Ieslea și migranții, Crăciunul folosit pentru polemici politice
De Andrea Tornielli
De câțiva ani, cu Adventul, vin în mod punctual ca un ceas elvețian și polemicile insuportabile cu privire la iesle. Preoți excentrici invită să nu se facă ieslea ca protest împotriva decretului de siguranță amenințând chiar să închidă biserica la Crăciun. Și există mereu, în vreo localitate italiană, vreun conducător sau vreun părinte de familie care cere să nu fie reprezentată nașterea în școală din respect față de celelalte credințe, in primis cea musulmană. Păcat că pe musulmani, vârâți în joc mod inopinat cu această ocazie, ieslea nu-i deranjează deloc, dat fiind că se vorbește despre zămislirea feciorelnică și despre nașterea lui Isus și în Coran.
Și totuși se pare că anumite boutade, sporadice și izolate, sunt făcute tocmai pentru a provoca reacții egale și contrare din partea celui care vrea să transforme ieslea din simbol religios în element cultural, identitar și chiar politic. Astfel, în social media, bloguri și ziare online, mulți se dedică să pună țăruși în jurul Sfintei Familii, invitând să se evite orice legătură cu evenimentele umane ale migranților și refugiaților.
De mult timp, Pruncul din Betleem care vine pe lume departe de casă, în precaritatea unui staul și care este constrâns, când era mic, să părăsească Iudeea pentru a se refugia cu familia sa în Egipt scăpând de iataganele soldaților lui Irod, a fost considerat în schimb chiar icoana atâtor evacuați, a atâtor migranți și refugiați. De multe decenii, în biserici - Biserica este frumoasă tocmai pentru că este variată - sunt reprezentate pe ici și pe acolo iesle cu reconstituire contemporană (Sfânta Familie într-un cord în mijlocul carelor armate într-un război, Sfânta Familie într-un lagăr de refugiați, Sfânta Familie într-un vas aflat în derivă). Reprezentarea Nașterii, nefiind o dogmă de credință definită în amănuntele sale tehnico-artistice, din an în an fiecare a trăit și a retrăit acel eveniment care împarte într-un înainte și într-un după istoria omenirii așa cum a voit.
Însă astăzi nu se mai poate. Și ieslea a devenit obiect de propagandă, ocazie pentru anunțuri polemice cu invitații la abandonare și amenințări de biserici închise la Crăciun, platoul pentru transmisii directe Facebook din partea politicienilor, dar și terenul pentru acele distinguo ale celor care neagă categoric orice legătură între Sfânta Familie din Betleem și migranți, precum și orice legătură între nașterea precară în staul și refuzul de a primi acea pereche epuizată cu mamă care trebuie să nască.
Și astfel ne este amintit că Maria și Iosif nu erau deloc migranți, ci numai în călătorie, datorită recensământului, dintr-o parte în alta a țării lor. Ne este amintit că nașterea în staul n-a avut loc în realitate pentru că nu era loc pentru ei în han, ci pentru că Maria avea nevoie de circumspecție: oricum familia nu era săracă, așadar location așa de precară în mijlocul animalelor a fost pentru Dumnezeul făcut om numai o circumstanță accidentală. O circumstanță cu semnificație scăzută, care nu trebuie subliniată și nici exaltată, altminteri se riscă să se cadă în pauperism.
De asemenea, se minimalizează și cu privire la fuga în Egipt subliniind că oricum și Egiptul era imperiu roman, că n-a fost o migrațiune ci o fugă motivată de persecuție, că atunci când a fost posibil familia s-a întors la Nazaret, adică la casa proprie. Totul este amintit cu deranjul evident pentru echivalarea Sfânta Familie = familie de migranți. Așadar, ieslea n-ar fi avut nimic de a face cu precaritatea atâtor nașteri de copii migranți, evacuați și refugiați. Și cine amintește asta, s-ar presta la operațiuni necuvenite și instrumentalizante, cumsecade și globaliste.
Desigur nu lipsește, în înjunghierile polemicilor Crăciunului, critica aspră adusă papei Francisc, care în diferite ocazii a prezentat Sfânta Familie ca icoană a familiilor de migranți și refugiați (ca și cum ar fi o invenție a sa). Și chiar există unii care, ascunzându-se în spatele anonimatului mereu comod, își imaginează "duplicate" din CEI în acest sens, pentru a-i îndemna pe episcopi să hazardeze această comparație.
O privire la istorie, poate ajuta ca întotdeauna. Încă de la începuturi Biserica a fost aproape cu păstorii săi de familiile aflate în dificultăți (datorate catastrofelor naturale, sărăciei, persecuțiilor, războaielor). Și de acum în mod ciclic revine să se amintească - așa cum tocmai a făcut Guido Mocellin în Avvenire - că prezentarea Sfintei Familii ca icoană, ba chiar ca arhetip al familiilor migrante, evacuate sau refugiate nu este o invenție tardivă a teologiei eliberării ci se găsește în constituția apostolică Exsul familia promulgată în 1952 de Pius al XII-lea: "Exsul Familia Nazarethana Iesu, Maria et Ioseph, cum ad Aegyptum emigrans tum in Aegypto profuga impii regia iram aufugiens, typus, exemplar et praesidium exstat omnium quorumlibet temporum et locorum emigrantium, peregrinorum ac profugorum omne genus". Aici papa Pacelli definește Familia din Nazaret arhetip, model și apărare a migranților, a pelerinilor și a refugiaților din orice timp și din orice loc. Când a scris acest text, Pius al XII-lea avea prezente milioanele de refugiați și evacuați din al doilea război mondial, dintre care mulți italieni. Dar extinde comparația făcând-o să ajungă până la noi.
În mesajul pentru Ziua Mondială a Migrațiilor din 1987, sfântul Ioan Paul al II-lea afirma că "Isus a voit să prelungească prezența sa printre noi în condiția precară a celor nevoiași, între care el îi menționează în mod explicit pe migranți". În același mesaj, papa Wojtyła scria: "Țările bogate nu pot să se dezintereseze de problema migratoare și cu atât mai puțin închid granițele sau înăspresc legile, cu atât mai mult cu cât în diferența dintre țările bogate și cel sărace, de care provin migrațiile, devine tot mai mare. În schimb se impun o reflecție și o căutare a unor criterii mai riguroase de dreptate distributivă aplicate la scară mondială, și pentru tutelarea binelui universal al păcii".
În fața ieslei, conduși de cuvintele pontifilor, este mai bine să ne abandonăm uimirii care se reînnoiește, și după exemplul pe care-l reprezintă acea naștere în precaritate a unui Dumnezeu care răstoarnă toate canoanele noastre umane pentru a se face mic, care este adorat de păstori nomazi și care este urât încă de la începutul existenței sale pământești trebuind să devină fugar cu familia sa pentru a-și salva viața. Sfântul Ambrozie a scris: "Împărăția lui Dumnezeu se află în simplitatea credinței și nu în violența discuției". Tocmai simplitatea credinței ne face să întrevedem pe fețele celor săraci, migranți și refugiați fața Pruncului din Betleem, care devenit adult va spune: am fost străin și m-ați primit. Simplitatea credinței face actuale cuvintele unui părinte al Bisericii ca sfântul Ioan Gură de Aur, care comentând Evanghelia lui Matei a scris: "Vrei să cinstești trupul lui Cristos? Nu permite ca să fie obiect de dispreț în mădularele sale adică în cei săraci, cei lipsiți de haine pentru a se acoperi. Nu-l cinsti aici în biserică folosind stofe de mătase, în timp ce afară îl neglijezi când suferă de frig și de goliciune".
În loc de a polemiza chiar și cu privire la iesle, este mai bine să facem ieslea, bucuroși că există astăzi cei care, din motivele cele mai variate, astăzi o descoperă. Este mai bine în fața Nașterii să reascultăm cuvintele emoționate ale unui papă bătrân, Benedict al XVI-lea, care în ultimul ajun de Crăciun al pontificatului său, de acum în ajunul renunțării, a spus:
"Mereu din nou mă atinge și cuvântul evanghelistului, spus aproape în mod fugitiv, că pentru ei nu era loc la han. În mod inevitabil apare întrebarea despre cum ar merge lucrurile dacă Maria și Iosif ar bate la ușa mea. Ar fi loc pentru ei? Și apoi ne vine în minte că această veste, aparent întâmplătoare, despre lipsa de loc la han care împinge Sfânta Familie în grajd, evanghelistul Ioan a aprofundat-o și a dus-o la esență scriind: «A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit» (In 1,11). Astfel, marea problemă morală despre cum merg lucrurile la noi în privința refugiaților, a evacuaților, a migranților capătă un sens și mai fundamental: avem loc cu adevărat pentru Dumnezeu, atunci când El încearcă să intre la noi? Avem timp și spațiu pentru el? Oare nu este respins de noi chiar Dumnezeu?".
"Noi ne vrem pe noi înșine - continua papa Ratzinger la 24 decembrie 2013 -, vrem lucrurile care se pot atinge, fericirea experimentabilă, succesul proiectelor noastre personale și ale intențiilor noastre. Suntem complet «umpluți» de noi înșine, așa încât nu rămâne nici un spațiu pentru Dumnezeu. Și pentru aceasta nu există spațiu nici pentru ceilalți, pentru copii, pentru săraci, pentru străini... Convertirea de care avem nevoie trebuie să ajungă cu adevărat până la profunzimile raportului nostru cu realitatea. Să-l rugăm pe Domnul pentru ca să devenim vigilenți față de prezența sa, pentru ca să auzim cum El bate în mod liniștit și totuși insistent la ușa ființei noastre și a voinței noastre. Să-l rugăm pentru ca în interiorul nostru să se creeze un spațiu pentru El. Și pentru ca în acest mod să-l putem recunoaște și în cei prin care ni se adresează nouă: în copii, în suferinzi și în abandonați, în marginalizați și în săracii din această lume".
(După Vatican Insider, 12 decembrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.