|
Nodul ucrainean și viitorul ortodoxiei De Dimitrios Keramidas Criza în raporturile dintre patriarhiile de Constantinopol și de Moscova s-a agravat ca urmare a deciziei celui dintâi de a acorda statutul de autocefalie (independență ecleziastică) Bisericii ucrainene, care prezentase această cerere în aprilie prin intermediul președintelui Petro Poroenko. Într-un scurt comunicat, apărut la 7 septembrie 2018, secretariatul Sinodului Patriarhiei Ecumenice a comunicat numirea a doi exarhi (delegați) în Ucraina cu funcția de a pregăti respectivele proceduri canonice. Actualmente, în Ucraina există trei comunități ecleziastice paralele: o Biserică autonomă sub conducerea patriarhiei de Moscova; așa-numita "Patriarhiei de Kiev" (care a făcut cererea de autocefalie), încă nerecunoscută de Bisericile ortodoxe; "Biserica autocefală ucraineană", mai mică demografic. Deci se estimează că misiunea exarhilor este aceea de a coase din nou sfâșierile interne din ortodoxia ucraineană, care a implicat diferit segmente politice și sociale, și să găsească o soluție care să reconcilieze diferitele componente. Autocefalia Din punct de vedere istoric, conceptul de autocefalie n-a constituit o problemă pentru Orientul creștin. Încă din primele secole s-au format diferite baricentre ecleziastice în Asia Mică (Constantinopol), în Egipt (Alexandria), în Siria (Antiohia), în Palestina (Ierusalim), și în Cipru. Acest policentrism a fost stabilit de legislația canonică din primul mileniu, care a încredințat fiecăreia dintre aceste sedii un propriu domeniu jurisdicțional, păstrând numai pentru patriarhia de Constantinopol - numită "ecumenică", tocmai pentru că a lui "ecumene", adică a Imperiului - prerogative asupra teritoriilor dincolo de granițele Bizanțului, încreștinate direct de emisari bizantini. În orice caz, era vorba de subiecți ecleziali cu profil multietnic care n-au alimentat tendințe separatiste. Mai promiscuă este în schimb tipologia autocefaliilor moderne, născute în sânul impulsurilor naționaliste care au interesat Balcanii și Estul Europei în secolul al XIX-lea și al XX-lea, din care Ucraina reprezintă ultimul inel din lanțul cronologic. Aceste procese sunt legat cu reînvierile naționale, în care emancipările statale au mers în același pas cu cele ecleziastice. În acel context ideologic a reieșit ideea de "panslavism", care a dus Biserica bulgară în 1870 să creeze exarhii numai pentru credincioșii de origine bulgară. Imediat a fost condamnarea naționalismului religios (așa-numitul filetism) ca erezie ecleziologică din partea unui sinod inter-ortodox ținut în 1872 la Fanar. Motivațiile Constantinopolului Decizia patriarhiei ecumenice de a se ocupa de problema ucraineană a fost asumată pe baza unor prescrieri canonice care consacră scaunului de Constantinopol o poziție de precedență (primat de onoare) între Bisericile ortodoxe și stabilesc prerogativele sale asupra eparhiilor ridicate de ea la statutul de autocefalie (canonul 28 de la Conciliul din Calcedon). De aceea, puterile Constantinopolului asupra teritoriului ucrainean în calitate de "Biserică-mamă" ar fi legitimate de evenimente istorice precise, care merg de la încreștinarea lui Rus' din Kiev în secolul al X-lea ca urmare a unui tratat cu împăratul bizantin Vasile al II-lea, până la crearea unui mitropolit de Kiev dependent de Constantinopol (existent încă din secolul al XIII-lea) și la acordarea, în 1589, a statutului de autocefalie mitropoliei de Moscova prin mâna patriarhului ecumenic Ieremia al II-lea. În acest sens trebuie înțeles apelul recentei adunări a mitropoliților din patriarhia ecumenică (1-3 septembrie 2018) la "încetarea dezbinărilor" și "la unitatea poporului ucrainean", are a "primit credința și botezul de la Biserica-mamă a Constantinopolului". Pe aceeași undă, Bartolomeu a subliniat că "tentația cea mai mare din al doilea mileniu a fost mulțimea regimurilor jurisdicționale". La originea acestei probleme se află filetismul, aspirațiile expansioniste și nerespectarea termenilor stabiliți de Tomurile patriarhale (documente de acordare a autocefaliei). Tronul ecumenic, a continuat Bartolomeu, "are responsabilitatea canonică de a îngriji anomaliile jurisdicționale", pentru că este unicul care a primit de la conciliile ecumenice "această obligație înaltă și excepțională". Pe malul rus La rândul său, patriarhia de Moscova consideră că autoritatea sa asupra tuturor Rusiilor (inclusiv Ucraina) este implicită în autocefalia acordată ei, deci ar fi irevocabilă. De aici reacția imediată în ambientele rusești, imediat ce s-a primit știrea despre numirea exarhilor. A fost contestată o "interferență ilegitimă" a patriarhiei ecumenice în problemele interne ale Bisericii ruse, "interpretarea falsă a faptelor istorice" și lipsa oricărui acord prealabil cu Moscova. Cineva chiar a văzut în ultimele mișcări tentativa de a introduce un soi de "papism ortodox". Restul lumii ortodoxe încă nu s-a pronunțat deschis în această privință, cu excepția patriarhului din Serbia, Irineu, care a transmis o scrisoare lui Bartolomeu, invitându-l să nu cedeze presiunilor politice care duc spre înmulțirea autocefaliilor și care ar putea să compromită unitatea ortodoxiei. Irineu are motive să fie preocupat: așa-numita "Biserică ortodoxă macedoneană", după ce s-a autoproclamat autocefală în 1967, s-a sustras de la autoritatea Bisericii sârbe. Patriarhia ecumenică, la apelul "Bisericii macedonene", a decis să repare această schismă. Identificarea strânsă a ierarhiei micului stat din fosta Iugoslavie cu guvernul local ar putea explica probabil teama lui Irineu, preocupat că o confirmare a acestei autocefalii poate să încurajeze aspirații asemănătoare independente în Muntenegru, și el sub jurisdicția Belgradului. E greu să se facă previziuni În starea actuală este greu să se imagineze cum va evolua criza. Nu este complet improbabil ca numirea exarhilor să facă în așa fel încât patriarhia rusă să întrerupă provizoriu comuniunea cu Constantinopolul. Conform unor analiști, se profilează o despicătură inevitabilă între ortodoxia elenofonă și cea slavă. Se vorbește chiar despre pericolul unei iminente schisme, în funcție de interesele fiecăreia, cu unul dintre cele două blocuri. În această privință, trebuie amintită neparticiparea patriarhiilor de Antiohia, Moscova, Bulgaria și Georgia la lucrările Conciliului panortodox din Creta, exemplul cărora ar putea să fie urmat acum de alte Biserici din zona slavă (Polonia, Republica Cehă și Slovacia). În schimb, cel care crede că blocul "grec" (Alexandria, Ierusalim, Cipru, Grecia și Albania) nu va abandona Fanarul. Este mai prudentă poziția patriarhiei din România, conform căreia rezolvarea problemei ucrainene trebuie să includă toate comunitățile ortodoxe prezente în zonă. Ortodoxia slăbită? Așadar, există temerea că rezultatul neînțelegerii va lăsa o ortodoxie slăbită de conflictele interne și probabil fragmentată în mod iremediabil. Și totuși, cine privește la criza ucraineană ca la o înfruntare între Constantinopol și Moscova cu privire la exercitarea primatului în ortodoxie - dezbatere adesea încărcată de semnificații mai mult geopolitice decât ecleziale - riscă să facă o lectură ideologică a lumii ortodoxe, a cărei misiune primară este vestirea Evangheliei în circumstanțele complexe ale lumii globalizate și post-etnice de astăzi. Deja în timpul conciliului din Creta, arhiepiscopul de Tirana, Anastasios Yannoulatos, expert misiolog și figură de mare prestigiu a ortodoxiei contemporane, autor al reconstruirii Bisericii din Albania după dărâmăturile lăsate de regimul hoxhian, a definit egocentrismul național și religios "mamă a tuturor ereziilor", deoarece "otrăvește relațiile umane". Dacă se acceptă această observație, este posibil de afirmat că adevărata provocare a ortodoxiei din noul secol nu se va juca pe terenul împărțirilor geo-ecleziastice, nici pe cel al afirmării filetismelor, ci pe cel care păstrează ca un lucru prețios valoarea unitivă a Evangheliei, care nu închide credința în prefixe naționale și care evidențiază respirația universală și "diplomația iubirii" lui Cristos. În afară de ortodoxia de factură etnocentrică, moștenitoare a unei percepții aproape mesianice a cununiei dintre națiune și religiei, înflorește în tăcere o "nouă", putem spune, ortodoxie pe care o întâlnim înainte de toate în zonele diasporei, în care confruntarea cu societățile pluraliste și secularizate și promovarea dialogului ecumenic devine un element indispensabil al identității sale. Să ne gândim, de exemplu, la munca teologilor ruși care, mergând la Paris după revoluția bolșevică, au expus bagajul lor spiritual în manieră deschisă și originală, care a stimulat chiar și cercetările acelei nouvelle théologie care și-a lăsat amprenta pe Conciliul al II-lea din Vatican. Și acel placet al patriarhiei ecumenice pentru recăsătorirea preoților a dat ascultare exigențelor pastorale, până acum neînfruntate, care ar interesa mai ales clerul din diaspora. În afară de asta există misiunile ortodoxe în diferitele periferii globale; nu este întâmplătoare deliberarea patriarhiei de Alexandria de a restabili, după peste un mileniu, ordinul diaconițelor, care vor fi folosite tocmai în exigențele misionare ale Africii. Între timp, în Asia, reiese o ortodoxie a cărei misiune este să proiecteze înculturarea Evangheliei într-un continent care astăzi reprezintă aproape jumătate din populația mondială. Semne de noutate Acești fermenți sunt semnale mici, dar importante, ale voinței unei anumite ortodoxii de a ieși dintr-o mentalitate izolaționistă, care percepe în manieră hieratică și imobilă tradiția și care se află într-o apologie împotriva și nu în drum cu și pentru lume. Cu alte cuvinte, este vorba de a recepta învățătura de la Creta, adică apelul de a fi o "prezență vie" care anunță "o nouă creație". Asta schimbă mult perspectiva modului de a fi creștini în secolul al XXI-lea: cine se angajează în vestirea Evangheliei nu este legat de dinamicile despărțitoare ale istoriei (sociale, etnice, confesionale), ci îl însoțește pe om în neliniștile sale spirituale. În fond, adevărata întrebare ucraineană este tocmai aceasta: cine va fi în măsură să exercite un rol de "primul" autentic eclezial, adică să tuteleze unitatea ortodoxiei în semnul sinodalității? Și în ce măsură autocefaliile naționale vor interacționa cu acele periferii ecleziale care păstrează valoarea profetică a Evangheliei? (După www.settimananews.it, 19 septembrie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |