|
Reflecție la celebrarea ajunului Nașterii Domnului - 2018 Mâine se va șterge vinovăția lumii și asupra noastră va domni Mântuitorul lumii (cf. Novena de Crăciun). Începând cu primul Crăciun de la Betleem, pentru oamenii credincioși, toate cele rele sunt în curs de schimbare în bine, toate cele urâte sunt în curs de schimbare în frumoase, toate cele dureroase sunt în curs de schimbare în plăcute. Crăciunul este momentul în care au început să se schimbe toate în bine. Crăciunul e momentul in care oamenii au descoperit speranța prin credință și iubire. Așa cum spune și profetul Malahia: "Va răsări soarele dreptății și va fi vindecare în razele lui pentru voi care vă temeți de numele meu. Veți zburda ca vițeii la pășune, spune Domnul oștirilor cerești" (Mal 3,20-21). Omenirea înainte de Cristos, datorită păcatului, era asemenea unei orfane abandonate și triste. Generație după generație a suspinat și a așteptat un semn de iubire din partea cerului: o scrisoare, un pachet, un cadou, un vizitator. În noaptea Crăciunului visul omenirii s-a împlinit, așteptarea ei a luat sfârșit. Copilul din ieslea Betleemului este scrisoarea, este cadoul pe care Dumnezeu îl face omenirii; este vizitatorul care vine din cer pentru a bucura pământul. În acest copil, scrie apostolul Paul "s-a arătat bunătatea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, și dragostea lui față de oameni" (Tit 3,4). Într-o piesă de Crăciun o fetiță nu a primit rolul de înger pe care și-l dorea și plângea. De ce plângi, a întrebat-o mama? Pentru că nu am primit rolul de înger! De ce voiai să fii înger? Pentru că numai ei cântă mereu. Ea credea ca numai îngerii se bucură. Domnul Isus a venit pentru toți și în mod special: cei simpli, cei sărmani, cei săraci și umili, să poată trăi și cânta de bucuria cea adevărata, primind darul mântuirii si harul de-a fi copiii lui Dumnezeu prin credință. De Crăciun pentru toți este îndemnul Scripturilor: "Bucurați-vă mereu în Domnul" (Fil 4,4). Un supraviețuitor al lagărelor naziste, doctor în neurologie și filozofie, la întoarcerea acasă din lagăr se trezește singur pe lume. căci tânăra lui soție și aproape întreaga sa familie i-a fost ucisă. Cine nu s-ar prăbuși sufletește în vârtejul unei asemenea tragedii? Cu toate acestea, puternica lui credință în Dumnezeu care și-a dat Fiul pentru mântuirea lumii și rugăciunea lui smerită l-au întărit și inspirat, încât asemenea păsării Phoenix, nu numai că "a renăscut din propria-i cenușă", dar a și dat sens și speranță și multor alte conștiințe aflate pe culmile disperării. Iată ce ne spun în acest sens lecturile biblice din ajunul Crăciunului: Mai întâi Evanghelia (cf. Mt 1,1 25). Din cauza surzeniei spirituale a oamenilor, glasul profeților se stinsese de mai bine de patru sute de ani. Cu toate acestea pentru Dumnezeu, sosise "împlinirea vremii" (Gal 4,4), căci de acum Dumnezeu ne va vorbi "în Fiul" (Evr 1,1-2) și personal va face cunoscut poporului său, lumii întregi, și fiecăruia dintre noi, prin vestea bună a Evangheliei, că el l-a dat din iubire pe Fiul său pentru cei care doresc mântuirea (cf. In 3,16). Dar cum vor putea oamenii să-l cunoască pe Fiul? Dumnezeu s-a îngrijit personal de aceasta, oferindu-ne patru Evanghelii, ca să putem privi gloria Fiului său sub mai multe aspecte. Și așa cum un diamant de mare preț este pus în evidență când este privit din unghiuri diferite, tot la fel Isus va putea fi mai bine cunoscut, privindu-l prin prisma celor patru Evanghelii. Iată câteva lumini din Evanghelia după Matei, care mai este numită și "Evanghelia împărăției și a împăratului Mesia". În Evanghelia după Matei, Isus este numit atât "Fiul lui David", de la care a primit coroana; cât și "Fiul lui Abraham", de la care a primit pământul ca moștenire (cf. Gal 3,16; In 7,42). Apoi să remarcăm că în Evanghelia sa Matei, unde Isus este numit fiul regelui David, nu se vorbește nimic despre ieslea care I-a servit drept leagăn și nici despre sărăcia lui. Dimpotrivă, Dumnezeu a vegheat ca Fiul lui să fie onorat de vizita nobiliară a magilor veniți din Răsărit. Cât despre oficialitățile iudaice, niciuna nu a fost calificată din punct de vedere moral să vină să se prosternă înaintea lui Mesia lui Israel, căci nu și-au dorit venirea sa. De altminteri, ne aflăm într-una dintre cele mai întunecate perioade din istoria poporului ales, când, încălcându-se prevederile din Deuteronom 17,15, la Ierusalim împărățea un edomit, un străin, crudul Irod. Pentru că Isus, Fiul lui Dumnezeu, avea să împartă numai cu cei care vor crede în el, coroana, țara paradisului și bogățiile divine, pe care le-au pierdut la diavol odată cu primul păcat; din acest motiv genealogia îl plasează chiar de la început ca urmaș și moștenitor al promisiunilor lui Dumnezeu făcute lui Abraham și lui David, promisiuni care acum datorită lui Isus Cristos sunt și ale noastre. Și iarăși trebuie să luăm aminte că din această lungă listă genealogică întocmită de sfântul Matei, au fost șterse numele câtorva regi de tristă amintire: Ahaz, Manase și Amon, regi care s-au închinat lui Baal și a fost introduse alte câteva nume malfamate, precum: Rahav, Rut și soția lui Urie. Regii excluși din Cartea Vieții, ne atrag atenția cu privire la idolii lumii: averi, bani, plăceri, ambiții. Iar femeile străine și păcătoase introduse în Cartea Vieții ne amintesc de harul divin care s-a manifestat față de cei care nu aveau nici un drept, dar care s-au convertit și au crezut în Isus. Este același har prin care acum se dă mântuirea lui Israel, lumii întregi și nouă personal. Toate cele rele care sunt pe cate să se schimbe în bine, toate cele urâte care sunt pe cate să se schimbe în frumoase, toate cele dureroase care sunt pe cate să se schimbe în plăcute, se văd și din prima lectură din seara de ajun (cf. Is 62,1-5), care ne spune că Ierusalimul cel abandonat din cauza păcatelor, Ierusalim comparat acum cu: o țară pustie, cu o femeia sterilă și întristată și cu o văduva, la împlinirea vremii va deveni și se va numi de către Dumnezeu: "proprietatea mea", "măritata mea", "Beula, frumoasa mea", "plăcuta mea" "căutata mea", "cetatea mea", iar Domnul care se va întoarce la ea se va numi, "Mirele ei", care a revenit să se bucure de frumusețea ei. Psalmul 89, cântat de noi astăzi, a fost numit Psalmul legământului și Psalmul credincioșiei lui Dumnezeu. El reamintește de făgăduința că tronul lui David urma să fie întărit pentru veșnicie. De ce? Pe acest tron va stă Cristos, iar lângă el vom sta noi care credem în el, căci după pătimirile, moartea și învierea sa, s-a dus să ne pregătească și nouă un loc în Casa Tatălui său veșnic (cf. In 14,2-3). Noi ce trebuie să facem în fața unor așa de mari daruri: iertarea, mântuirea, coroana, nunta cu el, paradisul și prietenia paternă a lui Dumnezeu? În primul rând să ne convertim după exemplul celor trei femei păcătoase din evanghelia de astăzi: Rahab, Rut și Betsabea. Și apoi după ce ne-am convertit, asemenea lui Paul și Sila din lectura a doua (cf. Fap 13,16-25), să vestim și altora minunatele haruri revărsate peste toți oamenii începând cu primul Crăciun și să-i ajutăm să vină la Isus. Titlurile pe care Isus le are în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 1,1-25): moștenitor al lui Abraham, de posesor al coroanei lui David, de Mântuitor al poporului său și al lumii întregi și de Emanuel, Dumnezeu cu noi, trebuie să le facem cunoscute tuturor celor ce caută mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt. Sfântul Paul, un prigonitor al Bisericii lui Isus, dar convertit, și-a arătat credința sa în Dumnezeu printr-o bogată activitate misionară printre iudei și păgâni. Adresându-se iudeilor în sinagoga din Antiohia Pisidiei, Paul, ca și diaconul martir Ștefan, amintește de istoria lui Israel și arată cum Dumnezeu a împlinit toate promisiunile făcute lui David, în Isus (cf. Ps 132,11). David a fost o imagine profetică prețioasă a lui Isus care trebuia să descindă din el. Pentru că, în antiteză cu Saul, un împărat potrivit cărnii, Dumnezeu îl alesese pe David un om după inima lui, un om care împlinea toată voia lui! Toate se potriveau de minune pentru a-l desemna pe Isus ca Mesia: mărturia lui Ioan după cea a tuturor profeților; împlinirea Scripturilor în moartea sa, deși nici o vină de moarte nu fusese găsită în el (cf. Fap 13,28; Is 53,9) și, mai presus de toate, învierea sa (cf. Fap 13,30). Noi cum stăm cu datoriile noastre față de o mântuire așa de mare (cf. Evr 2,3)? Cum stăm cu schimbarea vieții după exemplul lui Rahav, Rut și Betsabea? Cum stăm cu apostolatul printre oameni? Cei trei regi, moștenitori de drept ai tronului lui David, Ahaz, Manase și Amon, din cauza idolilor vremii, au fost excluși din neamul lui Isus, din Cartea vieții. Iată câteva exemple care să ne mobilizeze: Domnul Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, a devenit primul misionar pentru lumea noastră pierdută. Prin urmare, haina primei sărbători de Crăciun a fost o haina misionară nu una comercială! Cristos însuși a îmbrăcat "haina" naturii noastre umane datorită dedicării sale misionare. Pe drept cuvânt se afirmă că Dumnezeu are un singur Fiu și pe acela l-a făcut misionar, pentru că planul lui Dumnezeu pentru lume este un plan misionar. La primul Crăciun îngerii și oamenii temători de Dumnezeu au salutat ascultarea Fiului de către Tatăl și, prin urmare, sosirea lui pe câmpul său de misiune. Oricât de ciudat ar părea cuiva, astăzi Crăciunul vorbește încă despre misiune, despre "misio Dei" în lumea noastră înstrăinată de Dumnezeu. Vesmântul de Crăciun, din perspectiva lui Dumnezeu este un veșmânt misionar. Iar cine se aseamănă cu Fiul lui Dumnezeu trăiește și acționează ca el. O tânără misionară activa în Ruanda. Ea s-a întâlnit la un moment dat cu un băiat pe care îl știa ca fiind catolic. Acesta tocmai fusese martor la uciderea părinților și fraților săi de către niște oameni înarmați. I-a spus misionarei că nu mai crede că Isus este Dumnezeu. Deși ea bănuia de ce, l-a întrebat totuși. Băiatul a răspuns: "Dacă Isus este Dumnezeu, El ar trebui să poată să facă lucrurile pe care Dumnezeu le face. Dumnezeu a făcut copacii și copacii fac alți copaci. Dumnezeu a făcut elefanții și elefanții fac alți elefanți. Atunci dacă Isus este Dumnezeu, ar trebui să poată să facă alți Isuși. Cu toate acestea, nu am văzut niciodată vreun alt Isus". Bill Borden (1887-1913), un membru al faimoasei familii Borden Milk din America, a întors spatele faimei și bogăției și a plecat misionar în China. Prietenii lui au crezut că și-a pierdut mințile, fiindcă a renunțat la o viață de confort și lux, în favoarea plantării de biserici, predicării Evangheliei și câștigării de suflete în China. Când i-au găsit trupul, era mort de trei zile. L-au găsit într-un cort, iar sub degetul lui mare era o hârtie pe care scria: "Nici o ezitare! Nici un pas înapoi! Nici un sentiment de regret!" Un imn creștin reluat de rugăciunea Breviarului, spune: "Când din cereștile splendori, Isuse, Doamne, te cobori în al Mariei fraged sân, uimiți chiar îngerii rămân. Nu din sămânță de bărbat Fecioara Mamă rod a dat; Maria, veșnicul Cuvânt l-a zămislit prin Duhul Sfânt. Ne spun profeții, rând pe rând, că Domnul vine în curând, că, după plânset și suspin, îndată timpuri bune vin". Acesta să fie și mesajul nostru de Crăciun! Tuturor, Crăciun fericit cu Isus! Pr. Ioan Lungu lecturi: 30.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |