|
Interviu luat cardinalului Fernando Filoni Cu privire la Biserica Catolică din China Cardinalul Fernando Filoni, prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, a urmărit drumul delicat și complex al Bisericii Catolice din China începând din anul 1992, an al sosirii sale la Hong Kong. Tot în acei ani se ajungea la dezghețul diplomatic dintre Republica Populară Chineză și Sfântul Scaun, cu primele contacte între exponenți ai Secretariatului de Stat și Ministerul Afacerilor Externe de la Pechin. Eminență, de câțiva ani dumneavoastră sunteți la conducerea Dicasterului Sfântului Scaun competent pentru evanghelizare, cu referință deosebită la teritoriile așa-numite "de misiune". Care este valoarea pastorală pe care dumneavoastră o întrevedeți în "Acordul Provizoriu cu privire la numirea episcopilor", care a fost semnat între Sfântul Scaun și guvernul chinez la 22 septembrie 2018? Cu privire la valoarea pastorală a Acordului Provizoriu mi simt în mod deosebit interpelat, tocmai datorită competenței pe care Dicasterul pe care-l conduc o are în însoțirea Bisericii din China; dar nu cred că pot să spun mai mult și mai bine decât a scris papa Francisc în Mesajul adresat catolicilor chinezi în septembrie 2018. Citez literal: "... Acordul Provizoriu... este rod al dialogului instituțional lung și complex al Sfântului Scaun cu autoritățile guvernamentale chineze, inaugurat deja de sfântul Ioan Paul al II-lea și continuat de papa Benedict al XVI-lea. Prin acest parcurs, Sfântul Scaun nu avea - și nu are - în suflet decât să realizeze finalitățile spirituale și pastorale proprii ale Bisericii, adică să susțină și să promoveze vestirea Evangheliei și să obțină și să păstreze unitatea deplină și vizibilă a comunității catolice din China" (nr. 2). De asemenea: "Acordul Provizoriu semnat cu autoritățile chineze, deși se limitează la câteva aspecte ale vieții Bisericii și este în mod necesar perfectibilă, poate contribui - la rândul său - la scrierea acestei pagini noi a Bisericii catolice din China. El, pentru prima dat, introduce elemente stabile de colaborare între autoritățile statului și Scaunul Apostolic, cu speranța de a asigura comunității catolice buni păstori" (nr. 5). În definitiv, deși împărtășesc unele perplexități, exprimate din mai multe părți datorită dificultăților care mai rămân și datorită celor care vor putea să se arate pe parcurs, simt că în Biserica catolică din China există o mare așteptare de reconciliere, de unitate, de reînnoire, pentru o reluare mai hotărâtă a evanghelizării. Nu se poate rămâne pe loc într-o lume care, din multe puncte de vedere, aleargă cu viteze supersonice, dar care, în același timp, experimentează necesitatea urgentă de a redescoperi valorile spirituale și umane care să dea speranță solidă vieții persoanelor și adevărată coeziune societății. Într-un cuvânt, tot, toate acestea sunt ceea ce creștinismul poate oferi Chinei de astăzi. Trebuie să mai spun că, primind multă corespondență de la ecleziastici chinezi, precum și întâlnind episcopi, preoți, călugărițe și laici, am perceput mereu dorința lor ca Biserica din China să revină la "normalitate" în contextul Bisericii catolice. Eminență, dumneavoastră ați citat "Mesajul papei Francisc adresat catolicilor chinezi și Bisericii universale" din 26 septembrie 2018. Există discordanță sau corelație între aceste Mesaj și "Scrisoarea papei Benedict al XVI-lea către catolicii chinezi" din 27 mai 2007? Și ce anume s-a schimbat între timp? Uitați-vă, în Scrisoarea papei Benedict al XVI-lea, amintită bine de dumneavoastră, în afară de multe alte învățături prețioase se afirmă în mod substanțial două lucruri: primul este că starea de clandestinitate este justificată atât timp cât o cere tutelarea vieții și apărarea credinței în circumstanțe potrivnice, de exemplu acolo unde și până când se pretinde să se impună ideologii care nu sunt conciliabile cu conștiința și doctrina catolică; al doilea este că și în situații dificile și complexe se pot lua decizii și să pot face alegeri în măsura în care nu dispare capacitatea de discernământ pastoral, care depinde de episcop, în vederea binelui mai mare al propriei comunități diecezane. În Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea exista deja intuiția că istoria merge, evoluează, și că, schimbându-se contextele istorice în care oamenii și popoarele interacționează între ele, se schimbă cu adevărat și organizarea gândirii, elaborarea conceptelor și interpretarea formulelor sociale care stau la baza vieții noastre. Ceea ce Mesajul papei Francisc adaugă la învățătura, valabilă și actuală, a lui Benedict al XVI-lea, este probabil atenția față de vindecarea amintirii pentru a da pagina; este o privire în mod clar îndreptată spre viitor pentru a inspira o proiectare pastorală pentru Biserica din China. Lucru care - desigur - nu se va putea realiza fără unitatea cordială a păstorilor în protagonismul deplin al catolicilor chinezi pe de o parte, și încrederea autorităților civile pe de altă parte, care trece și prin dialogul cu Scaunul Apostolic. Tocmai pentru a ajunge la asta, tocmai "cu scopul de a susține și a promova vestirea Evangheliei în China și de a reconstitui unitatea deplină și vizibilă în Biserică, era fundamental să se trateze, în primul rând, problema numirilor episcopale" (nr. 3). Se pot spune multe lucruri cu privire la Acordul Provizoriu despre numirea episcopilor semnat în septembrie 2018, cu excepția faptului că este un fapt de importanță istorică pentru Biserica din China. În lumina Acordului care recunoaște rolul special al papei, acum ar trebui reinterpretat și așa-numitul "principiu de independență" în perspectiva raportului dintre autonomia pastorală legitimă a Bisericii din China și comuniunea cu Succesorul lui Petru de care nu se poate face abstracție. De aceea, sper că nu mai trebuie să se audă sau să se citească despre situații locale în care se instrumentalizează Acordul cu scopul de a constrânge persoanele să facă ceea ce nu obligă însăși legea chineză, cum ar fi înscrierea în Asociația Patriotică. De fapt, Biserica spune nu unui "patriotism" care poate să însemne egoism, închidere sau control, spune da unei "iubiri a patriei" care poate să însemne respect față de rădăcini, cunoaștere a culturii, proiectare spre binele comun și încredere instituțiilor față de proprii cetățeni. Lucrăm, concret și cu respect, cu autoritățile chineze. Ceea ce se va întâmpla de acum încolo, ceea ce va putea crește bun, sperăm să vedem... cu ajutorul lui Dumnezeu și contribuția tuturor. Eminență, cineva a scris că, încredințând diecezele episcopilor oficiali, anterior excomunicați, comunitățile așa-numite clandestine din China vor rămâne lipsite de păstorii lor și vor fi constrânse să capituleze, pentru a se adapta ideilor, regulilor, impunerilor pe care ele în conștiință nu le pot împărtăși. În afară de asta, cineva spune că destinul catolicilor clandestini va fi acela de a fi absorbiți de comunitatea oficială și de a dispare. Dumneavoastră ce părere aveți în această privință? În cultura chineză se recurge plăcere la imagini. Încerc să dau una, după modul meu de a vedea, expresivă. În China evanghelizarea, din care s-a născut Biserica, a fost unică; era un izvor de apă proaspătă care curgea și avea trasabilitatea sa evidentă. Apoi datorită evenimentelor istorice s-a întâmplat ca și cum ar fi căzut o piatră mare desprinsă din munte care întrerupe fluxul apelor; o parte din ele s-a scurs, curgând sub pământ, alta, printre ture și ture, a continuat în schimb la suprafață. În acești ultimi douăzeci și cinci / treizeci de ani, s-a început să se vorbească despre un drum care putea să ducă la regăsirea unității celor doi curenți; s-a lucrat, s-au făcut rugăciuni și au existat atâtea inițiative și gesturi care până acum au contribuit, cu evenimente alterne, la promovarea unității. N-a fost ușor și încă nu este ușor. Nu se pot ignora anii de conflict și de neînțelegeri. Mai ales trebuie reconstruită încrederea, probabil aspectul cel mai dificil, față de autoritățile civile și religioase care sunt la conducerea problemelor religioase și între așa-numitele curente ecleziale, oficial și neoficial. Aici, acum, nu este vorba de a stabili cine învinge sau cine pierde, cine are dreptate sau cine greșește. În cei șaizeci de ani de la crearea Asociației Patriotice, toți, în mod probabil inegal dar dramatic, au suferit, atât în sens fizic, cât și moral. Nu putem ignora nici neliniștile interioare ale celor care au aderat, sau au fost constrânși să adere, la principiul de "independență", deci la ruperea relațiilor cu Scaunul Apostolic. De câte ori, când eram la Hong Kong, am ascultat ecleziastici care îmi vorbeau despre suferința lor; și tocmai pentru a veni în întâmpinarea acestor situații Ioan Paul al II-lea, după evaluare atentă, a primit strigătul celor care cereau iertare și cereau recunoașterea canonică de episcop al Bisericii catolice. A fost diferită poziția avută de Sfântul Scaun față de preoți, față de care a prevalat principiul că poporul lui Dumnezeu are drept la sacramente; pentru ei nu s-a vorbit despre "ilegitimitate", deși se recomanda mereu ca hirotonirile să fie făcute de episcopi legitimi sau legitimați. Îmi dau seama că unii pot crede că, în această fază, Sfântul Scaun pare să ceară o jertfă unilaterală, adică numai de la membrii comunității clandestine, care ar trebui, ca să spunem așa, să se "oficializeze", în timp ce membrilor "oficiali" nu li s-a cere nimic. Problema nu trebuie pusă în acești termeni; de fapt, nu este vorba despre o capitulare a "clandestinilor" în fața "oficialilor" sau în fața autorităților civile, în pofida aparențelor, nici despre o victorie asupra comunității neoficiale. Într-o viziune mai eclezială nu se poate vorbi despre concurență sau motiv, ci despre frați și surori în credință care se întâlnesc toți în Casa comună; ceea ce Sfântul Scaun încearcă să facă de treizeci de ani a fost să stimuleze cele două comunități să se reconcilieze regăsind și revigorând propria identitate creștină și catolică, printr-un drum comun spre realizarea cea mai deplină a ceea ce înseamnă a fi Biserică a lui Cristos în China astăzi. În considerarea constantă a Sfântului Scaun s-a spus mereu că în China nu sunt două Biserici, o "Biserică patriotică" și o "Biserică fidelă" (jargoane folosite în mod obișnuit); în China, Biserica este una și rănile care i-au fost provocate provin din interiorul său și din exterior. Sensus fidei al poporului lui Dumnezeu a salvat Biserica din China de la schismă. În contextul actual putem spune că energiile pentru a vindeca de suferințe există; obiectivul este înalt și va fi nevoie de contribuția tuturor pentru a-l realiza complet. Am rămas foarte impresionat de câteva expresii recente ale episcopului Wei Jingyi (un prelat până acum nerecunoscut de autoritățile civile), care într-un interviu a spus: "Trebuie să folosim acțiunile concrete pentru a vindeca rănile pe care le-am provocat în toți acești ani Trupului mistic al lui Cristos, care este Biserica". Apoi a adăugat: "Pe drumul Bisericii nu există perdanți sau abandonați. Mergem cu toții, mână în mână, cu Maria, ... vedem și că atâtea suferințe de-a lungul drumului n-au căzut în nimic". Acest drum îl va costa pe fiecare renunțări și jertfe, dar și asumarea de noi angajamente concrete, așa cum cere papa Francisc tuturor creștinilor fără deosebire: acum trebuie făcute gesturi de reconciliere și de comuniune în adevăr și în încrederea că Duhul Sfânt însoțește Biserica și n-o abandonează. Putem să ne întoarcem la întrebarea inițială? Da. Pentru că este de importanță primară să se dea un răspuns. Și anume, care ar fi destinul comunităților așa-numite "clandestine"? Este o problemă care se află în mod deosebit la inima Sfântului Scaun. Aș vrea să fiu clar: înainte de toate sunt numai două diecezele care au avut până acum o alternanță la conducerea lor (Mindong și Shantou); lucrul la care trebuie să se tindă, sper fără forțări, este unitatea nu numai formală, ci și reală. Dispare condiția de clandestinitate, dar nu persoanele care sunt implicate în ea. Rămân credința lor, tradițiile lor și spiritualitatea lor care folosesc întregii comunități diecezane. Episcopii înșiși se vor îngriji cu înțelepciune și se vor face garanți ai acestui "suflet"; ei vor face asta ca episcopi diecezani ai întregului popor al lui Dumnezeu, nu prin preferință de proveniență din comunitatea aceasta sau cealaltă. Îmi rezultă că în dieceza de Mindong se lucrează pentru unitate. Sper ca și autoritățile civile locale să înțeleagă necesitatea de a acționa treptat, fără a forța situațiile. Așa cum spune cu înțelepciune episcopul menționat Wei Jingyi, toți (fie autoritățile civile, fie cele ecleziastice, atât dinăuntrul cât și din afara Chinei) "trebuie să ne pregătim psihologic și... să înaintăm pas după pas, încercând să facem să crească unitatea, pentru că asta ne cere credința noastră". Este necesar un spirit de primire, de sobrietate, de includere eclezială și de iertare pentru a nu pierde dimensiunea transcendentă autentică a vieții Bisericii. Asta se referă mai ales la păstori pentru că, așa cum spune papa Francisc, "Avem atâta nevoie de păstori care să îmbrățișeze viața cu lărgimea inimii lui Dumnezeu, fără a se acomoda în satisfacțiile pământești, (...); păstori purtători ai Înaltului, liberi de ispita de a se menține "la cotă joasă", eliberați de măsurile restrânse ale unei vieți lâncede și obișnuite; păstori săraci, nu alipiți de bani și de lux, în mijlocul unui popor sărac care suferă; vestitori coerenți ai speranței pascale..." (L'Osservatore Romano, 12 februarie 2018). Repet, nu trebuie să se privească la această fază în termeni de învinși sau învingători. Ar fi greșit și deviant! Iată, dacă mă străduiesc să privesc lucrurile în perspectivă, chiar dacă nu-mi fac iluzii că acest lucru se întâmplă în mod automat sau ușor, nici nu ignor dificultățile care există mereu, văd, sau mi se pare că văd, o Biserică mai unită, mai conștientă, mai pregătită și mai atentă la lumea pe care este chemată s-o slujească prin mărturia evanghelică; în afară de asta, mai în sintonie cu timpul în care trăiește, aș vrea să spun și mai liberă și într-o țară care să se actualizeze tot mai mult în mod înțelept. Papa Francisc, în Mesajul său, a vorbit și despre contribuția profetică și constructivă pe care catolicii chinezi trebuie să știe s-o ofere, scoțând-o din planul lui Dumnezeu cu privire la viața umană: "Asta poate să le ceară lor și truda de a spune un cuvânt critic, nu din contrapoziție sterilă ci cu scopul de a edifica o societate mai dreaptă, mai umană și mai respectuoasă față de demnitatea fiecărei persoane" (nr. 6). Eminență, în China sunt catolici care, după ce au suferit mult pentru a se menține fideli față de Suveranul Pontif, acum se simt dezorientați și, mai ales, experimentează senzația amară că sunt aproape trădați și abandonați de Sfântul Scaun. Ce simțiți că trebuie să li se spună? Catolicilor care au mărturisit credința doresc să le amintesc înainte de toate mângâierea lui Isus care spune: "Bine, slujitor bun și credincios, ... intră în bucuria Stăpânului tău" (Mt 25,23); această mângâiere nu poate fi plătită, nu are preț! Este mângâierea cea mai frumoasă pe care unul o poate auzi spusă de Învățător. În orice caz, din partea Sfântului Scaun și a mea personal, doresc să exprim un sentiment de vie mulțumire și de admirație pentru fidelitatea și statornicia în încercare, pentru încrederea în Providența lui Dumnezeu și în dificultăți și în adversități. Atâția, în decursul anilor, au fost adevărați martiri sau mărturisitori ai credinței! Numai un suflet superficial sau în rea credință ar putea să-și imagineze că papa Francisc și Sfântul Scaun abandonează turma lui Cristos, oriunde și în orice condiție s-ar afla ea în lume. De aceea, trebuie să lucrăm mai mult asupra percepției credincioșilor, adesea influențată de mesaje mediatice nu total corecte sau echilibrate, în dificultate de a înțelege discreția care a înconjurat dialogul dintre Sfântul Scaun și Republica Populară Chineză. Este necesar respect mai mare față de acești frați și surori; nimeni nu trebuie să abuzeze de sentimentele lor. Oricum, înțeleg îndoielile; înțeleg perplexitățile; uneori le împărtășesc. Dar nu împărtășesc atitudinea celor care, deși mențin rezervele lor legitime, nu numai că nu se străduiesc să înțeleagă și punctul de vedere al altora, ci mai ales riscă să nu vâslească în sintonie în barca lui Petru. Papa, împreună cu colaboratorii săi, a făcut, face și va face tot posibilul pentru a fi aproape de Biserica din China; nu suntem infailibili în moduri, dar iubim cu adevărat Biserica și poporul chinez. Sunt mulți ani de când se lucrează și se studiază toate situațiile; câte rugăciuni pentru a întări cu duioșia spirituală, pentru a lumina cu Cuvântul lui Dumnezeu, pentru a încuraja cu seninătatea conducerii, pentru a găsi soluții și pe planul diplomatic! Invit pe oricine are posibilitatea să colaboreze pentru a face să ajungă aceste sentimente și cuvinte la cei care au nevoie și se simt abandonați. De altfel, va rămâne mereu adevărat ceea ce cântă psalmistul: "Cei ce seamănă cu lacrimi, vor secera cu bucurie" (Ps 126,5). Eminență, care este proiectul Bisericii catolice din China? Cum vedeți dumneavoastră viitorul creștinismului în țara aceea? Aș distinge două aspecte. Cu privire la primul, adică la proiectul Bisericii catolice din China, aș spune că ea trebuie să încerce să fie tot mai mult Biserică, adică dezvoltându-se în direcțiile credinței, speranței și carității, lucrând pentru tineri, pentru noile vocații, pentru ecumenism și dialog interreligios, pentru formarea clerului, pentru a ajuta necesitățile celor care rămân la marginile creșterii. În afară de asta, a descoperi și a da trup acelui "cum" să facă asta, adaptând metode și drumuri, este misiune mai ales a catolicilor chinezi. Chiar dacă Biserica din China este încă o turmă mică, drumul este acela al încrederii care-l însoțește pe semănătorul care aruncă sămânța bună în ogor: "Nu te teme, turmă mică, pentru că i-a plăcut Tatălui vostru să vă dea împărăția" (Lc 12,32). Așadar, proiectul este acela pe care Isus îl încredințează apostolilor: "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre bune și să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,16). Apoi, în toate acestea va putea ajuta cu siguranță o privire un pic mai aprofundată la documentele Conciliului al II-lea din Vatican și la magisteriul pontifilor care l-au aplicat și îmbogățit până în zilele noastre. Cu privire la al doilea aspect, adică viitorul creștinismului în China, chiar dacă vreunul poate să fie pesimist, aș vrea să spun că istoria Bisericii din China vorbește deja de la sine. Îmi place să-l amintesc aici pe Xu Guangqi (mandarin, numit ministru al riturilor de la Curtea Imperială în timpul lui Matteo Ricci), care împăratului care-l interoga pentru ce a devenit creștin, îi explica bogăția valorilor Evangheliei și originea divină, pentru că așa putea să fie acea credință care mărturisește iertarea dușmanilor. De aceea, sunt în mod realist încrezător pentru vestirea Evangheliei. Consider că numai lipsa de libertate adevărată și ispitele bunăstării pot să sufoce o bună parte din acea sămânță aruncat deja în urmă cu multe secole. În orice caz, prezentul ne încarcă de responsabilitate în vederea fie a vestirii Evangheliei, fie în depășirea ispitelor din timpul nostru care nu este ușor. Eminență, există o urare deosebită pe care dumneavoastră ați vrea s-o faceți, în acest context, catolicilor care trăiesc în China și catolicilor chinezi care din diferite motive de muncă sau de alegere de viață sunt răspândiți în lume? Da. Domnul este cel care conduce istoria. De aceea, aș vrea să le urez lor, înainte de toate, să facă față eventualelor forme de criză știind să-l privească mereu pe celălalt cu încredere, chiar dacă unele aspecte din actualele evenimente sunt percepute ca nedrepte și cu dificultate. Repet, însă nimeni nu trebuie să facă în fratele reconciliat un dușman, ci un frate pentru care să se bucure. Domnul ne-a cucerit cu iertarea Sa. Chinezilor, se știe, le plac asemănările. Aș vrea să mai dau una pentru a completa gândirea mea: dacă se vrea să se dea stabilitate unui tripod este nevoie de trei sprijine; de fapt, el nu se poate susține pe două sprijine, adică pur și simplu pe înțelegerea dintre Sfântul Scaun și guvernul chinez; este nevoie de un al treilea sprijin, adică al participării și al contribuției credincioșilor din China, precum și de cel al comunității catolice din diaspora. Numai cu contribuția tuturor se poate construi Biserica de mâine, respectând libertățile, și din partea autorităților civile, după șaizeci de ani de suferințe, de diviziuni și de neînțelegeri ale comunității catolice. De aceea, Biserica are nevoie de participare liberă și rodnică a tuturor pentru a construi armonie civilă, socială și religioasă și pentru vestirea Evanghelie. Dumnezeu are nevoie de comunitatea catolică din China! "Să nu lăsăm să ni se smulgă această oportunitate", ar spune papa Francisc, cu o fericită expresie a sa din Evangelii gaudium. (După L'Osservatore Romano, 3 februarie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 357.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |