|
Considerație la solemnitatea Sfântul Iosif, tatăl purtător de grijă al lui Isus, soțul Preasfintei Fecioare Maria și patronul Bisericii Universale - Anul C - 2019 "Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului" (Mt 1,24). Când a venit împlinirea timpului, ca Dumnezeu să-l trimită în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege, ca oamenii să primească înfierea (cf. Gal 4,4-5), Dumnezeu, după ce în vechime a promis oamenilor căzuți în păcat, un Mesia mântuitor (cf. Gen 3,15), a dezvăluit și "unele" date de bază legate Mesia și mântuirea lui, ca să ajute credinței, speranței și dragostei oamenilor; "restul faptelor mărețe" lăsându-le ca o surpriză fericită și uimitoare ce depășește orice închipuire (cf. Ef 3,20), atât pentru timpul împlinirii lor pe pământ, cât mai ales la desăvârșirea lor în paradisul ceresc. Unele din aceste date de bază referitoare la Mesia, la mântuirea realizată de el și la răspunsul nostru, descoperite de Dumnezeu prin profeții săi spre curajul speranței noastre, au fost că Mesia: se va naște în lume dintr-o femeie (cf. Gen 3,15); că această femeie va fi o fecioară curată și neprihănită (cf. Is 7,14); că va avea un tată adoptiv care va fi feciorelnic (cf. Gen 39,7-9); că Mesia se va naște din casa și neamul lui David (cf. 2Sam 7,12-16); că cei doi soți feciorelnici vor avea credința lui Abraham (cf. Rom 4,17-18) și tăria lui David (cf. Fap 13,22) și fidelitatea profeților și drepților (cf. Iac 5,10); că Mesia va mântui lumea iubită prin misterul crucii (cf. Is 53,1-12; In 18,11), mister la care îi va asocia pe toți ce care cred în el, începând cu părinții săi (cf. Lc 2,35) și continuând cu toți ucenicii săi până la sfârșitul veacurilor (cf. Lc 9,23); că Mesia și lucrarea lui, părinții și ucenicii lui, încercările și lucrările lor, vor avea prefigurări în diferite personaje și fapte din Biblie, prefigurări pe care oamenii vor trebui să le descopere prin efortul lor (cf. Idt 8,25-27; Rom 1,19-20), dar să le și depășească cu mult datorită lui Isus care s-a glorificat la Tatăl ceresc (cf. In 14,12). Multe alte amănunte referitoare la Dumnezeu cel întreit și unic, la mântuirea lui și la oamenii de mântuit, ni le-a descoperit Isus atunci când a venit între noi, fie direct când toți rămâneau uimiți de cuvintele și învățătura lui (cf. Lc 4,22; In 7,46), fie prin apostoli (cf. Fap 1,3; 10,41-42), fie prin alți martorii aleși de el de mai înainte (cf. Fap 13,31). Dar tot adevărul și toată dragostea lui Dumnezeu pentru noi și pentru mântuirea noastră ni se vor descoperi atunci când vom ajunge în paradis (cf. In 14,20; 16,12). Știind că în lucrarea sa de mântuire a lumii Dumnezeu cel întreit și unic a voit să-i onoreze pe oameni cerându-le colaborarea, astăzi amintim faptul că, Dumnezeu, după ce ne-a promis mântuirea și a ales familia lui David, a cărei origine merge până la Abraham, și după ce din această familie a ales-o pe Maria din Nazaret ca mamă a lui Mesia: mamă nepătată, mamă preacurată, mamă neprihănită, mamă pururea fecioară, mamă vrednica de iubire, mamă minunată, fecioara preaînțeleaptă, fecioară vrednica de cinste, fecioară vrednică de laudă, fecioară miloasă, fecioară credincioasă, fecioară înțeleaptă; tot din această familie, l-a ales apoi și pe sfântul Iosif: bărbat drept, bărbat înțelept, bărbat ascultător, bărbat credincios, bărbat răbdător, bărbat muncitor, bărbat model, care să fie: tată purtător de grijă al lui Mesia, apărător neobosit al lui Cristos, soț curat al Fecioarei Născătoare lui Mesia, cap al Sfintei Familii, ca patron și ocrotitor al Bisericii sale. Și tot aici trebuie să mai spunem că Dumnezeu nu s-a oprit aici cu alegerea de colaboratori la opera mântuirii sale, ci ne-a ales de colaboratori și pe noi oamenii din toate timpurile, care dorim mântuirea lui și care ne căutăm fericirea izvorâtă din crucea lui Isus (cf. 2Cor 5,20), căci Isus însuși ne-a spus că prin întruparea, crucea, învierea și mântuirea sa, i-am devenit cu toții familia și rudele sale, fiindu-i: "frate și soră, tată și mamă" (cf. Mt 12,50; Mc 3,35). Urmărind viața și litania sfântului Iosif, spunem că a fost necesar ca Iosif cel ales de Dumnezeu de colaborator al său, ca de altfel și fiecare dintre noi prin Botez, să fie "bărbat drept", ceea ce înseamnă: om bun, cinstit, corect, iubitor de Dumnezeu și de oameni. "Omul drept" este o mărturie despre iubirea lui Dumnezeu, care a mântuit lumea prin crucea Fiului său și prin revărsarea Duhului Sfânt (cf. In 3,16). "Drept", este și o pecete divină pe fruntea celor aleși, cum a fost litera "thau" pe fruntea aleșilor din Vechiul Testament și cum este "sângele" lui Isus de pe frunțile aleșilor din Noul Testament. "Drept" este un semn după care vom fi recunoscuți la Judecată. "Drept" înseamnă a fi mântuit din păcate. A fost necesar ca Iosif să fie "înțelept", căci el mereu trebuia să facă alegeri corecte între gândurile, planurile și aplecările ființei sale și gândurile, planurile și poruncile mântuitoare ale lui Dumnezeu; între "înțelepciunea nebună" a oamenilor care fug de cruce și "nebunia înțeleaptă" a lui Dumnezeu care mântuiește prin cruce (cf. 1Cor 1,18-25). A fost necesar ca Iosif să fie "înțelept", căci trebuia să-l ajute pe Isus întrupat în carnea noastră, să crească în înțelepciune înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, înțelepciune prin care Isus i-a uimit pe învățații de la templu, pe oamenii din Nazaret, dar și pe toți care îl ascultau vorbind (cf. Lc 2,40; 4,22; Mt 7,28; 22,33), împlinind astfel o veche profeție (cf. Ier 33,9). A fost necesar ca Iosif să fie "înțelept", căci trebuia să-și conducă bine familia și să ia decizii bune care să respecte planurile lui planurile lui Dumnezeu, când: Maria a zămislit de la Duhul Sfânt și el a luat-o de soție (cf. Mt 1,24); când Isus trebuia să se nască la Betleem, când împlinind o poruncă cezarului a împlinit o veche profeție (cf. Mih 5,2); când Isus trebuia să fie salvat de furia lui Irod fugind noaptea în Egipt (cf. Mt 2,14), imitând pe Abraham care a fugit cu familia din Caldeea în Canaan (cf. Gen 12,1); când Isus trebuia să se întoarcă în țara lui, Iosif fugind de furia lui Archelau, nu s-a mai dus în Iudeea, ci în Nazaretul Galileei (cf. Mt 2,22-23), împlinind astfel prorocia că Isus trebuia fi numit "Nazarinean" (cf. Jud 13,5; 1Sam 1,11). A fost necesar ca Iosif să fie un "credincios tăcut și ascultător", căci pentru a fi un colaborator util în lucrarea de mântuire, el trebuia să asculte și să împlinească în tăcere și fără murmur toate dispozițiile divine. După ce a spus "da" lui Dumnezeu (cf. Mt 1,24), sfântul Iosif , nu a mai avut niciodată întrebări îndoieli și comentarii. Dumnezeu îi vorbește și Iosif tace și face: "Nu te teme să o iei pe Maria, logodnica ta", și Iosif nu se teme, tace și o ia (cf. Mt 1,19-24), împlinind profeția nașterii lui Isus dintr-o fecioară (cf. Is 7,14). "Ridică-te și mergi în Betleem pentru recensământ" (cf. Lc 2,1-7), Iosif se ridică și se pune la drum fără nici un comentariu, împlinind astfel prorocia (cf. Mih 5,2) și introducându-l pe Pruncul Isus în familia regală a lui David căreia Dumnezeu îi hărăzise o dinastie veșnică (cf. 2Sam 7,16). "Ridică-te și mergi în Egipt" și Iosif se ridică și se pune la drum pentru o călătorie de aproximativ 500 km, în cea mai mare parte prin deșert, bântuit de șerpi și scorpioni și frecventat de hoți (cf. Mt 2,13-15), ducând astfel, după profeție prima veste bună în Egipt (cf. Ps 87,4). "Întoarce-te în țară" și el se întoarce (cf. Mt 2,19-23), împlinind astfel profeția: "Din Egipt i-am chemat pe fiul meu" (cf. Os 11,1). Și fecioria lui Iosif a fost foarte importantă în economia mântuirii, căci împlinind în el imaginea profetică a lui Iosif iubitorul de curăție din Vechiul Testament, care a rezistat tentației directe a femeii lui Potifar, pentru că socotea necurăția o "nelegiuire" față de Dumnezeu (cf. Gen 39,7-12), a facilitat înțelegerea conceperii lui Isus de la Duhul Sfânt (cf. Mt 1,20; Lc 1,35), a prevenit acuzațiile necurate la adresa Mariei și uciderea ei cu pietre pentru sarcină în afara căsătoriei (cf. Lev 20,10; Dt 22,22-24), n-a lăsat loc la discuții referitoare la fecioria Mariei (cf. Lc 1,27). a dat mărturie alături de Maria "pururi fecioară" despre împărăția cerurilor pe care o aștepta, acolo unde oamenii, asemenea îngerilor nu se mai căsătoresc (cf. Lc 20,35). Sfântul Paul, pentru cei care pot înțelege asta (cf. Mt 19,11), spune că el cel necăsătorit este fără griji și fără piedici în slujirea Domnului, căci nu este însurat se îngrijește nestingherit de lucrurile Domnului, și cum ar putea să placă Domnului. Căci cel însurat se îngrijește de lucrurile lumii și cum să-i placă nevestei, nu mai este atât de liber (cf. 1Cor 7,32-35). Apoi, fecioria asumată este pentru om cea mai înaltă formă de mărturie în exterior a dragostei pentru Mirele veșnic, Isus. Fecioria asumată este pentru creștini "o mare comoara", dar păstrată în vasele de lut ale trupurilor noastre, în care lovesc toți potrivnicii mântuirii noastre: diavolul, lumea și poftele noastre nesupuse. Dumnezeu ne-a pus această comoară în "vase de lut", pentru a ne arăta că puterea nemaipomenită pentru a o păstra este de la el, si nu de la noi" (2Cor 4,7). Fecioria este o "mare comoară" pentru că este un "semn sigur" de predestinare pentru nunta veșnică cu Isus. Despre feciorelnici Biblia spune: "Ei cântă un cântec nou înaintea tronului, înaintea celor patru ființe și înaintea bătrânilor și nimeni nu a putut să învețe cântecul lor. Ei nu s-au întinat cu femei, căci sunt feciorelnici. Ei îl urmează pe Miel oriunde merge. Ei au fost răscumpărați dintre oameni ca prim rod pentru Dumnezeu și pentru Miel" (Ap 14,3.4). Acum putem înțelege mai bine valoarea curăției trupești. Tradiția rabinică ne spune că preotul locului știind de menirea Fecioarei Mariei de a-l naște pe Mesia, cel nepătat din dinastia regală a lui David, s-a îngrijit personal ca din cei 14 descendenți rămași, să-l aleagă pe cel mai bun dintre ei pentru a fi "soțul" Mariei. În acest sens le-a dat la toți pretendenții câte un ram de migdal uscat și la cel care ramul uscat de migdal va înverzi, înmuguri, înflori și rodi într-o noapte, ca toiagul dat lui Aaron (cf. Num 17,8), acela să fie alesul. Și Iosif a fost alesul. Și credința lui Iosif a fost foarte importantă în economia mântuirii, căci dacă sfântul Iosif nu ar fi fost credincios cu adevărat, nu numai a crede că există Dumnezeu, dar acela de a-l crede pe Dumnezeu, împlinind întocmai și la timp cerințele lui, ca Abraham, ca Moise și ca David, strămoșii săi, nu ar fi fost niciodată plăcut înaintea lui Dumnezeu (cf. Evr 11,6) și nici nu ar fi dus la bun sfârșit misiunea încredințată, cum nici noi și nimeni altul nu ar fi dus-o. Și spiritul de sărăcie a lui Iosif a fost foarte important în economia mântuirii, căci dacă Iosif nu ar fi avut spiritul sărăciei, nu ar fi rezistat în credință la vederea nașterii într-un grajd din Betleem, nici la vederea lui Isus că nu avea unde să-și plece capul; apoi, Iosif, nu ar fi avut puterea dărniciei, ca Iosif din Vechiul Testament, Iosif, care după cum spun Rabinii, că în timpul celor șapte ani de foamete care s-au abătut asupra acelor ținuturi, a dat drumul la paie pe Nil, ca frații lui din Israel și alți oameni să vadă că în Egipt sunt grâne și să vină să și le procure. Iosif, cel sărbătorit astăzi, Iosif dulgherul sărac, pentru că știa ce-i lipsa, nu numai că i-a hrănit pe Isus și Maria, dar alina orice lipsă și durere în popor. Îmi place aici paralela, dar și diferența majoră dintre Iosif din Vechiul Testament și Iosif, tatăl purtător de grijă a lui Isus. Dacă Iosif din Vechiul Testament a împărțit grâne pentru foamea trupului, Iosif din Noul Testament, pe lângă cele necesare pentru trup, l-a dat dăruit oamenilor și pe Isus "Pâinea cea vieții coborâtă din cer" pentru foamea sufletului (cf. In 6,35). Repet o idee de mai sus, idee care fundamentează și considerația mea, că tot ce s-a spus despre sfântul Iosif, despre chemarea și activitatea lui, pe baza Scripturilor, este valabil și pentru unul fiecare dintre noi oamenii până la sfârșitul veacurilor, căci în sfântul Iosif ni se descoperă vocația și misiunea noastră creștină. Să-l imităm pe sfântul Iosif în dobândirea virtuților sale: dreptatea, înțelepciunea, credința, ascultarea, curăția, munca, dărnicia, răbdarea și toate celelalte, și apoi cu ele, tot asemenea lui Iosif, să-l slujim pe Cristos și să purtăm grijă de el. Altfel "virtuțile" devin goale și poveri chinuitoare. A-l sluji pe Cristos și a avea grijă de el, înseamnă: să-i ocrotim pe toți oamenii, să le purtăm de grijă la toți oamenii care au nevoie de ajutor; să-i iubim pe toți oameni, începând cu cei mici, cu cei bolnavi, cu cei bătrâni, cu cei fragili, devenind pentru ei: "Nutritor Domini", ca Iosif. Asta înseamnă: a avea grijă unii de alții în familii, în comunitățile parohiale, la locul de muncă, în comunitatea prietenilor și în societate. Asta mai înseamnă și a ocroti creația, mediul înconjurător cu flora și fauna, care și ele așteaptă mântuirea și îl slujesc pe Dumnezeu în felul lor. Asta mai înseamnă a ocroti și promova credința creștină și bunele moravuri, căci am ajuns la acele timpuri când mulți oameni au devenit "egoiști, lacomi de bani, lăudăroși, aroganți, defăimători, neascultători față de părinți, nerecunoscători, sacrilegi, lipsiți de iubire, neînduplecabili, perfizi, indisciplinați, cruzi, dușmani ai binelui, trădători, obraznici, orbiți de mândrie, iubitori mai mult de plăceri decât de Dumnezeu, având înfățișarea evlaviei, dar renegând puterea ei" (2Tim 3,1-5)! Astăzi Biserica ne spune: "Ite ad Joseph", "Mergeți la Iosif"! Mergeți la Iosif care este puternic la Isus și învățați de la el tainele puterii și ale mântuirii. Dar, "Ite ad Joseph", mai înseamnă și: "Mergeți la creștini", care sunt continuatorii misiunii lui Iosif, căci ei vă ocrotesc și vă ajută ca pe Isus și mama sa, Maria, căci ei asemenea lui Iosif vă știu necazurile și durerile; apoi mai știu cum să vă ajute să trăiți și să muriți frumos, ca să ajungeți lângă Isus în paradis. Amin. La mulți ani tuturor care au numele legat de cel al sfântului Iosif, dar și tuturor creștinilor, căci sfântul Iosif este și patronul Bisericii Universale, și să nu uitați să trăiți frumos ca el, ca la sfârșit să ajungeți în paradis lângă Isus, asemenea lui! Pr. Ioan Lungu lecturi: 382.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |