Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditația cardinalului vicar Angelo de Donatis la întâlnirea papei cu clerul din Dieceza de Roma

Bazilica „Sfântul Ioan din Lateran”, joi, 7 martie 2019

Joi, 7 martie 2019, papa Francisc a fost în bazilica „Sfântul Ioan din Lateran” pentru tradiționala liturgie penitențială de la începutul Postului Mare rezervată clerului din dieceza de Roma, care este celebrată mereu în ziua care urmează după Miercurea Cenușii. După o meditație a cardinalului vicar Angelo De Donatis, preoții s-au spovedit; și Sfântul Părinte a ascultat câteva spovezi și a încheiat celebrarea. La sfârșit a oferit în dar un material ajutător pentru a doua lectură de la Oficiul Lecturilor din Postul Mare.

Itinerarul nostru de Postul Mare începe cu această liturgie penitențială, papa Francisc a voit că această întâlnire anuală a noastră cu el să aibă forma unei celebrări a milostivirii lui Dumnezeu, a unui cânt de bucurie adus măreției iubirii sale.

De fapt, timpul liturgic pe care-l vom trăi ne va cere să fim slujitori ai reconcilierii, ambasadori și diaconi ai iertării lui Dumnezeu pentru toți frații noștri. Vom spune cu glas tare în comunitățile noastre: „vă implorăm, în numele lui Cristos: lăsați-vă împăcați cu Dumnezeu!”. Îi vom invita pe toți să ceară iertare, cu umilință, lui Dumnezeu și fraților pentru răul făcut.

Este un dar foarte semnificativ a putea gusta încă de astăzi, între noi diaconi, preoți și episcopi, dulceața iubirii sale, pentru a fi mai pregătiți s-o împărtășim cu frații noștri. Este important și să ne cerem iertare unii altora, cu curaj. Să facem din această liturgie penitențială nu o operațiune de „maquillage”, adică o retușare pe fața noastră aparent „cumsecade”, ci să săpăm în profunzime și cu rușinea pe față să mergem în fața lui Dumnezeu; și nu numai în fața Lui, ci cu intenție dreaptă și cu determinare evanghelică, să mergem și la frații preoți cu care ni se pare că avem un „cont suspendat”, contul unei milostiviri de dat sau de primit. Domnul va răsplăti acest gest cu premiul unei bucurii fără egal…

Paradigma din Exod ne oferă trei texte pentru cercetarea cugetului, trei texte din Scriptură asupra cărora mons. Libanori (cu ajutorul unui grup de tineri preoți bibliști din preoțimea noastră diecezană) a elaborat schițe utile pentru exercițiile spirituale de ținut în parohie. Primul relatează murmurarea poporului datorită foamei și respectivul dar al manei, al doilea este cel central despre vițelul de aur, al treilea, luat din Cartea Numerelor, relatează despre frica ce cuprinde inima poporului când se află în fața dușmanilor percepuți ca uriași, odată ajuns în Țara Promisă.

Să le ascultăm pe toate trei și să ne lăsăm atinsă inima de Cuvântul lui Dumnezeu.

Exod 16,2-12

Toată adunarea fiilor lui Israel a murmurat împotriva lui Moise și a lui Aaron în pustiu. 3 Fiii lui Israel le-au zis: „De-am fi murit de mâna Domnului în țara Egiptului, când ședeam lângă oalele cu carne, când mâncam pâine pe săturate! Dar voi ne-ați scos în pustiul acesta ca să moară de foame toată această adunare”.

4 Domnul i-a zis lui Moise: „Iată, eu voi face să plouă pentru voi pâine din ceruri. Poporul să iasă și să adune în fiecare zi porția pentru o zi; ca să-l pun la încercare, dacă umblă sau nu după legea mea. 5 În ziua a șasea, când vor pregăti ce au adunat, va fi de două ori mai mult decât ce vor aduna pentru fiecare zi”.

6 Moise și Aaron au zis către toți fiii lui Israel: „În seara aceasta veți cunoaște că Domnul v-a scos din țara Egiptului. 7 Dimineață veți vedea gloria Domnului, pentru că a auzit murmurările voastre împotriva Domnului. Iar noi, ce suntem că murmurați împotriva noastră?”. 8 Moise a mai zis: „Domnul vă va da în seara aceasta carne să mâncați și dimineață pâine să vă săturați, pentru că Domnul a auzit murmurările voastre cu care murmurați împotriva lui; căci ce suntem noi? Murmurările voastre nu sunt împotriva noastră, ci împotriva Domnului”.

9 Moise i-a zis lui Aaron: „Spune întregii adunări a fiilor lui Israel: «Apropiați-vă înaintea Domnului, căci a auzit murmurările voastre!»”. 10 Pe când vorbea Aaron întregii adunări a fiilor lui Israel, și-au întors privirea spre pustiu, și, iată, gloria Domnului s-a arătat în nor.

11 Domnul i-a spus lui Moise: 12 „Am auzit murmurările fiilor lui Israel. Spune-le: «Veți mânca diseară carne și dimineață vă veți sătura cu pâine; veți cunoaște că eu sunt Domnul Dumnezeul vostru»”.

La început, când poporul, după ce a trecut Marea Roșie, a intrat în pustiu, mai ales foamea s-a făcut simțită. Nevoia incoercibilă de hrană, căreia nu-i este dat răspuns imediat, cum ar vrea israeliții (aici și imediat), alimentează nostalgia după oalele de carne din Egipt. Nimeni nu-și amintește că aceea este hrana sclaviei și că faraonul va de mâncare dar le ucide copiii; nimeni nu mai pare conștient că timp de secole strigătul poporului s-a înălțat neîncetat către Dumnezeu și că în sfârșit răspunsul lui Jhwh le-a permis să regăsească libertatea; nimeni n-a păstrat experiența trecerii Mării Roșii, când Dumnezeu a născut poporul pe malul mării și israeliții au înălțat strigăt de bucurie. Privirea a abandonat marile orizonturi, inima împietrită a pierdut amintirea mântuirea primită, stomacul dictează legea și se concentrează asupra necesității imediate.

Nu este greu de actualizat pentru noi astăzi această situație. Găsim multe asemănări cu condiția noastră de preoți.

În pofida organizării obositoare a parohiilor noastre și a angajării pe care o punem în „miile de treburi de făcut”, încă ne este foame. Suntem nesatisfăcuți: nici lucrurile pe care le facem nici cu atât mai puțin viața pe care o ducem nu par să ne fie suficiente. Aș spune, mulțumire fie lui Dumnezeu!, pentru că altminteri ne-am mulțumi cu ceea ce nu este pâine adevărată.

Numai Dumnezeu și Cuvântul său, numai împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa, sunt în măsură să ne hrănească inima. Numai pâinea din cer. Știm asta din totdeauna (de când l-am întâlnit pe Domnul), predicăm asta altora, și totuși, în mod misterios, uităm de acest lucru. Căutăm în altă parte și mai mult pretindem imediat să fim săturați; și iată-ne dispuși la orice numai să punem sub dinți vreo mâncare, nu contează dacă ne otrăvește sau nu… Ne mulțumim cu hrana sclaviei:

  • în fața urgențelor prezentului, care scot în evidență nepotrivirea noastră, ne mulțumim cu lucrurile mereu făcute, bine rodate, mai ales pentru că ne garantează un anumit grad de gratificare și de recunoaștere din partea altora;
  • ne limităm la „minimul indispensabil”: liturghia celebrată cu demnitate, un pic de timp pentru spovezi, catehismul pentru copii, pachetele de la centrul de ascultare Caritas, îngrijirea puținelor persoane pe care le cunoaștem bine… „ce altceva se pretinde de la mine, din aceste timpuri?”;
  • sau ne lăsăm cuprinși de necesitatea urgentă de a ne îngriji să funcționeze „mașina organizatoare” a parohiei, atât din punct de vedere administrativ cât și de gestiune: facem ca Marta care revendică dreptul-obligația pentru sine (și ar vrea să impună asta surorii sale!) de a sta în bucătărie, pentru că „este nevoie de cineva care să se ocupe de aceste lucruri!”);
  • în fața unei lumi tot mai ostile și a unei comunități parohiale tot mai dezamăgitoare, pentru că este complicată și certăreață, ne refugiem în apartenența la un grup sau la o realitate eclezială unde ne simțim mai în largul nostru, pentru că este mai potrivită pentru sensibilitatea noastră, sau este mai în linie cu ideile noastre. Aici mâncăm numai pâinea care ne convine s-o mâncăm, aici ascultăm numai glasurile care ne convine să le auzim. Dar nu înseamnă că ele coincid mereu cu ceea ce Dumnezeu vrea să ne spună…
  • ne dedublăm: pe de o parte slujirea pastorală, în care strângem din dinți și ne străduim să facem orice lucru pentru bine, chiar și în manieră ireproșabilă; pe de altă parte viața noastră privată, căreia îi dedicăm tot mai mult timp, pe care o apărăm cu gelozie de atacurile cererilor poporului lui Dumnezeu, în care ne hrănim cu hrana relaxării, a bunăstării individuale, a dietei și a sportului pentru „a sculpta” un pic corpul…

Domnul ne cheamă la riscul foamei, la aventura răbdării timpurilor lungi, la ineditul drumurilor care n-au fost explorate niciodată înainte, la goliciunea de hainele prea grele pe care trebuie să le scoatem pentru a merge mai vioi. Cu Domnul plângem și ne bucurăm, experimentăm succes și dezamăgire, creștem prin oboseală și suferință, odihnă și mângâiere.

Cu Domnul nu ne hrănim cu de toate: numai cu ceea ce are gustul libertății. Cu orice Cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu.

Iată al doilea text, vițelul de aur

Exod 31,1-14

Poporul a văzut că Moise întârzie să coboare de pe munte, s-a adunat în jurul lui Aaron și i-a zis: „Scoală-te, fă-ne un dumnezeu care să meargă înaintea noastră; căci lui Moise, omul care ne-a scos din țara Egiptului, nu știm ce i s-a întâmplat”. 2 Aaron le-a zis: „Scoateți cerceii de aur din urechile soțiilor, fiilor și fiicelor voastre și aduceți-i la mine”. 3 Și tot poporul și-a scos cerceii de aur din urechi și i-au adus la Aaron. 4 El i-a luat din mâinile lor, i-a turnat într-un tipar și a făcut un vițel turnata. Și ei au zis: „Acesta este dumnezeul tău, Israele, care te-a scos din țara Egiptului”. 5 Când a văzut Aaron, a zidit un altar înaintea lor și a strigat: „Mâine va fi sărbătoare în cinstea Domnului!”. 6 A doua zi s-au sculat dis-de-dimineață și au adus arderi de tot și jertfe de împăcare. Poporul s-a așezat să mănânce și să bea; apoi s-au sculat să joace.

7 Domnul i-a zis lui Moise: «Coboară, căci poporul tău pe care l-ai scos din țara Egiptului, s-a pervertit. 8 S-au abătut repede de la calea pe care le-o poruncisem; și-au făcut un vițel turnat, s-au închinat înaintea lui, i-au adus jertfe și au zis: „Acesta este dumnezeul tău, Israele, care te-a scos din țara Egiptului»”. 9 Domnul i-a zis lui Moise: „Văd că poporul acesta este un popor încăpățânat. 10 Acum, lasă-mă; mânia mea se va aprinde împotriva lor și-i va mistui; dar pe tine te voi face un popor mare”.

11 Moise l-a înduplecat pe Domnul Dumnezeul său, zicând: „Pentru ce să se aprindă, Doamne, mânia ta împotriva poporului tău pe care l-ai scos din țara Egiptului cu putere mare și cu braț puternic? 12 Pentru ce să zică egiptenii: «Cu răutate i-a scos, ca să-i ucidă printre munți și ca să-i șteargă de pe fața pământului?». Potolește-ți aprinderea mâniei și iartă răutatea poporului tău! 13 Adu-ți aminte de Abraham, de Isaac și de Israel, slujitorii tăi, cărora le-ai spus, jurându-te pe tine însuți: «Voi înmulți descendența voastră ca stelele cerului și voi da urmașilor voștri toată țara aceasta, de care am vorbit; și ei o vor stăpâni pentru totdeauna»”. 14 Și Domnul a iertat răul pe care spusese că vrea să-l facă poporului său.

 

Când poporul, după ce a celebrat alianța, rămâne timp îndelungat fără prezența lui Moise care a urcat pe muntele lui Dumnezeu, un sentiment de rătăcire, o percepție de abandonare se răspândește printre israeliți. Este frica de a fi abandonați de Moise și mai ales de Dumnezeu, motiv pentru care poporul reclama siguranța unui conducător care să știe să-l conducă dincolo de singurătatea imensă a pustiului. Astfel Israel, contrazicând porunca primită, ajunge să pretindă că poate da un chip Dumnezeului invizibil: din topirea obiectelor de aur este produs un vițel, iar scopul precis al acestui chip este ca să-l înlocuiască pe Moise, mergând în fruntea poporului și deschizând calea. Saltul în realitate este enorm: de la conducătorul ales de Dumnezeu, prietenul lui Dumnezeu care vorbește cu El față în față, la statuia mută, dependentă în toate de mâinile celui care o manevrează. De Moise, care spune poporului voința lui Dumnezeu, sunt obligați să asculte; în schimb vițelul-idol ascultă de voința noastră.

Percepția de a fi abandonați de Dumnezeu și convingerea că putem să ne bazăm numai pe forțele „eu”-ului nostru, personal sau de grup, sunt purtătoare de consecințe foarte negative în viața noastră a preoților:

  • Știm din experiență că Dumnezeu se manifestă în viața noastră zilnică, prin ceea ce ne atinge mai intim sau ceea ce atinge viața comunității noastre. Dumnezeu intră în viață, nu se lasă prins nici nu poate fi închis într-o imagine asiguratoare. Nevoia de siguranță duce la crearea modelor, la fixarea certitudinilor, la definirea lucrurilor cu precizie. Însă cel care îl urmează pe Domnul trebuie să învețe să caute neîncetat, să parcurgă cărări care încă nu sunt trasate. Cel care stă cu Domnului știe numai să meargă cu El, știe că El este fidel și menține promisiunile, dar nu știe niciodată exact pe ce drum va ajunge la plinătatea vieții. Este truda discernământului, care este truda oamenilor liberi, chemați de Dumnezeu să deschidă drumuri noi. Acest timp al nostru are nevoie de păstori care să aibă o încredere profundă în conducerea lui Dumnezeu; adică să nu-l înlocuim pe El, prezentând o siguranță falsă (adesea o siguranță în propriile capacități sau în propria convingere că avem ideile clare), ci să stăm cu adevărat împreună cu poporul în ascultarea voinței lui Dumnezeu, uneori misterioasă și inedită.
  • În afară de asta, preotul este înainte de toate unul care a învățat să observe semnele prezenței și lucrării lui Dumnezeu, chiar și mai ales într-un context cultural cum este al nostru, care surprinde și adesea apare ostil sau impenetrabil Evangheliei. Noi slujitorii suntem chemați să fim prietenii lui Dumnezeu, cei care îi disting glasul, care recunosc pasul său, care știu să-i asigure pe oameni cu privire la prezența sa, în special atunci când poporul lui Dumnezeu se simte abandonat. Uneori misiunea noastră este să avem simțul răbdător al timpurilor lungi ai lui Dumnezeu și să-i ajutăm pe alții să perceapă lucrurile cu această privire amplă. Alteori vom putea să-i ajutăm pe frați să perceapă că o situație concretă în care se află conține o chemare a lui Dumnezeu care nu așteaptă ezitări, care nu suportă întârzieri.
  • Mai adaug că probabil unul din roadele cele mai frumoase ale trăirii noastre, an după an, aceste liturgii penitențiale din prima joi din Postul Mare, este probabil o umilință mai mare în noi preoții, umilință care ne face să recunoaștem parțialitatea propriului punct de vedere. Vreau să spun că nu există niciunul dintre noi care să pretindă să se pună în fruntea poporului și să dictăm timpi și etape ale drumului tuturor. Nu mi se pare că să existe vreunul care să creadă că are „exclusivitatea” înțelegerii voinței lui Dumnezeu.

Avem experiență suficientă pentru a ști că suntem păcătoși și că singuri suntem și orbi. Însă asta deschide o perioadă formidabilă, cu adevărat sinodală, a Bisericii noastre, în care, renunțând la orice pretenție de autosuficiență, fiecare se pune în ascultarea celorlalți, a acelei lumini pe care Domnul o dăruiește mai ales celor mici și săraci, întrebându-se cu onestitate și fără filtre despre ce anume vrea Domnul de la noi, de la Biserica sa, în momentul în care îi cere să anunțe cu bucurie Evanghelia în acest timp al nostru. Trăită astfel, ca discipoli reconciliați de iubirea sa, evanghelizarea va fi mereu și pretutindeni vestire a milostivirii lui Dumnezeu.

Și acum al treilea text

Numeri 13,25 – 14,10

13,25 S-au întors de la cercetarea țării după patruzeci de zile. 26 Au mers și au venit la Moise și la Aaron și la toată adunarea fiilor lui Israel, în pustiul Paran, la Cadeș. Le-au adus știri, lor și întregii adunări, și le-au arătat roadele țării. 27 Au istorisit și au spus: „Ne-am dus în țara în care ne-ai trimis. Cu adevărat, este o țară în care curge lapte și miere și acestea sunt roade de-ale sale. 28 Dar poporul care locuiește în țară este puternic, cetățile sunt întărite și foarte mari. Ba chiar am văzut acolo și pe fiii lui Anac. 29 Amaleciții locuiesc ținutul de la sud; iebuseii și amoreii locuiesc la munte; canaaneenii și heteii locuiesc lângă mare și de-a lungul Iordanului”. 30 Caleb a făcut poporul să tacă înaintea lui Moise. Și a zis: „Să mergem să o luăm în stăpânire, căci putem s-o facem”. 31 Bărbații care fuseseră împreună cu el au zis: „Nu putem să mergem împotriva poporului [aceluia], căci este mai puternic decât noi”. 32 Și au răspândit zvonuri rele înaintea fiilor lui Israel, despre țara pe care o cercetaseră spunând: „țara pe care am străbătut-o ca s-o cercetăm este o țară care-și devorează locuitorii; tot poporul pe care l-am văzut în ea sunt oameni de statură înaltă. 33 Acolo am văzut uriașii, pe fiii lui Anac, din [neamul] uriașilor: noi păream, în ochii noștri, ca niște lăcuste; tot așa eram în ochii lor.

14,1 Toată adunarea a ridicat vocea și a strigat. Și a plâns poporul în noaptea aceea. 2 Toți fiii lui Israel au murmurat împotriva lui Moise și a lui Aaron și toată adunarea le-a zis: „De-am fi murit în țara Egiptului sau de-am muri în pustiul acesta! 3 Pentru ce ne duce Domnul în țara aceasta ca să cădem prin sabie, iar soțiile noastre și copilașii noștri să ajungă pradă? Nu ar fi mai bine să ne întoarcem în Egipt?”. 4 Și au zis unul către altul: „Să ne alegem o căpetenie și să ne întoarcem în Egipt!”. 5 Moise și Aaron au căzut cu fața la pământ înaintea întregii adunări a comunității fiilor lui Israel. 6 Iosue, fiul lui Nun, și Caleb, fiul lui Iefune, dintre cei care cercetaseră țara, și-au sfâșiat hainele. 7 Și au vorbit întregii adunări a fiilor lui Israel: „Țara pe care am străbătut-o ca s-o cercetăm este o țară foarte, foarte bună. 8 Dacă Domnul va fi binevoitor cu noi, ne va duce în țara aceasta și ne-o va da: este o țară în care curge lapte și miere. 9 Numai să nu vă răzvrătiți împotriva Domnului și să nu vă temeți de oamenii din țara aceea, căci ei sunt prada noastră. Sprijinul lor s-a îndepărtat de la ei: Domnul este cu noi, nu vă temeți de ei!”.

10 Toată adunarea vorbea să-i ucidă cu pietre când gloria Domnului s-a arătat tuturor fiilor lui Israel peste cortul întâlnirii.

Din nou frica, lipsa de încredere, ispita de a se întoarce înapoi, în căutarea unui alt conducător care să nu fie Moise. Dușmanii care trebuie înfruntați sunt niște uriași invincibili, motiv pentru care țara promisă, deși este bună, e inaccesibilă: este mai bine să înceteze să viseze, pentru că dorința de a intra în ea este periculoasă, ba chiar, cu siguranță distructivă pentru popor. Moise încă o dată în ochii poporului său apare ca acela care i-a târât pe israeliți într-o capcană mortală: merită să fie ucis cu pietre, eliminat o dată pentru totdeauna. Este inutilă tentativa tinerilor Iosue și Caleb de a-i convinge pe bătrânii poporului să accepte provocarea, întăriți de experiența de atâtea ori trăită a lui Dumnezeu care a intervenit pentru a-i nimici pe dușmani: nu se poate face nimic, frica învinge. Adesea viitorul, și pentru noi preoții, apare fascinantă dar și plină de incertitudini, de necunoscute, motiv pentru care se strecoară ideea că în acel viitor nu este nevoie de noi, că credința și apartenența eclezială vor fi în fond irelevante și că viitorul rămâne o țară imposibil de cucerit.

Frica bătrânilor, răspândită drept prudență înțeleaptă, va avea unicul efect de a amâna din an în an intrarea în țara promisă, până la trecerea la o generație mai curajoasă; între timp, toți cei care au trăit trecerea Mării Roșii au pierit în pustiu, înfrânți deja înainte de a încerca bătălia.

Să facem cercetarea cugetului și în lumina acestui text:

  • Viitorul este în mod trainic în mâinile lui Dumnezeu, nu în mâinile noastre. Cel Înviat și împărăția lui Dumnezeu ne vin în întâmpinare din viitor și deja transfigurează prezentul, în măsura în care suntem de acord cu schimbarea și nu ne lăsăm înfrânți de frică. Această lipsă de încredere în viitorul lui Dumnezeu este o altă variabilă a vițelului de aur, adică a bazării mai mult pe forțele noastre decât în providența lui Dumnezeu care conduce istoria.
  • Nu degeaba și în Biserică tinerii sunt umiliți, ca Iosue și Caleb. Nu sunt înțeleși, nu sunt ascultați, sunt confundați cu niște visători imprudenți. Adevărul este că noi bătrânii nu vrem să murim: obișnuiți cu vechea noastră lume pune bățul în roată lui Dumnezeu care ridică noul, pornind de la cererile pe care ni le fac tinerii. De ce am încetat să ne întrebăm cu privire la absențele lor din comunitate? De ce nu se găsesc niciodată în consiliile noastre pastorale? De ce nu mergem niciodată să-i vizităm în școală sau în locurile lor de adunare pentru a-i provoca, a le cere să se exprime și a-i face să spună când simt prezența lui Dumnezeu, ce îi impresionează din Evanghelia lui Isus, cum ar trebui să fie Biserica pentru a fi după măsura lor…
  • În sfârșit, să cerem iertare Domnului pentru tendința, care se află adesea în noi preoții, de a fi neîncrezători față de laici, de a nu delega, de a centra totul în mâinile noastre, întăriți de convingerea îngâmfată că voința noastră coincide cu voința lui Dumnezeu. Adesea nu suntem nici înțelepți nici prudenți, ci numai înfricoșați de a pierde rolul nostru central. Profetul pe care Dumnezeu îl trimite (fie că este Moise bătrânul, fie că este Iosue tânărul) se recunoaște prin faptul că repropune cu transparență în prezent cuvântul evanghelic și că viața sa mărturisește misterul pascal de moarte și înviere din iubire. Profetul nu face calcule, nu este gelos, nu manipulează, nu-i sufocă pe frați, nu disprețuiește diferențele lor… ci se bucură în a-i promova, în a-i vedea crescând. Știe că încrederea este baza oricărei acțiuni ecleziale și că comuniunea nu este omologare, ci primire reciprocă, recunoaștere, stimă chiar și a diversităților. Nu blochează acțiunea Duhului lui Dumnezeu, ci o recunoaște și o susține.

Așadar avem multe despre care să ne întrebăm. Să pregătim actul nostru de căință și să ne încredem în îmbrățișarea Celui care este milostiv și îndurător, încet la mânie și mare în iubire.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 154.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat