Papa Francisc: Sfânta Liturghie cu ocazia sărbătorii "Stăpânei noastre de Guadalupe" (marți, 12 decembrie 2018)
"Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu, căci a privit la umilința slujitoarei sale" (Lc 1,46-48). Așa începe cântarea Magnificat și, prin ea, Maria se arată prima "pedagogă a Evangheliei" (CELAM, Puebla, 290): ne amintește promisiunile făcute părinților noștri și ne invită să cântăm milostivirea Domnului.
Maria ne învață că, în arat misiunii și a speranței, nu sunt necesare multe cuvinte și nici programe, metoda sa este foarte simplă: a mers și a cântat.
Maria a mers
Așa ne-o prezintă Evanghelia după vestea îngerului. Grijulie - însă nu neliniștită - a mers la casa Elisabetei pentru a o însoți în ultima etapă a sarcinii; grijulie a mers spre Isus când a lipsit vinul la nuntă; și deja cu părul cărunt datorită trecerii anilor, a mers pe Golgota pentru a sta la picioarele crucii: în această umbră de întuneric și durere, nu s-a descurajat și n-a plecat, a mers pentru a fi acolo.
A mers la Tepeyac pentru a-l însoți pe Juan Diego și a mers cu continentul atunci când, prin intermediul unei imagini sau picturi, al unei pânze sau al unei medalii, al unui rozariu sau Bucură-te Marie, intră într-o casă, în celula unei închisori, în salonul unui spital, într-un azil de bătrâni, într-o școală, într-o clinică de reabilitare... pentru a spune: "Nu sunt eu aici, ca sunt mama ta?" (Nican Mopohua, 119). Ea știa mai mult ca oricine despre apropieri. Este femeie care merge cu delicatețe și duioșie de mamă, se lasă găzduită în viața familială, dezleagă multe dintre greșelile noastre pe care le provocăm și ne învață să rămânem în picioare în mijlocul suferințelor.
La școala Mariei învățăm să mergem pe drumul care ajunge acolo unde trebuie să fim: la picioarele și în picioare în fața atâtor vieți care s-au pierdut sau le-a fost furată speranța.
La școala Mariei învățăm să mergem în cartier și oraș nu cu pantofi de soluții magice, răspunsuri instantanee și cu efect imediat, nu prin forța unor promisiuni fantastice de pseudo-progres care, puțin câte puțin, nu fac altceva decât să uzurpeze identitățile culturale și familiale și să golească acel țesut vital care a susținut popoarele noastre, și asta cu intenția îngâmfată de a stabili o gândire unică și uniformă.
La școala Mariei învățăm să mergem prin oraș și să hrănim inima cu bogăția multiculturală care locuiește pe continent; când suntem capabili să ascultăm această inimă ascunsă care palpită păstrând, ca un mic focușor aprins sub cenușa aparentă, simțul de Dumnezeu și al transcendenței sale, sacralitatea vieții, respectul față de creație, legăturile de solidaritate, bucuria de a trăi, capacitatea de a fi fericiți și de a face sărbătoare fără condiții, atunci ajungem să înțelegem ceea ce este America profundă (cf. Întâlnirea cu Comitetul Director al CELAM, Columbia, 7 septembrie 2017).
Maria a mers și Maria a cântat
Maria merge ducând bucuria celui care cântă minunățiile pe care Dumnezeu le-a făcut cu micimea slujitoarei sale. La trecerea sa, ca Mamă bună, trezește cântarea dând glas atâtora care într-un mod sau altul simțeau că nu pot să cânte. Îi dă cuvântul lui Ioan - care tresaltă în sânul mamei sale -, îi dă cuvântul Elisabetei - care începe să binecuvânteze -, bătrânului Simeon - și-l face să profețească și să viseze -, învață Cuvântul să bâlbâie primele sale cuvinte. La școala Mariei învățăm că viața sa nu este marcată de protagonism, ci de capacitatea de a face protagoniști din ceilalți. Aduce curaj, ne învață să vorbim și mai ales ne încurajează să trăim îndrăzneala credinței și speranței. În acest mod ea se transformă în transparență a feței Domnului care arată puterea sa invitând să participăm și ne convoacă la construirea templului său viu. Așa a făcut cu Juan Diego și cu atâția alții cărora, ieșind din anonimat, le-a dat glas, a făcut cunoscută fața sa și istoria sa și i-a făcut protagoniști ai acestei istorii a noastre de mântuire. Domnul nu caută aplauzele egoiste sau admirația lumească. Gloria sa constă în a face din fiii săi protagoniștii creației. Cu inimă de mamă, vrea să dea demnitate tuturor celor care, din diferite motive și circumstanțe, au fost cufundați în abandonare și în uitare.
La școala Mariei învățăm protagonismul care nu are nevoie să umilească, să maltrateze, să discrediteze sau să-și bată joc de alții pentru a se simți prețioși sau importanți; a nu recurge la violența fizică sau psihologică pentru a se simți în siguranță sau protejați. Este protagonismul căruia nu-i este frică de duioșie și de drăgălășenie, care știe că fața sa cea mai bună este slujirea. La școala ei învățăm protagonismul autentic, a face demn pe toți cei care au căzut și a face asta cu forța atotputernică a iubirii divine, care este forța irezistibilă a promisiunii sale de milostivire.
În Maria, Domnul neagă ispita de a da protagonism forței intimidării și a puterii, strigătului celui mai puternic sau de a se impune cu minciuna și a manipulării. Cu Maria, Domnul veghează asupra credincioșilor pentru ca inimile lor să nu se împietrească și să poată cunoaște constant forța reînnoită și reînnoitoare a solidarității, capabilă să asculte bătaia inimii lui Dumnezeu în inima bărbaților și femeilor din satele noastre.
Maria, "pedagogă a Evangheliei", a mers și a cântat continentul nostru și astfel "Guadalupana" nu este amintită numai ca indigenă, spaniolă, hispanică sau afro-americană: este pur și simplu latinoamericană, mamă a unui pământ fertil și generos în care toți, într-un mod sau altul, putem să ne întâlnim desfășurând un rol de protagoniști în construirea Sfântului Templu al Familiei lui Dumnezeu.
Fiu și frate latinoamerican, fără frică să cânți și să mergi așa cum a făcut mama ta.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.