lupta în mănăstire este până la sfârșit. Dar este frumoasă, pentru că în această luptă - crudă dar frumoasă - când este adevărată, nu se pierde pacea. Acest papă - veți spune voi - este un pic "folcloric", pentru că în loc să ne vorbească despre lucruri teologice, ne-a vorbit ca unor fetițe. O, de ați fi toate fetițe în spirit, o, de-ați fi așa! Cu acea dimensiune de copilărie pe care Domnul o iubește atât de mult. Aș vrea să termin istoria Terezei cu bătrâna. Această Tereza, acum, însoțește un bătrân. Și vreau să dau mărturie despre asta, vreau să dau mărturie pentru că ea m-a însoțit, în fiecare pas mă însoțește. M-a învățat să fac pașii. Uneori sunt un pic nevrotic și o trimit, ca sora Sfântul Petru. Uneori o ascult; uneori durerile nu mă fac s-o ascult bine... Dar este o prietenă fidelă. Pentru aceasta n-am voit să vă vorbesc despre teorii, am voit să vă vorbesc despre experiența mea cu o sfântă și să vă spun ce este capabilă să facă o sfântă și care este calea pentru a deveni sfinte. Înainte! Și curajoase! ____________________________________ Meditația Sfântului Părinte încredințată surorilor Dragă Soră Magdalena a Bunei Vestiri,
Vă mulțumesc, dragă soră, pentru primirea călduroasă și pentru cuvintele dumneavoastră, care sunt ecoul tuturor călugărițelor contemplative din diferitele mănăstiri din această țară. Mulțumesc fiecăreia dintre voi, dragi surori, care ați părăsit pentru un moment claustrarea, pentru a manifesta comuniunea voastră cu mine și cu viața și misiunea întregii Biserici, în special a celei din Madagascar. Mulțumesc pentru prezența voastră, pentru fidelitatea voastră, pentru mărturia luminoasă despre Isus Cristos pe care o oferiți comunității. În această țară există sărăcie, e adevărat, dar există și atâta bogăție! Bogată în frumuseți naturale, umane și spirituale. Și voi, surorilor, participați la această frumusețe a Madagascarului, a oamenilor săi și a Bisericii, pentru că este frumusețea lui Cristos care strălucește pe fețele voastre și în viețile voastre. Da, grație vouă, Biserica din Madagascar este și mai frumoasă în ochii Domnului precum și în ochii întregii lumi. Cei trei psalmi de la liturgia de astăzi exprimă neliniștea psalmistului într-un moment de încercare și de pericol. Permiteți-mi să mă opresc asupra primului, adică asupra secțiunii din Psalmul 119, cel mai lung din Psaltire, compus din opt versete pentru fiecare literă a alfabetului ebraic. Fără îndoială, autorul său este un om al contemplației, unul care știe să dedice momente lungi și frumoase rugăciunii. În textul de astăzi, cuvântul care apare de mai multe ori și care dă tonul pentru întreg textul este "a consuma", folosit îndeosebi în două sensuri. Cel care se roagă se consumă în dorința întâlnirii cu Dumnezeu. Voi sunteți mărturia vie a acestei dorințe inepuizabile care se află în inima tuturor oamenilor. Printre multiplele oferte care pretind - fără să reușească - să satisfacă inima, viața contemplativă este flacăra care duce la unicul foc veșnic, "flacăra vie de iubire care rănește cu duioșie" (Sfântul Ioan al Crucii). Voi reprezentați "vizibil ținta spre care merge întreaga comunitate eclezială care «înaintează pe străzile timpului cu privirea îndreptată spre viitoarea adunare a toate în Cristos», prevestind în acest mod gloria cerească" (Constituția apostolică Vultum Dei querere, 2). Suntem mereu tentați să satisfacem dorința de veșnicie cu lucruri efemere. Suntem expuși la mări aflate în furtună care ajung doar să înece viața și spiritul: "Așa cum marinarul în larg are nevoie de far ca să-i indice ruta pentru a ajunge în port, tot așa lumea are nevoie de voi. Fiți faruri, pentru cei de aproape și mai ales pentru cei de departe. Fiți candele care însoțesc drumul bărbaților și al femeilor în noaptea întunecată a timpului. Fiți santinele de dimineață (cf. Is 21,11-12) care anunță răsăritul soarelui (cf. Lc 1,78). Cu viața voastră transfigurată și cu cuvinte simple, rumegate în tăcere, indicați-ni-l pe Acela care este cale, adevăr și viață (cf. In 14,6), unicul Domn care oferă plinătate existenței noastre și dăruiește viață din belșug (cf. In 10,10). Strigați-ne ca Andrei lui Simon: «L-am găsit pe Domnul» (cf. In 1,40); vestiți, ca Maria Magdalena în dimineața învierii: «L-am văzut pe Domnul!» (In 20,18)" (ibid., 6). Însă psalmul vorbește și despre o altă consumare: aceea care se referă la intenția celor răi, a celor care vor să-l distrugă pe cel drept; îl persecută, îi întind curse și vor să-l facă să cadă. O mănăstire este mereu un loc în care ajung durerile lumii, cele ale oamenilor voștri. Fie ca mănăstirile voastre, respectând carisma voastră contemplativă și constituțiile voastre, să fie locuri de primire și de ascultare, în special pentru persoanele foarte nefericite. Astăzi sunt cu noi două mame care și-au pierdut copiii și rezumă toate durerile fraților voștri de pe insulă. Fiți atente la strigătul și la lipsurile bărbaților și femeilor din jurul vostru, care vin la voi consumați de suferință, de exploatare și de descurajare. Nu fiți din aceia care ascultă numai pentru a învinge plictiseala, pentru a satisface curiozitatea sau pentru a aduna teme de conversație. În această privință, aveți o misiune fundamentală de desfășurat. Claustrarea vă situează în inima lui Dumnezeu și, prin urmare, acolo unde El și-a pus inima. Ascultați inima Domnului pentru a-l asculta și în frații și surorile voastre. Persoanele din jurul vostru sunt adesea foarte sărace, slabe, agresate și rănite în mii de moduri; dar sunt pline de credință și recunosc în mod instinctiv în voi martore ale prezenței lui Dumnezeu, referințe prețioase pentru a-l întâlni și a obține ajutorul său. Pentru atâta durere care le consumă interior, care le fură bucuria și speranța, care le face să se simtă străine, voi puteți fi o cale spre acea stâncă pe care o evocăm într-un alt psalm: "Ascultă, Dumnezeule, strigarea mea, ia aminte la rugăciunea mea. De la marginile pământului pe tine te chem când inima mi-e cuprinsă de neliniște, călăuzește-mă la stânca la care nu pot ajunge!" (Ps 60,2-3). Credința este bunul cel mai mare al săracilor! Este foarte important ca această credință să fie vestită, întărită în ei, să-i ajute cu adevărat să trăiască și să spere. Și contemplarea misterelor lui Dumnezeu, exprimată în liturgia voastră și în timpurile voastre de rugăciune, să vă permită să descoperiți mai bine prezența sa activă în fiecare realitate umană, inclusiv cea mai dureroasă, și de a aduce mulțumire pentru că, în contemplație, Dumnezeu vă oferă darul mijlocirii. Cu rugăciunea voastră, voi, ca niște mame, îi luați pe copii pe umeri și îi duceți spre țara promisă. "Rugăciunea va fi mai plăcută lui Dumnezeu și mai sfințitoare dacă în ea, cu mijlocirea, încercăm să trăim dubla poruncă pe care ne-a lăsat-o Isus. Mijlocirea exprimă angajarea fraternă cu alții când în ea suntem capabili să includem viața celorlalți, angoasele lor cele mai tulburătoare și visele lor cele mai frumoase. Despre cel care se dedică generos să mijlocească se pot spune cuvintele biblice: «Acesta este cel care-și iubește frații, cel care se roagă mult pentru poporul său» (2Mac 15,14)" (Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 154). Dragi surori contemplative, fără voi, ce ar fi Biserica și aceia care trăiesc în periferiile umane din Madagascar? Ce s-ar întâmpla cu toți cei care lucrează în linia întâi în evanghelizare, și aici îndeosebi în condiții foarte precare, dificile și uneori periculoase? Toți se sprijină de rugăciunea voastră și de dăruirea mereu reînnoită a vieții voastre, un dar foarte prețios în ochii lui Dumnezeu care vă face să participați la misterul răscumpărării acestui ținut și a persoanelor iubite care locuiesc aici. "Am ajuns ca un burduf așezat la fum", spune psalmul (119,83), făcând aluzie la timpul petrecut trăind acest mod dublu de a fi consumați: de Dumnezeu și de dificultățile lumii. Uneori, aproape fără să vrem, ne îndepărtăm și cădem "în apatie, în rutină, în lipsă de motivare, în lenea paralizantă" (Constituția apostolică Vultum Dei quaerere, 11). Nu cotează... nu contează anii pe care-i aveți sau dificultatea de a merge sau de a ajunge la timp pentru îndatoriri... Nu suntem burdufuri așezate la fum, ci trunchiuri care ard până când se consumă în focul care este Isus, Cel care nu ne dezamăgește niciodată... și care acoperă orice datorie. Mulțumesc pentru acest moment împărtășit. Mă încredințez rugăciunilor voastre. Și vă încredințez toate intențiile pe care le port în timpul acestei călătorii în Madagascar; să ne rugăm împreună pentru ca Duhul Evangheliei să poată încolți în inimile întregului vostru popor. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 671.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |