A da încredere tinerilor
A șasea și a șaptea congregație generală a Sinodului
De la ascultare la discernământ: acesta este drumul întreprins de părinții sinodali care din după-amiaza de marți, 9 octombrie examinează partea a doua din Instrumentum laboris: "A interpreta - Credință și discernământ vocațional". Cum să fie ajutați tinerii, printre miile de glasuri care îi bombardează în societatea contemporană, să distingă glasul lui Dumnezeu care-i cheamă să fie protagoniști ai vieții lor și ai vieții Bisericii? Trebuie exercitată arta delicată și dificilă a însoțirii. Este nevoie, a spus cardinalul Raï în meditația de la începutul celei de-a șaptea congregații generale, în dimineața de miercuri, 10 octombrie 2018, "curajul de a trece de la o pastorație «pentru tineri» la o pastorație «cu tinerii», a le da încredere".
Tocmai cuvântul "încredere" a fost firul conducător al dimineții, condusă în absența pontifului angajat în audiența generală. Cardinalul secretar general Baldisseri a fost cel care a condus rugăciunea de dimineață a celor 256 de părinți prezenți în aulă. Președinte delegat de rând era cardinalul Sako.
Înainte de intervențiile a 20 de părinți sinodali și a 8 auditori, secretarul general a anunțat rezultatul final al votării desfășurate în după-amiaza precedentă pentru a alege membrii comisiei pentru redactarea documentului final: cardinalii Turkson pentru Africa, Aguiar Retes pentru America și Gracias pentru Asia, arhiepiscopul Forte pentru Europa și episcopul Comensoli pentru Oceania. Cardinalul Baldisseri a explicat că vor face parte din comisie și el însuși, raportorul general, cei doi secretari speciali și trei membri numiți de pontif: arhiepiscopul Șevciuc, părintele Awi Mello și părintele Gonzalo Redondo.
În cursul intervențiilor părinții, chemați să găsească cele mai bune căi pentru însoțirea tinerilor, s-au declarat conștienți că tinerii caută o Biserică entuziastă, vie, cu focul Duhului, întrebându-se dacă într-adevăr ea astăzi aceste caracteristici. Cine însoțește trebuie să aibă conștiința propriilor limite - inclusiv păcatele care scandalizează și îndepărtează persoanele - pentru a ști să accepte limitele tinerilor și împreună să construiască o nouă primăvară în viața Bisericii. Nu folosește a fi simpatici pentru a-i cuceri pe tineri, ci empatici pentru a-i înțelege și a merge împreună cu ei.
A fost subliniată necesitatea de a face propuneri exigente, a fi îndrăzneți așa cum tinerii sunt îndrăzneți și generoși. Mai ales nu trebuie uitat că centrul este mereu întâlnirea personală cu Cristos, îndeosebi în Scriptură și în sacramente. Și pe acest drum tinerii nu sunt numai viitorul, ci prezentul.
Și tinerii auditori care au intervenit au cerut încredere. Conștienți că au nevoie de ajutorul învățătorilor coerenți, care nu iau decizii în locul lor, au dorit însoțitori care să nu scandalizeze Biserica prin păcat, ci să scandalizeze lumea cu sfințenia.
Anterior, în după amiaza de marți 9 octombrie, s-a desfășurat a șasea congregație în prezența papei Francisc. Sub președinția cardinalului delegat de rând Ribat, au participat 257 de părinți sinodali: au fost cincisprezece intervenții programate și opt libere, inclusiv una a pontifului.
Înainte de intervenții, raportorul general a prezentat câteva "nuclee generatoare" găsite în cursul lucrărilor: diversitatea contextelor culturale, aportul și în termeni teologici al unei ascultări empatice a tinerilor, diferite aspecte ale noilor culturi de tineret, cum ar fi raporturile inter-generaționale, rolul emoțiilor, lumea digitală, calea frumuseții și sportul; dar și fenomenul abuzurilor în toate declinațiile sale, rolul paradigmatic al tinerilor migranți, temele referitoare la trup, afectivitate, sexualitate, experiența religioasă a tinerilor în familie, în liturgie și în tăcere. Cardinalul da Rocha a explicat că în această etapă de lucru tocmai încheiată au fost adunate, în afară de intervențiile părinților sinodali în primele congregații generale și cele 14 rapoarte ale cercurilor, și 316 moduri, de la un minim de 6 la un maxim de 60 pentru cercul mic.
A urmat mărturia unei tinere auditoare slovace Viktòria olnovà, din Group leader and voluntier for youth. Provenind din arhieparhia greco-catolică de Preov, se ocupă de pastorația tineretului de peste zece ani. A relatat propria experiență personală, trecută prin munca într-o mică firmă, apariția unei anumite insatisfacții și nevoia de a căuta "noi oportunități". Apoi studiul limbii engleze și al catehismului în străinătate, unite cu însoțirea spirituală a unui preot, au alimentat percepția că Dumnezeu o chema la ceva nou.
După aceea un părinte sinodal a ridicat problema îndepărtării de spovadă și auspiciul ca o pastorație corectă să poată duce la o conștiință deplină și rodnică a celebrării sacramentului. Apoi a fost prezentată experiența trăită de un grup din pastorația tineretului vocațională. Obiectiv: asumarea unei identități adulte de creatură și fiu al lui Dumnezeu.
Un părinte sinodal a vorbit despre provocare de a face companie tinerilor pentru a-i ajuta să-și pună și să împărtășească între ei întrebările juste, cele importante și fundamentale în fața unei lumi divizate, a golului interior și a dorinței unei vieți depline și fericite. În această privință, s-a afirmat că provocarea actuală, într-un moment în care Biserica este în criză de credibilitate datorită scandalurilor, abuzurilor și diviziunilor interne, să se trăiască ispita de a construi o Biserică ce abolește neliniștea și care vrea să trăiască din certitudini clare și distincte. Riscul este de a dori o generație de tineri "duri și curați" care să cunoască toate răspunsurile. Totuși, Biserica este chemată să trezească inimile și nu mușchii. De aici invitația de a reflecta asupra formării din seminarii și asupra necesității de a învăța discernământul.
În intervențiile libere a fost amintit că, în timpul tratării temei însoțirii specifice spre maturitatea iubirii, a fost făcută o referință la catecumenatul pentru căsătorie. S-a recunoscut că în asta Biserica și păstorii n-au fost la înălțime și a avut loc o anumită inconștiență, o lipsă de responsabilitate. De altfel, s-a afirmat, nu se poate reduce duioșia iubirii pentru totdeauna la un soi de "clericalizare" a căsătoriei, la o ceremonie mai mult sau mai puțin formală care să nu țină cont de maturitate. Așadar, este necesar un catecumenat, pentru că iubirea este un lucru atât de mare încât nu se poate vinde ieftin.
În sfârșit a fost propusă de alte intervenții o serie de inițiative pentru ca tinerii să rămână fascinați de Isus și să descopere în El adevărul existențial al vieții lor. Prima dintre toate, rugăciunea și îndeosebi adorația euharistică. Urmată de intrarea în contact cu Isus atingând trupul omenității sale în rănile fizice și spirituale ale atâtora de vârsta lor care suferă. Cu privire la rugăciune, din mai multe părți a fost amintită importanța sa pentru tineri și cu tinerii, deoarece foarte mulți tineri nu i-au văzut niciodată pe părinții sau pe cei din familie rugându-se.
(După L'Osservatore Romano, 11 octombrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.