|
Considerație la duminica a 8-a de peste an - Anul C - 2019 "Păziți cuvântul vieții, ca să fiți în mijlocul lumii ca niște făclii mereu aprinse!" (Fil 2,15-16) Pentru a înțelege mai ușor mesajul lecturilor biblice de astăzi, să ne imaginăm un palat impunător, dar care palat a fost devastat de dușmani a devenit locuința sălbătăciunilor. Cred că aceasta este o imagine grăitoare a stării oamenilor de după păcat. Dumnezeu își făcuse din inima omului un templu plăcut pentru el, pentru Fiul său Isus și pentru Duhul Sfânt. În acest templu cele trei Persoane divine se întrețineau cu omul, luau masa cu el și se bucurau împreună (cf. Ap 3,20). De când Adam a călcat porunca divină, șarpele a intrat și s-a făcut stăpân al acestui palat sublim devenind ca un al doilea suflet (cf. Gen 3,1-7). Păcatul intrând în suflet s-a făcut mădularul omului și naște în inimă multe rele: "Căci dinăuntru, din inima oamenilor, ies gândurile rele, preacurviile, curviile, uciderile, furtișagurile, lăcomiile, vicleșugurile, înșelăciunile, faptele de rușine, ochiul rău, hula, trufia, nebunia" (Mc 7,21-22). Isus, la cruce, ne-a răscumpărat din această stare și ne-a făcut din nou un templu a lui Dumnezeu și a reașezat iarăși împărăția lui Dumnezeu în inima noastră (cf. Lc 17,21). Deși am fost răscumpărați, atunci când nu trăim ca fii ai lui Dumnezeu și când punem în practică comportamente distructive față de noi înșine, față de aproapele și față de celelalte creaturi, cădem iarăși în ruină, căci cel ce nu face voința lui Dumnezeu (cf. Mt 6,10), face voința inimii sale întinate, face voința satanei. De aceea, Domnul zice: "Cine își iubește viața în lumea aceasta o va pierde; și cine își jertfește viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața cea veșnică" (In 12,24-25). Dar, dacă omul trăiește ca fiu al lui Dumnezeu, dacă trăiește ca persoană răscumpărată, ca un om care se lasă condus de Duhul Sfânt (cf. Rom 8,14), atunci el își face bine sieși, aproapelui și întregii creații, cooperând la opera răscumpărării. Adevăratul creștinism constă în a nu mai trăi pentru noi înșine, ci pentru Acela care a murit și a înviat pentru noi, în a-i sluji și în a-l aștepta (cf. 1Tes 1,9-10; 2Cor 5,15). Cred că aceste gânduri pot fi o cheie de a citi și interpreta micile parabole din pericopa evanghelică de astăzi: cea a orbului care vrea să călăuzească un alt orb, cea a paiului și a bârnei din ochi și cea a pomului care se cunoaște după roadele sale (cf. Lc 6,39-45). În pasajul anterior pericopei evanghelice de astăzi, Isus ne-a învățat că misiunea ucenicilor trebuia să fie marcată de dărnicie (cf. Lc 6,38). Cei care dau cu mână largă vor primi cu mână largă. Parcă vedem aici un gospodar care împrăștie semințe în ogor. Cu cât aruncă semințele pe o mai mare suprafață de teren, cu atât va avea un seceriș mai bogat. El va fi răsplătit printr-o măsură bună, îndesată, clătinată, care se va vărsa pe deasupra. Astăzi, Isus îi avertizează pe ucenicii săi din toate timpurile că ei vor deveni "o cetate luminoasă pe stâncă, o candelă pentru alții" (cf. Mt 5,14-15) și o binecuvântare pentru alții, numai în funcție de starea lor spirituală. Un orb nu-l poate conduce pe un alt orb, căci ambii vor cădea în groapă. Nu putem da ceea ce nu avem noi înșine. Dacă suntem orbi cu privire la anumite adevăruri, nu-i vom putem ajuta pe alții în acele domenii. Dacă există pete în viața noastră spirituală, să fim convinși că ele se vor manifesta și în viața celor pe care îi învățăm. Apropo de orbi și orbire despre care face vorbire pericopa evanghelică de astăzi, trebuie să spunem că orbirea este prima lucrare a satanei dintr-un suflet căzut. Puternicul Samson, când a căzut, primul lucru pe care i l-au făcut dușmanii, i-au scos ochii (cf. Jud 16,21). Când regele Zedechia a căzut, primul lucru pe care i l-au făcut dușmanii, i-au scos ochii (cf. 2Rg 25,7). Apoi multe păsări de pradă își orbesc victimele. Exact așa a făcut și face diavolul cu omul care-i cade în mrejele sale, îl orbește ca să nu mai vadă prăpastia spre care duce păcatului și să alerge spre beznă și moarte crezând că merge spre lumină și viață, antrenând și pe alți orbi după el. Pe o stradă supraaglomerată din New York, USA, o mașină a accidentat mortal doi pietoni care tocmai traversau strada, nerespectând nici locul și nici momentul de trecere. Primele cercetări criminalistice au și scos la iveală faptul că ambii pietoni erau orbi! Trecătorii care au urmărit tragicul accident, au spus că întâi a venit unul din orbi, care a întins brațul să găsească pe cineva să-l ajute la traversare. Nu a stat mult și s-a atins de mâna altui orb, care căuta același lucru. Crezând fiecare despre celălalt că vede, s-au luat de braț și au pornit spre inevitabilul deznodământ, înainte ca cineva să-i mai poată ajuta! Isus, referindu-se la farisei, le-a spus ucenicilor: "Lăsați-i, sunt niște călăuze oarbe; și când un orb călăuzește pe un alt orb, amândoi vor cădea în groapă" (Mt 15,14). "Poate oare un orb să conducă un alt orb? Nu vor cădea amândoi în groapă" (Lc 6,39)? Isus, vindecând oameni deveniți orbi și oameni orbi din naștere, a arătat că el singur este "Lumina lumii" (In 9,5) și că numai el poate vindeca rana orbirii făcută de diavol. De aceea să strigăm către el cu putere ca orbii din Ierihon: "Ai milă de noi, Doamne, Fiul lui David" (Mt 20,30). Un om trecea într-o zi pe lângă arie de treierat și vântul i-a suflat în ochi un pai, un fir de pleavă. El se freacă la ochi, încercând să-l scoată, dar cu cât se freacă mai mult, cu atât mai iritat devine ochiul său. Tocmai atunci trecea pe acolo un alt om, care vede suferința celui dintâi și se oferă să-l ajute. Dar omul acesta avea în ochi o bârnă! Cum să vadă el să-l ajute pe cel cu un pai în ochi, când el însuși nu poate vedea din cauza bârnei din ochiul lui! Lecția evidentă care se desprinde de aici este că dacă dorim să-i ajutăm pe alții, viața noastră trebuie să fie mai întâi pusă în ordine. Altfel, ni se va spune: "Doctore, vindecă-te pe tine însuți!" (Lc 4,23). Dacă un corp străin se depune pe lentila unui microscop sau a unor ochelari, atunci prin ele nu se mai poate vedea nimic clar. Sufletește însă, în mod ciudat, se petrece un fenomen invers: cu cât este mai mare "bârna" pe care o avem în ochi, cu atât vedem mai bine "paiul" din ochiul fratelui nostru. O doamnă merse cu o prietenă de-a să servească micul dejun într-un local bun. Imediat ce se așază la masă doamna începu să comenteze și să se plângă de mizeria locului: "Ia uite ce ditamai pete are fața de masă, că ți-e scârbă să mănânci într-un astfel de loc!" Prietena ei se uită atent și nu vede pete nicăieri. "Lasă-mi puțin ochelarii", îi spune, se uită prin ei și exclamă: "Fața de masă este perfect curată. Petele sunt pe sticla ochelarilor tăi". Cu ochelarii murdari se văd pete peste tot. Dacă cineva își curăță proprii ochelari, multe din petele acestea dispar. Dispar pentru că nu există. Erau din cauza ochelarilor. Ceva asemănător se întâmplă și cu mulți oameni care îi văd rău pe alții pentru că au bârne în ochi, pentru că au pete pe ochelari, pentru că nu au inima curată. Sufletește, pentru noi un astfel de corp străin suflat în ochi de către diavol, este: mândria; mândria care întotdeauna dă naștere la doua mari erori: autoaprecierea excesiva si disprețuirea celorlalți. Mândria îl orbește pe om și îl face incapabil de a vedea adevărul. Prozatorul român Alexandru Lascarov-Moldovanu (1885-1971), în cartea sa Cruce și naționalism, 1938, p. 106-108, spune: "Vedem adesea mulți oameni care n-au făcut o faptă de milă de-a lungul zilelor lor, dând savante lecții asupra chipului în care trebuie exercitată caritatea între oameni. Sau, vedem pe alții, care nu cunosc deloc elementarele reguli ale bunei conviețuiri și care nu pregetă să dea lecții altora cum ar trebui să se poarte. Vedem borfași care fac prelegeri asupra felului în care trebuie urmăriți, prinși și pedepsiți cei care dosesc lucrurile altuia. Vedem proxeneți care se indignează când aud vorbindu-se despre imoralitate. Vedem cartofori care se miră de ce viața stricată a lumii. Niște curcani noroioși și niște rățoi greoi care dau lecții de zburat. Astfel de personaje mișună stăruitor în viața noastră publică. Pielea obrazului li s-a îngroșat peste măsură, simțul rușinii le-a pierit, devenind ridicoli în fața lumii". Și acest fel de orbire este opera diavolului. Dar și pe această orbire a venit Isus ca să o vindece și pentru a ne face iar un templu sfânt pentru Persoanele divine. Numai să mergem la el, pentru că vindecarea orbirilor și a bolnavilor de orice fel face parte din misiunea sa mesianică: "Fiți tari, și nu vă temeți! Iată Dumnezeul vostru, el însuși va veni și vă va mântui. Atunci se vor deschide ochii orbilor, se vor deschide urechile surzilor; atunci șchiopul va sări ca un cerb, și limba mutului va cânta de bucurie" (Is 35,4-6). Dacă Mântuitorul nu a venit în lume ca să o judece ci ca să o se mântuiască (cf. In 3,17), atunci nici ucenicul nu trebuie să-i judece pe semenii săi, dar să caute mântuirea lor. Iată câteva gânduri biblice prin care Isus și apostolii săi ne învață să ne vedem mai întâi bârna din ochi și că judecarea aproapelui este un păcat: "Nu judecați ca să nu fiți judecați" (Mt 7,1). "Judecata este fără îndurare pentru cel care nu este îndurător; dar îndurarea învinge judecata" (Iac 2,13). "Să nu judecați nimic înainte de vreme, până când va veni Domnul" (1Cor 4,5). "Cine ești tu ca să-l judeci pe servitorul altuia? De stă în picioare sau de cade, îl privește pe stăpânul său" (Rom 14,4). "Unul singur este legiuitorul și judecătorul care poate să salveze sau să nimicească. Dar tu cine ești că-l judeci pe aproapele" (Iac 4,12)? O altă ilustrație folosită de Isus astăzi se referă la pom și roadele sale. Un pom dă roade fie bune fie rele în funcție de soiul lui. Pomul se judecă după calitatea fructelor sale. Isus ne spune că: "Orice pom se cunoaște după fructele proprii: doar nu se culeg smochine din spini și nici struguri din mărăcini. La fel omul bun scoate binele din tezaurul bun al inimii sale, iar cel rău scoate răul din tezaurul rău al inimii sale" (Lc 6,44-45). Un ucenic curat moral și sănătos spiritual va scoate din comoara inimii sale roade de binecuvântare pentru alții. Pe de altă parte, un om necurat va scoate lucruri rele din vistieria rea a inimii lui. Domnul ne spune astăzi că în misiunea noastră de ucenici trebuie să primeze caracterul. Ceea ce suntem este mai important decât tot ce am putea rosti sau face. Un om credincios fiind asuprit de necredincioși, merse într-o zi la duhovnicul său și i se plânse, zicându-i: "Ce au cu mine, părinte, de nu mă lasă în pace?" Părintele, un om bătrân, îl luă și îl duse în grădină. Acolo se aflau și pomi roditori și alții neroditori. "Iată, fiul meu, ai aici pilda vieții. Crezi tu oare că aruncă cineva cu pietre în pomii aceștia care au numai frunze? Nu, fiule, oamenii aruncă cu pietre numai în pomii cu roade. Fii fericit când te asupresc oamenii, căci asemeni acestui pom ești cu roade". Cum spune și un cânt popular că, pe pământ, "pomul copt și omul bun, ăștia n-au avut noroc". Dar în cer sunt binecuvântați. "Omul bun scoate binele din tezaurul bun al inimii sale, iar cel rău scoate răul din tezaurul rău al inimii sale. Căci gura lui vorbește din prisosul inimii" (Lc 6,45). Prin aceste cuvinte Isus confirmă ceea ce spune înțeleptul din prima lectură: "Când se scutură sita, rămâne mizeria; tot așa, defectele omului ies la iveală din vorbirea lui. Cuptorul încearcă vasele olarului, iar cuvintele încercă inima omului" (Sir 27,4-7). De aceea și sfântul Iacob ne spune că: "Dacă nu greșește cineva în vorbire, este un om desăvârșit și poate să-și țină în frâu tot trupul" (Iac 3,2). Pentru a nu ne lăsa contaminați de diavol și de lume, pentru a ne păstra "palate și temple curate" ale lui Dumnezeu, așa cum ne-a făcut Isus prin jertfa sa de la cruce, sfântul Paul ne amintește astăzi că "Ființa noastră supusă putrezirii se va îmbrăca în neputrezire și că ființa noastră muritoare se va îmbrăca în nemurire, căci moartea a fost înghițită de biruință. De aceea să fim tari și neclintiți prisosind totdeauna în lucrarea Domnului, știind că munca noastră nu este zadarnică în Domnul" (cf. 1Cor 15,54-58). De aceea și psalmistul ne încurajează astăzi: "Cel drept va înflori ca un palmier, va crește ca un cedru din Liban. Cei plantați în casa Domnului vor înflori în curțile Dumnezeului nostru. Ei aduc roade și la bătrânețe, își păstrează seva și prospețimea, ca să facă cunoscut că Domnul este stânca și în el nu este nedreptate" (Ps 92,14-16). Pr. Ioan Lungu lecturi: 928.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |