Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 6-a de peste an - Anul C - 2019

Binecuvântat să fie omul care-și pune încrederea în Domnul (cf. Ier 17,7)!

Isus Cristos a venit pe pământ pentru a aduce o nouă ordine în lume și în viața oamenilor, odinea harului, însă Israel considera că ordinea veche a Legi este mai bună (cf. Lc 5,39). Acesta este omul căzut, el preferă poruncile Legii pentru că împlinindu-le doar parțial se poate mândri cu ele, în timp ce noua ordine a harului care îl cheamă să se vadă pierdut și să-și recunoască nevoia de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, îi umilește mândria prin care crede că se poate mântui singur prin faptele sale

Pentru acest motiv, căpeteniile iudeilor țineau mult la Lege și sabat care le mângâia orgoliul. Domnul însă le dă fariseilor două lecții în legătură cu acest subiect, una din Scripturi și din istoria lui Israel când David și oamenii săi flămânzi au mâncat din pâinile puse înaintea Domnului, călcând Legea, căci după Lege numai preoții aveau voie să le mănânce (cf. 1Sam 21,6); iar cealaltă lecție este luată din propriul exemplul său de dragoste față de omul ce suferea din cauza mâinii uscate (cf. Lc 6, 9-10) și față de toți cei suferinzi (cf. Lc 6,17-19), pe care îi vindecă călcând Legea făcută de ei contra omului și pentru interzicerea îndurării divine. Căpeteniile filistenilor încercaseră să-i lege mâinile lui Samson cu șapte funii noi, dar o făcuseră în zadar (cf. Jud 16,7-9). Căpeteniile lui Israel încercau aici să facă funii din legea sabatului pentru a lega cu ele mâinile pline de har și putere divină ale lui Isus, dar și ei asemenea filistenilor au făcut-o în zadar. Singurul efect al minunilor lui Isus asupra inimilor lor mândre și împietrite a fost să facă să urzească planuri de moarte împotriva lui (cf. Lc 6,11).

Apoi învățătorul își desemnează apostolii; dar, mai înainte de a o face, el se roagă o noapte întreagă (cf. Lc 6,12). În toate împrejurările, rugăciunea este ajutorul Omului desăvârșit. Ce importanță avea această alegere? Ei trebuiau să continue lucrarea harului care urma după moartea lui. Domnul Isus cunoștea caracterul natural al fiecăruia dintre ucenicii săi, cu ce trebuia să dobândească și cu ce trebuia să lepede fiecare. Îi cunoștea și îi iubea așa cum erau, exact cum ne cunoaște și ne iubește și pe voi (cf. In 10,14-27). Din acest plan făcea parte și trădătorul Iuda care avea planul lui satan (cf. Lc 6,16), căci Isus venise să împlinească Scripturile. Aici se vede supunerea deplină a lui Isus la voința Tatălui (cf. Fil 2,8).

Acum el merge și cheamă în jurul lui "rămășița lui Israel" (cf. Sof 2,9) care trebuia să fie vindecată și mântuită (cf. Lc 6, 17-19). El îi vindecă neputințele și o eliberează din starea ei mizerabilă, alungând puterea lui satan și arătând că lucrurile vechii amăgiri trebuiau să dispară.

El distinge rămășița prin faptul că aceștia din urmă se atașează de el. Ucenicilor care îl urmează le spune că sunt persoane binecuvântate, deși din această "rămășiță" cei mai mulți erau săraci și disprețuiți, ei erau totuși binecuvântați și fericiți, căci a lor avea să fie împărăția cerurilor.

În evanghelia după Matei, el spune despre această clasă de oameni că "a lor" este împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3). Aici, însă el spune, "a voastră este împărăția" (Lc 6,20), identificând această clasă cu ucenicii lui. Ucenicii lui sunt săracii, sunt cei cărora le este foame, sunt cei care plâng, sunt cei care sunt urâți și insultați. Ei merg pe urmele Fiului Omului și suferă pentru numele lui, în timp ce alții urmează cărarea profeților falși. Asupra celor dintâi invocă o binecuvântare: "Fericiți!"; iar asupra celor din urmă rostește un avertisment: "Vai!" Aceasta implică evident o profundă antinomie, cei care acum sunt întristați sunt cei preafericiți; iar cei care acum par fericiți sunt cei care vor fi aspru judecați.

Creștinul nu-și pune speranța nici în sine însuși, nici în alți oameni, nici în bunurile pământești. Speranța lui este Cristos mort și înviat pentru el. "Și dacă ne-am pus speranța în Cristos numai în viața aceasta, suntem cei mai vrednici de milă dintre toți oamenii" (1Cor 15,19). Speranța creștinului adevărat trece mult peste limitele vieții pământești și ajunge în viața veșnică datorită lui Isus care a murit și a înviat, care i-a dat omului dreptul de a fi într-o zi părtaș al învierii sale. În acest sens sunt "fericirile" proclamate astăzi de Isus, care depășesc orice siguranță și perspectivă pământească pentru că sunt ancorate în veșnicie.

Contrastul puternic dintre sărăcia, foamea și persecuția de "acum" și starea de fericire viitoare, arată înțelepciunea ucenicilor care l-au urmat pe el. De aceea, profetul Ieremia ne spune în prima lectură: "Binecuvântat este bărbatul care se încrede în Domnul și Domnul este cauza încrederii sale. El este ca pomul plantat lângă apă, care-și întinde rădăcinile pe mal; nu se teme când vine arșița, frunzele lui sunt verzi chiar și în anul secetos și nu încetează să aducă roade" (Ier 17,7-8).

Deși Mântuitorul căuta să aducă mântuirea tuturor claselor societății, bogați și săraci, numai puțini din clasa bogată i-au devenit prieteni. Isus era preocupat de mântuirea oamenilor pentru a le da o comoară în cer și nu pe pământ (cf. Mt 6,33-34; Lc 12,13-33), pentru ca inima lor să fie mai strâns legată de cer. Deși, Nicodim și Iosif din Arimatea sunt excepții demne de luat în considerație, în prea multe cazuri bogățiile s-au dovedit a fi pentru posesorii lor o barieră de netrecut spre cer (cf. Mc 10,23-25; Lc 18,24-25).

Urmează apoi unul din paradoxurile care scot în evidență marea deosebire dintre creștinism și lume, dintre idealurile lui Isus și cele ale lumii dictate de satan. Oamenii de obicei "fericesc" pe aceia care au avere și putere și care scot folos din lingușeală. Dar Isus spune: "Vai de voi, bogaților, pentru că voi v-ați primit aici mângâierea! Vai de voi, care sunteți sătui acum, pentru că voi veți flămânzi! Vai de voi, care râdeți acum, pentru că voi veți plânge și vă veți tângui! Vai de voi, când toți oamenii vă vor grăi de bine! Fiindcă tot așa făceau părinții lor cu prorocii mincinoși" (Lc 6,24-26)! "Sărăcia" care îi caracterizează pe cei drepți este sinonimă cu umilința și modestia care se opun orgoliului trufaș. În mijlocul unui astfel de popor vrea Dumnezeu să sălășluiască.

Fericirile și vai-urile rostite astăzi de Isus răstoarnă aprecierea lumii inspirată de diavol asupra lucrurilor pământești. Numai cine crede în Isus, în învierea și împărăția lui poate să-i înțeleagă logica. De aceea și psalmistul spulberă astăzi mitului conform căruia o viață de păcat ar fi o viață bună. Zilnic creierele oamenilor sunt spălate ca să creadă că bucuria deplină a vieții s-ar găsi în satisfacerea poftelor cărnii. Persoana cea mai fericită este aceea care se ține cât mai departe cu putință de stilul de viață al păcătoșilor: "Fericit este omul care nu se duce la sfatul celor răi dar își găsește plăcerea în Legea Domnului (cf. Ps 1,1-2).

Apoi, un om fericit are o foame și o sete nepotolită după Cuvântul Domnului (cf. Am 8,11). El iubește Biblia și meditează asupra ei ziua și noaptea. Prin intermediul acestor acțiuni viața lui este înnobilată și îmbogățită, el devenind un canal de binecuvântări cerești către alții. De aceea Ieremia spune azi: "Binecuvântat este bărbatul care se încrede în Domnul și Domnul este cauza încrederii sale. El este ca pomul plantat lângă apă, care-și întinde rădăcinile pe mal; nu se teme când vine arșița, frunzele lui sunt verzi, în anul secetos nu se îngrijorează și nu încetează să facă fructe" (Ier 17,7-8). "Toți pomii Domnului sunt pereni, adică sunt mereu verzi".

Dar nu tot așa este cu cei răi. Ei nu sunt nici bine sădiți, nici roditori, nici prosperi, nici durabili. Ei sunt ca pleava. Orice vânt îi mătură. Cei răi nu vor sta în picioare la judecata de la Marele Tron Alb (cf. Ap 20,11). Ei vor fi excluși pe veci din prezența lui Dumnezeu, dar și din compania celor drepți care sunt salvați prin har, prin credința în Isus Cristos. Dacă cel neprihănit este cel care și-a mărturisit păcatul și l-a primit pe Domnul Isus Cristos ca mântuitor personal al său. Cel rău este cel care refuză să-și recunoască păcatul, nevoia de iertare și să-și plece genunchiul în fața Domnului Isus. El ține mai mult la păcatul său, decât la mântuitorul său pecetluindu-și astfel pierzarea.

Psalmul 1 este o predică a Vechiului Testament despre fericirea omului care trăiește o viață consacrată lui Dumnezeu și despre nimicire completă care îl așteaptă pe omul care îl scoate pe Dumnezeu din viața lui. De trei binecuvântări are parte omul credincios: trăiește o viață folositoare, producând roadele Duhului (cf. Gal 5,22-23; Evr 12,11); este mereu proaspăt și viguros (cf. Ps 92,12-13); în cele din urmă, izbutește în ceea ce începe (cf. Ps 1,3). Diferența dintre cel credincios și cel necredincios este dată de imagina pomului viguros de pe malul apei și de pleava pe care o spulberă vântul. "Pe cei flămânzi i-a copleșit cu bunuri, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale" (Lc 1,53).

În 1923, opt dintre cei mai mari bogătași ai lumii s-au întâlnit într-un hotel din Chicago. Au fost prezenți: președintele celei mai mari companii de oțel din lume, președintele celei mai mari companii de bunuri casnice, cel mai mare negustor de grâu din lume, președintele bursei din New York, președintele Băncii Internaționale și un membru din guvernul federal. După 25 de ani, Charles Schwab a trăit ultimii 5 ani cu bani de împrumut și a murit fără un ban în buzunar. Samuel Isassull, cel mai mare negustor, a murit dator. Richard Withney, președintele Bursei, a făcut ani de pușcărie la Sing Sing. Albert Fali, membrul din guvern, a fost eliberat din pușcărie doar înaintea morții, să poată muri acasă. Jesse Livermore s-a sinucis. Leon Frazer s-a sinucis. Ivan Kreugher a sărit în Canalul Mânecii și s-a înecat. Noi pe ce bogății ne bizuim: pe cele trecătoare sau pe cele veșnice? Să ne gândim bine la aceasta!

Fericitul Ioan Columbini (1304-1367), un comerciant italian convertit, a găsit într-o zi pe treptele bisericii din Siena, Italia, un bolnav plin de bube și urât mirositor. Deși era nobil, sfântul l-a luat în spate și l-a dus acasă la el, lăsându-l până la terminarea sfintei Liturghii, în grija soției sale, Biagia Carretani. Când s-a întors de la sfânta Liturghie n-a mai găsit pe nimeni în cameră, în schimb a găsit camera frumos parfumată. La puțin timp, i-a apărut Isus, mulțumindu-i și spunându-i că el a fost acel bolnav, care i-a binecuvântat și i-a parfumat casa.

Abia acum înțelegem mai bine de ce Fiul lui Dumnezeu nu a voit să se nască în confortul unui palat regal, ci într-un grajd. Avem responsabilitatea și privilegiul ca aici pe pământ să semănăm cu Isus și să dobândim blândețea, dragostea, smerenia și răbdarea lui care, când era batjocorit, nu răspundea cu batjocuri, iar când era chinuit, nu amenința (1Pt 2,21-23).

Sfântul apostol Paul în lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 15,12-20) ne spune că diferența dintre buni și răi, dintre mântuiți și pierduți, stă în credința și necredința în învierea lui Isus și a lor. Nu ai cum să crezi în viața de după moarte și în posesia bunurilor veșnice care le oferă fără limite Cristos și să mai alergi după toate cele trecătoare: avere, plăceri, ambiție, mândrie, putere. Dar în momentul în care nu crezi în înviere și în moștenirea bunurilor veșnice, te legi de toate cele trecătoare pe care ți le oferă cu limită și pentru scurt timp satan.

Dumnezeule, tu ne-ai spus că-ți faci lăcaș în inimile drepte și curate: fă-ne să trăim pururi în harul tău, astfel încât să binevoiești a locui în noi. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 675.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat