Omul și nevoia de Dumnezeu în operele sfântului Augustin
De Nello Cipriani
La 28 august 430, în timp ce orașul Hipona era asediat de vandali, murea episcopul său Augustin, care timp de treizeci și cinci de ani, cu autoritatea și prestigiul gândirii sale și acțiunii sale pentru unitatea Bisericii, a fost conducător spiritual nu numai al diecezei sale, ci al întregii Africi creștine. Figura sa și gândirea sa sunt încă vii în cărțile sale foarte numeroase, așa cum este atestat de interesul care n-a dispărut niciodată de-a lungul secolelor. Și astăzi scrierile sale sunt traduse și publicate în toate limbile moderne. De câțiva ani a fost demarată traducerea câtorva opere ale sale și în limba rusă. Se numără zeci de reviste care se interesează explicit de studierea gândirii sale în diferite limbi. Desigur, și el este un om în atâtea privințe din timpul său, legat de cultura antică. Și totuși, fără a exagera putem spune că niciun autor dintre contemporanii săi nu este atât de modern și actual cum este el. Problemele pe care le-a tratat în scrierile sale sunt problemele care chinuiesc și oamenii din timpul nostru: răul, sensul vieții și al istoriei, căutarea adevărului și al adevăratei fericiri. Actualitatea sa este datorată înainte de toate geniului său, cu adevărat extraordinar, dar și sensibilității sale umane acute și experiențelor trăite în viața sa.
Așa cum avea să scrie el însuși, de mic a supt numele lui Cristos cu laptele matern. Nici măcar frecventarea școlilor păgâne, pasiune pentru poeții clasici, reprezentările teatrale și obiceiurile fără opreliști morale ale tineretului nu l-au făcut niciodată să uite de numele lui Cristos până acolo încât să considere orice carte insipidă care era lipsită de el. Însă prima cotitură a vieții sale a avut la loc la vârsta de nouăsprezece ani, când a citit Ortensio de Cicero, o exortație la filozofie inspirată din Protrepticul de Aristotel. Cartea aceea, mărturisește el, "a schimbat modul meu de a gândi, a trezit în mine noi aspirații și noi dorințe, deodată a dezvăluit ochilor mei orice speranță zadarnică și m-a făcut să doresc înțelepciunea nemuritoare cu incredibilă ardoare a inimii". Determinat de amintirea lui Cristos, a decis să citească Scripturile creștine. Din nefericire a fost profund dezamăgit de citirea Sfintei Scripturi, tradusă într-o latină foarte rea și departe la ani lumină de maiestatea ciceroniană. S-a aruncat în brațele maniheilor, dușmani foarte duri ai Vechiului Testament și ai Bisericii catolice. Scripturii îi reproșau imoralitatea vechilor patriarhi și reprezentarea antropomorfă vulgară a lui Dumnezeu, în timp ce criticau Biserica pentru că a acceptat Vechiul Testament și că impune cu autoritate membrilor săi credința. Tocmai din cauza acestei promisiuni Augustin a aderat la acea sectă orientală cu entuziasm, ajungând să devină promotor de prozelitism în rândul prietenilor săi tineri. Și-a însușit criticile adresate Scripturii Vechiului Testament, a acceptat concepția materialistă despre Dumnezeu și despre suflet și refuzarea autorității Bisericii. Dar mai ales, pentru a rezolva problema răului, și-a însușit dualismul cosmologic și antropologic al lui Mani, care în practică nega libertatea și responsabilitatea morală a omului.
A înlesnit întoarcerea sa la Biserica catolică predica episcopului de Milano, sfântul Ambroziu. Ascultându-l cu atenție, și-a dat seama de falsitatea criticilor pe care maniheii le făceau vechilor Scripturi și a început să recupereze încrederea în autoritatea spirituală a Bisericii. Reflectând asupra raporturilor sociale bazate pe încredere și pe multele cunoștințe istorice și geografice, scoase din mărturiile altora, a înțeles că în sine a crede nu este deloc irațional, așa cum nici nu este contrar rațiunii a crede că providența divină, pentru a veni în întâmpinarea tuturor oamenilor, a conferit atâta autoritate lui Cristos și Bisericii.
Cu aceste reflecții, formate în timpul convertirii, Augustin a găsit metoda sa de căutare a adevărului, căreia i-a rămas fidel toată viața și care s-a revelat atât de rodnică: rațiunea și credința nu se exclud reciproc; sunt chemate să colaboreze și să se integreze. Rațiunea arată că nu întotdeauna este temerar a crede; mai mult, cât privește problemele mai dificile și mai importante cu privire la Dumnezeu și la om, credința trebuie să preceadă în timp rațiunea, dar după ce a crezut este necesar să nu se mulțumească numai să creadă, trebuie încercat să se înțeleagă cu rațiunea ceea ce s-a crezut. Este ceea ce Giovanni Reale a numit cercul hermeneutic: "Crede pentru a înțelege și înțelege pentru a crede". Oricum, primatul acordat credinței în autoritatea divină a Scripturii n-a diminuat niciodată în el respectul și stima față de rațiune. Înainte de enciclica Veritatis splendor a lui Ioan Paul al II-lea, Augustin a afirmat de mai multe ori că strălucirea adevărului ajunge la fiecare om, chiar dacă este păcătos; a scris că nu există nicio doctrină în care să nu se poată găsi vreun adevăr și că tocmai această recunoaștere trebuie să se pună la începutul oricărui dialog cu ereticii, schismaticii, evreii și păgânii.
În marele comentariu literal la Geneză nu ezită să-i acuze de cutezanță și îngâmfare pe acei creștini care se opun concluziilor la care au ajuns oamenii de știință cu argumentări riguroase și verificate cu dovezi experimentale, cu privire la descrierea lumii și la fenomenele naturale, cum sunt eclipsele de soare sau de lună. Scriptura, afirmă el, vrea să ne învețe calea mântuirii nu cum este făcută lumea. Dacă acest principiu ar fi fost primit în secolele care au urmat, n-am fi avut conflictul lui Galileo Galilei cu inchiziția. Și cu privire la problema ecologică, astăzi atât de actuală, episcopul de Hipona a spus un cuvânt genial, care din păcate a căzut în gol. Comentând porunca lui Dumnezeu adresată omului de a cultiva și a păzi pământul, scrie că omul este chemat să "converseze într-un fel cu natura, interogând-o", pentru a cunoaște energiile sale, ce anume poate să dea și să nu dea și care sunt consecințele intervenției sale asupra ei. Avea multă stimă față de rațiune care, în timp ce alți părinți ai Bisericii la acuza de absurditate adresată de păgâni credinței trinitare a Bisericii se adăposteau în spatele incomprehensibilității și inefabilității misterului lui Dumnezeu, Augustin față de vorbăreții ratiocinatores din timpul său, care refuzau să creadă dar îi cereau să dea cont de credința sa, n-a ezitat să se pună pe planul rațiunii, nu pentru a dovedi cu rațiunea adevărul revelației creștine (lucru imposibil) ci pentru a dovedi cel puțin că nu este o credință irațională.
Însă actualitatea și importanța gândirii lui Augustin nu se limitează la raportul credință-rațiune și la deschiderea sa la exigențele credinței și ale științei. În scrierile sale ocupă un loc central omul și raportul său cu Dumnezeu. Deja în Soliloqui, o operă foarte originală, în care dialoghează cu rațiunea sa, îl invocă pe Dumnezeu spunând: "Ca eu să mă cunosc pe mine și să te cunosc pe Tine". Această rugăciune este reluată la începutul Confesiunilor: "Ce ești pentru mine? Ai milă, pentru ca eu să vorbesc. Și ce sunt eu pentru tine, așa încât îmi poruncești să te iubesc? Spune-mi, pentru milostivirea ta, Doamne, ce ești pentru mine?". Astăzi mulți cred că omul nu are nevoie de Dumnezeu, că poate să trăiască lipsindu-se de Dumnezeu. Dimpotrivă, pentru sfântul Augustin omul, pentru a se realiza pe deplin, are nevoie de Dumnezeu pentru motivul simplu că a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și asta înseamnă că este în mod natural capabil să-l cunoască și să-l iubească, pentru a trăi în comuniune cu El: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și inima noastră este neliniștită până când nu se odihnește în tine". Este afirmația care se citește la începutul Confesiunilor și care a fost preluată de constituția Conciliului Vatican II Gaudium et spes ca expresie semnificativă a antropologiei întregii Biserici.
În Confesiuni, Augustin arată adevărul acestei concepții despre om relatând evenimentele sale personale trăite departe de Dumnezeu în anii tinereții, pentru a releva neliniștea și rătăcirea sufletului său, însetat de adevăr și din păcate ajuns pradă a delirului maniheist, care confunda realitatea cu fantasmele; mărturisește că voia să iubească și să fie iubit, că avea o dorință nesătulă de a trăi și de a trăi fericit, care-l făcea să caute propria satisfacere în iubirea sexuală, în prietenie sau în afirmațiile școlare. Dar în același timp amintește dezamăgirea profundă și golul experimentat în timpul acelor ani. Exprimă golul existențial, de care suferea, cu o frază demnă de abilitatea sa retorică dar și de marea sa capacitate de a citi inima umană: "Devoram timpurile și eram devorat de timpuri".
Confesiunile nu se limitează să relateze anii neliniștii, trăiți departe de Dumnezeu, pentru a arăta cât de jos cade omul, dacă este abandonat sieși. Relatează și drumul parcurs de fiul risipitor pentru a se întoarce la casa tatălui și mai ales pacea și bucuria interioară care au urmat. Tocmai din experiența acelei treceri de la viața veche la viața nouă se naște cântarea de laudă și de mulțumire care marchează începutul operei: "Mare ești, Doamne, și vrednic de orice laudă; mare este puterea ta și înțelepciunea ta incalculabilă". Confesiunile sunt fără îndoială cartea lui Augustin cea mai citită și cea mai vestită în istorie. În revizuirile cărților sale, făcute în ultimii ani de viață, cu privire la această operă scrie el: "Cele treisprezece cărți din Confesiunile mele îl laudă pe Dumnezeu drept și bun pentru acțiunile bune și rele săvârșite de mine și îndreaptă spre Dumnezeu mintea și inima omului. Cât mă privește ele au exercitat această acțiune asupra mea în timp ce le scriam și continuă s-o exercite când le citesc. Ce anume cred alții este treaba lor: însă știu că multor frați le-a plăcut și în le plac". Dovada că sunt cărți mereu de mare actualitate este dată de numeroasele sale editări în limbile din toată lumea. Iarăși în urmă cu câțiva ani, dintr-un sondaj promovat de transmisiunea televizată "A sua immagine" a rezultat că Confesiunile încă sunt printre operele cele mai citite ale autorilor creștini din orice timp.
În Confesiuni existența omului este văzută în lumina prezenței și a acțiunii lui Dumnezeu. Binomul Dumnezeu-om continuă să fie tema dominantă a altor mari capodopere ale sfântului Augustin: mă refer îndeosebi la cele cincisprezece cărți din De Trinitate și la cele douăzeci și două de cărți din De civitate Dei. Se schimbă perspectiva, însă tema rămâne mereu aceeași. În secolul al IV-lea misterul trinitar a fost făcut obiect al unor dezbateri aspre și infinite în Biserică atât în Orient cât și în Occident. Era în discuție fundamentul și centrul credinței creștine. Însă nimeni n-a tratat o materie atât de dificilă lărgind privirea de la Dumnezeu unul și întreit la om, așa cum face Augustin. El arată înainte de toate că misiunile Fiului și a Duhului Sfânt în lume nu numai că revelează relațiile de iubire care unesc din veșnicie cele trei persoane divine, ci revelează și iubirea pe care cele trei persoane divine le nutresc față de om și care este la originea planului divin de a-i reuni pe oameni în Cristos. Comuniunea de iubire care păstrează "unitatea Duhului în legătura păcii" în Treime este indicată în mod explicit ca modelul la care trebuie să privească mereu Biserica, pentru că "lui Dumnezeu îi este plăcută unitatea în pluralitate" (grata est Deo ex pluribus unitas). Partea a doua din De Trinitate a fost criticată în secolul trecut și de teologi vestiți pentru că autorul s-ar fi îndepărtat de istoria mântuitoare și de experiența concretă a vieții creștine. Critici foarte grave, dar în mare parte nedrepte și nemeritate. Istoria mântuirii și reflexia trinitară necesară în concretețea vieții creștine Augustin le scosese în evidență în primele șapte cărți ale operei și în multe alte discursuri destinate în mod explicit credincioșilor.
În partea a doua a operei obiectivul și destinatarii se schimbă. Augustin se adresează îndeosebi intelectualilor păgâni, critici ai credinței trinitare a Bisericii, pentru a le arăta că, reflectând asupra lor înșiși, pot să descopere că o anumită unitate și treime se poate găsi în structura și în însăși viața spiritului lor: și în om memoria, inteligența și voința sunt facultăți distincte, dar în realitate sunt o singură viață și un singur lucru. Așadar omul a fost creat după imaginea lui Dumnezeu unul și întreit. În asta constă măreția și noblețea sa. Înțelepciunea sa constă în a trăi în amintirea lui Dumnezeu, în cunoașterea sa și în iubirea sa. Așa cum se poate constata, și în De Trinitate Augustin rămâne fidel față de programul anunțat la începutul convertirii sale: vreau să-l cunosc pe Dumnezeu și pe mine însumi.
Din același program se inspiră opera sa majoră: De civitate Dei, definită de el însuși "opus magnum et arduum". Însă aici raportul dintre Dumnezeu și om nu mai este considerat în cadrul restrâns al unei singure persoane, în concretețea existenței sale pământești sau în structura sa interioară. În De civitate Dei privirea lui Augustin se lărgește și mai mult: reflectează asupra planului lui Dumnezeu cu privire la întreaga omenire în istoria sa. Ocazia imediată a operei este prădarea Romei, făcută în august 410 de armata lui Alaric. Dar deja de mult timp Augustin medita să dea un răspuns păgânilor, care acuzau creștinismul de declinul imperiului roman, dar și filozofului Porfiriu, conform căruia încă n-a apărut în istorie o cale universală de mântuire nici în filozofia neoplatonică, practicată de el, nici în disciplina ascetică, practicată în India, nici în riturile inițiatice ale caldeenilor și de aceea sfătuia masele păgâne să recurgă la teurgie. Nu era greu de respins acuzele păgânilor că criza imperiului trebuia atribuită abandonării cultului idolatric și venirii creștinismului. Era suficient de arătat, urmându-i pe aceeași istorici romani, că și înainte de Cristos Roma a suferit nenumărate nenorociri și înfrângeri militare sonore, fără ca zeii să intervină în favoarea sa.
Nemulțumit de acest răspuns, în prima parte a operei Augustin zăbovește în a arăta iraționalitatea diferitelor forme ale teologiei păgâne, de la cea mitică la cea civilă și la cea naturală a filozofilor, insistând mai ales asupra limitelor teologiei platonice și neoplatonice și prezentând în religia creștină calea universală de mântuire căutată de Porfiriu. Totuși, în partea a doua el prezintă viziunea creștină a istoriei. Printre filozofii păgâni domina o concepție circulară a timpului, conform căreia totul, după un anumit număr de ani, se repeta din nou de infinite ori: o concepție care nu prospecta niciun termen fix pentru viața umană, subevaluând de fapt orice angajare morală serioasă. Pentru ce să ne străduim pentru a purifica sufletul și să ne unim cu Unul, așa cum voiau neoplatonicii, dacă sufletul suferea din nou în trup? Augustin, condus de credința creștină, refuză ideea timpurilor ciclice, arătând că istoria omului are un început, un parcurs în timp și un sfârșit, când fiecare va trebui să fie judecat conform faptele sale.
Deci timpul pe care-l trăim are o valoare decisivă pentru soarta veșnică a fiecărui om. Însă omul nu este singur pe acest drum. Este Dumnezeu care cu providența sa conduce omenirea într-un mod invizibil, dispunând toate conform planului său veșnic. Acest plan, care devine evident deja în crearea tuturor oamenilor dintr-un singur om, prevede ca oamenii să trăiască în înțelegere. Așadar, acțiunea lui Dumnezeu față de omenire tinde să depășească neînțelegerile și dezbinările datorate păcatului, mai întâi formând poporul lui Israel, unit în cultul unicului Dumnezeu, apoi trimițându-l pe unicul său Fiu și întemeind Biserica. De fapt, oamenii formează două cetăți: una care-l iubește pe Dumnezeu și îl slujește cu umilință, cealaltă care se iubește pe ea însăși, neglijându-l pe Dumnezeu cu orgoliu. Sunt două cetăți aflate în mod necesar în contrast, care se luptă reciproc, pentru că sunt diferite credința, speranța și iubirea. Cetatea lui Dumnezeu, care peregrinează pe pământ "printre mângâierile lui Dumnezeu și persecuțiile oamenilor", este chemată să se opună idealurilor cetății pământești, dar trebuie să colaboreze pentru pacea pământească, ce este un bun comun tuturor. În această concepție, pe care am voit s-o schițăm în linii mari, istoriei umane îi este recunoscută o țintă precisă: obținerea păcii și unității între toți oamenii. Este un obiectiv foarte înalt și fără îndoială dificil, totuși poate fi obținut numai dacă și în măsura în care fiecare om se unește cu Dumnezeu și colaborează cu El.
(După L'Osservatore Romano, 28 august 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1094.