|
"Papa fragil"
Se scurg ultimele zile ale Sinodului Episcopilor dedicat tinerilor și în vârtejul de inițiative și evenimente organizate la Roma timp de peste trei săptămâni de lucrări sinodale, numai pelerinajul la mormântul lui Petru convocat joi, 25 octombrie 2018, de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări a oferit în sfârșit membrilor Sinodului oportunitatea de a face măcar o dată împreună gestul simplu pe care papa Francisc l-a cerut tuturor catolicilor din lume: să recite în fiecare zi din luna octombrie Rozariul, invocația mariană "Sub tuum praesidium" și rugăciunea către sfântul Mihail arhanghelul pentru a cere "să ocrotească Biserica de diavol, care mereu tinde să ne despartă de Dumnezeu și între noi". O cerere de rugăciuni care rămâne totuși, în multe privințe, unul dintre cele mai relevante lucruri în Biserică în ultimele decenii. Cu invitația de a ne pune "în stare de rugăciune", adresată tuturor catolicilor, papa Francisc a indicat - cu ton coborât și fără alarmisme - cel puțin două date din realitate care conotează timpul prezent: a spus că este gravă condiția în care se află Biserica și că din această stare de risc nu se iese cu forța remediilor sau a măsurilor umane. Cererea papei, aproape ascunsă printre celelalte anunțuri ieșite din Vatican la 29 septembrie 2018, a fost culeasă din zbor de milioane de botezați care în orice parte a lumii se întâlnesc în parohii, capele și case din orașe și sate ca să se roage împreună sau eventual să recite în tăcere Rozariul în timp ce parcurg bucăți din naveta lor zilnică. Au cules-o mai puțin aparatele ecleziastice. Însuși Sinodul aflat în desfășurare a apărut absorbit în căutarea de tactici social și postări menite să intercepteze presupuse universuri de tineret cu vreun lifting care să facă mai captivantă imaginea Bisericii. Fără a percepe și a îmbrățișa cu adevărat înstrăinarea amețitoare față de datele elementare ale Evangheliei și ale vieții ecleziale care se răspândește printre tineri și tinere, pentru care creștinismul este tot mai mult "un trecut care nu-i privește pe ei" (Joseph Ratzinger). Pulsiunile autoreferențiale ale circuitelor ecleziastice și mediatico-clericale, dezlipirea lor de sensus fidei al poporului lui Dumnezeu îi fac mai puțin deprinși să perceapă sugestiile profetice autentice ale actualului succesor al lui Petru. Și atâția așa-numiți exegeți ai "liniei" pontificatului au izolat pe fundalul războaielor lor mediatice sugestia de rugăciuni venită de la papa. De fapt, numai ceea ce rămâne din poporul lui Dumnezeu pare să fi simțit prin instinct schimbarea pasului în criza eclezială care s-a catalizat și în jurul așa-numitei operațiuni-Viganò, fostul nunțiu al Vaticanului care a cerut demisia papei cu acuza că l-a protejat și l-a favorizat cardinalul american de 86 de ani Theodore McCarrick, abuzator sexual. În momentul prezent, cazul-Viganò revelează procesele de mondenizare și denaturare intimă a Bisericii pornite chiar de pretenții de a îmbrăca roluri și măști de apărător al ortodoxiei. Nu s-a întâmplat niciodată în istorie - așa cum s-a întâmplat în schimb cu cazul Viganò - ca zeci de episcopi, aproape toți în SUA, să ateste propriul sprijin moral unui text scris pentru a cere demisia succesorului lui Petru. Manevrele clerical-mediatice construite în jurul declarațiilor lui Viganò sunt semnul că sectoare ecleziale influente și bine susținute consideră de acum papalitatea și Biserica drept proprietate privată, transformându-le în structuri de putere care au nevoie de o anumită legitimare ideologică. Hybris-ul lor provoacă și alimentează în dinamismele ecleziale germenul autodistrugerii. Ca întotdeauna, în istoria Bisericii, unicele persecuții cu adevărat fără remediu sunt cele pe care creștinii le aplică lor înșiși. În același timp, mainstream-ul global mediatizat nu tratează însemnătatea distructivă a noii mândrii clericale. Se concentrează să urmărească istorii care relatează Biserica asediată de scandaluri sexuale și financiare, păcate și delicte ale preoților, episcopilor și cardinalilor. Și sugerează să se pună în conexiune această stare de lucruri și cu responsabilitățile, lipsurile și neîmplinirile papei Francisc însuși. Papii "sărmani cristoși" și noul lobbyism clerical Foști suporteri dezamăgiți și denigratori învârtoșați ai papei Francisc intonează în cor mantra "papei fragil". Înregistrează scăderea de consensuri în sondaje. Reproșează reforme anunțate și nereușite. Erori de gestionare a dosarelor. Alegeri incoerente. Soluții de mântuială. Foști veneratori ai falselor retorici ale papei "superstar", acum strâmbă din nas în fața papei "care dezamăgește". În timp ce ciomăgari profesioniști ai pontificatului nu pierd ocazia să pună în contul episcopului de Roma orice piedică și orice urmă de nenorocire în unitatea eclezială, excitați ca haitele de câini în vânătorile de vulpi. Icoanele contrapuse a papei "supererou" și a papei "care pierde lovituri" se sprijină una pe cealaltă ca două fețe ale aceleiași monede false. Sunt de folos amândouă pentru a ascunde datele de fapt, pentru a răspândi idei adulterate cu privire la rolul papei în Biserică și cu privire la însăși natura Bisericii. Dacă rămânem la fapte, se poate recunoaște cu ușurință că papa Francisc n-a ascuns niciodată propriile limite, propriile insuficiențe umane de bătrân "păcătos spre care Cristos și-a îndreptat ochii săi". Chiar și de când este sub atac, nu s-a retras să gestioneze dificultăți și nepotriviri în spatele zidurilor și corturilor groase ale Palatului Apostolic. N-a avut rețineri să ceară scuze în public, atunci când și-a dat seama de alegeri și cuvinte greșite cu privire la probleme controversate. Dacă rămânem la fapte, și la natura proprie a lucrurilor, se poate recunoaște cu ușurință că fragilitățile și limitele umane ale papilor nu desfigurează misterul Bisericii, ci mai degrabă ei fac referință la el, fac trimitere la el. Mântuirea lui Cristos îmbrățișează bărbații și femeile așa cum sunt, răniți de păcatul strămoșesc, și acest lucru este valabil pentru toți, începând de la succesorii lui Petru. În ei acționează harul stării care însoțește exercitarea slujirilor în sânul Bisericii (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2004). Și pentru aceasta, recunoașterea senină a propriilor limite personale a caracterizat magisteriul multor episcopi de Roma, și în timpuri recente. "Persoana mea nu contează nimic. Este un frate care vă vorbește, devenit părinte prin voința Domnului nostru", spune papa Ioan al XXIII-lea în vestitul Discurs la lună; Ioan Paul I, în discursul adresat colegiului cardinalilor după alegerea sa, exprimă urarea că toți "confrații cardinali" vor ajuta "pe acest sărman Cristos, Vicarul lui Cristos". Benedict al XVI-lea, în primele sale cuvinte ca papă, se definește un simplu "lucrător în via Domnului". Și Paul al VI-lea, la 7 decembrie 1968, întâlnind studenții de la Seminarul lombard, amintește pe atâția care "se așteaptă de la papa gesturi răsunătoare, intervenții energice și decisive", și adaugă că "papa nu consideră că trebuie să urmeze altă linie care să nu fie aceea a încrederii în Isus Cristos, pe care-l interesează Biserica sa mai mult decât pe oricare altul. El va fi cel care va potoli furtunile". De la sfântul Petru - care l-a tăgăduit pe Isus - până astăzi, nu limitele umane ale papilor au pus în pericol Biserica, ci cârdășiile clericale care tratează organismul eclezial ca pe o societate pe acțiuni, și născocesc operațiuni mediatico-lobbiste pentru a-l determina pe episcopul de Roma să demisioneze, tratându-l ca pe un oarecare "administrator delegat" al firmei. Îndrăzneala care vine de la har Dacă într-adevăr rămânem la fapte, este ușor a recunoaște și că papa Francisc, în ceea ce îi revine, își face bine misiunea la care a fost chemat. Îi întărește pe frați în credința apostolilor. Le dă tuturor exemplul de sărman păcătos care se apropie de confesional pentru a cerși eliberarea de propriile păcate; sugerează în fiecare zi, opportune et importune, că săracii de toate sărăciile sunt predilecții Domnului. Cortina fumigenă a polemicilor pseudo-doctrinale și insistența îndârjită în a îndreptat reflectoarele mediatice asupra amănuntelor și detaliilor secundare ale pontificatului folosește și pentru a ascunde alegeri și gesturi de mare moment, care marchează în manieră sugestivă drumul Bisericii în timpul papei Francisc. Dacă se iau în considerare numai ultimele săptămâni, cel puțin două evenimente ecleziale de prim plan dau mărturie despre fibra apostolică din care este țesut actualul pontificat: acordul cu guvernul Chinei populare cu privire la numirea episcopilor chinezi (22 septembrie 2018) și canonizarea episcopului salvadorian Oscar Arnulfo Romero, celebrată împreună cu aceea a lui Paul al VI-lea (14 octombrie 2018). Fără a voi "să provoace" pe nimeni, pentru binele catolicilor chinezi, papa și Sfântul Scaun au condus cu răbdare un dialog cu autoritățile de la Pechin, ținând cont că acest lucru putea să nu putea să fie pe placul aparatelor militare și al serviciilor secrete din jumătate de lume, și că cineva ar fi putut să pună în aplicare contramăsuri de sabotaj și represalii, eventual folosindu-se de vreun aparat ecleziastic "afiliat". În cazul lui Romero, episcopul martir măcelărit pe altar la 24 martie 1980, vetourile și rezistențele față de procesul său de canonizare în Salvador și în palatele vaticane au avut succes până la venirea papei Francisc. Timp de decenii a rezultat eficientă cortina fumigenă de insinuări montate artistic pentru a acredita fabula despre Romero filo-războinic de gherilă, agitator politic, influențat și subjugat de marxism. Și au impus linia cardinalii și monseniorii conform cărora a-l duce pe Romero la cinstea altarelor echivala cu beatificarea teologiei eliberării sau chiar a mișcărilor populare de inspirație marxistă și gherilele revoluționare din anii șaptezeci. În mai 2007, în zborul care îl ducea de la Roma în Brazilia, însuși Benedict al XVI-lea a definit persoana lui Romero ca "vrednică de beatificare". Însă acele cuvinte rostite de papa în fața telecamerelor și a zeci de reportofoane pornite au fost în mod incredibil "șterse" în transcrierile publicate în mass-media vaticane. În timp ce defăimătorii se străduiesc să mărească "fragilitățile" sale reale sau presupuse, papa Francisc face alegeri de această însemnătate: celebrează canonizarea lui Romero și stabilește semnarea acordului cu guvernul chinez cu privire la numirea episcopilor. În aceste evenimente ecleziale legate de deciziile luate de papa Francisc se percepe o trăsătură de curaj care nu este numai problemă de natură sau temperament uman, și cu atât mai puțin nu are de-a face cu imprudența. O libertate de mișcare care mai degrabă ne face să ne gândim - și dă mărturie - la adevărul perceput de sfântul Toma de Aquino, și inserată de el în comentariul său la Scrisoarea a doua a sfântului Paul către Corinteni: "Din natură provine teroarea morții. Din har provine îndrăzneala". (După Vatican Insider, 26 octombrie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |