Stat-Biserică, patru tipuri de înțelegeri într-un secol de dialog cu autoritățile civile
De Giacomo Galeazzi
Șaizeci și două de înțelegeri stat-Biserică în lume. Acordul dintre Sfântul Scaun și China se înscrie într-o linie seculară de dialog pe care Biserica îl continuă la nivel planetar cu autoritățile civile. Facultatea de drept canonic de la Universitatea Pontificală Gregoriana a recenzat acordurile bilaterale în vigoare ale Sfântului Scaun și le-a împărțit în patru tipologii de înțelegeri stat-Biserici, adică acordurile generale, parțiale, speciale și pentru o parte geografică a statului. Incluzând toate cele patru tipuri de înțelegere, repartizarea pe continent și datele ratificărilor fotografiază o strategie mondială care dăinuie din primele două decenii ale secolului al XX-lea și se intensifică, prin numărul și extinderea înțelegerilor, între cele două secole.
"Scopul acordurilor bilaterale ale Sfântului Scaun nu este în mod strict salvgardarea libertății religioase - explică la Vatican Insider Agostino Giovagnoli, profesor de istorie contemporană la Universitatea Catolică "Sacro Cuore" din Milano și expert al dialogului cu China -. Obiectivul diplomatic și geopolitic al Vaticanului este acela de a ajunge oriunde este posibil la înțelegeri în măsură să faciliteze vestirea Evangheliei, fără ca semnătura Sfântului Scaun pe acordul cu autoritățile civile să comporte o evaluare cu privire la acel guvern".
Harta acordurilor bilaterale actualmente în vigoare acoperă zone foarte diferite între ele prin istoria și înrădăcinarea prezenței catolice. În Africa sunt 14 țări care au ajuns la o înțelegere cu Sfântul Scaun. Adică Benin, Burundi, Camerun, Capul Verde, Ciad, Republica Democratică din Congo, Coasta de Fildeș, Gabon, Guineea Ecuatorială, Maroc, Mozambic, Republica Centrafricană, Republica din Congo-Brazzaville, Tunisia.
În Americi, națiunile care au semnat un acord cu Vaticanul sunt 12: Argentina, Bolivia, Brazilia, Columbia, Ecuador, El Salvador, Haiti, Paraguay, Peru, Republica Dominicană, Statele Unite ale Americii și Venezuela. În Asia sunt în vigoare înțelegeri cu 11 țări. Adică Azerbaidjan, China, Emiratele Arabe Unite, Filipine, Israel, Kazahstan, Kuwait, Palestina, Taiwan, Timor Est, Vietnam.
În schimb, în Europa acordurile bilaterale ale Sfântului Scaun care sunt în vigoare sunt 25. Deci bătrânul continent este cel mai mult acoperit de înțelegeri stat-Biserică, semnate și ratificate în ultimul secol în Albania, Andorra, Austria, Bosnia și Herțegovina, Croația, Elveția, Estonia, Franța, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Monaco, Muntenegru, Polonia, Portugalia, Rusia, San Marino, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
"Pentru a înțelege în ce mod se mișcă în mod tradițional Sfântul Scaun față de diferitele guverne în diferitele faze istorice ale lumii contemporane este util să se analizeze acordurile stipulate de Vatican în Europa de Est în timpul Războiului Rece, urmând strategia lui Ostpolitik - evidențiază profesorul Giovagnoli -. Deosebit de semnificativ este parcursul care a dus la înțelegerea cu Iugoslavia. Din punct de vedere tehnic toate acordurile bilaterale la care s-a ajuns în cursul deceniilor sunt instrumente juridice de care Sfântul Scaun se folosește pentru a obține scopuri specifice. A permite și a favoriza într-o țară vestirea Evangheliei este un obiectiv de largă respirație, în timp ce înțelegerea stat-Biserică se poate referi și la aspecte mai specifice și sectoriale cum ar fi contrastarea traficului de ființe umane sau salvgardarea mediului. În unele cazuri, așa cum a fost pentru Iugoslavia, acordul implică și recunoașterea unei țări ca atare, în alte cazuri, ca pentru Republica Populară Chineză, nu".
Fiecare situație este diferită și în fiecare situație Sfântul Scaun tinde să obțină maximul posibil fără a ceda cu privire la esențial, afirmă profesorul Roberto Morozzo della Rocca, profesor de istorie contemporană la Universitatea "Roma Tre" și președinte al Colegiului Didactic în Științe Istorice care a aprofundat îndeosebi în numeroase publicații istoria fie civilă fie religioasă din Rusia, Polonia, Iugoslavia, Albania, și după crizele balcanice din anii Nouăzeci din secolul trecut.
"Sfântul Scaun nu va acorda niciodată complet unui stat numirea episcopilor așa cum s-a întâmplat în schimb timp de secole în Ancien Régime înainte de revoluția franceză - afirmă la Vatican Insider profesorul Morozzo della Rocca -. În America Latină, îndeosebi, Portugalia și Spania decideau totul excluzând Roma de la deciziile care se refereau la viața Bisericii în teritoriile coloniale, începând întocmai de la numirile episcopale". După Conciliul al II-lea din Vatican s-a schimbat pentru Sfântul Scaun maniera de a negocia tratatele. "De la Paul al VI-lea încoace s-a schimbat modul de a acționa", precizează studiosul. "Pius al XI-lea era foarte favorabil față de concordate și sub pontificatul său au fost stipulate multe și erau mai mult garanții instituționale. În schimb, după Conciliul al II-lea din Vatican, Sfântul Scaun remarcă mai ales aspectul de colaborare stat-Biserică evidențiind conceptul de bun comun în locul celui de tutelare ecleziastică în sens strict. Discursul devine mai larg".
Așadar, înainte de Conciliu "exista ideea de a crea, dacă era posibil, o situație de privilegiu pentru catolici", în timp ce "în ultimele decenii nu mai este așa și drepturile catolicilor sunt legate cu valori ideale cum ar fi libertatea religioasă de care să se poată bucura după aceea toți cetățenii dintr-o națiune și nu numai catolicii". Deci, "se trece de la căutarea vreunui privilegiu la obținerea de garanții pentru toți".
Din anii Șaizeci încoace a fost o trecere epocală, o schimbare. "După Conciliu, de la Paul al VI-lea încoace concordatele au devenit priviri asupra unor societăți întregi, înainte erau pacte juridice între instituții și atât - conclude Morozzo della Rocca -. Astăzi ansamblul acordurilor bilaterale în vigoare ale Sfântului Scaun reflectă modul în care Biserica se raportează la lume".
(După Vatican Insider, 4 noiembrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.