Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O istorie de succes

Relațiile cu Federația Luterană Mondială și cu Comunitatea Bisericilor Protestante din Europa

De Matthias Türk

oficial de la secțiunea occidentală a Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

În domul evanghelico-luteran din Lund, în Suedia, de mult timp de acum, din nou sunt celebrate în mod obișnuit liturghii catolice. Asta pentru că parohia catolică din oraș, biserica "Sfântul Toma", este închisă temporar pentru lucrări de restructurare. "Este vorba despre o colaborare cu adevărat unică între comunitatea catolică și comunitatea noastră, o continuare a prieteniei care s-a dezvoltat între noi", explică pastorul luteran al catedralei, reverenda Lena Sjöstrand.

După celebrarea istorică a papei Francisc și a președintelui de atunci al Federației Luterane Mondiale, episcopul Munib Younan, ținută în prezența a numeroși reprezentanți ecumenici internaționali în domul din Lund, pentru a inaugura anul comemorativ al Reformei, la 31 octombrie 2016, cele două comunități locale s-au apropiat progresiv una de alta.

Un alt exemplu al acestei cooperări sunt vesperele ecumenice celebrate în fiecare lună alternativ în domul evanghelico-luteran și în biserica catolică "Sfântul Toma". În același spirit, domul luteran deschide porțile pentru credincioșii catolici pentru celebrarea liturghiei catolice duminicale; făcând așa, ne legăm cu timpurile care au precedat Reforma, când catedrala din Lund era dedicată sfântului Laurențiu.

Liturghia catolică în domul actual protestant nu este numai o soluție practică; pentru comunitatea parohială a domului, această colaborare ecumenică este un mod de a pune în practică în mod concret documentul De la conflict la comuniune publicat în 2013 de Comisia luterano-catolică pentru unitate, ca pregătire pentru anul comemorativ al Reformei. Ținând cont de istoria despărțirii dintre catolici și luterani care a durat 500 de ani, acest document ecumenic fundamental reflectează asupra celor 50 de ani de prietenie și de dialog intens între cele două comunități.

"Întâlnirea, în timpul căreia episcopul Munib Younan, pe atunci președinte al Federației Luterane Mondiale, și papa Francisc au semnat o declarație comună pentru a intensifica această cooperare ecumenică, a atins foarte multe persoane; suntem bucuroși că nu este vorba despre un eveniment din trecut, ci că există o adevărată continuitate care întărește relațiile noastre", a fost afirmat de partea luterană. Din cauza diferențelor care încă rămân în doctrina sacramentală a Bisericii, în Euharistie și în slujirea primită prin hirotonire, catolicii și luteranii încă nu pot celebra împreună sfânta liturghie în domul din Lund. Totuși, în loc să se concentreze asupra a ceea ce desparte cele două confesiuni, ei vor să întărească tot ceea ce au în comun. Și acest exemplu oglindește o adevărată istorie de succes, care a caracterizat dialogul luterano-catolic timp de decenii. Nu numai în nordul Europei, ci în multe alte părți ale lumii, relațiile ecumenice s-au dezvoltat și au devenit parte integrantă a vieții zilnice. În lumea ecumenică deja se vorbește despre Lund event, despre "evenimentul din Lund".

Astăzi, îndreptând privirea spre trecut, putem privi la peste cincizeci de ani de dialog luterano-catolic la nivel internațional. Deja în primul său raport despre "Biserica și Evanghelie" (1972), dialogul a ajuns la un consens de însemnătate semnificativă cu privire la înțelegerea mântuirii. Acesta a fost confirmat de reflecția comună asupra temei următoare, care a dus la al doilea raport, "Euharistia" (1978). A fost evident încă o dacă că exista un consens de bază în înțelegerea euharistică și că numai problema slujirii ecleziale continua să reprezinte un obstacol. De aceea dialogul s-a concentrat asupra acestei teme. Persistența de probleme nerezolvate a fost amintită în raportul "Slujirea spirituală în Biserică" (1981). Partenerii implicați în dialog erau convinși că era necesar un pas oficial din partea celor mai înalte autorități ecleziastice pentru a primi rezultatele obținute. O primă propunere a fost publicată cu titlul "Unitatea în fața noastră" (1985). Au urmat alte sugestii pentru a elabora o declarație care să enunțe consensul de bază în înțelegerea mântuirii și necesitatea de a reevoca în mod oficial, din partea respectivelor autorități ecleziastice, condamnările reciproce ridicate în acest domeniu în secolul al XVI-lea. Acest lucru a condus la Declarația comună despre doctrina justificării, care a fost semnată solemn de Biserica catolică și de Bisericile din Federația Luterană Mondială la 31 octombrie 1999 la Augsburg. Această declarație foarte importantă este, până acum, singura care a fost asumată drept conținut doctrinal de participanții la dialog. Cu acest document, a început un proces care este încă în desfășurare: Declarația comună despre doctrina justificării a devenit o etapă determinantă pe drumul ecumenic din ultimele timpuri. O altă contribuție fundamentală adusă de Declarația comună este de natură metodologică: metoda adoptată acum pe larg este "consensul diferențiat" sau "consens diferențiind" și este strâns legat cu conceptul de bază de unitate. Dacă unitatea nu este uniformitate, atunci consensul, care duce la această unitate, trebuie să se adapteze la aceasta și nu s-o contrazică. De aceea, consensul nu trebuie pur și simplu să suporte în tăcere diferențele legitime care rămân, ci trebuie să le menționeze și să le primească în mod specific ca diferențe reconciliate, și nu motive de dezbinare. În acest sens, consensul trebuie să fie diferențiat în el însuși. Declarația comună este tocmai cel mai bun exemplu. Ea evidențiază că există un consens în doctrina justificării și că același adevăr fundamental este exprimat de diferiții parteneri în moduri diferite. Din moment ce termenul "consens diferențiat" este adesea răstălmăcit, ca și cum s-ar referi la o valoare mai mare sau mai mică a consensului, preferăm astăzi să vorbim nu despre un differentiated consensus ci despre un differentiating consensus, adică despre un "consens care știe cum să diferențieze". Această expresie oglindește mai bine ceea ce este o posibilitate fundamentală pentru multe dialoguri ecumenice.

Declarația comună despre doctrina justificării a devenit între timp o adevărată istorie de succes în domeniul ecumenic. Chiar dacă n-au lipsit voci critice și note discordante înainte și după acest eveniment de amplă relevanță teologică la nivel internațional și de mare impact ecumenic, principalele Biserici și comunități creștine din Occident converg de aproape douăzeci de ani pentru a pune propria semnătură la acest consens despre probleme fundamentale ale credinței creștine. În afară de partenerii de dialog catolici și luterani de la prima oră, documentul a fost semnat și de Consiliul Metodist Mondial în 2006 în timpul adunării sale generale la Seul, în Coreea de Sud, și de Consiliul Mondial al Bisericilor Reformate în 2017, la Wittenberg, în Germania. Și arhiepiscopul de Canterbury, Justin Welby, în timpul anului comemorativ al Reformei 2017, a aprobat consensul din partea Comuniunii Anglicane, în cadrul unei solemne funcțiuni religioase ecumenice celebrate împreună cu reprezentanții ecumenismului mondial în abația din Westminster, la Londra. Declarația comună, născut în 1999 ca acord bilateral între Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și Federația Luterană Mondială, a devenit așadar un document multilateral, de acum cu cinci parteneri ecleziali reuniți într-un consens fundamental al credinței.

Cu toate acestea, rămâne o anumită critică ce susține că unitatea creștinilor regăsită prin consensul teologic se mișcă numai pe un plan abstract și teoretic, și nu are niciun impact concret asupra situației pastorale actuale trăite local în diferitele comunități. Și totuși, este adevărat și contrariul. Alături de răspândirea globală a așa-numitelor texte ecumenice de consens, de acum traduse în peste 30 de limbi în toată lumea, consensul, obținut inițial la nivel teologic, a avut și continuă să aibă consecințe practice în pastorația zilnică a Bisericilor și comunităților locale. Astăzi credincioșii creștini au conștiința despre respectivii parteneri ecumenici și despre ceilalți creștini alături de ei în mod mai aprofundat, în mod nou. S-a răspândit un interes reciproc, care în multe locuri s-a transformat într-un adevărat sentiment de împărtășire și de comuniune. Recent, însuși papa Francisc, în cursul unei vizite în țările baltice, s-a declarat profund impresionat de ecumenismul trăit local, referindu-se la rugăciunea comună și la întâlnirea fraternă în catedrala luterană din Riga: "Aș îndrăzni să spun că este un «ecumenism viu» și constituie una dintre caracteristicile speciale ale Letoniei". Neatinse de experiențele mai dificile, care sunt inevitabile în relațiile ecumenice, continuă să prospere cazurile de comuniune ecumenică înfloritoare, de la emisfera de nord la emisfera de sud a lumii. În această privință, atâtea exemple concrete au fost menționate recent de Federația Luterană Mondială, cu referință la stimulentele furnizate până acum de dialogul ecumenic: între multe alte inițiative, sunt acțiuni de exemplu comune pentru dezvoltarea agricolă în țări îndepărtate între ele, precum Estonia și Indonezia; comunități ecumenice de rugăciune în nordul Germaniei și în Statele Unite; proiecte sociale în favoarea șomerilor din Camerun și din Suedia; angajarea politică și socială în Brazilia și în Caraibe. De fapt, tocmai efortul făcut, începând din timpurile Conciliului al II-lea din Vatican, de dialogul ecumenic oficial al Bisericii catolice în tentativa de a ajunge la un consens teologic a generat repercusiuni ecumenice pozitive și foarte concrete în toate domeniile vieții ecleziale.

Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor îi este încredințată în mod deosebit misiunea de a încuraja și a menține dialogul ecumenic bilateral și multilateral la nivel mondial. În acest context, o delegație ecumenică din Finlanda, care, ca în fiecare an de mai multe decenii, a mers în pelerinaj la Roma pentru sărbătoarea sfântului patron al țării, sfântul Henrik, condusă de fostul episcop luteran de Espoo și actual arhiepiscop de Turku, Tapio Luoma, și de episcopul catolic de Helsinki, monseniorul Teemu Sippo, a putut să-l întâlnească pe papa Francisc în timpul unei audiențe private la 25 ianuarie 2018 și să-i încredințeze noul document intitulat Communion in Growth. Declaration on Church, Eucharist and Ministry ("Comuniune crescândă. Declarație despre Biserică, Euharistie și Slujire"), produs de dialogul teologic catolico-luteran din Finlanda. Punctele de convergență conținute în text la nivel de înțelegere sacramentală a Bisericii și de hirotonire constituie o bază solidă pe care să se continue căutarea unei comuniuni euharistice între luterani și catolici. Consensul la care s-a ajuns în acest document de studiu va trebui să fie introdus de partenerii de dialog și în conversațiile teologice cu celelalte Biserici membru al Federației Luterane Mondiale. În timpul șederii delegației finlandeze la Roma a fost dedicat acestui obiectiv un prim simpozion internațional ținut la 23 ianuarie 2018 la Centrul pro unione.

Și lucrarea celei de-a cincea faze a dialogului Comisiei luterano-catolice pentru unitate între Federația Luterană Mondială și Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor este de acum în fază de completare și își propune să prezinte în 2019 un document de studiu despre Botez și comunitate eclezială crescândă. În afară de asta, Comisia luterano-catolică va trebui să se concentreze în următorii ani asupra continuării dialogului teologic despre tema "Biserica, Euharistie și Slujire", ținând cont și de alte rezultate obținute cu privire la această temă la nivel internațional.

Cu seria de consultări ținute din 2013 până în 2017 între Comunitatea Bisericilor Protestante din Europa (CBPE) și Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor despre probleme referitoare la ecleziologie, Biserica catolică a intrat pentru prima dată în dialog cu o comunitate de Biserici europene, care cuprinde, printre protestanți, credincioși luterani, reformați, uniți și metodiști. Faptul de a fi stabilit la nivel regional un asemenea dialog multilateral cu Comunitatea de Biserici care a fost întemeiată prin Concordia de la Leuenberg este datorat și faptului că CBPE s-a pus în acord, pentru prima dat din timpul Reformei, cu privire la un document comun, documentul de studiu din 1994, Biserica lui Isus Cristos, ca o contribuție semnificativă la dialogul ecumenic despre unitate. În mod surprinzător, a rezultat clar că, în ceea ce privește tema "Biserica și comunitatea eclezială", există convergențe mai mari decât cele imaginate anterior. Pe baza noului raport final cu privire la convergențele în materie de Biserică și comunități ecleziale, prezentat în cursul adunării generale a CBPE reunită de la 13 la 18 septembrie 2018 la Basel, a fost decis, în timpul unei liturgii solemne celebrate la 16 septembrie 2018 în catedrala din Basel, între cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, Kurt Koch, și președintele executiv al CBPE, reverendul Gottfried Locher, să se demareze un dialog oficial, cu scopul de a aprofunda convergențele existente și de a obține, pe baza lor, alte apropieri. În această privință, este important ca semnatarii să coordoneze viitoarea linie de conduită cu partenerii lor confesionali.

Un dialog ecumenic multilateral, care merge dincolo de nivelul bilateral, a fost considerat ca realizabil de partea catolică, din moment ce colocvii pregătitoare precedente, în formă de conversații doctrinale, au permis să se ajungă la un consens concret despre probleme doctrinale, așa cum s-a întâmplat în cazul lui CBPE.

Relațiile bilaterale bune dintre Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și Federația Luterană Mondială au fost evidente încă o dată cu ocazia discursului de rămas-bun al președintelui Comitetului național german al Federației Luterane Mondiale, episcopul Ulrich, din Biserica evanghelică luterană din nord, și intrarea în funcție oficială a noului președinte, episcopul July, din Biserica evanghelică luterană din Württemberg, la 3 decembrie 2018 la Hannover. La acest eveniment erau prezenți, în afară de Federația Luterană Mondială, cu președintele său, arhiepiscopul Panti Filibus Musa din Nigeria, Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, cu secretarul său, episcopul Brian Farrell, și Conferința Episcopală Germană, cu episcopul Gerhard Feige. În intervenția sa, monseniorul Farrell a prezentat pe scurt dezvoltările promițătoare care au avut loc recent în dialogul internațional dintre Federația Luterană Mondială și Biserica catolică. I-a mulțumit președintelui care-și termina mandatul pentru contribuția prețioasă adusă de luteranii germani și de Comitetul național german al Federației Luterane Mondiale la dialogul internațional luterano-catolic și a transmis salutul călduros al cardinalului Koch.

În dialogurile teologice sunt tratate acele probleme care sunt izvor de dezbinare între Biserici și care încă rămân nerezolvate între diferitele denominațiuni. Aceste dialoguri sunt în mod fundamental diferite de negocierile politice, care au ca scop compromisul. Ecumenismul se ocupă mereu despre întrebări cu privire la adevăr. Prin natura sa, adevărul nu admite compromisuri. Așadar, este posibil de a ajunge la un acord? Cheia pentru a da un răspuns se află în distincția dintre adevărul revelat de Dumnezeu însuși, care este imutabil, și cunoașterea noastră, limitată în timp, a acestui adevăr revelat. Tocmai distincția dintre revelația divină și cunoașterea tot mai aprofundată a acestei revelații constituie una dintre contribuțiile teologice hermeneutice fundamentale ale Conciliului al II-lea din Vatican.

Părinții conciliari au putut să afirme, în constituția dogmatică Dei Verbum: "Această Tradiție, care vine de la apostoli, se dezvoltă în Biserică sub asistența Duhului Sfânt: înțelegerea lucrurilor și cuvintelor transmise crește prin meditarea și studierea lor de către credincioși, care le păstrează în inima lor [...]. Biserica, pe măsura trecerii veacurilor, tinde mereu către plinătatea adevărului divin, până ce se vor împlini în ea cuvintele lui Dumnezeu" (nr. 8).

Această concepție este crucială pentru dialogurile noastre ecumenice. Orice teologie ecumenică se bazează pe conștiința că fiecare sistem teologic este în întârziere față de infinitatea lui Dumnezeu și față de infinitatea revelației divine. Tocmai această conștiință ne oferă posibilitatea de a dezvolta împreună, pe o bază ecumenică, o structură teologică aptă să răspundă la întrebările oamenilor din timpul nostru și să fie în același timp "transparentă" față de precedentele sisteme teologice ale diferitelor confesiuni. În dialog, nu se tinde îndeosebi la schimbarea propriilor interlocutori, ci se pornește de la recunoașterea propriilor lipsuri. Dacă ambii parteneri se confruntă cu sinceritate, în acest spirit, procesul de unificare se pune în mișcare dobândind o dinamică proprie. Unul dintre marii pași înainte realizați de Conciliul al II-lea din Vatican constă în faptul că a afirmat cu claritate incontestabilă, în decretul despre ecumenism, că "nu există ecumenism adevărat fără convertire interioară" (Unitatis redintegratio, 7). Acest model de convertire este de importanță fundamentală. Convertirea nu începe cu convertirea celuilalt, ci cu propria convertire. De aceea, este mult mai rodnic să reflectăm asupra pașilor de făcut pentru a merge mai degrabă în întâmpinarea partenerilor noștri de dialog, decât de a aștepta ca partenerii noștri să facă pași pe care, pentru moment, nu sunt în măsură să-i facă. Această atitudine este un adevărat carburant pentru ecumenism: în a îndrăzni prima mișcare, îl încurajează pe celălalt să se angajeze, la rândul său, într-un reînnoit efort de apropiere.

(După L'Osservatore Romano, 22 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 424.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat