|
Reflecție la duminica a 3-a din Advent - Anul C - 2018 Cântați cu bucurie și veselie căci mare și sfânt este Domnul (cf. Is 12,6) Liturgia Cuvântului de astăzi, din a treia duminică din Advent, duminică care se mai numește și "Duminica gaudete", stă sub semnul bucuriei, pentru că "Domnul este aproape" (cf. Fil 4,5). Da, Domnul este aproape, pentru că aproape este Crăciunul. Domnul este aproape pentru că aproape este venirea lui Isus de-a doua, când ne va lua în paradisul lui Dumnezeu (cf. In 14,3). Apoi Domnul Isus este aproape, acum și aici, căci datorită întrupării, morții, învierii sale, înălțării și glorificării sale la dreapta Tatălui (cf. Mc 16,10), a putut rămâne cu noi în toate zilele vieții noastre și până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20). Da, aici și acum, Isus a rămas aproape de toți oamenii și de fiecare om în parte, până la sfârșitul veacurilor, pentru a le cunoaște problemele, pentru a-i ajuta să și-le rezolve și pentru a-i duce în paradisul său. Biblia spune că Isus este aproape de noi, că nu trebuie să-l căutăm peste mări și țări, pentru că începând de la Botezul primit el locuiește în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16), prin credință și prin Cuvântul său: "Cuvântul este aproape de tine: în gura ta și în inima ta" (Rom 10,8: Dt 30,14). Pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor biblice din această "duminică a bucuriei", propun ca cheie de interpretare a lor o întâmplare povestită de profesorul german Friedhelm König (n. 2 mai 1931). Cu ani în urmă trăia în Berlin, Germania, un colector de vechituri. Din zilele tinereții sale cu un sac mare în spinare și cu un băț lung în mână, scormonea printre gunoaiele orașului căutând: fier vechi, sticle, vase, cârpe și alte vechituri aruncate la gunoi. Pentru el valoarea unei zile se calcula după câte zdrențe, vase și sticle ducea acasă în sacul lui. Într-o zi însă, la locul de depozitare a gunoiului din oraș, vin și îl caută doi bărbați, un polițist și un funcționar de la judecătorie, care-i cer datele personale și îi fac cunoscut că este căutat. O rudă de mult uitată de peste ocean i-a lăsat o moștenire de un milion de dolari. Dar colectorul de vechituri abia că dă atenție la cele auzite. Nu-i vine să creadă că cei doi soli s-au deplasat special pentru el până la locul gunoaielor și nu-i vine să creadă că vestea lor are vreo însemnătate pentru el. În timp ce mesagerii caută să-l convingă, colectorul de vechituri devine neliniștit crezând că vor să-l aresteze. În sfârșit, se lasă convins că starea lui murdară și zdrențuroasă nu se mai potrivește pentru el. Cei doi funcționari îi oferă banii necesari ca să se îmbăieze, să se bărbierească și să se îmbrace cu haine noi din cap până în picioare. Vechii lui cunoscuți nu-l mai recunosc. Apoi călătorește cu funcționarul de la judecătorie, care l-a luat de la grămada de gunoi, în Anglia, unde i se plătește de la o bancă londoneză moștenirea. Pe drumul de întoarcere acasă îi dă însoțitorului său unul dintre bacșișurile cele mai generoase care s-au dat vreodată, 50.000 de mărci. Creștinule, ți-ai dorit și tu vreodată o viață nouă și curată? Îți este și ție scârbă adesea de grămada de gunoaie a păcatelor în care te afli? Acuma fii atent! Unul pe care tu l-ai dat uitării de multă vreme, a lăsat un testament pentru tine. Ești chemat la o mare parte din moștenirea sa. Milioanele pământului sunt doar un fir de praf față de această moștenire, căci tu vei deveni moștenitor al lui Dumnezeu și al împărăției sale, împreună cu Cristos. Diavolul te amăgește cu un fir de praf ca să-ți fure împărăția cea bogată, cu străzi de aur, cu palate de smaralde și cu ospăț veșnic (cf. Ap 21,18-21). Tu trebuie să ieși afară din pulberea păcatului care este vechea ta viață: "Căci tot ce este în lume: pofta firii pământești, pofta ochilor și lăudăroșia vieții, nu este de la Tatăl, ci din lume. Și lumea și pofta ei trece; dar cine face voia lui Dumnezeu rămâne în veac" (1In 2,16-17). De aceea, ca și colectorul de vechituri, trebuie să te lași spălat și curățit pe deplin. Și ce sublim și măreț este că "sângele lui Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu, ne curăță de orice păcat" (1In 1,7). Grăbește-te, omule, orele sunt prețioase, căci ai putea muri pe neașteptate, mai înainte de-a intra în posesia marii moșteniri! Da, Domnul Isus este aproape, aproape ca să ne ajute să ne pregătim și să ne curățim sufletele pentru venirea lui glorioasă când ne va duce în paradisul lui și pentru a ne înmâna moștenirea Tatălui ceresc. Am văzut în lectura Evangheliei de astăzi cum Domnul însuși, prin trimisul său Ioan Botezătorul, ne ajută să ne pregătim spunând fiecărui om în parte ceea ce trebuie să facă (cf. Lc 3,12-14). Ba mai mult, el însuși ne spală păcatele mărturisite în sângele său (cf. 1In 1,9), pentru a ne duce în paradis unde nu intră nimic întinat (cf. Ap 21,27), ca acolo să luăm în posesie moștenirea promisă și lăsată nouă de Dumnezeu Tatăl (cf. Mt 25,34). Zilnic, Isus, vine pe altarele noastre la sfânta Liturghie, zilnic ne dă învățăturile sale divine, zilnic ne curăță de păcate în baia spovezii, zilnic ne hrănește cu trupul și sângele său, zilnic rămâne cu noi în tabernacol, zilnic ne odihnește sufletește și nu în ultimul rând, zilnic ni se oferă pe sine însuși ca exemplu de viață nouă trăită în iubire, smerenie și pace. Ne amintim aici de niște cuvinte ale lui Isus Cristos care ne spun că împărăția cerurilor este a săracilor (cf. Mt 5,3) și că numai ei ne pot conduce și pe noi acolo. De aceea Isus ne-a spus: "Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte, pentru ca atunci când veți muri, aceștia să vă primească în corturile veșnice" (Lc 16,9). Să nu uităm ca acel colector de vechituri a dat călăuzei sale care l-a condus la banca de unde și-a ridicat moștenirea, cel mai mare bacșiș plătit vreodată. Citind în această cheie recomandările lui Ioan Botezătorul, înainte mergătorul lui Isus și al nostru, înțelegem mai bine recomandările sale date căutătorilor de mântuire divină: "Cine are două tunici să împartă cu cel ce nu are niciuna, iar cine are de mâncare să facă la fel! Nu pretindeți mai mult decât ceea ce vi se cuvine"! "Nu acuzați și nu maltratați pe nimeni și fiți mulțumiți cu plata voastră" (Lc 3,11-14)! Da, toți oamenii trebuie să-și iubească aproapele ca pe ei înșiși, împărțind cu cei săraci hainele, hrana și resursele lor. Căci moștenirea care ne așteaptă în ceruri este infinit mai mare și mai valoroasă, iar ceea ce ni se cere pare un mic "bacșiș". Convertirea cerută de Biserică fiilor ei din acest timp de Advent, constă în a schimba accentul de pe ceea ce este trecător, pe ceea ce este veșnic; de la gunoaiele lumii la bogățiile cerului. Sfântul Paul spunea:; "Cele care erau pentru mine un câștig, de dragul lui Cristos, eu le-am considerat o pierdere. De dragul lui Cristos am ales să pierd toate și le consider drept gunoi ca să-l câștig pe el" (Fil 3,7-8). La această "alegere" se referă și cuvintele: Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15). "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi care nu se învechesc, o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul și unde nu roade molia" (Lc 12,33). Prin închiderea inimii față de semenii noștri diavolul vrea să ne țină "colectori de vechituri" pentru veșnicie și să ne fure moștenirea bogată din ceruri. Da, Domnul Isus a voit să fie aproape de unul fiecare dintre noi, ca să ne schimbe gândurile, să ne înnobileze faptele, să ne purifice năzuințele ca să ne ajute să luăm în posesie moștenirea divină. Dar a voit să rămână aproape de noi și pentru a ne comunica mai ușor cerințele împărăției sale: inimă curată, gânduri curate, dragoste curată, dreptate curată, așa cum vedem în evanghelia de astăzi. Lecturile biblice care însoțesc evanghelia de astăzi vor să ne arate că Dumnezeu a fost aproape de oameni și i-a însoțit cu dragostea sa și până la întruparea lui Isus și până la trimiterea Duhul Sfânt. Prin întreg capitolul 3 din profetul Sofonia, capitol din care este luată și prima lectură biblică din această duminică, Dumnezeu le spune tuturor celor care îl iubesc cu sinceritate și așteaptă cu bucurie venirea mântuitoare a lui Isus, că el i-a iubit și i-a scăpat pe oameni și până acum de furia dușmanilor din afară și dinăuntru, dușmani care sunt mai răi ca "leii care mugesc și ca lupii de seară care nu lasă nimic pentru dimineața" (Sof 3,3). De toți acești dușmani răi el ne-a apărat ca un luptător viteaz și puternic. De aceea, ne îndemnă la bucurie: "Saltă de bucurie, fiică a Sionului! Strigă de veselie, Israele!", căci Domnul i-a îndepărtat pe toți dușmanii tăi" (Sof 3,14-15.17). Psalmul responsorial din această duminică, luat din profetul Isaia, ne îndemnă și el "Cântați-i Domnului, căci a făcut lucruri minunate" (cf. Is 12,1-6). Astfel completează și el intervențiile salvatoare ale lui Dumnezeu pentru noi descrise de prima lectură. Iată motivul cântării de bucuriei din psalmul responsorial de astăzi: În urma păcatelor sale, regatul lui Iuda, a fost doborât la pământ asemenea unui copac falnic, căci nu mai avea pe tron nici un descendent din David. Totuși așa cum se întâmplă ca dintr-un copac doborât să prindă viață noi lăstari tineri, plini de sevă și de viață, tot astfel Dumnezeu a făcut cu regatul lui Iuda, cel doborât de dușmani. Căci din "tulpina lui Iese" (Is 11,1), a apărut un "Vlăstar cu totul nou", "o Odraslă dreaptă", care a crescut înaintea lui Dumnezeu și a adus rod bogat de mântuire prin Duhul (cf. Is 11,2). La desăvârșirea arătării lui, vor domni între oamenii de pe pământ: dragostea, dreptatea și pacea, chiar și între animale (cf. Is 11,6-9). Iar odrasla dreaptă care a împlinit și depășit profeția este Isus Cristos. Dar și noi, care suntem ca un copac falnic doborât de păcate, datorită lui Isus Cristos, "noul vlăstar și noua odraslă dreaptă a lui David", am fost îndreptățiți, și împăcați cu Dumnezeu, cu semenii, cu celelalte viețuitoare, cu natura întreagă, ca să putem lua în posesie moștenirea împărăției cerurilor lăsată nouă de Tatăl ceresc (cf. Mt 25,34). De aceea și noi: cântăm de bucurie și veselie, spunând că "mare și sfânt este Domnul" (Is 12,6). "Bucurați-vă în Domnul", insistă și apostolul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. Fil 4,4-7), deși până la venirea lui Isus în glorie nu vor lipsi lacrimile: certurile, neînțelegerile, lipsurile și durerile, care ne vor tulbura viețile și comunitățile noastre, așa cum a fost și cearta nefericită ivită între cele două surori, Evodia și Sintichia, din Biserica din Filipi. Paul ne îndeamnă ca pe cele două surori și ne roagă stăruitor să învățăm marea sa lecție: "Faceți-mi bucuria deplină să gândiți la fel, să aveți aceeași iubire, aceeași simțire, un singur cuget" (Fil 2,2). Ba mai mult: "Bunăvoința noastră să fie cunoscută tuturor oamenilor! Domnul este aproape" (Fil 4,4). Oare blândețea noastră, (seva credinței și a vieții) este cunoscută de frații și surorile noastre, de vecinii și de colegii noștri? Câte vieți am schimbat noi schimbând accentul de pe trecător pe veșnic, și mai ales câte moșteniri am recuperat noi schimbând accentul de pe material pe spiritual? Să nu uităm că: "Domnul este aproape"! În fața acestui mesaj salvator singurul răspuns logic este convertirea. Saul din Tars era un fariseu mândru care se credea neprihănit prin faptele sale, refuza mântuirea prin har și lupta împotriva lui Isus și a adepților săi. Nu doar că el și-a dat acordul la uciderea lui Ștefan, ci "făcea prăpăd în Biserică", intra în casele creștinilor și îi arunca în închisoare. Dar Saul a fost găsit de Cristos pe drumul Damascului și s-a lăsat transformat de el (cf. Fap 9,1-29). Și din prigonitor a ajuns iubitor de creștini. Același sfânt Paul ne spune nouă astăzi că la Domnul Isus este întotdeauna bucurie, deși sunt și unele piedici (cf. Fil 4.4-5). Și că orice lucru adus înaintea lui Dumnezeu prin rugăciune are ca răspuns, pacea lui Dumnezeu (cf. Fil 4.6-7). Asemenea lui, prin rugăciune către Domnul, să ne descărcăm inimile de tot ceea ce le frământă ca dobândim pacea divină. Apropo de rugăciune, ea este și prima caracteristică a desăvârșirii unui om, căci prin ea se arată dependența omului față de Dumnezeu. Rugăciunea ca expresie a dependenței de Dumnezeu și a harurilor primite o știm din Biblie, căci: Isus se ruga, profeții și apostolii se rugau, sfinții și primii creștini se rugau, scăpând de îngrijorări tulburătoare. Rugându-ne, deși suntem încolțiți în toate chipurile, nu ajungem la strâmtorare; deși suntem în grea cumpănă, nu ajungem la deznădejde; deși suntem prigoniți, nu ajungem părăsiți; deși suntem trântiți jos, nu ajungem să fim omorâți (cf. 2Cor 4,8-9). Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), de pe vremea când era mică, avea atârnată pe peretele din camera ei o icoană care îl reprezenta pe Isus la fântâna lui Iacob conversând cu samariteana. În fața acestei icoane cu Isus, Tereza se ruga foarte des pentru venirea Duhului Sfânt. Și într-adevăr, Duhul Sfânt a fost pentru ea singurul povățuitor, căci în afară de Duhul Sfânt nu a ajutat-o nimeni și nu a înțeles-o nimeni. Prin rugăciune ea era ca un pom fructifer de pe malul unui râu. Rugăciunea să ne fie, cum spun sfinții respirația sufletului. Este mai bine să ne rugăm chiar imperfect decât să nu ne rugăm deloc, așa cum este mai bine să respirăm chiar imperfect decât să nu mai respirăm deloc. Versetul de la Evanghelie ne spune: "Duhul Domnului este asupra mea, căci Domnul m-a uns și m-a trimis să le aduc săracilor vestea cea bună". Duhul Sfânt este acela care ne face cunoscută mântuirea prin Cristos (cf. In 14,26). Venind la noi el ne învață și ne ajută să facem ca el (cf. Lc 12,12). Aceasta a fost voința lui Isus cu privire la Duhul Sfânt. Aceasta este voința lui Isus și cu privire la noi. De aceea sfântul Paul spunea despre sine: "Vai mie, dacă nu vestesc Evanghelia" (cf. 1Cor 9,16). Iar unuia fiecăruia dintre noi ne spune prin Timotei: "Te rog fierbinte, înaintea lui Dumnezeu și înaintea lui Cristos Isus, care are să judece viii și morții, și pentru arătarea împărăției sale: Propovăduiește Cuvântul, stăruie asupra lui la timp potrivit și la timp nepotrivit, mustră, ceartă, îndeamnă cu toată blândețea și învățătura. Căci va veni vremea când oamenii nu vor putea să sufere învățătura bună" (2Tim 4,1-3). Lucian și Marcian, doi vrăjitori din Asia Mică, din secolul IV, au devenit urmași ai lui Cristos, căindu-se de viața lor de altădată. Pentru o vreme ei au trăit ca și călugări într-o peșteră, hrănindu-se doar cu pâine și apă. Acolo și-au dat seama că trăind așa pierd vremea. Atunci au părăsit peștera și au început să lucreze pentru convertirea altora la creștinism. Cum persecuția era în toi, ei au fost arestați și duși înaintea lui Sabinus, guvernatorul Bitiniei din Asia Mică. Marcian a spus că schimbarea inimii lor a fost făcută de același har care a fost dat apostolului Paul ca dintr-un prigonitor al Bisericii să devină un vestitor al Evangheliei. Întrebați fiind că cine i-a autorizat să predice, Lucian a răspuns: "Legea dragostei și a umanismului obligă pe toți oamenii să caute să-și convertească aproapele la ceva mai bun, să facă tot ce le stă în putință spre a-i salva din ghearele diavolului". Ei au căutat să împărtășească vestea bună a mântuirii și altora, chiar dacă aceasta a atras asupra lor condamnarea la moarte, prin ardere pe rug. Să fim siguri că chipul lui Cristos pe care l-am zugrăvit în inima oamenilor nu va fi distrus niciodată și aceasta să ne fie cea mai mare bucurie, căci am condus suflete la moștenirea promisă. Pr. Ioan Lungu * * * Predici la Radio Iași: Duminica a III-a din Advent (16 decembrie) lecturi: 13.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |