Creștinii persecutați și migranții
În atenția părinților în timpul celei de-a treia congregații generale
Tinerii trebuie să-i evanghelizeze pe tineri. Adică trebuie să fie protagoniștii vestirii evanghelice cu mărturia vieții și nu numai cu cuvântul. Este indicația reieșită din a treia congregație generală desfășurată joi după-amiază, 4 octombrie 2018, în prezența papei care a luat pe scurt cuvântul în timpul dedicat intervențiilor libere. Au participat la sesiune 253 de părinți.
Cel care a introdus tema lucrărilor - prima parte din Instrumentum laboris - a fost președintele delegat de rând, cardinalul Désiré Tsarahazana. Au intervenit douăzeci de părinți sinodali cum era în program și tot atâtea au fost intervențiile libere.
În dezbatere s-a făcut referință la creștinii din Orientul Mijlociu care au trebuit să-și abandoneze casele numai pentru a nu renega propria credință și la cei uciși pentru același motiv. Unul dintre părinții sinodali, vorbind despre ceea ce s-a întâmplat în țara sa, a denunțat că au fost peste o mie două sute de creștini uciși, dintre care un episcop și cinci preoți. Apoi a arătat că liturgia a salvat mulți credincioși în momentele tragice ale persecuției. Oricum asta n-a împiedicat Biserica să-i încurajeze pe tineri să se angajeze pentru o lume mai bună, pentru ca mesajul de mântuire să ajungă la toți cei de vârsta lor. În această privință, a fost lansată propunerea de a institui un Consiliu pontifical dedicat chiar tinerilor.
În afară de cei persecutați pentru credință, părinții sinodali au evocat și drama tinerilor și a tinerelor care au trăit personal războiul, a celor care nu au loc de muncă, a celor care devin victime ale culturii rebutului și uneori și ale traficului de ființe umane. Un gând s-a îndreptat și spre cei care sunt constrânși să emigreze în căutarea unor condiții mai bune de viață și a unui loc de muncă. Sunt numeroase problemele pe care le întâlnesc tinerii care-și părăsesc propria patrie: îndeosebi de delicată este situația femeilor care trebuie să muncească pentru a susține economic familiile de origine. Adesea este vorba despre persoane fără instruire sau formare profesională. De aici invitația de a deschide bisericile pentru această generație de imigrați pentru a-i face mai părtași de viața eclezială.
În această privință, a reieșit recomandarea de a nu ceda tentației activismului și de a lucra pentru a-i face pe tineri să înțeleagă valoarea rugăciunii și a contemplației, mai ales pentru ca să descopere vocația lor în lume. Pentru că noile generații au o dimensiune profetică. De fapt, în pofida numeroaselor dificultăți, reușesc să mențină vigoarea credinței lor. De aceea Biserica trebuie să le ofere lor o solidă formare spirituală, pastorală și intelectuală. De aici propunerea de a-i însoți în procesul de maturitate umană și spirituală prin întâlnirea personală cu Cristos, stimulându-i spre caritatea față de aproapele și încurajându-i la o viață virtuoasă după exemplul sfinților tineri.
Unul dintre părinți a arătat și că cea mai mare parte a comunităților parohiale nu este adaptată tinerilor. Un altul a evidențiat că episcopii și preoții nu au timp să se dedice noilor generații, pentru că sunt prea ocupați cu rezolvarea practicilor birocratice și administrative. Apoi s-a arătat că ascultarea este o problemă teologică și nu pedagogică, iar Biserica trebuie să fie așadar empatică, adică să scurteze distanțele cu o atitudine non-clericală nici ipocrită sau paternalistă. Fără a uita că la baza "teologiei rebutului" este principiul că pietrele aruncate sunt "pietre din capul unghiului".
(După L'Osservatore Romano, 6 octombrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.