Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfintei Familii: Isus, Maria și Iosif - Anul C - 2018

Aceasta este porunca lui Dumnezeu: să credem în numele Fiului său, Isus Cristos, și să ne iubim unii pe alții, precum ne-a dat poruncă (cf. 1In 3,23).

Duminica aceasta avem fericita ocazie de a medita la „familie” ca o instituție voită de Dumnezeu de la facerea lumii, familie ai cărei membrii sunt un bărbat, o femeie și copiii trimiși de Domnul. Căsătoria este actul prin care Dumnezeu unește două persoane libere de sex opus pentru toată viața lor (cf. Gen 1,27). Astfel modelul familiei este clar, un bărbat (Adam) și o femeie (Eva). Orice altă formulă este împotriva Creatorului și în același timp este și împotriva vieții de pe pământ (cf. Gen 1,28). Faptul că Dumnezeu nu s-a abătut niciodată de la planul familiei conceput încă din paradis, se vede până astăzi din faptul că el și-a trimis Fiul pentru a mântui lumea căzută în păcat, tot într-o familie formată dintr-un bărbat și o femeie, familia lui Iosif și Maria, familie sfântă pe care o celebrăm astăzi.

Atunci când Dumnezeu a instituit prima familie, Adam și Eva au fost așezați în cea mai binecuvântată grădină, unde toate lucrurile erau desăvârșite. După căderea în păcat, prima familie a pierdut raiul natural, deoarece pământul a ajuns sub blestem. Cu toate acestea, ei au putut și trebuiau să păstreze raiul în atmosfera din familia lor. Dumnezeu a intenționat ca pământul să fie un “rai”; însă diavolul prin păcat a făcut ca acesta să ajungă un “iad”. De aceea lumea în care trăim mai este numită, “valea plângerii” sau „valea umbrei morții” (Ps 23,4; 84,6). Dacă familia a început frumos, continuarea a fost tristă. Omul a ales să nu asculte de Dumnezeu și să dea crezare șireteniei diavolului: “veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul” (Gen 3,5). Această promisiune a fost o minciună. Adam și Eva nu au cunoscut niciodată binele și răul ca Dumnezeu, ci au cunoscut numai răul prin experiență, devenind robii lui, iar binele le-a rămas doar o amintire. Același dușman, diavolul, continuă să asalteze și astăzi familiile din ce în ce mai mult și mai nemilos. Păcatul de multe ori pare mic, dar urmările lui sunt fatale; apoi niciodată un păcat nu va rămâne singur, căci decăderea nu cunoaște limite.

Dumnezeu dăduse o lege la crearea familiei în paradis, aceea că „bărbatul va lăsa pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu nevasta sa și se vor face un singur trup” (Gen 2,24). Apoi Dumnezeu a reconfirmat  această lege prin Isus: „Așa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă” (Mc 10,9). Istoria arată că aceste norme divine nu au fost ținute și că mulți au ales să trăiască altfel. Dar Dumnezeu și-a schimbat standardul. Când relația dintre Adam și Eva nu a funcționat bine, Dumnezeu nu a creat o altă Eva sau un alt Adam. Dumnezeu le-a explicat că trebuie să trăiască în continuare împreună, să muncească, să își rezolve conflictele până se vor întoarce în țărână (cf. Gen 3,16-19). Cu toate acestea, unii bărbați au început să se despartă de nevestele lor ca păgânii, dând vina pe o altă „lege” a lui Moise care „permitea” divorțul; apoi, aceștia când vedeau că nu au făcut bine, voiau să-și reia femeile lăsate. Și acest joc de-a căsătoria și păcatul a continuat până pe vremea lui Isus. Isus demontează minciuna fariseilor spunând că Moise nu a poruncit așa ceva (cf. Mt 19,7-9), ci doar de frica celor răzvrătiți și împietriți care urmau să piară în pustie, le-a îngăduit să se despartă (cf. Dt 24,1-4).

Prin Isus, omul cel nou, om trimis din cer, om după care trebuie să se configureze orice ființă umană care dorește mântuirea divină (cf. Ef 4,24; Col 3,10), ni se arată cum ne putem reface relația cu Dumnezeu și care trebuie să fie comportamentul unui om nou, unui fiu renăscut din apă și Duhul Sfânt. Cuvintele sfântului Paul din Scrisoarea către Coloseni, cuvinte pe care le-am citit în versetul de la evanghelie, ne spun că omul care dorește mântuirea trebuie să poarte caracterul lui Cristos: îmbrăcat fiind cu dragoste, cu îndurare, cu bunătate, cu umilință, cu blândețe, cu îndelungă răbdare, cu iertare, cu pacea, cu cuvântul lui Dumnezeu în inimă și cu mulțumirea adusă lui (cf. Col 3,12-16).  

În Noul Testament, familia este prezentată sub imaginea unei relații nupțiale dintre Cristos și Biserică (cf. Ef 5,32), unde soțul trebuie să fie asemenea lui Cristos, iar soția trebuie să fie asemenea Bisericii. Bărbații trebuie să-și iubească nevestele cum Cristos și-a iubit Biserica, că s-a dat pe sine pentru ea (cf. Ef  5,25). Iar nevestele trebuie să fie supuse bărbaților cum Biserica este supusă lui Cristos (cf. Ef 5, 22-24). Aceasta trebuie să fie o mărturie în fața lumii care are alte standarde, alte concepții de viață și o accentuată ignoranță cu privire la lucrurile spirituale. Dacă cineva ar întreba: “Cum este Cristos”?, un soț creștin trebuie să poată spune, “ca mine!” Iertător ca mine, jertfitor ca mine, iubitor ca mine. Dacă cineva ar întreba „cum este Biserica”?, o soție creștină trebuie să poată răspunde, „ca mine!” Ascultătoare ca mine, supusă ca mine, iubitoare ca mine. Acesta este un plan strategic de mântuire întocmit de Dumnezeu, un plan de recunoaștere al celor care îl urmează pe Cristos. Satana a fost primul care și-a permis să conturbe acest echilibru prin inversarea rolurilor. El l-a ignorat pe Adam și a dialogat cu Eva, care a început să conducă familia. Rezultatul acestei acțiuni a dus la o catastrofă imensă, omul a pierdut tot ce a fost mai bun și mai frumos înainte de cădere (cf. Gen 3,1-6). Același lucru îl face satana și astăzi.

Conform evangheliei de astăzi (cf. Lc 2,41-52), Isus, omul cel nou, după care cei care doresc mântuirea lui trebuie să-și conformeze viața, ne-a lăsat în sine însuși un exemplu clar și negreșelnic despre cum trebuie să fie relațiile urmașilor săi, căci el a fost: desăvârșit în relațiile sale cu Tatăl ceresc; a fost desăvârșit în relațiile cu rabinii de la templu; și a fost desăvârșit în relațiile cu părinții lui pământești, Iosif și Maria. El este desăvârșit în relațiile sale cu Tatăl ceresc, ale cărui chestiuni au avut prioritate față de oricare altele, chiar decât viața sa. Ce desăvârșit a fost și în raporturile cu învățătorii din templu, deși infinit mai înțelept decât ei toți, el nu îi învață, ci îi ascultă și îi întreabă, singura atitudine care se cuvenea vârstei lui! Este desăvârșit și în relațiile cu părinții: „le era supus“

Prima lectură de astăzi ne arată că o relație bună cu Dumnezeu se bazată pe încredere, rugăciune și mulțumire; că o relație bună cu autoritățile se face prin dialog și smerenie și că o relație bună între toți membrii familiei se menține prin dragoste și susținere reciprocă (cf. 1Sam 1,20-28).

Și lectura a doua (cf. 1In 3,1-2.23-24) ne spune că într-o familie normală, legătura dintre membrii ei este dragostea. Copiii o primesc și o învață de la părinții lor, apoi o imită și o realizează între ei. Este o imagine pală a dragostei pe care ne-a dăruit-o Tatăl, numindu-ne copii ai săi! Această dragoste nu suntem chemați s-o înțelegem, ci s-o vedem și, constatând-o, să-i răspundem. Ura lumii față de copiii Tatălui nu ar trebui nicidecum să ne surprindă (cf. In 15,18). Mai curând amabilitățile lumii ar trebui să ne pară suspecte. În ce privește dragostea, lumea nu poate produce decât contrafaceri, motivele ei nefiind niciodată total dezinteresate. Adevărată este doar dragostea lui Dumnezeu, care-și are izvorul în el însuși. Crucea este locul unde trebuie învățam această dragoste divină. Cu o asemenea dragoste avem nevoie să fim iubiți, pentru că în noi nu este nimic vrednic de iubit (cf. Tit 3,3).  

Revenim la prima lectură care ne mai învață că Dumnezeu nu răspunde rugăciunilor care au în vedere numai satisfacția noastră (cf. Iac 4,3). Dimpotrivă, dacă scopul nostru este gloria lui, niciodată Dumnezeu nu va ezita să ne răspundă la rugăciuni (cf. In 14,13). Acesta este și cazul Anei. Ea a adus problema ei la cunoștința lui Dumnezeu „prin rugăciune și prin cerere“, așa cum ne învață și sfântul Paul (cf. Fil 4,6). Ea a cerut un fiu, nu ca să-l păstreze în mod egoist, ci ca el să devină un slujitor al lui Dumnezeu pentru „toate zilele vieții lui“ (1Sam 1,11). Foarte fin, prima lectură ne spune că fiii și fiicele veniți în familiile oamenilor, nu sunt ale soților, ci ale lui Dumnezeu și ale planului său de mântuire. Punerea copiilor în slujba lui Dumnezeu este și cea mai scumpă dorință a Domnului. Pacea lui Dumnezeu îi umple inima unui astfel de om (cf. Fil 4,7) chiar înainte de a primi răspunsul care poate întârzia, ca în cazul lui Abraham. Elcana și Ana au dat copilului primit prin rugăciune numele de Samuel, adică: „Ascultat de Dumnezeu“ și „Cerut de la Dumnezeu“ (cf. 1Sam 1,20). Dacă părinții nu orientează copiii spre planul lui Dumnezeu de mântuire au pierdut busola vieții. Dacă copiii unei familii nu slujesc planului lui Dumnezeu de mântuire au pierdut și ei lumina vieții.

Vedem tot în prima lectură că Ana a avut o relație bună cu preotul Eli de la templu, chiar dacă acesta într-un prim moment nu a înțeles-o și a admonestat-o pe nedrept. Ea a avut o relație bună cu preotul Eli pentru că a avut o relație bună cu Dumnezeu. Relația bună cu preotul, chiar când greșește, este semnul unei bune relații cu Dumnezeu. Să ne facem un plan al transformării noastre în a fi asemenea lui Cristos și a sfinților, care au avut o relație bună cu Dumnezeu și cu semenii.  Așa cum Samuel a fost o imagine profetică a lui Isus, supus lui Dumnezeu, autorităților și părinților lui. Noi trebuie să fim o imagine a fraților lui Cristos, supuși lui Dumnezeu, supuși autorităților și supuși părinților noștri.

Iosif, Maria și Isus, apoi Elcana, Ana și Samuel, și apoi fiii lui Core din Ps 84 de astăzi, au iubit casa lui Dumnezeu de pe pământ, imagine a casei din cer. Dumnezeu s-a folosit de fiii lui Core pentru a ne prezenta casa lui din cer a cărei anticameră este casa lui de pe pământ. El dorește să cunoaștem această casă și să ne simțim bine în ea. „Cât de plăcute sunt locașurile tale, Doamne al oștirilor!“ Este măreț și minunat faptul că Dumnezeu le oferă oamenilor posibilitatea să locuiască în apropierea sa. El însuși și-a dorit o locuință în mijlocul poporului său (cf. Ex 29,45-46), o locuință în care să poată fi găsit de poporul său. Fiii lui Core au înțeles gândurile lui Dumnezeu, așa cum se vede în psalmul 84.  

Mulțumim lui Dumnezeu! Noi putem savura mai mult decât fiii lui Core apropierea de Dumnezeu. Prin Domnul Isus, îl cunoaștem pe Dumnezeu ca Tatăl nostru, savurăm dragostea sa și ne putem odihni acolo unde se odihnește el, și anume în lucrarea împlinită de Fiul său. Noi suntem „ai casei“ lui Dumnezeu și în același timp „o locuință a lui Dumnezeu în Duhul“ (cf. Ef 2,19-22). „Pentru că voi sunteți un templu al Dumnezeului celui viu, după cum a spus Dumnezeu: Voi locui în ei și voi umbla între ei; și voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul meu“ (2Cor 6,16). Iar noi putem spune: „Cât de plăcute sunt locașurile tale, Doamne al oștirilor!“ (Ps 84,2).

Apoi în versetele acestui psalm (cf. Ps 84,3-4) găsim două din acele imaginile plăcute, pe care Dumnezeul nostru ni le aplică deseori, pentru a ne face mai inteligibile gândurile sale: vrabia, o imagine a lipsei de valoare (cf. Lc 12,6), și rândunica, o imagine a neliniștii (cf. Is 38,14). Așa cum aceste păsări, care reprezintă starea omului, și-au găsit un loc de odihnă în casa Domnului, tot așa Dumnezeu s-a îngrijit ca și noi să putem fi aduși la odihnă în casa sa (cf. In 14,2-3; Ef 2,19). Această odihnă stă în legătură cu altarele sale. La altarul de aramă, care indică spre crucea de la Golgota, omul găsește, prin credință, iertarea păcatelor sale și odihnă pentru conștiința sa încărcată. Drumul spre casa Tatălui trece însă printr-o lume, vale a plângerii, și fiii lui Core, autorii psalmului, au experimentat-o (cf. Ps 42,3). Dacă nimic nu ne poate desparte de acela înspre care mergem, atunci chiar și lacrimile ni se vor preface în bucurii și vom merge „din putere în putere“ (cf. Ps 84,7)!

Aceasta este porunca lui Dumnezeu: să credem în numele Fiului său, Isus Cristos, și să ne iubim unii pe alții, precum ne a dat poruncă (cf. 1In 3,23).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat