Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Müller: "Nimeni nu are dreptul să-l acuze pe papa"

De Andrea Tornielli

"Nimeni nu are dreptul să-l acuze pe papa, nici să-i ceară să-și dea demisia!". Atacurile și polemicile publice "ajung să pună în discuție credibilitatea Bisericii și misiunea sa". Cardinalul Gerhard Ludwig Müller, teolog și prefect emerit al Congregației pentru Doctrina Credinței, ne primește în locuința sa din "Piazza della Città Leonina", în camerele în care a locuit timp de un sfert de secol cardinalul Joseph Ratzinger. Este preocupat față de climatul care se respiră în Biserică, față de tensiuni, polarizări și facțiuni contrapuse.

Arhiepiscopul Carlo Maria Viganò la sfârșitul lui august a publicat un dosar acuzându-l pe papa pentru o presupusă "acoperire" a cardinalului Theodore McCarrick și a ajuns să ceară ca Francisc să-și dea demisia: ce părere aveți?

Nimeni nu are dreptul să-l acuze pe papa, nici să-i ceară să-și dea demisia! Desigur, este posibil a avea opinii diferite despre problemele existente și despre căile pentru a le rezolva, dar trebuie să discutăm despre ele în funcție de rolurile fiecăruia și la sfârșit sunt cardinalii, ca reprezentanți ai Bisericii de Roma, cei care-l pot ajuta pe papa și să ceară papei unele explicații. Însă asta trebuie să aibă loc în formă rezervată, în locurile proprii și fără a face vreodată o polemică publică prin atacuri care ajung să pună în discuție credibilitatea Bisericii și misiunea sa. Personal sunt convins că papa Francisc face tot ceea ce este posibil pentru a contrasta fenomenul abuzurilor asupra minorilor și pentru a favoriza o nouă spiritualitate a preoților, care trebuie să acționeze după inima lui Cristos și să facă binele tuturor persoanelor, mai ales al copiilor și al tinerilor.

Astăzi și scandalul teribil al abuzurilor este folosit pentru bătălii interne în Biserică. Dumneavoastră sunteți de acord?

Toți trebuie să cooperăm pentru a depăși această criză care rănește credibilitatea Bisericii. Din păcate avem aceste grupuri, aceste "partide" - așa-numiții "progresiști" și "conservatori". Noi toți suntem uniți în credința revelată și nu de prejudecăți de ideologii politice. Noi nu suntem o entitate politică, Biserica a fost instituită de Isus Cristos și este condusă de episcopi și mai ales de succesorul lui Petru care este principiul permanent și fundamental al unității Bisericii în adevărul revelat și în comuniunea sacramentală, în faptul de a fi frați și de a ne încrede unul în altul, așa cum se citește în constituția conciliară Lumen gentium la numărul 18. Sper că papa poate face vreo inițiativă pentru o reconciliere. De exemplu, pentru a gestiona criza care a urmat după scandalul abuzurilor din Statele Unite, ar putea să numească o comisie de cardinali în care are încredere, pentru a studia situația și pe baza unor informații solide să prezinte după aceea unele propuneri, dincolo de contrapoziții, de luptele dintre facțiuni, de suspiciunile reciproce, de campaniile mediatice de propagandă. Avem nevoie de o solidă bază de informații: numai așa se pot lua decizii pentru viitor.

Nu este îndoială că abuzurile asupra minorilor sunt un delict și un păcat abominabil. Însă nu credeți că există - în Biserică - unii care cred prea mult în best practices și în norme ca soluționare a problemei? Nu se riscă să se uita că Biserica nu este o firmă?

Dreptul canonic este pentru noi un instrument, un ajutor necesar Bisericii, care ca orice societas are nevoie de regulile sale. În dreptul canonic avem norme de drept divin pe care nu le putem schimba, dar și norme de drept uman, ecleziastic, pe care le putem schimba și actualiza pentru a răspunde mai bine la exigențele și la circumstanțele de înfruntat. Însă, noi, Biserica, suntem o realitate sacramentală și spirituală și sunt mai importante dimensiunile moralei și ale credinței: nu sunt suficiente regulile, normele, disciplina externă. Avem nevoie de o reînnoire spirituală, de rugăciune și pocăință, să luăm din harul sacramentelor, să citim și să medităm Biblia, să intrăm în spiritul lui Isus Cristos. Trebuie să fim preoți după Inima lui Isus, Inima lui Isus Cristos pe cruce, care a pătimit și a murit din iubire față de toți păcătoșii și față de fiecare ființă umană. Preotul este un alter Christus, nu datorită bravurii sale sau a capacității sale, ci pentru că își dă inima pentru oameni. Trebuie să mărturisim asta și făcând astfel să restabilim credibilitatea Bisericii pentru ca oamenii să întâlnească credința.

Benedict al XVI-lea și Francisc, în fața scandalurilor abuzurilor, au insistat asupra drumului convertirii și al rugăciunii...

Este calea cea mai autentică. Există procedurile care au fost stabilite pentru a combate fenomenul, însă reînnoirea spirituală, convertirea sunt mai importante. Există preoți care nu merg niciodată la exercițiile spirituale, nu se apropie niciodată de confesional, nu se roagă breviarul. Și când viața spirituală este goală, cum poate un preot să acționeze conform lui Cristos? Riscă să devină un "mercenar", așa cum citim în Evanghelia lui Ioan.

A avut mare răsunet faptul că Sfântul Scaun a cerut episcopilor americani să amâne votul cu privire la noile norme anti-pedofilie care prevedeau să se instituie comisii de laici pentru a investiga cu privire la responsabilitatea episcopilor și coduri de accountability. Cum evaluați ceea ce s-a întâmplat?

Conform instituției sacramentale a Bisericii, episcopii au responsabilitatea lor, papa are propria responsabilitate, dar toți trebuie să colaboreze. Avem norme suficiente în dreptul canonic, există motu proprio Sacramentorum sanctitatis tutela din 2001, există normele deja existente ale Congregației pentru Doctrina Credinței și nu întotdeauna toți episcopii au colaborat cu dicasterul nostru. Nu au informat cum este stabilit ca să se facă. Mai întâi trebuie să facem ceea ce deja este stabilit și indicat drept necesar și obligatoriu de normele existente. Și după aceea se va putea colabora, într-un spirit fratern și de colegialitate, și eventual să se discute dacă tonul textului propus era adecvat. Mi-au spus că textul a ajuns la Roma din Statele Unite în ultimul moment: pentru ce n-a fost trimis înainte? Trebuie evitată confruntarea și polemica publică și să se discute împreună pentru a ajunge la o decizie. Trebuie să se vorbească mai mult dinainte. Eu credeam că era necesar ca președinția Conferinței Episcopale Americane să se consulte mai întâi cu experții noștri la Congregația pentru Doctrina Credinței. Sfântul Părinte este o singură persoană, nu se poate ocupa de fiecare lucru. Pentru aceasta există dicasterele din Curia Romană, pentru a colabora și a ajunge la o propunere bine elaborată de adus la papa.

Astăzi există cei care insistă să spună că problema abuzurilor este legată în realitate cu problema homosexualității clerului. Ce părere aveți?

Pedofilia și homosexualitatea sunt expresii ale psihologiei care ajută Biserica în teologia sa morală. Însă pentru noi dimensiunea rămâne morala: adică dacă se acționează conform poruncilor, conform sfintei voințe a lui Dumnezeu, sau nu. Asta este pentru noi problema. Trebuie să colaborăm cu psihologia și sociologia, însă noi în Biserică la nivel de magisteriu nu trebuie să punem pe primul plan aceste discipline. În schimb trebuie să ne bazăm pe teologia morală. Este clar că după voința lui Dumnezeu, pentru credincioșii laici nu este posibil să aibă raporturi sexuale în afara căsătoriei, iar pentru un preot - care s-a angajat să trăiască în celibat - nu este posibil să aibă raporturi sexuale. Cu atât mai puțin nu este posibil pentru oricine să abuzeze sexual de tineri sau de copii. Abuzul asupra minorilor este un păcat abominabil care fură sufletul celor mici încredințați îngrijirilor noastre, este ceva diabolic! Trebuie să ridicăm nivelul moral al clerului. Cât privește întrebarea dumneavoastră: nu putem să vorbim despre "homosexuali". Nu există "homosexualii" ca o categorie. Există persoane concrete care au unele tendințe și există ispitele. Inima noastră este rănită de păcatul original și trebuie să depășim ispitele cu harul, cu noua viață în Isus Cristos. Numind mereu păcat păcatul și recunoscându-l ca atare pentru a nu cădea în corupția celui care păcătuiește și se autojustifică.

Papa Francisc vorbește despre abuz de putere și clericalism pentru a arăta că înainte de a fi un abuz sexual, cel al clericilor asupra minorilor (și asupra adulților vulnerabili) este un abuz din partea celui care exercită o autoritate asupra victimei. Pentru aceasta se poate spune - de exemplu - că McCarrick nu avea pur și simplu relații homosexuale cu seminariștii, ci că îi abuza.

Cred că papa vrea să sublinieze faptul că în abuzul sexual împotriva minorilor comis de preoți există mereu un abuz al autorității naturale și spirituale al preotului. El este reprezentant al lui Isus Bun Păstor, copiii și tinerii se încred în el și el exercită o paternitate asupra lor. Abuzul sexual începe cu un abuz de autoritate și de conștiință. Asta cred că intenționează să spună Sfântul Părinte. Dacă unul este secularizat în inima sa, pentru el categoriile puterii, interesului, luxului, banului, plăcerii, devin idoli. Preotul nu trebuie să fie mondenizat: timpul nostru, ființa noastră, este pentru oameni, pentru poporul lui Dumnezeu.

Papa Francisc insistă să avertizeze cu privire la clericalism...

Mie nu-mi place acest cuvânt pentru că este ambivalent, așa cum am spus, aici se înțelege abuzul de puterile de oficiu din partea preotului. Cel care încetează să fie bun păstor după inima lui Isus și se transformă într-un mercenar. Iată acestea sunt cuvintele Bibliei.

Eminență, cum evaluați polarizarea și emfaza cu care anumite grupuri și anumite mass-media instrumentalizează anumite numiri greșite, eventual cu semnificative omissis în funcție de raza de apartenență?

Avem exemple foarte clare în Biblie: însuși Isus i-a chemat pe cei doisprezece și unul dintre ei era un trădător, Iuda. Și astăzi este posibil ca papa să numească o persoană care este "falsă", care nu este potrivită pentru funcție, pentru episcopat. Isus Cristos însuși, deși cunoștea totul grație intelectului său divin, a lăsat libertatea trădătorului Iuda. Apoi, fiecare dintre noi este responsabil pentru păcatul său: noi putem, prin procesul de selectare cu Congregațiile, prin toate evaluările noastre umane, să face posibilul pentru a alege un candidat bun. Însă papa nu este responsabil de ceea ce fac după aceea acești episcopi, așa cum episcopii nu sunt responsabili pentru tot ceea ce fac preoții lor. Fiecare este responsabil personal pentru răul pe care-l comite.

Așadar, cum trebuie îmbunătățit procesul de selecționare a episcopilor?

Pentru noi, oamenii, nu este posibil să formulăm o evaluare absolută, perfectă: facem asta după posibilitățile noastre limitate, după ceea ce ne este dat să cunoaștem. Trebuie căutați candidații capabili pentru episcopat, dar papa nu este infailibil în numirea cuiva. Și în viitor nu vom putea evita complet erorile. Trebuie să învățăm din erori, să încercăm să facem tot mai puține erori, să încercăm să facem mai bine munca de selecționare. Dar suntem oameni, și ca atare suntem toți păcătoși și greșitori. Toți avem nevoie de milostivirea și de iertarea lui Dumnezeu, toți trebuie să ne recunoaștem păcătoși. Nu avem nevoie de cei care se erijează judecători sau răzbunători considerându-se drepți. Eu sunt convins că un pas semnificativ ar fi acela de a promova o colaborare mai mare între diferitele dicasterii din Curia Romană pentru binele Bisericii. Fiecare dicaster face deja referință la papa, dar ar trebui coroborată colaborarea orizontală.

(După Vatican Insider, 27 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat