Prezentarea lui Isus la templu, vestire a răscumpărării
De Marguerita del Castillo
Luca este cel care ne relatează episodul în care Maria și Iosif l-au dus pe Isus la templul din Ierusalim. Tot el, evanghelistul, ne prezintă întâlnirea din Prunc și Simeon, numit cel drept, și Ana, bătrâna, văduvă evlavioasă care-l slujea constant pe Dumnezeu oferind posturi și rugăciuni. Și ei, ambii venerați apoi ca sfinți, reprezintă, cu acea ocazie, poporul lui Israel; așadar, cu acest rol apar mereu, și de drept, în iconografia episodului neotestamentar cu care mulți artiști s-au confruntat de-a lungul secolelor.
Și Ambrogio Lorenzetti, din Siena, născut în 1290, s-a cimentat în evenimentul amintit mai sus. Tabloul central al polipticului, mai precis triptic, comandat pentru altarul "Sfântul Crescențiu" din domul din Siena - apoi, din păcate, luat și dezmembrat - traduce în pictură, cu eleganța care distinge atingerea maestrului nostru, textul evanghelic.
Tema era inserată într-un context marian care prevedea reprezentarea vieții Fecioarei pe cele patru altare puse în colțurile crucierei catedralei: un program decorativ care își avea apogeul nici mai puțin decât în pala foarte celebră a maiestății lui Duccio di Buoninsegna. Așadar, comandă importantă pentru Ambrogio al nostru care a dus la capăt în mod splendid misiunea sa, așa încât versiunea sa, între puținele care a fost semnată și datată, a fost copiată de mai multe ori și luată de exemplu de colegii care au urmat după el.
Admirând pictura (păstrată astăzi în Galeria Oficiilor), suntem invitați să intrăm în cele trei navate ale unei biserici a cărei profunzime este sugerată, cu o viziune prospectivă care datorează mult școlii lui Giotto, cu pavimentul redus cu pătrate și cu mici coloane degradante în penumbră. Veșmintele pontificale ale marelui preot din centru subliniază solemnitatea evenimentului care urmează să se desfășoare în fața sa. La marginile sale, în prim plan, sunt dispuși adevărații protagoniști. Maria este flancată, în afară de două femei evlavioase, de Iosif care ține în mâini scutecul în care, până cu o clipă înainte, se presupune că a fost înfășat fiul său. La dreapta Ana, așa cum cere tradiția ortodoxă, îl indică pe Cristos și arată o frescă ce o califică drept profetesă, declarând explicit că ea însăși recunoaște în Isus răscumpărarea Ierusalimului.
Simeon este o figură foarte frumoasă. Îl strânge în brațe cu tandrețe pe micul Isus, contemplându-l. Are buzele întredeschise într-o rugăciune de mulțumire: de fapt, bătrânului i-a fost promis că nu va muri înainte de a-l vedea pe Mesia. Așadar, acum în sfârșit poate pleca în pace. Și Isus răsplătește, cu toată dulceața simplă a nou-născutului care agită, bucuros, micile piciorușe în timp ce își suge degetul.
Asupra tuturor veghează, cu autoritate, Moise și Malahia care apar în vârfurile arcului central din registrul superior. Frescele lor afirmă, în latină, fraze luate din Levitic și, respectiv, din Cartea lui Malahia pentru a ne aminti cum Prezentarea la Templu este un eveniment strâns legat cu tema purificării și a răscumpărării.
(După www.lanuovabq.it, 2 februarie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 467.