|
Despre chemarea la sfințenie în casa noastră comună De Kevin W. Irwin Catholic University of America, Washington, D.C. "Obiectivul umil" al exortației Gaudete et exsultate (Ge), afirmă papa Francisc, este "de a face să răsune încă o dată chemarea la sfințenie, încercând s-o întrupăm în contextul actual, cu riscurile sale, provocările sale și oportunitățile sale" (Ge, 2). Papa a subliniat aspectele cele mai contemporane și actuale ale sfințeniei în multe din scrierile și discursurile sale, dar mai ales a pus în practică învățăturile sale cu exemplul său personal. În Ge (nr. 63-94), extraordinara sa descriere a Fericirilor face referință la Documentul conclusiv de la Aparecida (2007), semnat de episcopii din Consiliul Episcopal Latinoamerican (CELAM), document pe care Francisc l-a îngrijit când era arhiepiscop de Buenos Aires. Documentul declară cu o ardoare unică faptul că "sfințenia nu este o fugă spre egocentrismul sau individualismul religios, sau o abandonare a realității cuprinse de enormele probleme economice, sociale și politice din America Latină și din lume, nici cu atât mai puțin o fugă de realitate pentru a se închide într-o lume exclusiv spirituală" (Aparecida, nr. 148). Nu trebuie să uităm, printre aspectele pozitive, că în capitolul al patrulea din Amoris laetitia (nr. 89-120), Francisc se oprește pe lung asupra "pasajului liric" al iubirii, care este imnul sfântului Paul (1Cor 13,4-7). Aceste texte reflectă auto-transcendența sfințeniei, care distinge majoritatea scrierilor papei Francisc, precum și concreta sa angajare personală în chestiunile și în problemele presante care chinuiesc lumea de astăzi. Acest gen de sfințenie, aprofundat cu bogăție și perspicacitate în Gaudete et exsultate, este coerent cu marea enciclică Laudato si'. După peste un an, trăsăturile principale ale sfințeniei sunt schițate cu forță mai mare în mesajul Sfântului Părinte pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației din 2016, Să folosim milostivire față de casa noastră comună. Enciclica și mesajul dezvoltă multe chestiuni semnificative care țin de ecologie în contextul de astăzi, dar le tratează din perspectiva credinței catolice și, în același timp, le pun sub lupa tradiției teologice și spirituale catolice. Acest articol vrea să examineze temele principale din Laudato si' (Ls) și Să folosim milostivire față de casa noastră comună, în lumina chemării papei la o sfințenie care să fie întrupată în contextul actual. Milostivire și Milostivul Fericirile pe care Isus le menționa în predica de pe munte recită "Fericiți cei milostivi, pentru că vor afla milă" (Mt 5,7). Grație milostivirii primite și oferite, suntem uniți cu Tatăl. "Nimic nu unește mai mult cu Dumnezeu ca o faptă de milostenie - fie că e vorba despre milostivirea cu care Domnul ne iartă păcatele noastre, fie că e vorba de harul pe care ni-l dă pentru a practica faptele de milostenie în numele său" (Să folosim milostivire..., nr. 5). În Gaudete et exsultate, papa Francisc arată cum Isus se oprește asupra acestei fericiri în tratarea sa succesivă a judecății (cf. Mt25,31-46; Ge, nr. 95). Tocmai milostivirea va furniza metrul de judecată asupra noastră și asupra lucrării noastre, tocmai ea ne va judeca mai ales pentru grija pe care am avut-o față de cei înfometați, de cei însetați, de străini, de cei goi și de cei care sunt în închisoare (Mt 25,35-36). Tot despre această temă, papa îl parafrazează pe sfântul Iacob: "Milostivirea fără fapte este moartă în ea înseși". În continuare, se oprește asupra faptelor citate în Mt 25, afirmând că "din cauza schimbărilor din lumea noastră globalizată, unele sărăcii materiale și spirituale s-au înmulțit: deci să dăm spațiu fanteziei carității pentru a găsi noi modalități operative. În acest mod calea milostivirii va deveni tot mai concretă". Cât privește noile exprimări concrete ale milostivirii, așa de necesare în zilele noastre, papa Francisc ne indică drumul care trebuie întreprins în mod clar și complet. Se concentrează asupra casei noastre comune. În timpul unei reculegeri pentru Jubileul preoților din 2016, a subliniat că "este adevărat că de obicei ne gândim la faptele de milostenie la fiecare în parte și pentru că sunt legate de o lucrare: spitale pentru bolnavi, mese pentru cei cărora le este foame, hanuri pentru cei care sunt pe stradă, școli pentru cei care au nevoie de instruire, confesionalul și direcțiunea spirituală pentru cel care are nevoie de sfat și de iertare... Dar dacă le privim împreună, mesajul este că obiectul milostivirii este însăși viața umană în totalitatea sa". Însăși viața umană și tot ceea ce cuprinde: aceasta este importanța pe care și-o stabilește Laudato si'. În această operă, Sfântul Părinte ne cheamă să considerăm creația ca pe o creatură, nu ca pe un obiect sau un lucru. În același timp, ne invită să luăm măsuri rezolutive pentru a evita ca să se piardă, să fie exploatată și sărăcită sau abandonată. În Să folosim milostivire față de casa noastră comună, papa merge până la a face un pas important. De fapt, adaugă îngrijirea casei noastre comune la tradiționalele șapte fapte de milostenie trupească și la cele șapte fapte de milostenie sufletească, făcând-o să devină a opta faptă de milostenie, care asumă o natură atât corporală cât și sufletească. Ca faptă de milostenie sufletească, îngrijirea casei noastre comune cere o "contemplare recunoscătoare a creației" (Ls, nr. 214) care "ne permite să descoperim prin fiecare lucru vreo învățătură pe care Dumnezeu vrea să ne-o comunice" (Ls, nr. 85). Suntem chemați să apreciem tot ceea ce trăiește în casa noastră comună, atât astăzi cât și în viitor. Ca faptă de milostenie trupească, grija față de casa comună cere "simple gesturi zilnice în care rupem logica violenței, a exploatării, a egoismului". Și pentru că știm că stările casei noastre comune contribuie la înfometarea surorii noastre, la izolarea în mod înspăimântător a fratelui nostru, la alimentarea neliniștii copiilor noștri - din cauza "realității urgente a enormelor probleme economice, sociale și politice" care chinuiesc toate părțile lumii, așa cum au notat episcopii din CELAM - această grijă "se manifestă în toate acțiunile care încearcă să construiască o lume mai bună" (Ls, nr. 230-231). Prin urmare, ne revine nouă să-l adăpăm pe fratele însetat, s-o ajutăm pe sora aruncată în închisoare. Ne revine nouă să ne ocupăm de planetă, să încercăm să vindecăm și să îmbunătățim condițiile lumii care este casa noastră comună... și "a noastră" implică și generațiile viitoare. A vedea, a judeca, a acționa La începutul Documentului de la Aparecida, episcopii din CELAM afirmă că "în continuitate cu precedentele conferințe generale ale episcopilor din America Latină, acest document folosește metoda vezi-judecă-acționează" (Aparecida, nr. 19), recunoscută formal de sfântul Ioan al XXIII-lea în Mater et magistra din 1961. Însă structura lui Laudato si' se rotește în jurul acestei metodologii: a vedea, în capitolele unu și doi, "Ceea ce i se întâmplă casei noastre" și "Evanghelia creației", a judeca, în capitolele trei și patru, "Rădăcina umană a crizei ecologice" și "O ecologie integrală" și a acționa, în capitolele cinci și șase, cu "Câteva linii de orientare și de acțiune" și "Educație și spiritualitate ecologică". Tot această triadă poate să fie folosită în căutarea noastră individuală și comună a sfințeniei. Gaudete et exsultate propune "chemarea la sfințenie, încercând s-o întrupeze în contextul actual" (Ge, nr. 2), și în practică, asta cuprinde "riscurile, provocările și oportunitățile" ecologiei pentru binele celor care împărtășesc casa noastră comună. Metoda vezi-judecă-acționează ne invită să vedem și să percepem unde suntem - adică, să înțelegem că toată creația este interconectată și reflectă gloria lui Dumnezeu. Psalmii sunt excelenți pentru a ne aminti de frumusețea creației și de măreția lui Dumnezeu creator. De exemplu, Psalmul 148 invită celelalte creaturi să se unească cu noi în lauda adusă lui Dumnezeu, așa cum face sfântul Francisc de Assisi în Cântarea creaturilor, al cărei al treilea vers începe cu cuvintele Laudato si': "Lăudați, soare și lună, lăudați-l, voi toate stelele strălucitoare. Lăudați, cerurile cerurilor, voi, ape mai presus de ceruri. Să laude numele Domnului, pentru că la porunca sa au fost create" (148,3-5; vezi Ls, nr. 72). Metoda vezi-judecă-acționează ne invită să judecăm ceea ce am făcut și ceea ce nu facem, în exercitarea responsabilității noastre față de planetă și față de toți cei care locuiesc pe ea. Al doilea, al treilea și al patrulea capitol din Laudato si' pot să constituie un material optim pentru o reculegere și o lectură spirituală, care ne va ajuta să adoptăm și să realizăm o atitudine profund catolică, o adevărată angajare catolică, față de casa noastră comună. Și asta va fi la baza faptelor noastre care prevăd acțiunea de a judeca. Laudato si' se inspiră din chemarea extraordinară a sfântului Ioan Paul al II-lea de a ne concentra asupra condițiilor naturale, dar și morale ale vieții, deschizându-ne la o "ecologie umană" care să fie cu adevărat așa. Papa Francisc lărgește și aprofundează învățătura predecesorului său, pornind de la ecologia umană pentru a ajunge la "ecologia integrală" în capitolul al patrulea din Ls. Ecologie integrală înseamnă că "un antropocentrism despotic care nu se interesează de celelalte creaturi" trebuie să facă spațiu folosirii unei perspective cu deschidere mare prin care să se vadă lumea - o perspectivă în care totul este interconectat (Ls, 68). Papa Francisc privește și la moștenirea spirituală pentru a hrăni sfințenia astăzi. "În aceste relatări [biblice] așa de vechi, bogate în simbolism profund, era conținută deja o convingere simțită astăzi: că totul este în relație și că îngrijirea autentică a însăși vieții noastre și a relațiilor noastre cu natura este inseparabilă de fraternitate, de dreptate și de fidelitate față de ceilalți" (Ls, nr. 70). Metoda vezi-judecă-acționează ne invită să acționăm atât la nivel individual cât și colectiv. Acțiunile personale întreprinse în favoarea ecologiei sunt contrapuse și pun în discuție "logica violenței, a exploatării, a egoismului" (Ls, nr. 230). Însă acțiune înseamnă și a vorbi în numele pământului; a face advocacy pentru conservarea resurselor naturale care sunt în pericol de epuizare; și a da glas celui care nu are, pe coridoarele puterii politice, economice, sociale și culturale. A asuma o atitudine care să meargă împotriva culturii dominante de astăzi care exaltă economia de piață lipsită de reguli este o obligație morală în lumina învățăturii papei Francisc. Este și un imperativ spiritual, dacă trebuie să arătăm milostivire față de casa noastră comună. A stabili o legătură între sfințenie și îngrijirea creației este lucrare grea, deoarece cere o convertire continuă și constantă. "Provocarea este de a trăi propria dăruire în așa manieră încât eforturile să aibă un sens evanghelic și să ne identifice tot mai mult cu Isus Cristos" (Ge, nr. 28). Apoi, în Laudato si', papa Francisc conclude vorbind despre o spiritualitate ecologică ce cuprinde cu adevărat în sine, în mod solid, faptul de a deveni sfinți îngrijindu-ne de casa noastră comună. Dacă asta poate apare o activitate neplăcută la început, Sfântul Părinte ne amintește că "Acela care cere totul dă și totul" (Ge, nr. 175). A construi și a proteja casa noastră comună înseamnă a deveni sfinți, dar în același timp, a ajuta pe alții să ajungă la sfințenie. (După L'Osservatore Romano, 13 februarie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 563.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |