|
Considerație la duminica a 7-a de peste an - Anul C - 2019 Fiți milostivi, precum Tatăl vostru este milostiv (cf. Lc 6,36). Spuneam duminica trecută că Isus a venit pe pământ pentru a instaura o nouă ordine în lume și în inimile oamenilor, ordinea harului și a iubirii din ființa lui Dumnezeu, Dumnezeu care aici pe pământ îi iubește pe toți oamenii, prieteni și dușmani. De aici și porunca lui Isus: "Fiți milostivi, precum Tatăl vostru este milostiv" (cf. Lc 6,36). "Fiți, dar, desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48). Concret asta înseamnă: "Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc, binecuvântați pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care se poartă rău cu voi. Dacă te bate cineva peste un obraz, întoarce-i-l și pe celălalt. Dacă îți ia cineva haina cu sila, nu-l opri să-ți ia și cămașa. Oricui îți cere, dă-i; și celui ce-ți ia cu sila ale tale, nu i le cere înapoi" (Lc 6,27-30). "Fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și care dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45). Psalmistul David ne invită astăzi să distingem binefacerile lui Dumnezeu față de noi. Și mai presus de toate darurile sale stă iertarea păcatelor noastre (Ps 103,3). Dacă ne-ar fi dat ceea ce meritam, atunci partea noastră ar fi fost pedeapsa veșnică (cf. Ps 103,10). Dar acum el a îndepărtat infinit aceste păcate de la noi (cf. Ps 103,12), le-a aruncat la spatele său (cf. Is 38,17), le-a făcut albe ca zăpada (cf. Is 1,18), le-a risipit ca pe un nor (cf. Is 44,22), le-a aruncat în adâncul mării (cf. Mih 7,19) și nu-și va mai aduce niciodată aminte de ele (cf. Is 43,25; Evr 10,17). Ba mai mult, el a făcut acestea pentru noi: "Pe când eram noi încă fără putere, pe când eram noi încă păcătoși, tocmai atunci Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,6.8). Isus, vorbind despre crucea sa, vorbea ca de gloria lui ce va străluci în umilință (cf. In 13,31), dar și despre învierea sa, prin care Dumnezeu îl va glorifica pe acela care l-a glorificat pe deplin (cf. In 13,32). Dar nu-i uită nici pe ucenicii săi care, după înălțarea sa la cer, vor fi recunoscuți printr-un singur semn: dragostea lor unii pentru alții, după exemplul său care s-a rugat Tatălui ceresc pentru dușmanii săi ucigași (cf. In 13,35). Iată un test și pentru inimile noastre! Prin porunca iubirii dușmanilor, Isus ne spune că trebuie să-i semnăm lui Dumnezeu cel bun și iertător; trebuie să-i semănăm și lui care ne-a iubit până la moartea pe cruce, găsindu-ne chiar scuze; trebuie să-i semănăm și Duhului Sfânt care îi iubește pe toți oamenii; trebuie să le semănăm și sfinților. Trebuie să-i iubim și pe cei care ne fac bine și pe cei care ne fac rău, pentru că aici pe pământ se face selecția pentru cer, unde intră numai cine-i seamănă lui Dumnezeu cel întreit și unic. În prima lectură vedem cum David refuză să se răzbune pe Saul, care căuta să-l ucidă pentru simplul motiv că a devenit mai popular decât el, prin înfrângerea lui Goliat, deși prietenul său Abișai îl cheamă să-și facă singur dreptate (cf. 1Sam 26,8). David știe că răzbunarea este a lui Dumnezeu și o refuză (cf. Rom 12,19). Vrăjmașii noștri sunt acei oameni conduși de satana care urmăresc cu orice chip să ne vadă nefericiți în timp și în veșnicie! Cineva spunea că valoarea omului drept se vede și din numărul de dușmani pe care îi are. Totuși, Isus ne spune astăzi: "Iubiți-vă vrăjmașii!" Asta înseamnă: Fiți asemenea Tatălui ceresc. Fiți asemenea mie. Fiți asemenea Duhului Sfânt. Să le semănăm încă de pe pământ. La 24 iunie 1859, armata franceză a înfrânt decisiv cu pierderi umane grele armata austriacă. Cronicile de război spun că au fost peste 40.000 de morți și mii de răniți. Un tânăr din Geneva, pe nume Henri Dunant, a auzit gemetele soldaților și a văzut că nimeni nu avea grijă de ei. Atunci, el și-a amintit de cuvintele Mântuitorului: "Iubiți pe dușmanii voștri; faceți bine celor care vă urăsc" (Lc 6,27). El a alergat pe străzi și a cerut ajutor: "Veniți și ajutați-i pe răniți, chiar dacă sunt dușmani. Toți suntem frați!". Mulți au răspuns la apelul lui. Strigătul "toți suntem frați!" s-a răspândit ca un foc pe străzi și chemarea lui a încolțit în inimi o dorință de a-i ajuta pe răniți. Toate aceste trăsături de caracter sunt străine de firea veche orgolioasă, egoistă și nerăbdătoare. Dacă însă cineva este în Cristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată, toate s-au făcut noi (cf. 2Cor 5,17). Ele sunt ale lui Dumnezeu însuși și prin ele vom fi recunoscuți aici pe pământ că suntem copiii Tatălui ceresc și frați ai săi care a iertat până la moartea pe cruce și găsind scuze dușmanilor săi. În cer, într-adevăr, nu vom mai avea această ocazie, pentru că în cer nu vor mai fi nici vrăjmași de iubit, nici nedreptăți de îndurat, nici necăjiți de mângâiat. Avem responsabilitatea și privilegiul ca aici, pe pământ, să semănăm cu Isus, să reflectăm blândețea, dragostea, smerenia și răbdarea acestui model desăvârșit care, când era batjocorit, nu răspundea cu batjocuri, iar când era chinuit, nu amenința (1Pt 2.21-23). Când o persoană este obsedată de tine și caută să te discrediteze și să te distrugă, să ști că ești într-adevăr binecuvântat. Aceasta nu se întâmplă oricui. Ești ales, pentru că în spatele vrăjmașului tău este mâna lui Dumnezeu. Dumnezeu l-a ridicat pe vrăjmașul tău pentru înălțarea ta! Urmărirea lui David de către împăratul Saul era cel mai bun lucru care i se putea întâmpla lui David în momentul acela. Era o parte vitală din pregătirea lui David pentru a deveni împărat. El avea ungerea ( cf. 1Sam 16,13) fără coroană, și Dumnezeu voia să fie sigur că în ziua când va purta coroana el va fi gata. Și pentru noi prigoana dușmanilor este o pregătire pentru atunci când vom ajunge în cer și vom sta pe scaune de domnie (cf. Mt 19,28; Lc 22,30). Apoi, când îți ierți deplin vrăjmașul, ai trecut pe tărâmul supranaturalului. Poate nu vorbești în limbi; poate n-ai înviat pe cineva din morți. Dar când ierți pe deplin un vrăjmaș, ți-ai atins ținta, ai reușit să intri în liga celor mari. Vorbim despre o ispravă mai mare decât escaladarea Everestului, pentru că iertarea deplină a unui vrăjmaș reprezintă escaladarea Everestului spiritual. Este cea mai înaltă culme a desăvârșirii în pelerinajul spiritual al unui om credincios. Gestul lui David, deși crescut sub legea talionului, și iertarea tuturor creștinilor buni ne amintesc de porunca lui Isus: "Vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează" (Lc 6,27-28)! Isus cunoaște inima omului coruptă de păcat. Știe că în fața insultelor, nedreptăților și a violenței instinctul răzbunării este foarte pronunțat. Totuși Isus nu prezintă iertarea ca un act eroic rezervat celor sfinți, ci ca pe o simplă datorie a fiecărui creștin. Această poruncă cere o profundă convertire, o adevărată revoluție, o adevărată răsturnare interioară a gândurilor și sentimentelor. Și tocmai asta ne cere Isus nouă, ucenicilor săi: "Și dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Căci și păcătoșii îi iubesc pe cei care îi iubesc pe ei. Și dacă faceți bine celor care vă fac bine, ce răsplată aveți? Și păcătoșii fac la fel" (Lc 6,32). Creștinul nu poate acționa cu mentalitatea păcătoșilor sau a acelora care nu îl cunosc încă pe Dumnezeu și Evanghelia mântuirii. Trebuie să se distingă mult față de aceștia: "Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantia nu-l împiedica să-ți ia și tunica! Celui care îți cere dă-i și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi" (Lc 6,29-30)! Aceasta este o dreptate superioară animată de bucurie ca cea a lui Cristos care a murit pentru noi când noi eram păcătoși și dușmani (cf. Rom 5,6.8), căci Dumnezeu nu vrea moartea celui păcătos, ci ca el să se convertească și să fie viu (cf. Ez 33,11). Un simplu fiu a lui Adam nu poate înțelege și trăi o așa învățătură, trebuie să se nască din nou prin harul lui Cristos. "Întoarceți-vă la mine" (Mal 3,7). "întoarceți-vă la Domnul Dumnezeul vostru! Căci el este milostiv și îndurător, încet la mânie și plin de bunătate și iartă răul" (Il 2,13). Giovannino Oliviero Giuseppe Guareschi (1908-1968), un scriitor italian, creatorul lui "Don Camillo", a acelui preot simplu și credincios care a făcut înconjurul întregii lumi, a stat în centrul unei experiențe dramatice trăită în diferite lagăre de concentrare naziste, mai întâi în Polonia, apoi în Germania. Atunci când s-a întors din lagărul din Wietzendorf-Bergen, după nouăsprezece luni halucinante, a apărut aproape de nerecunoscut. Slăbit într-un mod înspăimântător (patruzeci și șase de kilograme), totuși pe chipul său soția a văzut un fel de lumină misterioasă, un surâs de triumf, încât nu a putut să nu-i spună: Pare că ai învins tu războiul! Și el a replicat, cu glas scăzut, pe ton confidențial: Da, mă simt un învingător pentru că în tot acest timp am reușit să nu urăsc pe nimeni. Sfântul Paul Miki (1564-1597) s-a născut într-o familie înstărită din orașul Kyoto, Japonia. Văzând că a fost înălțat pe cel mai de cinste piedestal pe care l-a avut vreodată, crucea, a început să declare celor de față că este japonez și din Societatea lui Isus, că moare datorită predicării Evangheliei și că îi mulțumește lui Dumnezeu pentru un dar atât de prețios. Apoi a adăugat următoarele cuvinte: "Vă declar că nu există altă cale de mântuire decât cea pe care o urmează creștinii. Deoarece această cale mă învață să-i iert pe dușmani și pe toți cei care mi-au făcut rău și să fiu asemenea cu Dumnezeu încă de pe pământ". Un tată avea trei fii. Când a socotit că se pot descurca singuri în viață, le-a împărțit averea. Mai avea un diamant de mare preț, dar cui să i-l dea, ca să nu supere pe nimeni? Atunci le-a spus: "Vedeți acest diamant? Va fi al aceluia care în timp de trei luni de zile va face cea mai nobilă faptă!" Fiecare dintre ei a chibzuit să facă ceea ce credea el că este mai bine. După scurgerea timpului s-au întors la casa părintească, sperând să câștige diamantul. Primul a spus: "Tată, în drumul meu m-am întâlnit cu un om străin, care mi-a încredințat administrarea întregii lui averi. Și i-am dat-o așa cum mi-a încredințat-o, ba chiar mai câștigându-i ceva". Tatăl i-a zis: "Bine, fiul meu, tu nu ți-ai făcut decât datoria". Al doilea a spus: "Eu, tată, am văzut un copil că era în primejdie să se înece și l-am scos din apă". Tatăl i-a zis: "Și tu ai făcut o faptă bună, dar nu este cea mai nobilă cu putință". Al treilea i-a declarat: "Tată, am ajuns în drumul meu pe vârful unui munte cumplit de primejdios. Acolo am găsit pe cel mai mare dușman al meu, care, din cauza oboselii, adormise și se rostogolise până la marginea prăpastiei. Aș fi putut să-l împing în hăul de alături și să scap de el. Dar l-am trezit și i-am salvat viața". Tatăl a exclamat fericit: "Ah! Tu ai săvârșit cea mai nobilă faptă cu putință: ai salvat viața dușmanului. Primește diamantul!" Și Isus ne-a iubit și ne-a salvat pe când eram încă păcătoși și a primit diamantul învierii pentru el și pentru noi. Lectura a doua ne vorbește despre învierea celor drepți (cf. 1Cor 15,45-49). Cu ce vom asemăna trupul cel nou cu care credinciosul va fi îmbrăcat în glorie? Dacă ni se prezintă o sămânță necunoscută, nu vom putea spune ce fel de plantă va răsări din ea. Tot așa, dacă ni se prezintă o omidă respingătoare, nu putem ști fluturele care va ieși din ea. Pentru a putea asista la micile miracole ale germinării sau ale metamorfozei, este nevoie de moartea seminței și de somnul nimfei (cf. In 12,24). Tot așa, cel răscumpărat care "a adormit" va apărea înveșmântat într-un trup de înviere. Ce viitor extraordinar îi este rezervat acestui trup din țărână, simplu înveliș al sufletului! El va învia "în neputrezire"; moartea nu mai are putere asupra lui; "în glorie" și "în putere", fără infirmități și fără slăbiciune; "trup spiritual", definitiv eliberat de carne și de dorințele ei, instrument perfect al Duhului Sfânt; în sfârșit, el va semăna cu trupul înviat al lui Cristos. Avem suficiente lămuriri despre starea noastră viitoare și odată cu ele destule motive să-l glorificăm pe Dumnezeu în trupul nostru, iubindu-i pe dușmanii noștri și făcându-le bine celor care ne urăsc, semănându-i lui Dumnezeu cel întreit și unic încă de pe acum. Pr. Ioan Lungu lecturi: 769.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |