|
Mokrani: "Dialogul islamo-creștin este o viziune strategică pentru omenire" De Francesco Peloso În lunile următoare papa Francisc se pregătește pentru două călătorii importante, prima în Emiratele Arabe Unite, de la 3 la 5 februarie 2019, a doua, 30 și 31 martie 2019, în Maroc. Două vizite care au loc cu ocazia unei aniversări speciale: 800 de ani de la întâlnirea dintre sfântul Francisc și sultanul din Egipt, Melek-el-Kamel, petrecută în 1219. Papa Francisc a primit două invitații distincte: în Emiratele Arabe din partea alteței sale șeicul Mohammed bin Zayed Al Nahyan, principe moștenitor de Abu Dhabi, în Maroc de la regele Mohammed al VI-lea, precum și de la episcopii din țară. Conform lui Adnane Mokrani, teolog, studios al islamului, profesor la PISAI (Institutul Pontifical de Studii Arabe Islamice) și la Universitatea Pontificală Gregoriana, conducerea papei merge dincolo de lumea catolică, mesajul său de pace și de speranță este ascultat dincolo de granițele Europei și chiar poate să-i încurajeze pe cei care, în lumea arabă, vor să se deschidă la reforme și la dialog. Profesor Mokrani, la începutul lunii februarie papa va fi în Emiratele Arabe Unite, la sfârșitul lui martie în Maroc. Ce semnificație are această dublă întâlnire cu lumea musulmană? În general aș spune asta: un papă cu numele Francisc care alege să viziteze două țări musulmane arabe, una în extremul orient și una în extremul occident al lumii arabe, eu văd asta în mod simbolic ca o îmbrățișare a lumii arabe, o mare deschidere de dialog, mai ales în anul în care celebrăm întâlnirea dintre sfântul Francisc și sultan; în această aniversare papa a decis să meargă ca să-i întâlnească pe liderii arabi, două monarhii, una în peninsula arabă, cealaltă în Maghreb. Este pentru prima dată că un papă vizitează Emiratele Arabe, un fapt cu puternică valoare simbolică... Cu siguranță. Știm că islamul s-a născut chiar în Arabia, deci pe planul simbolic această vizită este foarte importantă; Emiratele Arabe sunt o țară bogată, destul de deschisă, așadar drepturile minorităților sunt respectate; există probleme în alte țări vecine cu Emiratele Arabe, dar nu acolo. În această vizită este un mesaj de pace și de dialog pentru a spune că nu avem destine separate, dimpotrivă avem un unic destin comun și dialogul islamo-creștin nu este o alegere marginală ci o viziune strategică și mântuitoare pentru omenire. Este vorba despre o viziune indispensabilă și inevitabilă. În ziua de încheiere a vizitei, papa va celebra o Liturghie în fața a 120 de mii de persoane pe stadionul din Abu Dhabi, un fapt surprinzător... Într-adevăr există o comunitate creștină de circa un milion de persoane în Emiratele Arabe compusă mai ales din imigrați care provin din Asia, din Filipine, din India; se poate spune că există o prezență creștină destul de mare, pentru că țara este mică, așa încât 900 de mii sau un milion de persoane nu sunt puțin în raport cu populația în ansamblu. Se poate spune că imigrația a dat viață în fapte unei forme de pluralism religios în regiune? Desigur, este un fenomen un pic special al țărilor din Golf, deoarece cetățenii autohtoni sunt o mică minoritate în timp ce partea cea mai mare a populației este compusă din cetățeni străini, imigrați. Și există un pluralism religios: există creștini, hinduși, budiști, pentru că sunt oameni care vin din toată lumea. La Abu Dhabi papa va lua parte și la o întâlnire interreligioasă. Da, va fi o întâlnire despre dialog, despre pace. Această dimensiune de reflecție, de schimb de idei, de dialog concret, de conținuturi, este foarte importantă; de altfel, același lucru a avut loc atunci când papa a mers la Cairo, în Egipt. În această perspectivă, întâlnirea papei nu va fi numai o întâlnire cu conducerea politică a țării, ci și cu intelectualii, liderii religioși care provin și din alte țări. Este diferită călătoria în Maroc, o țară cu care Europa are din totdeauna o relație puternică. Ce impact va avea vizita papei sub profil religios și social? Înainte de toate această călătorie ne amintește de o altă vizită făcută cu mulți ani în urmă de Ioan Paul al II-lea (în 1985, nr). Cu acea ocazie papa Wojtyła i-a întâlnit pe tinerii marocani pe un mare stadion și a făcut un discurs istoric pe care-l studiem și astăzi ca lecție de dialog islamo-creștin. Așadar, această vizită va confirma dialogul atât cu lumea arabă cât și cu Maghrebul care este foarte aproape de Europa nu numai pe planul geografic, ci și pe cel cultural. După aceea, Marocul este o țară tânără, procentul de tineri este foarte ridicat, deci există o mare energie și o mare sete de a ști, pentru că papa exprimă o credibilitate și o conducere care nu ating numai lumea catolică, ci sunt universale; Francisc este ascultat de diferitele religii, mesajele sale, atât ca discursuri cât și ca gesturi, sunt foarte ascultate și sunt mesaje împotriva curentului față de războaie și violențe, față de terorism, populism etc., adevărate riscuri pentru democrație și pentru pacea mondială. Însă papa, întocmai, merge împotriva curentului, și pentru aceasta este o mare așteptare cu privire la el. Emiratele Arabe și Maroc, două țări musulmane de tradiție sunnită, destul de deschise la dialog, la întâlnire. Ce tip de interlocutori va găsi din punct de vedere religios papa Francisc? Eu văd în lumea arabă o voință de reformă și schimbare. Aceste călătorii ar putea să încurajeze voința de deschidere, de dialog, să încurajeze toate elementele pozitive favorabile conviețuirii pașnice, respectării minorităților și cetățeniei depline, respectării drepturilor umane. Acesta este mesajul, a privi cu respect la aceste țări și la aceste popoare și a încuraja binele care există. În Europa este răspândită adesea o reprezentare superficială a lumii musulmane și arabe, dominată de frica extremismului. În schimb, din punct de vedere musulman ce percepție există despre Europa și despre Biserică? Desigur extremismul este încă prezent, dar trebuie să vedem și majoritatea uneori silențioasă, uneori activă, care trebuie să fie încurajată. Glasurile de pace, de dialog, deschidere, reformă, reflecție matură, există, aceste glasuri trebuie să fie ajutate și încurajate, trebuie să vedem latura luminoasă a realității. În lumea musulmană cel care cunoaște Biserica catolică poate să aprecieze mesajul papei, glasul său ca o conștiință religioasă umană care ne face să ne amintim de valorile fundamentale, care dă speranță pentru o omenire mai primitoare, mai pașnică, mai umană. Pe planul politic, ce evaluare este dată cu privire la momentul prin care trece Europa? Desigur Europa trăiește un moment de criză și dezorientare, așadar trebuie regăsit sufletul Europa, proiectul său comun. Cu ani în urmă, Europa era considerată mereu un exemplu de unitate și în presa arabă se spunea "vedeți Europa cum după atâtea conflicte a putut regăsi unitatea, o monedă unică, un proiect politic promițător, pentru ce arabii nu pot face același lucru?". Europa era un model de unitate, colaborare și democrație. Astăzi Europa trăiește un moment dificil și trebuie dialogat și înțeles de unde vine această strâmtorare. (După Vatican Insider, 15 ianuarie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 505.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |