Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica I din Postul Mare - C

Ispitirile pot fi învinse

În acel timp, Isus, plin de Duhul Sfânt, s-a întors de la Iordan și a fost dus de Duh în pustiu timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de diavol. Nu a mâncat în zilele acelea și, când ele s-au sfârșit, i-a fost foame. Atunci diavolul i-a zis: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, spune acestei pietre să devină pâine". Însă Isus i-a răspuns: "Este scris: «Nu numai cu pâine va trăi omul»". Ducându-l mai sus, i-a arătat într-o clipă toate împărățiile lumii și diavolul i-a spus: "Îți voi da toată autoritatea și gloria lor, pentru că mie mi-a fost dată și o dau cui vreau. Deci, dacă tu mă vei adora, a ta va fi toată". Răspunzând, Isus i-a spus: "Este scris: «Pe Domnul Dumnezeul tău îl vei adora și numai lui îi vei sluji»". L-a dus apoi în Ierusalim și l-a așezat pe coama templului și i-a spus: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos de aici, căci este scris: «Le va porunci îngerilor săi în privința ta ca să te păzească» și: «Te vor ține pe mâini ca nu cumva să-ți lovești piciorul de vreo piatră»". Însă Isus, răspunzându-i, i-a zis: "S-a spus: «Nu-l vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău!»" Și, după ce a terminat toată ispitirea, diavolul s-a îndepărtat de la el pentru un anumit timp. (Evanghelia după sfântul Luca 4,1-13)

1. În cultul catolic, istoria ispitirilor lui Isus este prezentă în prima duminică din Postul Mare. Isus Cristos este dus de Duh în pustiu. Viața lui publică începe cu o retragere în singurătatea și duritatea pustiului timp de patruzeci de zile. Această cifră este în legătură cu cei patruzeci de ani de peregrinări și rătăcire prin pustiu a poporului israelit. A fost un timp de încercări și ispitiri cărora israeliții nu le-au făcut față totdeauna. În pustiu, poporul ales a înțeles mai bine cine este Dumnezeu și cine sunt ei, oamenii aleși de Yahve. În solitudine îndelungată și grea, mulți oameni ai lui Dumnezeu, sfinți eremiți, înțelepți, preoți și episcopi au înțeles care-i menirea lor, devenind faruri de lumină pentru alții.

Isus însuși trece prin încercarea grea a pustiului; aici se luptă cu tentațiile diavolului, adică își însușește toate ispitirile oamenilor. El, care a luat pe umerii lui toate păcatele noastre, a experimentat și toate ispitirile noastre și puterea lor de seducție. Așa cum s-a întâmplat deja cu primul om: "Femeia a văzut că pomul era bun de mâncat și plăcut ochilor și că pomul era de dorit, ca unul care dă înțelepciune și a luat din rodul lui și a mâncat și a dat și bărbatului care era cu ea și a mâncat și el" (Gen 3,6).

Cristos postea deja de multe zile iar trupul lui era slăbit din cauza foamei; acum, diavolul vrea să profite de această slăbiciune și să-l determine să accepte că este bine să termine acest post înainte de termen. Nereușind, îi întinde o altă cursă: să accepte stăpânirea lumii întregi, cu o condiție: să i se închine lui. Isus îl respinge a doua oară. Diavolul vine cu o nouă propunere, aceea de a pune la încercare providența Tatălui; ispitire respinsă din nou. Renunțarea lui Isus Cristos nu este doar la hrana trupului, ci mai ales renunțarea la tentațiile care l-ar fi îndepărtat de Tatăl ceresc și de planul lui cu El, Fiul său. Duritatea vieții în pustiu și a acestor ispitiri ne arată experiențele dure pe care Isus le-a făcut, iar răspunsurile la tentațiile diavolului pot fi considerate un fel de profesiuni de credință existențială.

2. Ispitirile se insinuează în fragilitatea ființei noastre; fac parte din viața fiecăruia, alături de harul lui Dumnezeu. Cine nu este tentat în fața unui meniu apetisant? Cine nu este inclinat să-și arate personalitatea (puterea) în fața altora; eventual, să-i domine? Cine nu este tentat să-l pună pe Dumnezeu în serviciul lui și nu invers? Toți! Însuși Fiul lui Dumnezeu este ispitit; și chiar dacă acum diavolului nu i-a reușit planul, evanghelistul ne spune că s-a îndepărtat de Cristos pentru un anumit timp, adică cu intenția clară de a reveni. A revenit ispititorul în grădina măslinilor și atunci când Cristos era pe cruce. A încercat și atunci să-l determine să fugă de suferință și să nu îndeplinească planul pe care Tatăl îl avea cu el. Iar pe cruce, în momentele de suferință extremă, a încercat să-l ducă la disperare și la pierderea încrederii în Dumnezeu Tatăl. În ispitirile lui Cristos sunt cuprinse ispitirile noastre, iar noi vom reuși să le învingem, dacă ne putem încrederea nu atât în puterile noastre, ci în Cristos, care le-a învins pe toate. Cum? Privind mereu spre Tatăl și încrezându-ne total în el și în cuvântul lui. Timpul Postului Mare este necesar pentru a redescoperi puterea Cuvântului lui Dumnezeu în viața noastră slabă și păcătoasă: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4).

Pr. Emil Dumea


 

lecturi: 197.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat