|
Considerație la ziua solemnă a Învierii Domnului - 2019 "Trezește-te, tu care dormi, și ridică-te dintre cei morți, iar Cristos te va lumina (Ef 5,14). Strigătul lui Cristos din Vinerea Mare, "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit" (Mt 27,46), s-a transformat în "a treia zi" în cuvinte de bucurie a învierii: "De ce sunteți tulburați? Vedeți mâinile mele și picioarele mele, că eu însumi sunt. Așa trebuia să pătimească Cristos și să învie din morți a treia zi" (Lc 24, 38-39,.46). Tristețea morții s-a schimbat în cântecul de bucurie al învierii, iar durerea s-a pierdut în laude. "Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat; stăpânul vieții a murit, dar acum e viu și domnește". Da, Isus cel veșnic viu ne spune astăzi: "Am fost mort, și iată că sunt viu în vecii vecilor. Eu țin cheile morții și ale locuinței morților" (Ap 1,18). De aceea, noi cântăm astăzi: "Aleluia! Cristos a înviat din morți cu moartea pe moarte călcând. Aleluia!" Astă noapte, Biserica ne-a adunat cu lumânări aprinse, în jurul altarului, la mormântul gol al lui Isus care din iubire față Tatăl ceresc și din iubire față de noi, a suferit, a murit și a fost îngropat (cf. Evr 12,2), parcă pentru a repara gestul celor răi care tot cu făclii aprinse au venit să-l prindă și să-l dea la moarte (cf. In 18,3) și acolo cu inimi pline de bucurie, am celebrat învierea Domnului nostru Isus Cristos, împreună cu toți profeții și cu toți drepții Vechiului Testament, cu apostolii, cu femeile sfinte și cu toate generațiile de oameni care așteptau mântuirea lui Dumnezeu și tot acolo ne-am întărit în credință, speranță și dragoste față de el. Cristos a înviat și noaptea cea lungă și întunecată a lumii a trecut; Cristos a înviat și dezamăgirile noastre au trecut; Cristos a înviat și au dispărut și toate temerile noastre: "Seara ne va sălășlui plânsul, iar dimineața bucuria"! (Ps 29,5); Cristos a înviat și viața stăpânește și domnește; Cristos a înviat și toți cei morți vor ieși într-o zi din morminte (cf. 1Cor 15,14-20); Cristos a înviat din morți și lumina a răsărit pentru toți cei care îl urmează (cf. In 8,12); Cristos a înviat din morți, iar îngerii împreună cu oamenii se bucură în cer și pământ cântând: Aleluia! Odinioară pe când moartea și iadul stăpâneau prin păcat, Domnul le amenințase cu puterea sa divină, spunând prin profetul Osea: "O, moarte, eu voi fi moartea ta, o, iadule, eu voi fi pieirea ta" (Os 13,14). De fapt, murind, Isus a îndurat legile mormântului, dar înviind, le-a zdrobit și a anihilat legea perpetuă a morții, transformând-o din veșnică în temporară. Căci, după cum toți mor în Adam, tot așa, în Cristos, toți vor fi readuși la viață (1Cor 15,22). De acum ne batem joc de moartea care ne-a stăpânit pe nedrept și spunem cu sfântul Paul: "Moartea a fost înghițită de victorie. Unde este, moarte, victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?" (1Cor 15,54-55). De la învierea lui Isus, Paștele este pentru noi: sărbătoarea sărbătorilor, solemnitatea solemnităților, misterul misterelor și comoara comorilor. Cristos înviat, mirele nostru veșnic, iese în întâmpinarea Bisericii, reprezentată de Maria Magdalena care, plângând, îl caută în zorii zilei, iar Isus îi aduce nu numai bucuria și speranța învierii, dar și noutatea că de acum înainte Tatăl său este și Tatăl nostru, Dumnezeul său este și Dumnezeul nostru (cf. In 20,17). "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa" (Ps 117,24); Să măturăm aluatul cel vechi, ca să fim o plămădeală nouă, fără aluat; căci "Aceasta este ziua în care Cristos, Mielul nostru de Paști, care a fost jertfit, a înviat" (cf. 1Cor 5,7; Prefața de Paști I). Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) ne spune că "Biserica este asemuită cu salvatoarea Corabie a lui Noe. Dar lucrarea ei este mult mai înaltă și mai binefăcătoare decât a corabiei lui Noe, căci animalele sălbatice luate în corabie, tot sălbatice au rămas la ieșirea din ea. Pe când Biserica, sub domnia lui Cristos, ia păcătoșii la bordul ei și-i preface în sfinți. Astfel: cocoșul mândru e prefăcut în porumbel; lupul e prefăcut în miel; omida e prefăcută în fluture; întunecatul în lumină". Să privim numai la Maria Magdalena, la Zaheu, la Matei, la Saul din Tars etc. Cât de mare a fost întristarea ucenicilor, a femeilor sfinte și a prietenilor lui, când l-au văzut pe Isus răstignit pe cruce între doi tâlhari, când au auzit strigătul dușmanilor: "Hei, tu care dărâmi templul și-l zidești la loc în trei zile, salvează-te pe tine însuți, dacă ești Fiul lui Dumnezeu și coboară-te de pe cruce" (Mt 27,40), și mai ales când l-au văzut rece și fără viață! Dar totul a durat foarte puțin, căci a venit ziua a treia care a vestit lumii întregi, cea mai mare bucurie: Cristos a înviat! Mielul a răscumpărat turma; Cristos cel nevinovat i-a împăcat pe oamenii păcătoși cu Tatăl ceresc. Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat: stăpânul vieții a murit, dar acum e viu și domnește! Moartea lui Isus a fost ca un somn dulce după chinurile Calvarului. De la învierea lui Cristos și moartea tuturor ucenicilor săi a devenit tot un somn dulce după crucea necazurilor. De 53 de ori ni se spune în Biblie că moartea este doar un somn. Când le-a vorbit ucenicilor despre moartea lui Lazăr, el le-a spus: "Lazăr, prietenul nostru, doarme, dar mă duc să-l trezesc din somn" (In 11,11). Isus, după ce l-a înviat pe Lazăr, după ce a înviat-o pe fiica lui Iair, după ce l-a înviat pe tânărul din Naim, s-a înviat și el, arătând prin asta că putere a avut să-și dea viața și putere a avut să o ia înapoi (cf. In 10,18), dar că și putere are pentru a ne învia și pe noi (cf. In 11,25-26). Isus biruitorul diavolului, al lumii rele și al morții, după ce a "dezbrăcat" duhurile rele de autoritate si putere (cf. Col 2,15), după ce a împărțit cu noi victoria sa și ne-a urcat în carul său de biruință (cf. 2Cor 2,14), ne-a dat acum puterea sa și nouă: "Iată că v-am dat putere să călcați peste șerpi și peste scorpii, și peste toată puterea vrăjmașului: și nimic nu vă va putea vătăma (Lc 10,19); ne-a dat și armele lui Dumnezeu, cum ne spune sfântul apostol Paul: "Luați toată armătura lui Dumnezeu, ca să vă puteți împotrivi în ziua cea rea, și să rămâneți în picioare, după ce veți fi biruit totul" (Ef 6,13); ba mai mult, ne-a dat și tehnicile sale de luptă, care sunt: ascultarea continua de Tatăl ceresc (cf. In 4,34); împotrivirea continuă împotriva diavolului și planurilor sale (cf. Iac 4,7); împotrivirea până la sânge față de păcat (cf. Evr 12,4); și smerenia (cf. Fil 2,8). Lecturile biblice de astăzi ne arată ca apostolii au învățat repede tehnicile de luptă ale lui Isus. Astfel: Isus care la înviere le-a poruncit să-i fie martori, iată-i că acum ascultă și predică în numele lui. Isus care le-a spus să nu teamă de oameni, iată-i că acum ies din ascunzătorile lor și aleargă la mormântul gol. Isus care le-a spus să învețe de la el smerenia, iată că Ioan se pleacă și dă întâietate lui Petru. Isus care le-a spus că numai el este adevărul, Petru și Ioan lasă toate și aleargă vestind pe Isus; Paul lasă toate și caută lucrurile de sus; Maria Magdalena și toți ucenicii buni din toate timpurile fac la fel. În prima lectură (cf. Fap 10,34a.37-43), sfântul Petru, vorbind în numele apostolilor, ne spune că Dumnezeu l-a înviat pe Isus Cristos din morți și nu a îngăduit să se arate la întregul popor, ci numai nouă, martorilor aleși mai înainte de Dumnezeu, care am mâncat și am băut cu el după ce a înviat din morți, și ne-a poruncit să predicăm poporului și să dăm mărturie că el a fost pus de Dumnezeu judecător al celor vii și al celor morți. Tot la fel la a doua sa venire Isus nu se va arăta la tot poporul, ci numai aleșilor care îl vor întâlni pe nori, aleșilor care s-au împărtășit cu el, aleșilor care asemenea profeților și apostolilor, l-au predicat. Sfântul Paul ne arată astăzi cum să trăim Paștele: "Dacă ați înviat cu Cristos râvniți la lucrurile de sus, unde Cristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu. Năzuiți la cele de sus, nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră a fost ascunsă cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,1-2)"; apoi tot Paul, în alt loc ne îndeamnă: "Îndepărtați din viața voastră drojdia veche, pentru a fi un aluat nou" (1Cor 5,7). Dacă se cugetă la cele de sus și dacă se aruncă drojdia a păcatului din viața noastră, atunci va începe să apară chipul omului nou, după chipul lui Isus înviat. Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), patriarh de Constantinopol, a fost un om care a cugetat numai la cele de sus, a aruncat drojdia păcatului și a lăsat să se vadă în el chipul omului nou. Ni se relatează în viața sa că împăratul roman a dispus să fie arestat sub acuzarea de a fi creștin: "Dacă nu te lepezi de Cristos, atunci te voi expulza din imperiu!" "Nu ai cum să faci lucrul acesta pentru că lumea întreagă este împărăția Tatălui meu". "Atunci am să-ți iau viața!" "Nu ai cum pentru că viața mea este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu". "Îți voi confisca averea!" "Cu neputință deoarece comoara mea se găsește, împreună cu inima mea, în ceruri". Împăratul a mai făcut o încercare: "Atunci te voi izgoni de aici și nu vei mai avea nici un prieten!" "Nici asta nu ai cum, pentru că eu am de prieten pe Isus de care tu nu mă poți despărți. Tu nu îmi poți face nici un rău". Sfântul Augustin (354-430) spunea credincioșilor săi din Hippona: "Dacă Dumnezeu v-ar făgădui 1000 de ani de belșug pământesc, dar cu mențiunea că nu veți domni niciodată cu Isus înviat în cer, ce ați alege". Atunci toată mulțimea credincioșilor din biserică a strigat într-un glas: "Să piară toate cele pământești, numai pe Domnul Isus să nu-l pierdem!" Isaia, care a trăit cu șapte sute de ani înainte de Isus, spunea așa: "De aceea îi voi da partea lui la un loc cu cei mari, și va împărți prada cu cei puternici, pentru că s-a dat pe sine însuși la moarte" (Is 53,12). Cine sunt "cei mari" și "cei puternici", cu care Domnul Isus va "împărți prada?" Suntem noi, credincioșii săi, care am primit acum de la el, puterea, armele, exemplele și tehnicile de luptă, și am devenit astfel "mari și puternici". Să ne imaginăm o iarnă fără a fi urmată de o primăvară. Să ne imaginăm o noapte fără a fi urmată de o dimineață. Să ne imaginăm o boală care nu ar fi urmată de o vindecare. Așa ar fi fost viața noastră fără învierea lui Isus Cristos. Dar, slavă Domnului, Cristos a înviat cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le! Isus Cristos a înviat și le oferă credincioșilor săi: O viață nouă (cf. 2Cor 5,17); o pace aleasă (cf. In 14,27; 16,33); o libertate sigură (cf. In 8,36); o putere minunată (cf. Fil 4.13); o curăție plăcută (cf. Gal 5,24); o bucurie deplină (cf. In 15,11); o legătură trinică cu Dumnezeu (1In 3,1); o speranță fericită (cf. In 14,2-3) și o înviere și o viață veșnică (cf. 1Cor 15,22). Va veni o zi și când mormintele credincioșilor lui Isus vor fi de vânzare, căci toți cei morți în Cristos vor învia veșnic fericiți alături de el, iar noi vom putea spune cu sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897: "Nu moartea va fi aceea care va veni să ne caute, ci bunul Dumnezeu și Isus Cristos"! Amin. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 592.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |