Papa Francisc: Moratoriu cu privire la pedeapsa cu moartea, nu execuțiilor arbitrare
De Iacopo Scaramuzzi
Refuzarea pedepsei cu moartea, stabilită de Catehism, și auspiciul ca acele țări care încă n-au abolit-o, dar măcar au adoptat un moratoriu cu privire la execuții, să suspende și sentințele capitale: papa Francisc se exprimă din nou cu privire la temele justiției, cu ocazia audienței acordate Comisiei Internaționale împotriva Pedepsei cu Moartea, primită în ziua în care adunarea generală a Națiunilor Unite votează cu privire la o rezoluție care face apel la un moratoriu mondial despre pedeapsa cu moarte.
În afară de asta, Jorge Mario Bergoglio a denunțat execuțiile extrajudecătorești, sumare sau arbitrare, "fenomen deplorabil care se întâlnește în țări cu sau fără pedeapsa legală cu moartea" răspândit de autorități ca "rezultatul ciocnirilor cu presupuși traficanți" sau consecința "nedorită" a forței folosite "pentru a-i proteja pe cetățeni" dar se configurează în schimb, explică papa în lumina sfântului Toma de Aquino, un "delict de stat".
Născută la Madrid în 2010 din inițiativa guvernului spaniol pentru a favoriza abolirea pedepsei cu moartea în toată lumea, International Commission against the Death Penalti a avut adeziune a 18 țări din toate continentele.
"Certitudinea că fiecare viață este sacră și că demnitatea umană trebuie să fie păzită fără excepție, m-a făcut, încă de la începutul slujirii mele, să lucrez la diferite niveluri pentru abolirea universală a pedepsei cu moartea", afirmă papa Francisc în textul scris dat lui Comisión Internacional contra la Pena de Muerte, în timp ce în cursul audienței private acordate lor le-a adresat un scurt discurs liber. După ce a amintit discursul adresat la Congresul Statelor Unite la 24 septembrie 2015, de o scrisoare scrisă fostului președinte al comisiei Federico Mayor la 19 martie 2015, precum și de discursurile rostite la 30 mai 2014 și la 23 octombrie 2014 despre aceste teme, pontiful argentinian amintește, în sfârșit, noua formulare a nr. 2267 din Catehismul Bisericii Catolice pe care a dispus-o în octombrie 2017: "Reforma textului din Catehism în punctul dedicat pedepsei cu moartea - accentuează Francisc - nu implică nicio contradicție cu învățătura din trecut, pentru că Biserica a apărat mereu demnitatea persoanei umane. Fără îndoială, dezvoltarea armonioasă a învățăturii impune necesitatea de a oglindi în Catehism faptul că, rămânând neatinsă gravitatea delictului comis, Biserica învață, în lumina Evangheliei, că pedeapsa cu moartea este mereu inadmisibilă pentru că atentează la inviolabilitatea și la demnitatea persoanei".
În același mod, "magisteriul Bisericii consideră că pedepsele perpetue, care înlătură posibilitatea unei răscumpărări morale și existențiale, în favoarea condamnatului și a comunității, sub o formă de pedeapsă de moarte oculte", mai reafirmă papa: "Dumnezeu este un Tată care așteaptă mereu întoarcerea fiului care, știind că a comis o greșeală, cere iertare și începe o viață nouă. Așadar, nimănui nu-i poate fi luată viața și speranța răscumpărării și reconcilierii sale cu comunitatea".
În zile în care în țări precum Brazilia se vorbește din nou despre reintroducerea pedepsei cu moartea, papa lărgește după aceea privirea subliniind că "exact cum s-a întâmplat în sânul Bisericii, este necesar ca în concertul națiunilor să se ia o angajare asemănătoare. Dreptul suveran al tuturor țărilor de a defini propria orânduire juridică nu poate să fie exercitat în contradicție cu obligațiile care-i corespund în virtutea dreptului internațional, nici nu poate reprezenta un obstacol pentru recunoașterea universală a demnității umane. Rezoluțiile Națiunilor Unite cu privire la moratoriul despre exercitarea pedepsei cu moartea, care vor să suspende aplicarea pedepsei cu moarea în statele membre - specifică papa - sunt un drum care trebuie să fie parcurs fără ca asta să implice o renunțare la inițiativa abolirii universale. Cu această ocazie - continuă el - aș vrea să invit toate statele care n-au abolit pedeapsa cu moartea, dar care n-o aplică, să continue să respecte acest angajament internațional și să asigure ca moratoriul să nu se aplice numai la executarea pedepsei, ci și la aplicarea sentinței capitale. Moratoriul nu poate să fie trăit de condamnat ca o simplă prelungire a așteptării executării sale".
Iar cât privește "statele care continuă să aplice pedeapsa cu moartea, le rog - mai scrie pontiful argentinian - să adopte un moratoriu cu obiectivul abolirii acestei forme crude de pedepsire. Îmi dau seama că pentru a obține abolirea, obiectiv al acestei cauze, în unele contexte poate să fie necesar să se treacă prin procese politice complexe. Suspendarea execuțiilor și reducerea delictelor care pot fi pedepsite cu pedeapsa capitală, precum și interzicerea acestei forme de pedepsire pentru minori, pentru femeile însărcinate sau pentru persoanele cu dezabilități, sunt obiective minime la care liderii din toată lumea trebuie să se angajeze".
Jorge Mario Bergoglio continuă apoi textul lung atrăgând "încă o dată atenția" cu privire la "execuțiile extrajudecătorești, sumare sau arbitrare, care sunt un fenomen deplorabil de întâlnit în țări cu sau fără pedeapsa legală cu moartea. Este vorba de omucideri deliberate comise de agenți statali, care sunt adesea considerate ca rezultatul ciocnirilor cu presupuși traficanți sau sunt prezentate drept consecințe nedorite ale folosirii raționale, necesare și proporționale a forței pentru a-i proteja pe cetățeni".
Papa pornește de la Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2264, pentru a explica faptul că "iubirea față de sine constituie un principiu fundamental al moralității. Deci este legitim să fie respectat propriul drept la viață, și atunci când pentru ea este necesar să se aplice agresorului o lovitură mortală. Apărarea legitimă - continuă papa citând nr. 2265 - nu este un drept, ci o datorie pentru cel care este responsabil de viața altora. Apărarea binelui comun cere să se pună agresorul în situația de a nu putea provoca prejudiciu. Pentru acest motiv, cei care au autoritate legitimă trebuie să respingă orice agresiune, chiar și prin folosirea armelor, însă mereu să fie necesar acest lucru pentru păstrarea propriei vieți sau a vieții persoanelor care le sunt încredințate. Prin urmare orice folosire a forței letale care nu este strict necesar pentru acest scop poate să fie considerată numai ca o execuție ilegală, o crimă de stat", scrie papa, care, subliniind că "orice acțiune defensivă, pentru a fi legitimă, trebuie să fie necesară și măsurată", citează în această privință Summa theologiae a sfântului Toma de Aquino: "Un astfel de act, cât privește păstrarea propriei vieți, nu are nimic ilicit, pentru că este natural pentru orice ființă să ocrotească propria existență cât mai lung posibil. Fără îndoială, un act care derivă dintr-o intenție bună poate deveni ilicit dacă nu este proporționat cu scopul. Prin urmare, dacă unul, pentru a apăra propria viață, folosește mai mult violență decât aceea de care are nevoie, acest act va fi ilicit. Dar dacă refuză moderat agresiunea, apărarea va fi licită și în afară de asta, conform dreptului, este licit a respinge forța cu forța, modulând apărarea pe baza necesităților siguranței amenințate".
Papa conclude textul relevând că "reflecțiile în domeniul juridic și al filozofiei dreptului s-au ocupat tradițional de cei care rănesc sau interferează cu drepturile altuia. Mai puțină atenție este acordată omiterii de a-i ajuta pe alții atunci când putem s-o facem. Este o reflecție care nu se mai poate aștepta. Principiile tradiționale ale dreptății, caracterizate de ideea respectării drepturilor individuale și a protecției lor de orice interferență din partea altora - continuă Francisc - trebuie să fie integrate cu o etică a îngrijirii. În domeniul justiției penale, asta implică o înțelegere mai mare a cauzelor comportamentelor, a contextului lor social, a situației de vulnerabilitate a celor care încalcă legea și a suferinței victimelor. Acest mod de a raționa, inspirat de milostivirea divină, ar trebui să ne conducă la contemplarea fiecărui caz concret în specificul său și să nu ne mulțumim cu numere abstracte de victime și călăi. În acest mod, este posibil să se înfrunte problemele etice și morale care derivă din conflictualitatea și din nedreptatea socială, să se înțeleagă suferințele persoanelor specifice implicate și să se găsească alte tipuri de soluționare care să nu adâncească aceste suferințe. Am putea spune asta cu această imagine: avem nevoie de o justiție care în afară de a fi tată să fie și mamă", scrie papa, citând Laudato si' pentru a evidenția cum "gesturile de reciprocă îngrijire, caracteristice ale iubirii care este și civilă și politică, se manifestă în toate acțiunile care vor să construiască o lume mai bună" și citând Caritas in veritate a lui Benedict al XVI-lea pentru a sublinia că "iubirea față de societate și angajarea pentru binele comun sunt o formă excelentă de caritate, care nu se referă numai la relațiile dintre indivizi, ci și la «macrorelațiile, ca de exemplu relațiile sociale, economice și politice»".
Iubirea socială, este concluzia papei, "ne determină să ne gândim la strategii care să încurajeze o cultură a îngrijirii diferitelor domenii ale vieții comune. Munca pe care voi o faceți face parte din acest efort la care suntem chemați", scrie Francisc reafirmând angajarea Bisericii, a Sfântului Scaun, a tuturor bărbaților și femeilor de bunăvoință și - ca "obligație" - a celor care împărtășesc vocația creștină a Botezului de a elimina pedeapsa cu moartea.
Delegația Comisiei Internaționale împotriva Pedepsei cu Moartea, care după papa l-a întâlnit pe cardinalul secretar de stat Pietro Parolin, era compusă din președintele Navanethem (Navi) Pillay, sudafricană, fostă comisar ONU pentru drepturile umane, secretarul general Assunta Vivo Cavaler (Spania) și din comisarii Ibrahim Najjar (Liban), Gloria Macapagal-Arroyo (fost președinte al Filipine, țară unde tema execuțiilor extrajudecătorești este în centrul dezbaterii), Tsakhiagiin Elbegdorj (Mongolia), Bill Richardson (Statele Unite), Ivan Simonovic (Croația), și era însoțită de Robeerto Manuel Carles de la asociația latinoamericană de drept penal și criminologie.
(După Vatican Insider, 17 decembrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.