|
Konstantin Sigov: Vrem autocefalia ucraineană și sfârșitul folosirii politice a religiei din partea rușilor De Caterina Zakharova Problema autocefaliei Bisericii Ortodoxe Ucrainene a provocat ruperea comuniunii dintre Moscova și Constantinopol. Ceea ce multora li se pare o încăierare fără sens, ascunde probleme spirituale și politice. Autocefalia Bisericii ucrainene datează de mult înainte de invadarea Crimeii și ester dorintă și voită de ucraineni pentru a vedea sfârșitul unei instrumentalizări politice a Bisericii Ortodoxe Ruse. Numai câteva din tezele pe care studiosul Konstantin Sigov le exprimă în acest interviu. Sigov, 56 de ani, este printre intelectualii de marcă din Ucraina și o personalitate ecumenică de excepție. Filozof, profesor universitar, director al Centrului pentru cercetări europene umaniste la Universitatea Națională Academia in Kiev Mohyla. Toată Ucraina a rămas șocată când o mamă a cerut înmormântarea pentru copilul său și preotul a refuzat pentru că micuțul a fost botezat în patriarhia de Kiev schismatică. Este o problemă politică? Nu, este o problemă spirituală. Cum poți fi lipsit de milostivire în acest mod față de persoane numai pentru că nu sunt "canonice"? Înseamnă că acel "canon" devine instrument de segregare, de izolaționism, este folosit pentru a închide într-un "ghetou" milioane de persoane numai pentru că nu vor să se supună Kremlinului. Nu este o problemă politică, ci spirituală, morală, până la urmă o problemă a Bisericii. Așadar autocefalia Bisericii ortodoxe ucrainene este o exigență reală pentru țara dumneavoastră? Autocefalia este cerută deja de mult timp. A început să fie cerută cu mult înainte de Poroenko, mult înainte de Majdan și chiar de revoluția portocalie din 2004. Vorbim despre momentul în care Ucraina a dobândit independența în 1991, după prăbușirea Uniunii Sovietice. În Biserica ucraineană au fost luate imediat inițiative în acest sens, și dintr-una din aceasta s-a născut Biserica autocefală schismatică. Dacă Bisericii ortodoxe ucrainene i-ar fi fost dată autocefalia în acel moment, n-ar fi fost schisme. Experiența ultimilor 25 de ani a arătat că Moscova nu caută posibilități de dialog în Ucraina, de acum este clar că nu există speranță de a obține nimic în acest sens. Și totuși vorbim despre milioane de persoane, nu despre zeci de mii, ci de milioane considerați schismatici, chiar dacă între noi și ei nu există diferențe dogmatice, de rit, de credință, sfinții sunt aceiași... Singurul punct asupra căruia nu există unitate sunt raporturile cu Moscova. Pentru ca să existe varietate în unitate și unitate în varietate trebuie găsită o cale de dialog. Și dacă astăzi s-a creat posibilitatea ca această situație să fie depășită - și acest lucru noi privește pe noi toți oameni de credință - trebuie făcut. Desigur, încă trebuie să înțelegem cum. Este o problemă dificilă care nu poate să fie rezolvată în mod ușor, pentru că orice simplificare poate face numai rău, însă pe de altă parte nici nu trebuie să ne lăsăm cuprinși de panică și să ne temem să ne mișcăm pentru a nu provoca rele mai mari. N-ar fi o poziție creștină, ar fi o poziție fatalistă. În schimb totul depinde de cum va lucra Duhul, de deschiderea noastră și de cât de mult vom reuși să acționăm în comuniune, prin dialog. Așadar, pe de o parte e vorba de a avea voința de dialog pentru a rezolva problema în manieră constructivă, pe de altă parte desigur trebuie văzut cum se va putea împlini această voință, de fapt, chiar dacă voința există din diferite părți, există mereu riscul mare de interferențe. Autoritățile Bisericii ortodoxe ruse nu sunt libere să-și expună punctul lor de vedere personal față de problemele ecleziastice. Este absolut clar că Biserica ortodoxă rusă îndură influența foarte puternică a Kremlinului. După ultimele cazuri petrecute la Moscova, unde i-au bătut pe manifestanți și alte persoane au fost arestate fără niciun motiv, este foarte clar că este exercitată o presiune puternică asupra diferitelor structuri sociale și asupra Bisericii în mod deosebit, pentru că este cea mai mare instituție existentă care nu aparține statului. Autocefalia ar elimina influența politicii ruse asupra Bisericii? Dacă ținem cont de ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani în Rusia, de creșterea violenței față de societatea civilă; dacă ținem cont că deocamdată nu există posibilități de a separa statul și Biserica, puterea spirituală de cea temporală - dimpotrivă, presiunea statului asupra Bisericii crește tot mai mult și crește instrumentalizarea Bisericii -, pentru noi ucrainenii devine clar că unica posibilitate pentru a da Cezarului ceea ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu, pentru a scăpa de influența statului este să ne despărțim de Biserica ortodoxă rusă. Personal eu aș prefera ca în acest domeniu să fie tot mai puțină politică. Eu consider că în stadiul în care ne aflăm acum, după tot ceea ce s-a făcut, ar trebui să se ceară tuturor personajelor politice din toate părțile să-i lase liniștiți pe episcopi, pe credincioși, laici și non-laici, și ca niciunul dintre președinții țărilor implicate să nu se amestece în această chestiune, care nu este treaba nici a lui Putin, nici a lui Erdogan, nici a lui Poroenko. Nu există riscul ca în noua Biserică ucraineană problema națională să devină mai importantă decât cea spirituală, ca naționalismul să prevaleze? Riscul există mereu, însă contextele sunt foarte diferite. Situația Ucraina, în 27 de ani de independență, n-a fost niciodată monolitică și nu va fi niciodată. În Ucraina a existat mereu pluralitate și această pluralitate se va păstra mereu; niciuna dintre Bisericile sale nu trebuie să devină Biserică de stat. Societatea civilă ucraineană este convinsă că tocmai în varietatea sa, în mozaicul său bogat se află forța sa, bogăția sa și că această situație nu trebuie să se schimbe. În același timp nu vreau să idealizez realitatea: trebuie evitat ca orice extremism, inclusiv cel etnocentric, să înceapă să joace același rol pe care-l are astăzi în cadrul Bisericii ortodoxe ruse. Pentru acest motiv, tânăra Biserică ucraineană ar trebui să aibă la inimă celelalte Biserici, nu numai Constantinopolul, ci Biserica din Georgia, din Republica Cehă, din România, din Grecia, să fie în dialog între ele și ca Ucraina să iasă în sfârșit din izolare. Noi va trebui mai ales să facem în așa fel încât să evităm violența în eventualele redistribuiri a bisericilor între diferitele patriarhii. Este nevoie să se mențină la gradul maxim măsura, raționalitatea socială care era proprii primelor luni de la Majdan. Toți străinii care veneau la Kiev în acele luni erau uimiți că nu găseau nici un geam spart, nicio mașină răsturnată, străzile era curate... Acesta este modelul de care avem nevoie și astăzi. Situația este foarte delicată și tocmai pentru aceasta avem nevoie de solidaritatea tuturor creștinilor, nu numai a ortodocșilor, ci și a catolicilor. Toți înțeleg acum că problema dialogului dintre Orient și Occident depinde de situația de la Kiev. Deci este necesar ca și Kievul să ducă înainte un dialog direct și să nu fie izolat. M-a uimit mult în aceste zile să aud că de la Moscova îl acuză pe Bartolomeu de papism. Nici Roma nici Constantinopol nu au astăzi aceleași ambiții geopolitice pe care le are Moscova. Ambiții care merg de la anexarea de teritorii la ideea că orice oraș european în care sunt locuitori rusofoni este de fapt o bucată din lumea rusă. Este clar că o Biserică independentă ar fi un pas foarte important spre eliberarea Ucrainei de trecutul sovietic, și tocmai asta provoacă astăzi reacția lui Putin, care nu vrea să lase Ucraina să plece: cu toate mijloacele, inclusiv instrumentalizarea Bisericii, încearcă s-o țină la sine. Pentru aceasta astăzi presiunea asupra Bisericii ortodoxe ruse este așa de puternică; îmi pare rău mult pentru persoanele asupra cărora este exercitată și care se pleacă în fața ei. Cineva a scris că problema autocefaliei ucrainene este un anacronism teribil în secolul al XXI-lea, tentativa de a trăi după modele din alte timpuri. Istoria demonstrează că patriarhiile și autocefaliile devin importante numai atunci când se atinge marea politică. Și când se vorbește despre politică se uită Biserica drept comunitate de credincioși. În această privință aș vrea să citez un comentariu al părintelui Zelinskij: dacă milioane de persoane cer asta de peste 25 de ani, dacă doresc ca sacramentele lor să fie recunoscut, cum li se poate spune: plecați? Se vorbește despre anacronism. Și raporturile dintre stat și Biserică existente la Moscova oare nu sunt un anacronism? Trebuie să ieșim din logica izolaționismului. Izolaționismul spune că tot ceea ce este făcut în afara noastră ne face rău. Dacă ieșim din această logică putem să ne dăm seama că inițiativa care este dusă înainte poate să fie binele Bisericii ruse înseși. Este adevărat: Biserica ortodoxă rusă ar putea formal să diminueze numărul credincioșilor săi, însă asta ar putea să fie pentru cel mai bine. În teologie vorbim despre kenosis: golirea interioară care creează spațiul pentru ca forța Duhului să acționeze. Aceasta este ocazia pentru Biserica rusă să practice kenosis. Nu este o problemă de număr, ci de calitate. În 1996, când Estonia a proclamat propria autocefalie, a fost întreruptă timp de mai multe luni comuniunea euharistică. În acea perioadă eram la Oxford și acolo celebrau în aceeași biserică mitropolitul Kallistos, de la patriarhia de Constantinopol, și mitropolitul Vasilij, de la patriarhia de Moscova. Pentru ei întreruperea comuniunii a fost o tragedie; atunci mitropolitul Kallistos, unul dintre cei mai mari teologi de la Constantinopol, a spus public că nu se poate abuza de Euharistie, că nu se poate întrerupe comuniunea euharistică: nu se face asta pentru diferențe doctrinale, cu atât mai puțin se poate face pentru probleme teritoriale. Cine duce înainte această retorică? Kievul? Dimpotrivă, Kievul vrea să depășească lipsa comuniunii euharistice dintre Biserici care în orașul nostru locuiesc pe aceeași stradă, în aceeași familie. Aceasta este misiunea noastră. (După AsiaNews, 22 octombrie 2018) lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |