Iubiți pe dușmanii voștri! Reflecție la duminica a 7-a de peste an - Anul C
În acel timp, Isus le-a spus discipolilor săi: "Vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează! Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantia nu-l împiedica să-ți ia și tunica! Celui care îți cere dă-i și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi! Așa cum vreți ca oamenii să vă facă vouă, faceți-le la fel! Dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Căci și păcătoșii îi iubesc pe cei care îi iubesc pe ei. Și dacă faceți bine celor care vă fac bine, ce răsplată aveți? Și păcătoșii fac la fel. Și dacă dați cu împrumut celor de la care sperați să primiți înapoi, ce răsplată aveți? Și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor, ca să primească la fel înapoi. Voi însă iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine și dați cu împrumut fără ca să așteptați nimic, iar răsplata voastră va fi mare și veți fi fiii Celui Preaînalt, pentru că el este bun față de cei nerecunoscători și răi. Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv! Nu judecați și nu veți fi judecați; nu condamnați și nu veți fi condamnați, iertați și veți fi iertați; dați și vi se va da; o măsură bună, îndesată, scuturată și cu vârf vi se va da în poală, căci cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura și vouă!" (Evanghelia după sfântul Luca 6,27-38)
- "Iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc". În aceste cuvinte ale Mântuitorului nu este vorba doar de o generozitate exterioară, ci un sentiment profund al inimii, un sentiment care este asemănător cu sentimentele pe care Dumnezeu le are față de noi, deoarece el este bun și cu cei buni și cu cei răi. El este atât de bun încât l-a dat pe Fiul său pentru păcătoși, pentru cei care îi sunt "dușmani". "Dușmani fiind, am fost reconciliați cu Dumnezeu prin moartea Fiului său" (Rom 5,10). Isus trece dincolo de generozitatea limitată a oamenilor, oameni care îi iubesc pe cei ce-i iubesc și oferă cadouri celor de la care primesc în schimb. Dumnezeu are o generozitate absolută și își oferă în dar iubirea și viața sa pentru cei care îl urăsc și îl disprețuiesc. Isus însuși este marele dar pe care Dumnezeu îl face tuturor dușmanilor, adversarilor săi; un dar care nu este al unei iubiri ce calculează avantajele și dezavantajele; este un dar de care beneficiază toți, iar acest dar este însuși Fiul său oferit spre mântuirea tuturor. În felul acesta, generozitatea, care era o virtute admirată în filozofia și gândirea păgânilor, devine pentru creștini felul lor de a fi, deoarece creștinismul este în esență un rod al generozității divine. Celui cu care eu sunt generos, nu-i arăt altceva decât faptul că eu sunt un rod al generozității lui Dumnezeu.
- În lumea în care trăim, printre alte lucruri clare, se remarcă unul: împărțirea oamenilor în prieteni și dușmani. Primilor le facem bine; celorlalți, în cea mai bună variantă, nu le facem rău, dar îi ignoram. Acestea le observăm atât în viața individuală a persoanelor, cât și în grupuri sociale sau chiar între națiuni și popoare. Din experiența personală cunoaștem cât de greu este să îl ierți pe cel care ți-a făcut un rău; cât de greu este să îl ierți pe dușmanul tău. Evanghelia de astăzi ne cere nu doar să iertăm ofensele ce ni s-a făcut, ci mai mult, să iubim pe dușmanii noștri; un fapt care este atât de străin, de îndepărtat vieții noastre zilnice. Și cu toate acestea, porunca Mântuitorului de a-i iubi și pe dușmanii noștri este foarte necesară timpurilor și vieții noastre. Societatea este construită pe legea de fier a competiției: are valoare ceea ce este mai bun decât a altuia. Însă competiția atrage cu sine în mod inevitabil opoziția și conflictul între persoane. Cel pe care noi îl depășim, într-un fel sau altul devine "dușmanul" nostru, cel de care dorim să ne eliberăm, cel care nu trebuie să ne concureze. Legea competiției vrea să ne transforme pe toți în învingători, iar învinșii să stea deoparte, să iasă de pe scenă. O astfel de logică a competiției între oameni generează adesea violențe și chiar războaie. Din aceste motive, cuvintele Mântuitorului sunt atât de necesare pentru însănătoșirea vieții noastre aici pe pământ.
Observăm adesea roadele amare ale faptului că nu iertăm; când nu iubim chiar și pe adversarii noștri. Isus, prin învățătura și viața lui, ne-a deschis o altă cale, și anume aceea a îmbrățișării celui căzut, a iertării și iubirii celui care ne-a făcut rău. Prin învățătura sa, Isus Cristos, creștinismul și Biserica vor să modifice cultura competiției, civilizația competiției care devin adesea un fel de obsesie a omului contemporan. Câte vieți sunt ucise din cauza acestei competiții între oameni! Oameni uciși în sânul mamelor lor pentru că deranjează, pentru că nu sunt competitivi ca alții, pentru că nu fac parte din planurile de viață ale părinților lor, pentru că au apărut în viața lor într-un moment considerat nepotrivit. Pe câți oameni îi excludem, îi blamăm și condamnăm pentru că nu intră în logica planurilor noastre. Voim să fim neapărat învingători pentru cel care ne-a ofensat; să-i închidem gura. Nu așa s-a comportat Dumnezeu. Legea lui este a milostivirii. El ne spune "fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv!" (Lc 6,36) și "așa cum vreți ca oamenii să vă facă vouă, faceți-le la fel!" (Lc 6,32). Acesta este secretul lumii pe care ne-o propune Isus; o lume nonviolentă, o lume a iubirii sale fără margini; o lume în care, de fapt, este Dumnezeu cel care ne iubește pe noi și pe dușmanii noștri și a cărui voință este ca toți oamenii să se iubească cu iubirea cu care El ne iubește, adică fără margini.
Pr. Emil Dumea
lecturi: 1120.