|
Considerație la duminica a 7-a Paștelui - Anul C - 2019 "Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21) O zicere înțeleaptă zice așa: "Cerul este atât de larg că îl cuprinde pe nemărginitul Dumnezeu întreit și unic, cu nenumăratul cortegiu de îngeri și arhangheli și cu nenumăratul număr de sfinți. Dar în același timp cerul este atât de strâmt că nu încape decât o singură "Ființă", Dumnezeu. Această zicere vrea să spună că tot ceea ce nu are caracterul lui Dumnezeu, tot ceea ce nu se aseamănă cu Dumnezeu în caracter, nu poate intra acolo. Biblia ne spune că Isus și Duhul Sfânt, care sunt în cer, sunt de o ființă cu Tatăl (cf. In 10,30), îngerii și arhanghelii care văd pururi fața lui Dumnezeu, au caracterul lui Dumnezeu și îi susțin cauza (cf. Mt 18,10; Ps 103,20), iar oamenii care până la păcat au locuit alături de Dumnezeu, au fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26-27) și trăiau în armonie cu Dumnezeu și între ei (cf. Gen 3,8). Dar în momentul în care în rai s-a ivit ceva diferit de caracterul divin "iubire și smerenie" a lui Dumnezeu (cf. 1In 4,8.16; Fil 2,8), imediat a trebuit să plece. Aici să ne amintim de îngerii căzuți care și-au luat chip de "ură și mândrie" după Lucifer (cf. Is 14,12-5) și fiind izgoniți din rai de îngerii buni, au trebuit să plece fără nimic (cf. Ap 12,8). Să ne gândim și la noi oamenii care înșelați de șarpe, prin primii noștri părinți care au făptuit păcatul, luând chipul de "ură și mândrie" al diavolului, părăsind chipul și asemănarea cu Dumnezeu, părăsind armonia cu Dumnezeu și între ei, au trebuit să plece din paradis împreună cu toți urmașii lor, izgoniți fiind ca îngerii răi de aceeași îngeri buni cu săbii de foc (cf. Gen 3,23-24). Iar pe pământ fiind, animați de diavol, au crescut în ură și mândrie față de Dumnezeu și față de semeni, că au devenit răi și ucigași ca diavolul (cf. In 8,44; Gen 4,8). În privința intrării întinate în rai situația este veșnic neschimbată: "Nimic întinat nu va intra în cer, ci numai cei scriși în Cartea Vieții Mielului" (Ap 21,27). Diavolul știa că omul este coroana creației și că a fost plăsmuit după chipul lui Dumnezeu și că a fost destinat să ocupe locurile pe care el și cu îngerii săi au trebuit să le părăsească. De aceea, "din invidie" (cf. Înț 2,24), așa cum spune Biblia, diavolul a provocat căderea și moartea oamenilor (cf. Rom 6,23). Unii teologi protestanți mai emit și ipoteza că diavolul voind să se salveze pe sine după căderea lui, ar fi provocat căderea omului în speranța că Dumnezeu, găsind o salvare pentru omul pe care îl iubește "cu iubire veșnică" (cf. Ier 31,3), îl va salva și pe el. Este doar o ipoteză fără temei, pentru că niciodată la un bine nu se ajunge pe o cale rea care a necesitat suferința lui Dumnezeu și a omului. Pentru că oamenii și-au pierdut caracterul divin și locul de lângă Dumnezeu din invidia diavolului (cf. Înț 2,24), Dumnezeu a decis să le mai dea oamenilor o șansă de a redeveni una cu el și între ei, ca să poată intra în paradisul ceresc, casa lui Dumnezeu cu îngerii și cu oamenii (cf. Ap 21,3), unde Isus ne-a pregătit un loc (cf. In 14,2-3) și să gustăm din nou slava lui (cf. In 17,24). Însă în urma acțiunii malefice a diavolului împotriva omului creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, n-a mai rămas pentru om nici o altă șansă de viață veșnic fericită cu îngerii paradisului, decât umilirea și moartea Fiului lui Dumnezeu pe lemnul de ocară al crucii, lucru imposibil pentru mintea diavolului mândru și rău Dar iată că dragostea lui Dumnezeu pentru om, l-a surprins pe diavol și chiar pe omul căzut. Într-adevăr, așa cum îmi place să repet ori de câte ori am ocazia, Isus, Fiul lui Dumnezeu, prin puterea Duhului Sfânt, se smerește și se întrupează luând carnea noastră căzută din sânul neprihănit al Mariei (cf. In 1,14), apoi ia asupra sa păcatele lumii la Botezul său în Iordan (cf. In 1,29) și apoi ca un "Miel divin", ne spală ființa și păcatele în sângele său (cf. Is 53,7; Ef 1,7), moare și se lasă înmormântat pentru a înfrânge locuința întunericului și a morții și apoi învie cu trupul nostru (cf. 1Cor 15,3-4) și îl înalță la cer (cf. Fap 1,3) și îl așază în sânul sigur al Preasfintei Treimi, unde Domnul nostru Isus Cristos s-a așezat la dreapta Tatălui său (cf. 1Pt 3,22), de unde a primit pentru noi de la Tatăl "făgăduința Duhului" pe care l-am pierdut prin păcat (cf. Fap 2,33), punând sub picioarele lui pe toți dușmanii lui și ai noștri (cf. 1Cor 15,25), mijlocind pentru noi (cf. 1Tim 2,5), revenind la noi (In 14,18) și atrăgându-ne la sine (cf. In 12,32), așa cum l-a atras astăzi pe sfântul diacon Ștefan, pe scara crucii, Ștefan care a văzut pentru noi slava lui Isus de la dreapta Tatălui și locul pregătit de Isus în cer pentru orice ucenic (cf. Fap 7,55-56). Scara crucii este grea și puțini urcă pe ea. Dar Isus a spus: "Intrați pe poarta cea strâmtă. Căci largă este poarta, lată este calea care duce la pierzare, și mulți sunt cei ce intră pe ea. Dar strâmtă este poarta, îngustă este calea care duce la viață, și puțini sunt cei ce o află" (Mt 7,13-14). Iar sfântul Paul ne spune: "Suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care are să fie descoperită față de noi" (Rom 8,18). Pentru o suferință scurtă ne așteaptă o fericire veșnică (cf. Înț 3,5). Lectura a doua de astăzi (cf. Ap 22,12-14.16-17.20) ne spune că Isus nu numai că ne cheamă, nu numai că ne atrage la el în viața veșnic fericită, ci el însuși va veni să ne ia ca să nu rătăcim drumul spre casa Tatălui: "Eu, Isus", sunt "Steaua strălucitoare de dimineață" (Ap 22,16), Cel care vine: "Da, voi veni curând!" (Ap 22,20). Noi nu așteptăm un eveniment, ci pe "Cineva" pe care-l cunoaștem și îl iubim. De aceea strigăm încă de pe acum: "Amin. Vino, Doamne Isuse" (Ap 22,20)! Dar mântuirea este o lucrare divino-umană, unde Dumnezeu își are partea lui pe care și-a făcut-o la cruce (cf. In 3,16), tot astfel și omul își are partea lui pe care trebuie să și-o facă în viață (cf. 1Cor 3,9). După ce prima lectură (cf. Fap 7,55-60) ne-a vorbit despre "scara" regală a crucii, ca mijloc simplu de a ajunge în cer, ca sfântul diacon Ștefan, pericopa evanghelică de astăzi insistă asupra iubirii și a unității cu Dumnezeu și între noi, iubire și unitate pe care le-am pierdut prin păcat, iubire și unitate care după întruparea, învățătura, pătimirea, moartea, îngroparea, învierea, înălțarea sa cu trupul nostru la cer și glorificarea lui de-a dreapta Tatălui, au devenit semnul credinței și al mărturiei pentru el în fața lumii: "Tată sfânt, nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis. Iar eu le-am dat gloria pe care mi-ai dat-o, ca ei să fie una, după cum noi suntem una: eu în ei și tu în mine, ca să fie desăvârșiți în unire, încât să cunoască lumea că tu m-ai trimis și i-ai iubit pe ei, așa cum m-ai iubit pe mine. Tată, vreau ca acolo unde sunt eu să fie cu mine și cei pe care mi i-ai dat, ca să vadă gloria mea, pe care mi-ai dat-o, pentru că tu m-ai iubit înainte de întemeierea lumii. Tată drept, lumea nu te-a cunoscut, dar eu te-am cunoscut, iar aceștia au cunoscut că tu m-ai trimis. Eu le-am revelat numele tău și-l voi revela pentru ca iubirea cu care m-ai iubit pe mine să fie în ei și eu în ei" (In 17,20-26). Pentru cei care în timpul vieții nu-și vor însuși caracterul de smerenie și iubire a lui Dumnezeu și vor persevera în caracterul de mândrie și ură a lui Lucifer, vor pierde fericita ocazie de a ajunge în cer, chiar dacă vor purta o cruce. Un predicator spunea, comentând psalmul 97 de astăzi, că "tot ceea ce nu are caracterul de iubire și umilință al Domnului va fi distrus, în timp ce inimile tuturor credincioșilor ce poartă caracterul lui Dumnezeu vor fi umplute de veselie. Atunci gloria Domnului nu va fi numai istorisită, ca în Psalmul 96,3, ci va fi și văzută (cf. Ps 97,6). Atunci locuitorii pământului vor vedea deosebirea dintre guvernarea lui Lucifer și guvernarea iubirii și armoniei instaurată de Dumnezeu. A trăi în dezbinare și ură, chiar dacă "am vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, chiar dacă am avea darul profeției, și dacă am cunoaște toate misterele și toată știința, și dacă am avea toată credința așa încât să mutăm și munții, și dacă tot ce am da ca hrană săracilor, și dacă am da trupul ca să ne fie ars, dacă nu avem iubire, nu ne folosește la nimic" (1Cor 13,1-3). Apoi pentru ca această iubire și unitate câștigate la cruce să se mențină și să dureze, Isus a întemeiat sfânta Euharistie, care din multe boabe de grâu face o singură pâine, pentru ca din mulți oameni să facă o singură Biserică. Euharistia ne face una cu Isus și una între noi. Euharistia face Biserica și Biserica face Euharistia, spunea teologul francez, Henri de Lubac (1896-1991). În aceste zile se desfășoară vizita și pelerinajul papei Francisc în România, iar deviza acestui eveniment este: "Să mergem împreună!" Să mergem împreună cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt! Să mergem împreună cu Maica Domnului, sfântul Iosif și toți Sfinții! Să mergem împreună cu familiile și dragii noștri! Să mergem împreună cu întreaga Biserică și cu toți oamenii. Să mergem împreună în iubire, umilință și împlinirea poruncilor divine și atunci Dumnezeu însuși ne va păzi negreșit sufletele și ne va lumina pașii, cu spune psalmistul (Ps 97, 10-11). În această vizită pastorală și pelerinaj spiritual, papa Francisc ne îndeamnă, urmând exemplul unui pustnic bătrân din județul Neamț, să bătătorim cărările spre întâlnirile cu Dumnezeu și cu semenii noștri, în mod special cu semenii aflați în suferințe, altfel ne apropiem de sfârșit și de judecata divină. Să mergem împreună spre Dumnezeu și spre semenii noștri, cu familiile noastre, cu prietenii și colegii noștri, cu toți frații creștini și cu toți oamenii. Și atunci lumea o să creadă că Dumnezeu l-a trimis pe Isus ca să ne mântuiască și pe Duhul Sfânt ca să ne sfințească, că Dumnezeu i-a iubit pe oameni așa cum l-a iubit pe Isus și că Isus ne-a dat nouă gloria pe care Dumnezeu i-a dat-o, iar noi toți vom intra în slava sa veșnică (cf. In 17,20-26). Amin. Cristos s-a înălțat! Pr. Ioan Lungu * * * Duminica a VII-a Paștelui. Predici la Radio Iași lecturi: 380.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |