Valoarea fragilității
De Elio Guerriero
Cu această amintire a lui Jean Vanier, Elio Guerriero începe o serie de portrete ale marilor personalități ale culturii contemporane.
Mulți au scris în aceste zile despre Jean Vanier, mort la Paris la 7 mai. La rândul meu simt urgentă nevoia de a-i exprima recunoștință pentru o întâlnire inițial pur profesională. În schimb a devenit o rană în trup și în suflet, care nu s-a mai vindecat dar deosebit de salutară. În 1978 lucram la editura Jaca Book care de puțin timp dăduse viață unei reviste cu titlul "Aventura umană". Bogată în idei dar săracă în mijloace, revista lunară voia să facă cunoscute personaje autentice și locuri de frumusețe îndepărtată.
Cu câteva luni înainte Jaca Book publicase o carte a lui Jean care relata despre experiența ARCA, începută de câțiva ani la Trosly Breuil în nordul Parisului. În comunități mici de tip familial, autorul, ajutat de voluntari, primea pe cei bolnavi mintali redați unei vieți libere și demne. Atunci s-a decis să meargă pentru a-l întâlni ca să ne povestească alte amănunte cu privire la inițiativă. Am fost ales eu pentru această vizită aproape sigur pentru că pe piață era aceea care costa mai puțin. De fapt, chiar n-am fost remunerat. Totuși, mi-a fost recunoscută posibilitatea de a face călătoria împreună cu soția mea. O altă anomalie în spatele căreia căpăta formă un plan care nu era al oamenilor.
Am ajuns la Trosly Breuil într-o seară de frig și de ceață. Apoi ne-a fost comunicat că ziua următoare vom împărtăși viața dintr-un foyer unde trăiau și dintr-un laborator unde lucrau împreună voluntari și oaspeți de la ARCA. Abia în a treia zi am putut să vorbim mai întâi cu responsabilii foyer-ului și apoi cu Jean și asistenta sa. Deci spiritul de aventură de acum apusese. Rămânea în fața noastră confruntarea cu omenitatea rănită a bolnavilor mentali. Precum și alegerea lui Jean și a atâtor voluntari care-l ajutau era desigur lăudabilă dar deloc eroică, nicidecum aventuroasă. Cele două zile care au urmat au trecut conform programului. Astfel am ajuns să aflăm că experiența ARCA a început în 1964.
În dimineața celei de-a treia zi am putut să-l intervievez pe Vanier care a vorbit despre fragilitate ca metaforă a existenței umane, despre apropierea bolnavilor mentali de Isus și de faptul că el merge la moarte ca un miel fără cuvinte, despre rudenia lor cu Euharistia. Însă a povestit și despre viața zilnică a prietenilor săi și despre responsabilitățile lor. Înainte de toate ei trebuiau să învețe o muncă, apoi să se angajeze în funcție de posibilitățile lor și să învețe folosirea și importanța banului. Pentru aceasta a făcut o convenție cu autoritățile franceze pe baza căreia statul se angaja să favorizeze comunitatea procurând o muncă potrivită în timp ce muncitorii cu salariul primit restituiau statului o parte a pensiei lor.
Apoi vorbea despre crizele de depresie care ajungeau adesea în furie și acte de autolezare dar și despre umorism, despre recunoștință spontană, despre capacitatea oaspeților săi să facă sărbătoare. Mai mult, a conchis Jean, în aceste locuri de fragilitate umană se trăiește în prietenie și fraternitate și se face mai multă sărbătoare decât în altă parte. De altfel acesta era motivul pentru care atâția tineri mergeau la ARCA, în pofida unei vieți care desigur nu era comodă.
La întoarcerea în Italia, articolul a fost publicat și repede uitat datorită urgenței altor lucrări. Totuși, întâlnirea cu Vanier a lăsat semnul și după câțiva ani a revenit în actualitate cu prepotență. În 1984, după o maternitate nu chiar senină, s-a născut al treilea copil al nostru. Într-un colocviu dramatic, medicul mi-a comunicat că mama a suferit mult, motiv pentru care a fost necesar să fie sedată. În schimb copilul, Paolo Samuele, avea sindromul down și prezenta complicații intestinale. Trebuia intervenit urgent și să se ajungă la un spital înzestrat pentru o operație care în acea vreme era de avangardă. Posibilitățile de supraviețuire erau oricum mici. Un tânăr doctor m-a întrebat dacă voiam să botez copilul. După încheierea rapidă a ritului, a fost cursa în ambulanță pentru o tentativă care părea disperată.
Și în schimb Paolo a luptat, a depășit orice dificultate și după 3 luni de internare în spital a ajuns în sfârșit acasă. Însă aici s-a dezlănțuit mânia mea împotriva lui Dumnezeu. Îmi întinsese o cursă, întâlnirea cu Jean Vanier a fost anticiparea unui cont fără milă. Adesea îmi revenea în minte versetul din Ieremia: "Nu mă voi mai gândi la el (...) Dar în inima mea era ca un foc care arde". Însă, între timp Paolo era acolo și trebuia să ne ocupăm de el. Ne-a spus un doctor, un prieten drag: "Nu vă închideți în voi înșivă, lăsați-vă ajutați". Și au fost mulți care ne-au ajutat. Mai ales, Paolo ne-a cucerit cu voința sa de a trăi, cu zâmbetul său care părea că este imprimat pe chipul său în pofida suferințelor.
Și cu timpul, întâlnirea cu Jean Vanier ne-a apărut ca o cale trasată, ca un plan al Providenței pentru a ne pregăti pentru misiunea pe care a predispus-o pentru noi. Acum Paolo nu mai era o rană dureroasă, ci o companie și slujirea noastră una care era dată unui fiu mai nevoiaș. Și apoi exista de departe umbra paternă a lui Vanier pe care-l întâlneam din când în când, ale cărui publicații le citeam, ale cărui sfaturi le urmam.
Mă impresiona și capacitatea lui Jean de a trece din slujire în slujire, de a scrie cărți mereu interesante, mereu noi. În mod solid catolic, a început un colocviu interconfesional cu anglicanii și cu alte confesiuni creștine. Apoi a trecut la dialogul interreligios, îndeosebi cu religiile din India unde, de altfel, a întâlnit-o pe Maica Tereza și a legat prietenie strânsă cu ea. În cele din urmă a deschis un dialog serios cu psihologa și filozofa Julia Kristeva. Agnostică, mamă a unui tânăr cu dezabilitate, după ce a parcurs toate străzile Franței laice, Julia a ajuns la ARCA. Jean a ascultat-o și a încurajat-o, a rezultat și o confruntare culturală în care Julia îi recunoștea lui Vanier avantajul care deriva din viața sa, din mărturia sa. În sfârșit, cu trecerea anilor, Jean a căpătat un zâmbet tot mai dulce, tot mai apropiat de fragilitatea oaspeților săi. Spunea în ultimele timpuri: "I-am ajutat, dar cât de frumos este să ne lăsăm îngrijiți acum de ei, să simțim recunoștința lor care trece de la duioșia mângâierilor lor, a zâmbetelor lor".
Dragă Jean, ne-ai învățat forța și valoarea fragilității. Într-o lume în care par să mai prevaleze tumulturile violenților, ținem strâns unite cu noi zâmbetul tău, umanitatea ta, existența ta euharistică.
(După L'Osservatore Romano, 13 iunie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 458.