|
„Sufletul meu e însetat de Dumnezeul cel viu” (Ps 42,2) Prima predică de Advent 2018 a părintelui Raniero Cantalamessa (7 decembrie 2018) Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, în Biserică suntem așa de forțați de misiuni de îndeplinit, probleme de înfruntate, provocări la care să răspundem, încât riscăm să pierdem din vedere sau să lăsăm pe fundal acel „porro unum necessarium” din Evanghelie, adică raportul nostru personal cu Dumnezeu. Dincolo de toate, știm din experiență că un raport personal autentic cu Dumnezeu este prima condiție pentru a înfrunta toate situațiile și problemele care se prezintă, fără a pierde pacea și răbdarea. M-am gândit să las deoparte, în aceste predici de Advent, orice referință la probleme de actualitate. Vom încerca să facem ceea ce sfânta Angela de Foligno le recomanda fiilor săi spirituali: „să ne adunăm în unitate și să cufundăm sufletul nostru în infinitul care este Dumnezeu”[1]. Să facem o baie de dimineață de credință, înainte de a începe ziua de muncă. Tema acestor predici de Advent (și, dacă va vrea Dumnezeu, și de Postul Mare) va fi versetul din psalm: „Sufletul meu e însetat de Dumnezeul cel viu” (Ps 42,2). Oamenii din timpul nostru sunt pasionați să caute semnale ale existenței de ființe vii și inteligente pe alte planete. Este o căutare legitimă și de înțeles chiar dacă e atât de nesigură. Însă puțin caută și studiază semnalele Ființei vii care a creat universul, care a intrat în el, în istoria sa și trăiește în el. „În el trăim, ne mișcăm și suntem” (Fap 17,28) și nu ne dăm seama de asta. Îl avem pe Cel Viu real în mijlocul nostru și îl neglijăm pentru a căuta ființe vii ipotetice care, în cel mai bun dintre cazuri, ar putea să facă foarte puține pentru noi, desigur nu să ne salveze de moarte. De câte ori suntem constrânși să-i spunem lui Dumnezeu, cu sfântul Augustin: „Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine”[2]. De fapt, contrar nouă, Dumnezeul cel viu ne caută, nu face altceva de la crearea lumii. Continuă să spună: „Adame, unde ești?” (Gen 3,9). Noi ne propunem să captăm semnalele acestui Dumnezeu viu, să răspundem la apelul său, să „batem la ușa lui”, pentru a intra într-un contact nou, viu, cu El. Ne sprijinim pe cuvântul lui Isus: „Căutați și veți găsi, bateți și vi se va deschide” (Mt 7,7). Când citim aceste cuvinte, ne gândim imediat că Isus promite că ne dă toate lucrurile pe care i le cerem și rămânem perplecși pentru că vedem că asta se realizează rar. Însă el intenționa să spună mai ales un lucru: „Căutați-mă și mă veți găsi, bateți și vă voi deschide”. Promite să se dea pe sine însuși, dincolo de lucrurile mărunte pe care i le cerem, și această promisiune este menținută mereu în mod infailibil. Cine îl caută, îl găsește; celui care bate, El îi deschide și odată găsindu-l pe El, tot restul trece în linia a doua. Sufletul însetat de Dumnezeul cel viu îl va găsi în mod infailibil și cu El și în El va găsi totul, așa cum amintesc cuvintele sfintei Tereza de Avila: „Nimic să nu te tulbure, nimic să nu te înspăimânte; totul trece, Dumnezeu nu se schimbă; răbdarea obține totul; cine-l are pe Dumnezeu nu duce lipsă de nimic. Numai Dumnezeu este suficient”. Cu aceste sentimente începem drumul nostru de căutare a feței lui Dumnezeu cel viu. A ne întoarce la lucruri! Biblia este punctată de texte care vorbesc despre Dumnezeu ca despre „cel viu”. „El este Dumnezeul vieții”, spune Ieremia (Ier 10,10); „Viu sunt eu”, spune însuși Dumnezeu în Ezechiel (Ez 33,11). Într-unul din psalmii cei mai frumoși din psaltire, scris în timpul exilului, cel care se roagă exclamă: „Sufletul meu e însetat de Dumnezeul cel viu” (Ps 42,2). De asemenea: „Inima mea și trupul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeul cel viu” (Ps 84,3). Petru, la Cezareea lui Filip, îl proclamă pe Isus „Fiul Dumnezeului celui viu” (Mt 16,16). Este vorba desigur despre o metaforă luată din experiența umană. Israel s-a resemnat s-o folosească pentru a-l deosebi pe Dumnezeul său de idolii neamurilor care sunt divinități „moarte”. În contrast cu ei, Dumnezeul Bibliei este „un Dumnezeu care respiră” și respirația sau suflul (ruah) său este Duhul Sfânt. După predominarea lungă a idealismului și triumfului „ideii”, în timpuri mai apropiate de noi, chiar și gândirea seculară a simțit nevoia unei întoarceri la „realitate” și a exprimat asta în strigătul programatic: „A ne întoarce la lucruri!”[3]. Adică: a nu ne opri la formulările date despre realitate, la teoriile construite deasupra, la ceea ce în mod obișnuit se gândește cu privire la ea, ci să ne concentrăm direct pe realitatea însăși care stă la baza a toate; a înlătura diferitele straturi de pământ depus și a descoperi stânca aflată dedesubt. Trebuie să aplicăm acest program și în domeniul credinței. De fapt, despre credință sfântul Toma de Aquino a scris că „nu se termină la enunțări, ci la lucruri”[4]. Când este vorba despre „lucrul” suprem în domeniul credinței, adică despre Dumnezeu, „a ne întoarce la lucruri” înseamnă a ne întoarce la Dumnezeul cel viu; a dărâma, ca să spunem așa, zidul teribil al ideii pe care ne-am făcut-o despre El și a alerga, cu brațele deschise, în întâmpinarea lui Dumnezeu în persoană. A descoperi că Dumnezeu nu este o abstracție, ci o realitate; că printre ideile noastre despre Dumnezeu și Dumnezeul cel viu există aceeași diferență ca între un cer pictat pe o foaie de hârtie și cerul adevărat. Programul: „A ne întoarce la lucruri!” a avut o aplicație pe bună dreptate vestită: aceea care a dus la descoperirea că lucrurile… există. Merită de recitit pagina vestită a lui Sartre: „Eram în grădina publică. Rădăcina castanului se înfigea în pământ, chiar sub banca mea. Nu-mi mai aminteam că era o rădăcină. Cuvintele dispăruseră, cu ele, semnificația lucrurilor, modurile folosirii lor, semnele slabe de recunoaștere pe care oamenii le-au trasat pe suprafața lor. Eram așezat, un pic aplecat, cu capul plecat, singur, în fața acelei mase negre și noduroase, total urâtă, care îmi provoca frică. Și apoi am avut o străfulgerare de iluminare. Am avut respirația tăiată. Niciodată înainte de aceste ultime timpuri nu presimțisem ceea ce înseamnă «a exista». Eram ca și ceilalți, ca și aceea care se plimbă pe malul mării în hainele lor de primăvară. Spuneam ca și ei: «Marea este verde; acel punct alb, acolo sus, este un pescăruș», dar nu simțeam că asta exista, că pescărușul era un pescăruș-existent; de obicei existența se ascunde. Este acolo în jurul nostru, este noi, nu se poate spune două cuvinte fără a vorbi despre ea și, în sfârșit, nu se atinge… Și apoi, iată: dintr-o dată, era acolo, clar ca ziua: existența s-a dezvăluit dintr-o dată”[5]. Filozoful care a făcut această „descoperire” se declara ateu, de aceea n-a mers dincolo de constatarea că eu exist, că lumea există, că lucrurile există. Însă noi putem porni de la această experiență și să facem din ea trambulina de lansare pentru descoperirea unui alt Existent, scânteia care face posibilă o altă iluminare. Ceea ce a fost posibil cu rădăcina castanului, de ce n-ar trebui de fapt să fie posibil cu Dumnezeu? Oare Dumnezeu este, pentru mintea omului, mai puțin real decât rădăcina castanului pentru ochiul său? Sfinții părinți nu ezitau să pună în slujba credinței intuițiile de adevăr prezente în filozofii păgâni, și ale celor a căror autoritate era adoptată cu plăcere împotriva creștinilor. Noi trebuie să-i imităm și să facem același lucru în timpul nostru. Așadar ce putem reține din „iluminarea” acelui filozof? Nicio aplicație directă, sau de conținut, ci numai una indirectă și de metodă. Citită cu o anumită dispoziție sufletească favorizată de har, acea relatare parte făcută înadins pentru a ne zdruncina din obișnuință, pentru a trezi în noi mai întâi suspiciunea, apoi certitudinea că există o cunoaștere a lui Dumnezeu care încă ne este necunoscută. Că, probabil, până acum, nici noi n-am intuit vreodată ce înseamnă că Dumnezeu „există”, că El este un Dumnezeu-existent, sau, cum spune Biblia, un Dumnezeu-viu. Că avem deci o misiune în fața noastră, o descoperire de făcut: să descoperim că Dumnezeu „există”, așa încât să avem, și noi, pentru o clipă, respirația tăiată! Ar fi aventura vieții. Ne ajută să înțelegem despre ce este vorba în experiența anumitor convertiți, cărora existența lui Dumnezeu s-a revelat pe neașteptate, la un anumit punct al vieții, după ce au ignorat-o sau au negat-o cu tenacitate. Unul dintre ei a fost jurnalistul francez Andrè Frossard, mort la 2 februarie 1995. Așa descrie el viața sa înainte de convertire: „Dumnezeu nu exista. Imaginea sa, imaginile în substanță care evocă existența sa sau a aceleia care ar putea să fie numită descendența istorică: sfinții, profeții, eroii din Biblie, nu figurau deloc în casa noastră. Nimeni nu ne vorbea despre El. Eram niște atei perfecți, dintre aceia care nu-și mai pun întrebări cu privire la ateismul lor. Ultimii anticlericali care încă se năpusteau împotriva religiei în reuniunile publice ni se păreau patetici și un pic ridicoli, cum ar fi fost istoricii care se angajau să conteste povestea despre Scufița Roșie”. Într-o zi de vară, obosit să-l aștepte pe prietenul cu care avea o întâlnire, tânărul Frossard intră în biserica vecină, observă arhitectura sa și privește persoanele care se roagă acolo. Și iată cum relatează el ceea ce s-a întâmplat: „Mai întâi îmi sunt sugerate aceste cuvinte: «Viață Spirituală». Nu spuse, și nici formate de mine însumi: auzite ca și cum ar fi fost rostite lângă mine în șoaptă de o persoană ca să văd ceea ce eu încă nu văd. Ultima silabă a acestui preludiu șoptit ajunge imediat în mine la firul conștiinței, încât începe avalanșa. […] Cum să descriu asta cu aceste cuvinte sărace? O altă lume de o splendoare și de o densitate care trimite dintr-o dată lumea noastră printre umbrele fragile ale viselor realizabile. Această lume este realitatea, adevărul: îl văd de pe malul întunecat pe care încă sunt reținut. Există o ordine în univers și în apogeul său, dincolo de acest văl de ceață strălucitoare, claritatea lui Dumnezeu, claritatea făcută prezență și claritatea făcută persoană a celui pe care cu o clipă mai înainte aș fi negat-o […]. Intrarea sa năvalnică, totală, este însoțită de o bucurie care nu este altceva decât tresăltarea de bucurie a celui mântuit”. După ce a ieșit din biserică, prietenul său, văzând că s-a întâmplat ceva, îl întreabă: „Ce se întâmplă cu tine? – Răspunde: „Sunt catolic”, și, ca și cum se temea că n-a fost suficient de explicit, a adăugat „apostolic și roman”. Expresia care în limba noastră exprimă mai bine acest eveniment este: a ne da seama de Dumnezeu. „A ne da seama” indică o deschidere dintr-o dată a ochilor, o tresăltare a conștiinței, prin care începem să vedem ceea ce era acolo și înainte, dar ceea ce nu vedeam. Să încercăm să recitim, pe unda „iluminării” descrise de Sartre, episodul tufișului care arde. Printre altele, ne va folosi pentru a constata că și gândirea „existențială” modernă ne poate ajuta să descoperim, în Biblie, ceva nou, ceva ce gândirea antică, orientată în întregime în sens ontologic, deși cu toată bogăția sa, nu era în măsură să perceapă. Pagina din Biblie care relatează despre tufișul care arde (Ex 3,1 șu) este ea însăși un tufiș care arde. Arde, dar nu se consumă. La distanță de milenii n-a pierdut nimic din puterea sa de a vehicula simțul divinului. Ea arată, mai bine decât orice discurs, ce se întâmplă când este întâlnit cu adevărat Dumnezeul cel viu: „Moise a zis: «Ia să merg să văd…»”. Încă se gândește și vrea. Este stăpân de sine; el este cel care conduce (sau crede că el conduce) jocul. Dar iată că divinul intră năvalnic cu existența sa și impune legea sa. „Moise! Moise! Nu te apropia! Eu sunt Dumnezeul tatălui tău”. Totul este schimbat dintr-o dată. Moise devine dintr-o dată docil, supus. „Iată-mă!”, răspunde și își acoperă fața, așa cum serafimii își acopereau ochii cu aripile (cf. Is 6,2). „Supranaturalul” este în aer. Moise intră în mister. În această atmosferă Dumnezeu revelează numele său: „Eu sunt cel care sunt”. Transplantat pe terenul cultural elenist, deja cu Septuaginta, acest cuvânt a fost interpretat ca o definiție a ceea ce este Dumnezeu, Ființa absolută, ca o afirmație a celei mai profunde esențe a Lui. Însă o astfel de interpretare, spun astăzi exegeții, este „complet străină de modul de a gândi al Vechiului Testament”. Fraza înseamnă mai degrabă: „Eu sunt cel care exist”; sau și mai simplu: „Eu exist (sau Eu voi exista) pentru voi!”[6]. Este vorba de o afirmație concretă, nu abstractă; se referă mai mult la existența lui Dumnezeu decât la esența sa, mai mult la acel „a fi” al său decât la „ce anume este”. Nu suntem departe de acel „Eu trăiesc”, „Eu sunt cel viu”, pe care Dumnezeu îl rostește în alte părți ale Bibliei. Așadar în acea zi Moise a descoperit un lucru foarte simplu, dar capabil să pună în mișcare și să susțină tot procesul de eliberare care va urma. A descoperit că Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac și al lui Iacob există, este, e o realitate prezentă și activă în istorie, unul pe care se poate conta. De altfel, asta e ceea ce avea nevoie Moise să știe în acel moment, nu o definiție abstractă a lui Dumnezeu. Există ceva ce unește experiența filozofului în fața rădăcinii castanului și cea a lui Moise în fața tufișului care arde. Ambii descoperă misterul existenței: primul, existența lucrurilor, al doilea Existența lui Dumnezeu. Dar în timp ce a descoperi că Dumnezeu există este izvor de curaj și de bucurie, a descoperi numai că lucrurile există nu produce, conform celor spuse de același filozof, decât „greață”. Dumnezeu, sentiment al unei prezențe Ce înseamnă și cum se definește Dumnezeul cel viu? Pentru un moment am cultivat propunerea de a răspunde la această întrebare, trasând profilul Dumnezeului celui viu, pornind de la Biblie, dar apoi am văzut că ar fi fost o mare nesăbuință. A voi să se descrie Dumnezeul cel viu, a-i trasa un profil, fie și întemeindu-se pe Biblie, înseamnă a recădea în tentativa de a-l reduce pe Dumnezeul cel viu la ideea de Dumnezeu cel viu. Ceea ce putem face, și față de Dumnezeul cel viu, este să depășim „semnele slabe de recunoaștere pe care oamenii le-au trasat pe suprafața sa”, să rupem micile carapace ale ideilor noastre despre Dumnezeu, sau „vasele mici de alabastru” în care îl ținem închis, în așa fel încât parfumul său să se răspândească și „să umple casa”. Ne este maestru în asta sfântul Augustin. Sfântul ne-a lăsat un soi de metodă pentru a ne înălța cu inima și mintea la Dumnezeul cel viu și adevărat. El constă în a ne repeta nouă înșine, după fiecare reflecție despre Dumnezeu: „Dar Dumnezeu nu este acesta, dar Dumnezeu nu este acesta!”. Gândește-te la pământ, gândește-te la cer, gândește-te la îngeri sau la orice lucru sau persoană; în sfârșit, gândește-te la ceea ce tu însuți gândești despre Dumnezeu, și de fiecare dată repetă: „Da, dar Dumnezeu nu este acesta, Dumnezeu nu este acesta!”. „Caută deasupra noastră”, răspund, una câte una, toate creaturile interogate[7]. Trebuie să credem într-un Dumnezeu care este dincolo de Dumnezeul în care credem! Dumnezeul cel viu, ca viu, poate fi intuit în mod vag, se poate avea un soi de simțire sau presentiment. Se poate dorința, nostalgia de El. Mai mult nu. Nu se poate închide viața într-o idee. Pentru aceasta despre el putem avea mai ușor sentimentul, sau simțirea, decât ideea, pentru că ideea circumscrie persoana, în timp ce sentimentul îi revelează prezența, lăsând-o în întregimea și nedeterminarea sa. Sfântul Grigore de Nissa vorbește despre cea mai înaltă formă de cunoaștere a lui Dumnezeu ca despre un „sentiment de prezență”[8]. Divinul este o categorie absolut diferită de oricare alta, care nu poate fi definită, ci numai amintită; se poate vorbi despre el numai prin analogii și prin contrapuneri. O imagine care în Biblie ne vorbește astfel despre Dumnezeu este aceea a stâncii. Puține titluri biblice sunt capabile să creeze în noi un sentiment așa de viu despre Dumnezeu – mai ales despre ceea ce este Dumnezeu pentru noi – cum este acesta de Dumnezeul-stâncă. Să încercăm și noi să sugem, cum spune Scriptura, „miere din stâncă” (cf. Dt 32,13). Mai mult decât un simplu titlu, stânca apare, în Biblie, ca un soi de nume personal al lui Dumnezeu, așa încât trebuie să fie scris, uneori, cu majusculă. „El este Stânca, lucrarea lui este desăvârșită” (Dt 32,4); „Domnul este stâncă veșnică” (Is 26,4). Dar pentru ca această imagine să nu ne provoace spaimă și supunere datorită durității și impenetrabilității pe care o evocă, iată că Biblia adaugă imediat un alt adevăr: El este stânca „noastră”, stânca „mea”. Adică o stâncă pentru noi, nu împotriva noastră. „Domnul este stânca mea” (Ps 18,3), „stânca mea, cetatea mea” (Ps 31,4), „stânca mântuirii noastre” (Ps 95,1). Primii traducători ai Bibliei, Septuaginta, s-au înspăimântat în fața unei imagini așa de materiale a lui Dumnezeu care părea să-l înjosească și au înlocuit în mod sistematic concretul „stâncă” prin abstracte, cum ar fi „forță”, „refugiu”, „salvare”. Dar pe bună dreptate traducerile moderne au redat lui Dumnezeu titlul original de stâncă. Stâncă nu este un titlu abstract; nu spune numai ce este Dumnezeu, ci și ce trebuie să fim noi. Stânca este făcută pentru a fi escaladată, pentru a căuta refugiu în ea, nu numai pentru a fi contemplată de departe. Stânca atrage, pasionează. Dacă Dumnezeu este stâncă, omul trebuie să devină un „cățărător de stânci”. Isus spunea: „Învățați de la stăpânul casei”; „Priviți pescarii”; sfântul Iacob continuă spunând: „Priviți-i pe agricultori”. Noi putem adăuga: „Priviți-i pe cățărători!”. Dacă se lasă noaptea sau vine o furtună, nu comit imprudența să încerce să coboare, ci și mai mult se strâng de stâncă și așteaptă să treacă furtuna. Insistența Bibliei asupra lui Dumnezeu-stâncă are ca scop acela de a revărsa în creatură încredere, alungând din inima sa fricile. „Nu ne temem, chiar dacă s-ar zgudui pământul și ar cădea munții în mijlocul mării”, spune un psalm; și motivul care se aduce este: „Dumnezeul lui Iacob este refugiu pentru noi” (Ps 46,3.8). Dumnezeu există și asta ajunge! Primul biograf al sfântului Francisc de Assisi, Toma de Celano, descrie un moment de întuneric și aproape de descurajare pe care l-a trăit sfântul pe la sfârșitul vieții sale, din cauza devierilor pe care le vedea în jurul său de la stilul prima de viață al fraților săi. Fiind tulburat – scrie el – datorită exemplelor rele și recurgând într-o zi, așa de amărât, la rugăciune, s-a simțit apostrofat de Domnul în acest mod: „De ce tu, om de nimic, te tulburi? Oare eu te-am stabilit păstor al Ordinului meu în așa fel încât tu să uiți că eu rămân stăpânul său principal? […] Așadar nu te tulbura, ci ocupă-te de mântuirea ta pentru că dacă Ordinul s-ar reduce chiar și numai la trei frați, va rămâne ajutorul meu mereu stabil”[9]. Studiosul franciscan francez pr. Eloi Leclerc, care a ilustrat mai bine decât toți această fază zbuciumată din viața lui Francisc, spune că sfântul a fost așa de reanimat de cuvintele lui Cristos încât repeta în sinea lui o exclamație: „Dieu est, et acela suffit”. Francisc, Dumnezeu există și asta ajunge! Dumnezeu există și asta ajunge![10]. Să învățăm să repetăm și noi aceste cuvinte simple atunci când, în Biserică sau în viața noastră, ne aflăm în situații asemănătoare cu cele ale lui Francisc. Dumnezeu există și asta ajunge! Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] S. Angela da Foligno, Istruzioni III, Ed. Quaracchi 1985, pag. 474. [2] Sf. Augustin, Confesiuni, X, 27. [3] „Zu den Sachen selbst”: este programul Școlii fenomenologice a lui Husserl. [4] Sf. Toma de Aquino, S.Th. II-IIae, q. 1, a. 2, 2. [5] J.-P. Sartre, La nausea, Mondadori, Milano 1984, pag. 193 șu. [6] Cf. G. von Rad, Theologie des Alten Testaments, I, München 1966, pag. 194. [7] Sf. Augustin, Comentariu la Psalmul 85, 12 (CCL 39, pag. 1136); cf. și Confesiuni, X, 6, 9. [8] Sf. Grigore de Nissa, In Cant. XI,5,2 (PG 44, 1001). [9] Celano, Vita seconda CXVII, 158 (Fonti Francescane, nr. 742). [10] Eloi Leclerc, Sagesse d’un Pauvre, Editions Franciscaines, Paris 1959, pag. 75-78. lecturi: 13.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |