Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mitropolitul Ioan, conducător al ortodocșilor ruși din Europa

De Stefano Caprio,
profesor de istorie și cultură rusă la Institutul Pontifical Oriental

De puține zile, mitropolitul Ioan (Rošèin), fost vicar al patriarhului și episcop de Bogorodsk, este noul conducător al ortodocșilor ruși din Europa. În noiembrie a fost numit administrator al parohiilor patriarhiei de Moscova din Italia, cu sediu la Roma la biserica "Sfânta Ecaterina", în teritoriul ambasadei ruse din Italia. La sfârșitul lui decembrie, mergând la Moscova pentru reuniunea Sinodului patriarhal, tânărul episcop (născut în 1974) a fost catapultat la noua funcție de "mitropolit de Korsun și al Europei occidentale". Obținând în grabă un "klobuk" alb (mitra mitropoliților), el a fost consacrat solemn pentru noua funcție în catedrala "Adormirea Maicii Domnului", în Kremlin la Moscova. Trecând prin Roma pentru a merge la Paris, am reușit să-l întâlnim și să-i adresăm câteva întrebări.

Eminență, povestiți-ne despre noua funcție a dumneavoastră și despre structura pe care ați fost chemat s-o conduceți.

Exarhatul rus al Europei occidentale a fost instituit în 1945 și a rămas activ până în anii 1990, pentru a fi apoi dizolvat ca urmare a noilor condiții ale diasporei ruse, după sfârșitul regimului sovietic. A fost întemeiat de mitropolitul Evloghie (Georgievski) în 1945 [ca n-a voit să se unească la ceilalți episcopi "țariști", care au întemeiat Biserica Rusă în străinătate în polemică cu regimul sovietic - nr]. Într-un prim moment era o structură independentă recunoscută de Constantinopol, apoi s-a reunit cu patriarhul de Moscova, Serghei (Stragorodski). În acea perioadă, la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, Biserica rusă a obținut din nou posibilitatea de a se îngriji de credincioșii săi din patrie și din străinătate, după lungi persecuții. O parte dintre preoții săi au rămas sub autoritatea patriarhului de Constantinopol. Pentru rușii din Europa existau deci două exarhate paralele: unul sub Moscova și unul sub Constantinopol. Acesta din urmă a fost suprimat în urmă cu câteva săptămâni, după decizia de a acorda ucrainenilor autocefalia. Acum, ca urmare a evenimentelor care au dus la ruperea relațiilor dintre Moscova și Constantinopol, patriarhul Chiril a decis să reorganizeze îngrijirea atâtor ruși care trăiesc în străinătate, în Europa îndeosebi, făcând să se renască pe noi temelii exarhatul de Paris.

Cât de mare este acest exarhat?

Noua mitropolie se află deasupra diecezelor și parohiilor din 13 state: Franța, Germania, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Irlanda, Belgia, Olanda și Elveția, în afară de state mici precum Andorra, Liechtenstein, Monaco și Luxemburg. Există deja multe parohii și 5 dieceze, cele din Spania și Portugalia (de nouă constituire), apoi în Belgia, Olanda și Italia, care acum sunt supuse mitropolitului de Paris, chiar dacă au episcopii lor care conduc în mod autonom viața Bisericilor locale, și care vor fi reuniți într-un Consiliu de Exarhat. Ne vor reuni pentru a discuta împreună diferitele probleme, fie interne din viața Bisericii, fie în relațiile externe cu societatea din aceste țări europene. În Italia, deocamdată, am menținut catedra pentru mine, obținând-o cu numai două luni în urmă, și nu am intenția de a renunța prea repede la această țară foarte frumoasă.

Cât a influențat asupra acestor decizii conflictul cu Constantinopolul?

Eu aș spune pur și simplu că este vorba despre o reorganizare de structuri deja existente. În substanță, noi nu ne-am despărțit niciodată de patriarhia de Constantinopol. Am recunoscut mereu primatul său de onoare și rolul său de Biserică-mamă, de la care am primit Botezul. Însă cu ultimele evenimente relațiile noastre s-au complicat mult. Îndeosebi, cât privește îngrijirea pastorală a rușilor din diaspora, noi nu putem să-i lăsăm fără asistență, conform poruncii Domnului; ei trebuie să poată primi pentru ceea ce vin la Biserică, începând de la sacramente.

După cât se pare, reorganizarea nu se referă numai la Europa occidentală, ci la toată diaspora rusă din lume.

Așa este. De fapt, a fost constituit și noul Exarhat al Asiei sud-orientale, care cuprinde circa 10 țări: Coreea de Nord și de Sud, Vietnam, Thailanda, Singapore (unde va avea sediul exarhul) și în celelalte state asiatice unde misiunea Bisericii ortodoxe ruse este deosebit de activă și rodnică, prin recenta deschidere de noi biserici. Deocamdată există un unic exarh, dar în curând ar trebui să fie numiți și episcopii din câteva alte țări, și exarhul va fi ridicat probabil și el la demnitatea de mitropolit.

În America de Nord există rețeaua așa-numitelor "parohii patriarhale", adică a acelor biserici care au voit să rămână direct sub patriarhia de Moscova când, în 1970, Moscova a acordat autocefalia Bisericii ortodoxe din America [nerecunoscută de Constantinopol - nr]. Ele reprezintă patriarhia de Moscova în Statele Unite, dar astăzi sunt unificate în administrație cu cele ale Bisericii ortodoxe ruse din străinătate, care s-a reunit cu patriarhia de Moscova în 2007.

În America de Sud există o unică eparhie, care actualmente este condusă de mitropolitul Ignatie (Pologrudov) cu sediu la Buenos Aires, întemeiată tot în 1945. Există parohii în Brazilia, Chile, Paraguay, practic în toate țările din continent.

Este ceea ce este numită "lumea rusă".

De fapt, evenimentele tragice din 1917 ne-au lăsat o moștenire care astăzi, la 100 de ani distanță, putem s-o evaluăm într-un anumit sens pozitivă. Atâtea persoane au trebuit să părăsească țara pentru a scăpa de oprimarea ateistă, iar Biserica s-a mișcat mergând pe urmele lor, realizând propria vocație de a predica adevărul lui Cristos, de a boteza și de a distribui Împărtășania, formând noi comunități creștine în toată lumea.

Chiar dumneavoastră ați amintit că în 1970 Moscova a acordat autocefalia americanilor. Nu se putea face același lucru cu ucrainenii?

Sinodul nostru n-a tratat niciodată tema autocefaliei ucrainene, datorită motivului simplu că n-a fost cerut niciodată de episcopii și de credincioșii din Ucraina. A fost făcută o tentativă schismatică din partea mitropolitului Filaret (Denisenko), în anii 1990, dar se baza pe premise politice mai mult politice decât ecleziale. Dacă n-ar exista motive politice, sau pretenții de primat anticanonic din partea Constantinopolului, noi am fi gata să tratăm problema, subliniez numai din motive ecleziale. Dacă Constantinopolul ar fi ascultat sfaturile care veneau de la Biserica noastră, chiar și în întâlnirea din august cu patriarhul Chiril, am fi putut rezolva problema împreună, pe baza regulilor canonice și a iubirii reciproce.

Nu vi se pare că în privința "regulilor canonice" există un pic de neclaritate între ortodocși?

Problema este aceea a interpretării acestor norme, care au fost scrise în perioada celor șapte concilii ecumenice, a părinților Bisericii, în urmă cu peste 1000 de ani. Aceste reguli reflectă situația Bisericii din acele timpuri, și nu întotdeauna reușim să evidențiem spiritul acelor precepte, oprindu-ne prea mult asupra literei. Și asta face în așa fel încât să fie tratate în moduri contrapuse, mai ales cu privire la misiunea în diaspora: unii consideră că aceasta este o prerogativă a Constantinopolului, pentru alții este o datorie a fiecărei Biserici locale. Ar trebui tratate aceste probleme în reuniunile dintre conducătorii Bisericilor, într-un dialog făcut din iubire și adevăr, fără a pune ultimatum și fără a grăbi timpii. Istoria ne arată că atâtea probleme s-ar fi putut rezolva dacă ar fi existat o adevărată disponibilitate la dialog. Deocamdată este greu să ne gândim la posibile întâlniri sau concilii panortodoxe. Din păcate, și conciliul din Creta din 2016 nu era panortodox, pentru că lipseau patru Biserici locale.

Această ruptură este un fapt tragic, dar probabil că apare claritate în concepția despre ortodoxia universală.

Unele contrapoziții între Moscova și Constantinopol, cu privire la interpretarea normelor canonice și structura Bisericilor, au existat mereu. De când patriarhia de Constantinopol a început să acționeze în mod unilateral, amenințând chiar integritatea canonică a Bisericii noastre ruse, dialogul binevoitor s-a întrerupt și nu se vede de acum cum se va putea restabili în viitor.

Biserica ortodoxă rusă propune din totdeauna un model de Biserici locale autonome și independente, care au toate drepturile de a predica Evanghelia și de a se îngriji de proprii credincioși, fără ingerințe din partea celorlalte Biserici locale. Misiunea Bisericii, în toată lumea, rămâne mereu una: să-l vestească pe Cristos mort și înviat, toate celelalte vin după aceea. Toată această situație trebuie să ducă numai la o disponibilitate mai mare de a răspunde la această chemare a Domnului, nu numai pentru noi ortodocșii, ci pentru toți creștinii din lume, căutând împreună unitatea credinței.

(După agenția AsiaNews, 5 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 542.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat