Cateheza a treia a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 10 decembrie 2018)
Episcopul nostru papa Francisc insistă pe invitația la bucurie. În Evangelii gaudium a solicitat întregii Biserici să vestească și să devină martoră a bucuriei Evangheliei. Apoi în enciclica Laudato si', invitându-ne să avem grijă și să trăim o responsabilitate urgentă față de casa comună, a pus pe buzele fiecărui creștin cântarea de laudă și de mulțumire a sfântului Francisc de Assisi pentru toate creaturile lui Dumnezeu, educându-ne astfel să ne bucurăm pentru ele și cu ele. Apoi în a doua exortație apostolică post-sinodală a sa Amoris laetitia a focalizat privirea asupra acelei bucurii care se formează în experiența iubirii, în mod special în forma sa matrimonială și familială. În scrisoarea apostolică pe care o comentăm ne amintește că bucuria evanghelică se iradiază în mod special, cu o lumină și o intensitate inegalabile, pe fața sfinților. Și ale acelor sfinți, am văzut, care ne sunt însoțitori de drum în viața obișnuită, ale căror nume nu le găsim în calendarele liturgice, sau în titlurile bisericilor cărora le sunt dedicate, dar sunt scris eventual pe interfonul de la locuințele noastre sau sunt persoane cu care luăm împreună autobuzul, sau pe care îi întâlnim pe băncile școlii sau la locurile de muncă. Iată, papa ne vestește această bucurie a sfințeniei cu aceleași cuvinte ale lui Isus, care răsună în discursul fericirilor. Papa definește fericirile "cartea de identitate a creștinului", precizând că "Isus a explicat cu toată simplitatea ce înseamnă a fi sfinți, a făcut asta când ne-a lăsat fericirile" (nr. 63).
Acelea pe care Isus le proclamă în predica de pe munte, ceea ce El proclamă este, putem spune, o fericire paradoxală, o fericire care nu se identifică imediat cu realizarea de sine, cu succesul în propria existență, cu satisfacerea tuturor dorințelor proprii, ci cu posibilitatea, care este acordată gratuit, de a putea avea încredere în cineva care se apleacă asupra rănilor tale, are grijă de ele, șterge lacrimile tale, satură foamea ta, apără dreptul tău când este oprimat, se pune de partea ta când ești batjocorit sau persecutat. Așadar este o fericire care nu se formează într-o viață solitară, într-o viață autosuficientă, ci într-o relație de încredere și de încredințare. Și astfel și sfințenia nu este un eroism personal, nu este o perfecțiune ascetică, ci este calitatea unei relații care se întemeiază pe o iubire care ne precede, o iubire care ne plăsmuiește.
Sfinții sunt aceia care au crezut că a nu se mulțumi cu o existență mediocră, diluată, inconsistentă, este posibil pentru cel care se încrede în darul lui Dumnezeu. Sfințenia este o chemare, vedem asta în aceste întâlniri ale noastre, o chemare adresată tuturor. Dar trebuie afirmat cu tot atâta forță că acela care cheamă este și acela care dăruiește! Ceea ce ne cheamă nu este un imperativ, o exigență, o poruncă. Ceea ce ne cheamă este un dar, care este pus în viața noastră ca o sămânță, care va aduce rod dacă vom ști să-i acordăm încredere deplină.
Însă adaug încă un alt lucru: sfințenia cere viziune. Dumnezeu iubește în mine pe sfântul care voi fi. Nu este simplu a înțelege acest lucru, pentru că adesea noi cei botezați nu avem viziune, nu știm unde ne duce Duhul. Trăim din evenimente, trăim din improvizații, trecem fără soluție de continuitate de la un eveniment la altul. Părinții greci numesc această atitudine "ignoranță", adică "lipsă de privire lungă". În schimb Tatăl are asupra noastră o privire lungă. Nu se oprește la încurcăturile noastre mici sau mari, la naivități, ci ne contemplăm în lumina înțelepciunii sale. Acest lucru este foarte frumos. Dumnezeu mă vede dincolo de mine! Vede - întocmai - pe sfântul care voi fi. Pentru a ieși din ignoranță noi putem să ne înțelegem într-o lumină diferită: și această lumină sunt fericirile. Așadar, să încercăm să vedem înainte de toate cum putem să le înțelegem. Nu putem să le comentăm pe toate, deci în această seară ne oprim asupra a trei.
Fericiți, adică a fi sfinți. Fericirile nu sunt o simplă învățătură a lui Isus, ci sunt cu adevărat codul de sănătate al celui botezat: cel care este renăscut în Cristos este așa, sau mai bine zis este făcut așa de Duhul Sfânt. Numai Duhul cu "plerophoria", "plinătatea" sa poate transforma situații nefavorabile în locuri de glorie. Pentru acest motiv mormântul gol este icoana fericirilor: unde există neputința, unde există golul, strălucește viața veșnică. Nu numai atât. Când Isus proclamă fericirile în Galileea, aproape de orașul său adoptiv Cafarnaum, în realitate nu face altceva decât să se prezinte pe sine însuși: El este cel fericit, cel sărac, cel mâhnit, cel drept, cel făcător de pace. În cultura greacă, "fericiți" erau zeii pentru că era superiori evenimentelor umane, nemuritori. Departe de suferințele oamenilor. Isus este fericit nu printr-un privilegiu, ci pentru că este în întregime în Tatăl, ca un fiu purtat în brațe. Sfântul este fericitul și fericitul nu este altceva decât un fiu. Scara sfințeniei începe de la faptul de a ne descoperi fii: este nevoie de o viață întreagă, toată viața, dar nu este un drum improvizat, întâmplător. Există un punct de plecare, există un pas care ne permite să o luăm în direcția corectă. Știți care este? Sărăcia în duh.
Fericiți cei săraci. Sărăcia evanghelică este poarta fericirilor, așa încât mulți comentatori consideră că celelalte sunt numai o explicitare a celei dintâi. "Fericiți cei săraci în duh, pentru că a lor este împărăția cerurilor". Fundalul veterotestamentar este important pentru a înțelege mai bine. Să ne amintim. Pentru a menține țara promisă, regii lui Israel și al lui Iuda au trebuit mereu să se alieze alternativ cu puterile vecine. Când cu egiptenii, când cu popoarele din nord (asirienii mai întâi, babilonienii după aceea). Convingerea era aceasta: menținem țara părinților dacă avem un aliat puternic. Cu Cristos se răstoarnă totul: posedăm Împărăția numai dacă avem prieteni puternici pe pământ. Mai puțin stăpâni și mai mult locuitori ai Împărăției. Cu cât ești mai lipsit de apărare, cu atât trăiești mai în certitudine; cu cât ești mai slab, cu atât ești mai puternic, ar spune sfântul Paul. Acesta este paradoxul creștin. Cu cât pierzi mai mult, cu atât ai mai mult. Cu cât slujești mai mult, cu atât domnești mai mult. Isus a fost sărac pentru că era sigur de Tatăl. Când Francisc de Assisi se dezbracă în fața tatălui Pietro di Bernardone exclamă: "Nu te voi mai numi pe tine, Pietro, tată, ci numai pe Tatăl care este în ceruri". Iată legătura indisolubilă dintre filiație și sărăcie evanghelică. Numai orfanii doresc să se îmbogățească. Fiii sunt scutiți de această obligație. Iată poarta de intrare a sfințeniei, sărăcia în duh. Ar fi multe de spus, dar să trecem la cealaltă...
Fericiți cei care plâng. Aici suntem în fața unui alt paradox evanghelic: nimeni dintre noi n-ar accepta această fericire cu criteriile lumii. Pentru a o înțelege trebuie să înțelegem continuarea: "pentru că ei vor fi mângâiați". Care este mângâierea cea mai mare în Noul Testament? Duhul Sfânt. Așadar mâhnit este cel care își dă seama că are nevoie de Duhul Sfânt, pentru că Duhul Sfânt este cel care vindecă rănile noastre cu balsamul iubirii sale. Cine a descoperit cu adevărat că fără El nu se poate face nimic, înțelege bine această fericire și o trăiește. Nu este o convingere mentală, este o experiență. Când rămân singur fără a avea pe nimeni gata să mă ajute, când trăiesc experiența inutilității și a falimentului, atunci știu că Tatăl poate să-mi dea lucrul bun prin excelență, pe Duhul Sfânt. Dar acest lucru încă nu e suficient: este nevoie de o trecere în plus. Adevărata căință, cum scria sfântul Ioan Scărarul, mâhnirea fericită mă face să experimentez această fericire. Aceasta este condiția celui care se recunoaște păcătos și se încrede numai în milostivire. Este un mâhnit fericit, pentru că în pofida tuturor căderilor Dumnezeu continuă "să-l milostivească". Multora dintre voi am povestit un episod pe care de acum îl păstrez în inima mea de mulți ani, pentru a explica această fericire a celor care plâng. Mi-a fost povestit de un părinte spiritual un episod de viață al unei femei care s-a căsătorit și după câtva timp de la căsătorie, soțul s-a revelat complet diferit de cum se prezentase. A descoperit un om violent, un om care se întorcea beat seara, o bătea. Și acest lucru a continuat câtva timp. După un pic, el pleacă de acasă, se îndepărtează total, pentru o altă femeie. Și trec anii. După mulți ani soția îl regăsește pe stradă pentru că devenise vagabond. Îl duce din nou acasă, îl repune în ordine, îl spală din nou, îl aranjează, liniștită. Și îmi spunea acest prieten, el petrece timpul care-i rămâne după muncă, seara când se întoarce acasă, privind-o pe ea care pregătește cine. Și continuă să plângă. Continuă să plângă. Aceasta este experiența mâhnirii care este umplută de darul Duhului Sfânt.
Dumnezeu continuă "să ne milostivească". Adică acela care trăiește atârnat de iertare primește o măsură plină de Duh mângâietor. Ne mâhnim de atâtea lucruri... mai puțin de păcatele noastre. Trăim în societatea scandalului motiv pentru care răul trebuie să fie exclusiv în afara noastră și trebuie să se vorbească despre el. Căutarea mediatică a țapului ispășitor a devenit cifra comunicării contemporane; lumea eclezială nu este scutită de această dinamică. În schimb cu ani în urmă domneau numai sentimentele de vină care erau numai stigmatizate de psihologie. Nici atunci nici astăzi nu percepem sensul corect al adevăratei mâhniri, cea evanghelică: pot să privesc cu luciditate consecințele păcatelor mele pentru că există un Dumnezeu care cu luciditate decide să le uite. Domnul să ne dea acest har, să gustăm această fericire.
Apoi ultima din această seară, fericiți cei curați cu inima. Pelerinul care mergea la templul din Ierusalim trebuia să se purifice pentru a intra după aceea în spațiul Sfântului. Atunci vedea scăunelul tronului lui Dumnezeu, Sfântul Sfinților. Cu Isus acest templu devine înseși persoana Cuvântului întrupat și ritul de purificare devine ascultarea Cuvântului. Este curat cel care ascultă și pune în practică și în acest mod vede în sfârșit Împărăția Duhului în inima sa. Sfântul Grigore de Nissa în "Omilia" sa despre această fericire scria: "Cel care se face curat de distrageri și de disipare, de grabă și de neliniștea de a reuși cu orice preț, acesta vede înlăuntrul său pe Duhul Sfânt care i-a fost dat". Așadar, sunt curat cu inima atunci când descopăr că este locuită casa mea, inima mea nu este un gol care trebuie umplut cu lucruri. Și aici, în scrisoare, papa Francisc pune accent pe curăția înțeleasă ca o corectitudine în intenții: a face lucrurile din iubire față de Dumnezeu și a nu ne angaja în lucrurile lui Dumnezeu din iubire față de eu. Și aici am avea nevoie o serioasă cercetare a cugetului eclezială: câte lucruri frumoase facem, adesea fără viziune, dar câte lucruri facem pentru a fi admirați de alții...
Iată, așadar, măsurile sfințeniei, trei trepte ale unei scări spre darul fericirii evanghelice.
Fericiți cei săraci: rămâi slab, nu te gândi că ceea ce trăiește este o înfrângere.
Fericiți cei care plâng: fii lucid, decopertează inima ta de alibiuri și de acuzele cu dulceață și încearcă să-ți spui adevărul.
Fericiți cei curați: stai în ascultarea Cuvântului în fiecare zi și crede că acest Cuvânt elimină cataracta din ochiul interior. Numai Cuvântul poate face asta, nici o altă intervenție chirurgicală.
Așadar, preaiubiți frați surori, acestea sunt instrucțiunile în această seara: slăbiciune evanghelică, luciditate, ascultare. Să-i cerem Domnului ca să facă din noi "sfântul" pe care-l are în minte, pentru că El are o viziune cu privire la fiecare dintre noi.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.