Ne-a iubit până la sfârșit. Reflecție la Duminica Floriilor - Anul C - 2019
Pătimirea Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca 22,14-23,56
- Săptămâna Sfântă începe cu Duminica Floriilor în care evanghelia cuprinde trei mari evenimente: intrarea solemnă a lui Isus Cristos în Ierusalim, instituirea euharistiei și pătimirea și moartea lui pe cruce. Toate acestea trei sunt celebrate într-un unic eveniment liturgic, deși cronologic s-au desfășurat în timp.
Ceea ce surprinde de la început este intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim, însă aspectul acestei intrări este cu totul diferit de ceea ce înțeleg puternicii lumii printr-o intrare triumfală. El intră stând așezat pe spatele unui măgăruș; imitându-i exemplul, am înțeles că papa Francisc va intra în București stând într-o Dacie Logan. Deși va fi ovaționat de mulțimi, pe Cristos nu-l așteaptă un tron regal, ci lemnul dur al unei cruci pe care va fi răstignit. Împărăția lui nu și-o câștigă cu forța armelor sau prin alianțe politice, ci prin vărsarea propriului sânge și oferirea propriei vieți din iubire, doar din iubire pentru Tatăl și pentru oameni. La ultima cină luată cu discipolii, le spune acestora: "Regii neamurilor domină peste ele, iar cei care-și exercită autoritatea asupra lor sunt numiți binefăcători. Însă voi nu fiți așa, dar cel mai mare dintre voi să devină precum cel mai tânăr, iar cel care conduce, precum cel care slujește" (Lc 22,25-26). La această cină, el însuși a început să experimenteze în propriul trup consecințele acestor afirmații.
- Cum a fost moartea lui Cristos? Complet nedreaptă. De fapt, nedreaptă este orice moarte, dar a celui mai nevinovat dintre nevinovați, nedreptatea a depășit orice limită. Orice inimă omenească se emoționează și se umple de durere, ascultând relatarea suferințelor Fiului lui Dumnezeu. Și din care cauză suferă el? Pentru că a vorbit cu claritate despre Dumnezeu și pentru că s-a proclamat pe sine Fiul lui Dumnezeu. Când Dumnezeu își proclamă identitatea, oamenii vor să-i închidă gura și să-l scoată din mijlocul lor. Dumnezeu, cel mai mare prieten al omului, este considerat de om ca cel mai mare dușman al lui. Acesta este un mister al răului, al păcatului care poate să cuprindă sufletul fiecăruia dintre noi. În fața suferințelor și morții lui Cristos, suntem tentați să spunem: Nu sunt Pilat, nu sunt Irod, nu sunt Iuda. Să ne amintim că printre cei prezenți la suferințele lui era și Petru, cel mai important dintre apostoli, cel căruia Isus îi încredințase cea mai mare responsabilitate. Petru are o stimă de sine destul de mare și se supără atunci când Cristos îl avertizează că-l va trăda: "Doamne, sunt gata să merg cu tine și la închisoare, și la moarte" (Lc 22,33). Și totuși, a fost suficientă prezența unei slujitoare pentru ca să-l trădeze. A urmat întâlnirea cu privirea lui Isus, iar Petru se simte complet răvășit: "Iar Domnul, întorcându-se, l-a privit fix pe Petru. Petru și-a amintit de cuvântul Domnului, care îi spusese: "Înainte de a fi cântat astăzi cocoșul, mă vei renega de trei ori". Și, ieșind, a plâns amar" (Lc 22,61-62).
- Nu suntem eroi și nu știu dacă aparținem unui neam de eroi, deși așa ne învață patriotismul nostru. Ne place să ne aureolăm cu sângele eroilor și adesea facem din numele lor obiecte de paradă. Revenind la Cristos, când i-am întâlnit ultima dată privirea îndurerată, dar plină de iubire pentru noi, cei care îl trădăm zilnic, prin trădări mai mici sau mai mari? Poate ne este rușine să dăm ochii cu el, de aceea îi ocolim privirea. În ochii lui Dumnezeu nu este reproș, nici indignare, nici mânie, nici condamnare, ci doar o imensă, infinită iubire și compasiune. Întâlnirea cu privirea lui Cristos ne eliberează din toate fricile și complexele noastre. Întâlnirea cu Dumnezeu nu poate să fie decât eliberatoare, chiar și pentru cel mai mare răufăcător. Astăzi, bătându-ne pieptul pentru păcatele noastre, să ne ridicăm privirea spre a o întâlni pe cea a Celui care ne-a iubit până la sfârșit.
Pr. Emil Dumea
lecturi: 440.