|
Conferință de presă de prezentare a constituției apostolice Episcopalis communio a papei Francisc despre Sinodul Episcopilor (18 septembrie 2018) Marți, 18 septembrie 2018, la Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a constituției apostolice Episcopalis communio a Sfântului Părinte Francisc, despre structura Sinodului Episcopilor. Au intervenit cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al Sinodului Episcopilor, Mons. Fabio Fabene, subsecretar al Sinodului Episcopilor, și prof. Dario Vitali, consultant al Secretariatului General al Sinodului Episcopilor și profesor de teologie dogmatică la Universitatea Pontificală Gregoriana. Prezentăm în continuare intervențiile: Intervenția cardinalului Lorenzo Baldisseri Constituția apostolică Episcopalis communio, care este promulgată astăzi, poartă data de 15 septembrie. Este vorba despre o alegere care nu e întâmplătoare, dacă ne gândim că în aceeași zi, în 1965, pontiful Paul al VI-lea - care, așa cum se știe, va fi canonizat la 14 octombrie, în contextul următoarei adunări sinodale - instituia Sinodul Episcopilor. În urmă cu trei ani, la 17 octombrie 2015, cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a instituirii Sinodului, papa Francisc a rostit în Aula "Paul al VI-lea" un discurs de amplă respirație, pe care mulți comentatori îl consideră unul dintre cele mai semnificative din punct de vedere teologic din pontificatul său. În acea circumstanță, după ce a afirmat că "într-o Biserică sinodală, Sinodul Episcopilor este numai manifestarea cea mai evidentă a unui dinamism de comuniune care inspiră toate deciziile ecleziale", papa preciza că Sinodul, "reprezentând episcopatul catolic, devine exprimare a colegialității episcopale în cadrul unei Biserici în întregime sinodale. [...] Asta manifestă collegialitas affectiva, care poate să devină în unele circumstanțe și «efectivă», care îi unește pe episcopi între ei și cu Papa în grija față de poporul lui Dumnezeu" (Discurs din 17 octombrie 2015). Într-un anumit sens acel discurs a anticipat în formă sintetică principalele conținuturi ale noii constituții apostolice. În afară de asta, împreună cu acele cuvinte programatice, și experiența dobândită cu ocazia drumului sinodal despre familie, culminată în a XIV-a Adunare Generală Ordinară din octombrie 2015, a sugerat o revizuire normativă a Sinodului. Noul dinamism pe care papa Francisc l-a imprimat "mașinii" sinodale a comportat deja cu acea ocazie o amplă reînnoire a procedurilor, care aștepta să fie receptată stabil în normativa Sinodului. Faptul că Sinodul evoluează, și dintr-un punct de vedere constitutiv, nu trebuie să provoace uimire. Deja Paul al VI-lea, în însuși actul de instituire a Sinodului, prospecta că el "cu trecerea timpului va putea să fie perfecționat mai mult" (Motu proprio Apostolica sollicitudo, 15 septembrie 1965, Proemio). Cuvinte asemănătoare le rostea în 1983 sfântul Ioan Paul al II-lea, atunci când afirma că "probabil că acest instrument va putea să fie încă îmbunătățit. Probabil că responsabilitatea pastorală colegială se poate exprima în Sinod și mai deplin" (Discurs la încheierea celei de-a VI-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor, 29 octombrie 1983). Așadar, papa Francisc se conectează cu predecesorii săi, care de mai multe ori în decursul anilor au inițiat revizuirea lui Ordo Synodi Episcoporum, a cărei ultimă ediție a fost aprobată de Benedict al XVI-lea în 2006. În același timp, după peste cincizeci de ani de activitate (și 27 de adunări, fără a o număra pe cea următoare despre tineri și pe cea din anul viitor despre Amazonia), părea venit momentul pentru o revizuire de respirație mai amplă, care să țină cont de bogata experiență dobândită și de noile perspective teologice, juridice și pastorale reieșite între timp. Doresc deci să ofer câteva informații despre constituția apostolică Episcopalis communio. Textul se împarte în două mari secțiuni: o secțiune doctrinală, compusă din 10 paragrafe, și o secțiune disciplinară, compusă din 27 de articole. Mi se pare că sunt patru chei principale de lectură pentru a aborda partea doctrinală a textului, care desigur inspiră și justifică partea disciplinară care urmează. Prima este referința la Conciliul al II-lea din Vatican, care reprezintă "sânul" generator al Sinodului Episcopilor. Referința la ultima adunare ecumenică nu este motivată de simple motive de circumstanță, ci îi oferă papei ocazia pentru a relua și aprofunda câteva teme teologice cruciale ale Conciliului, îndeosebi în ceea ce privește doctrina ecleziologică. Este centrală referința la colegialitatea episcopală, așa cum este dezvoltată în capitolul al III-lea al constituției dogmatice Lumen gentium, grație căreia - afirmă papa - "a apărut clar în mod definitiv că fiecare episcop posedă simultan și inseparabil responsabilitatea față de Biserica particulară încredințată îngrijirilor sale pastorale și grija față de Biserica universală" (nr. 2). "În același ritm cu formarea doctrinei despre colegialitatea episcopală - continuă papa Francisc - a reieșit în mai multe rânduri și cererea de a asocia pe unii episcopi la slujirea universală a Pontifului Roman, în forma unui organism central permanent, extern dicasterelor din Curia Romană, care să fie în măsură să manifeste, și în afara formei solemne și extraordinare a Conciliului Ecumenic, atenția colegiului episcopilor față de necesitățile poporului lui Dumnezeu și comuniunea dintre toate Bisericile" (nr. 2). Așadar, Sinodul este deputat într-un anumit mod să prelungească în viața obișnuită a Bisericii dinamismul benefic al Conciliului Ecumenic, care în istorie s-a dovedit în mod constant un puternic factor de reformă eclezială, dar care, prin însăși natura sa, este un eveniment absolut excepțional. A doua cheie de lectură este oferită de referința la tema, tocmai amintită, a reînnoirii Bisericii. Papa Francisc nu privește numai la trecut, adică la Conciliul al II-lea din Vatican, ci și la prezent, adică la ora actuală a Bisericii, care se introduce - așa cum se citește în exortația apostolică Evangelii gaudium - într-o "nouă etapă evanghelizatoare" (nr. 1), cerându-i cu putere să se constituie "în toate regiunile pământului într-o «stare permanentă de misiune»" (nr. 25). Pentru papa Francisc, este vorba despre a replăsmui profund toate structurile ecleziale, pentru ca să devină "mai misionare", adică mai sensibile față de nevoile persoanelor, mai deschise la noul care înaintează, mai ductile într-o epocă de transformări rapide (cf. nr. 27). Deja în 2013, la puține luni după alegerea sa la scaunul lui Petru, papa Francisc destăinuia în interviul acordat revistei La Civilt? Cattolica: "Probabil că este timpul de a schimba metodologia Sinodului, pentru că cea actuală mi se pare statică". Am putea spune că unul dintre obiectivele noii constituții apostolice este tocmai acela de a face Sinodul mai "dinamic" și pentru aceasta mai incisiv în viața Bisericii. Acest dinamism este vizibil, în mod deosebit, în relația de circularitate stabilită între Sinod și Bisericile locale, prin intermediul Sinoadelor Bisericilor Orientale Catolice și al Conferințelor Episcopale. Sinodul "pornește" de la Bisericile locale, adică de jos, de la poporul lui Dumnezeu răspândit pe tot pământul, prin intermediul unei consultări făcute pe tot terenul, și, după adunarea părinților sinodali, "se întoarce" în Bisericile particulare, unde concluziile receptate de papa vor trebui să fie traduse ținând cont de nevoile concrete ale poporului lui Dumnezeu, într-un proces în mod necesar creativ de înculturare. Ceea ce am spus ne introduce deja în a treia cheie de lectură a documentului, care mi se pare cea decisivă. Este vorba de factorul de noutate majoră al noii constituții apostolice, expus mai ales începând de la nr. 5, un factor care configurează sub anumite aspecte o adevărată "refondare" a organismului sinodal: mă refer la încadrarea stabilă a Sinodului în cadrul unei Biserici în mod constitutiv sinodale, așa cum este propus în discursul menționat pentru cei 50 de ani ai Sinodului. Dacă referința la capitolul al III-lea din Lumen gentium despre doctrina episcopatului ar putea să apară clară într-un document despre Sinod, mai puțin clară este referința la capitolul al II-lea, cel despre poporul lui Dumnezeu. Se știe că tocmai la acel capitol face referință adesea și cu plăcere în magisteriul său papa Francisc, fiind imaginea ecleziologică a poporului lui Dumnezeu, înrădăcinată în Sfânta Scriptură și în Părinții Bisericii, cea privilegiată de el. Iată, așadar, cum concepe Sfântul Părinte revizuirea normativă a Sinodului: "Convingerea fermă că toți păstorii sunt constituiți pentru slujirea poporului sfânt al lui Dumnezeu, la care ei aparțin în virtutea sacramentului botezului, trebuie să însuflețească această operă de reînnoire" (nr. 5). Urmează imediat o referință la doctrina despre sensus fidei, care face poporul lui Dumnezeu infailibil "in credendo" (cf. Lumen gentium 12; Evangelii gaudium 119). Asta cere ca păstorii să fie în ascultare atentă a turmei lor pentru a înțelege ceea ce Duhul Sfânt spune Bisericii și cere ca Sinodul însuși, de la o adunare la alta, să pornească de la o consultare cât mai capilară posibil a credincioșilor. Constituția apostolică nu se limitează deci să amintească doctrina despre colegialitatea episcopală, ci merge mai departe ilustrând slujirea episcopilor ca slujire a poporului lui Dumnezeu în pluralitatea de slujiri și carisme: "Deși în compoziția sa se configurează ca un organism esențialmente episcopal, Sinodul nu trăiește prin asta separat de restul credincioșilor. El, dimpotrivă, este un instrument potrivit pentru a da glas întregului popor al lui Dumnezeu tocmai prin intermediul episcopilor, constituiți de Dumnezeu «autentici păzitori, interpreți și martori ai credinței ai întregii Biserici», arătându-se de la o adunare la alta o exprimare elocventă a sinodalității ca «dimensiune constitutivă a Bisericii»" (nr. 6). De aici la ultima cheie de lectură pasul este ușor. Ne este oferită în ultimul paragraf al părții doctrinale (nr. 10), nu pentru că este mai puțin importantă, ci pentru că într-un anumit sens este aceea care se configurează mai bogată în viitor. Este vorba despre dimensiunea ecumenică. De altfel, așa se exprima Sfântul Părinte în discursul citat pentru cei 50 de ani ai Sinodului: "Angajarea de a edifica o Biserică sinodală [...] este plină de implicații ecumenice. [...] Sunt convins că, într-o Biserică sinodală, și exercitarea primatului petrin va putea primi lumină mai mare. Papa nu stă, singur, deasupra Bisericii; ci înlăuntrul ei ca botezat între botezați și înlăuntrul colegiului episcopal ca episcop între episcopi, chemat în același timp - ca Succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica din Roma care prezidează în iubire toate Bisericile". Papa Francisc se arată convins că - prin valorizarea cuvenită a dimensiunii sinodale a Bisericii, care reclamă protagonismul tuturor botezaților, și în cadrul său a dimensiunii colegiale a episcopatului, care recitește doctrina despre primat în cheie comunională - va putea să se înceapă în sfârșit acea "convertire a papalității" dorită deja de sfântul Ioan Paul al II-lea (cf. Ut unum sint 95; și Evangelii gaudium 32) și la care frații noștri ortodocși și protestanți privesc cu viu interes. Tocmai în această direcție se va putea citi - și fac aluzie astfel, în concluzie, și la partea disciplinară a documentului - noua prevedere din art. 1, § 3, conform căruia, în afară de cele trei forme deja rodate de adunare sinodală (Generală Ordinară, Generală Extraordinară și Specială), "îndeosebi din motive de natură economică, Pontiful Roman poate convoca o adunare sinodală după alte modalități stabilite de el însuși". În momentul în care constituția apostolică Episcopalis communio intră în vigoare, pentru a găsi prima sa aplicare în iminenta Adunare Generală Ordinară despre "Tinerii, credința și discernământul vocațional" de luna viitoare, auspiciul este ca ea să poată contribui de a face Sinodul Episcopilor un instrument tot mai eficace de comuniune între păstori și de reînnoire a Bisericii, în slujba poporului sfânt al lui Dumnezeu. ________________ Intervenția ES Mons. Fabio Fabene Făcând ecou la cele ilustrate de cardinalul Baldisseri despre secțiunea doctrinală a constituției apostolice Episcopalis communio, doresc acum să ofer câteva linii de lectură a secțiunii disciplinare a documentului, în care instanțele teologice dobândesc ca să spunem așa concretețe juridică. Însă, mai înainte trebuie clarificat un aspect important care se referă la însăși calificativul magisterial al noului document pontifical: o constituție apostolică, în timp ce Apostolica sollicitudo era o scrisoare apostolică motu proprio data. Alegerea papei Francisc se explică înainte de toate cu voința, exprimată încă de la începutul pontificatului său, de a valoriza mai mult Sinodul Episcopilor la cincizeci de ani de la instituirea sa. Episcopalis communio, deși confirmă structura esențială stabilită de Paul al VI-lea în 1965, introduce în ea modificări de respirație așa de amplă încât configurează într-un anumit sens o "refondare" a Sinodului. Nu este vorba de schimbări pur și simplu procedurale, pentru că însăși ideea de Sinod este transformată. De fapt, așa cum a explicat deja cardinalul Baldisseri în intervenția sa, acesta din urmă, deși nu încetează să fie un coetus Episcoporum care acordă ajutor Pontifului Roman, devine o exprimare a dimensiunii sinodale constitutive a Bisericii, în care tot poporul lui Dumnezeu, în diversitatea membrilor săi, este implicat. Ceea ce am spus ne permite să înțelegem mai bine și conținuturile secțiunii disciplinare, care se împarte în cinci titluri, cu un total de 27 de articole: Adunările Sinodului, Faza pregătitoare a Adunării Sinodului, Faza celebrativă a Adunării Sinodului, Faza de punere în aplicare a Adunării Sinodului, Secretariatul General al Sinodului Episcopilor. O structură asemănătoare este deja de la sine revelatoare a unei noutăți fundamentale a constituției: încorporarea stabilă a fazei pregătitoare și a celei de aplicare pe drumul sinodal. În acest mod se receptează în normativă noutățile introduse deja de facto pe drumul sinodal despre familie în anii 2014-2015. În acea circumstanță, voința papei Francisc de a convoca despre aceeași temă două adunări consecutive legate între ele, precedate de un consistoriu în februarie 2014 și urmate de publicarea exortației apostolice post-sinodale Amoris laetitia în 2016, a contribuit la transformarea Sinodului din "eveniment" în "proces". Este fundamentală, în acest proces, faza pregătitoare, deputată pentru consultarea poporului lui Dumnezeu despre tema Sinodului. Făcând astfel, toată Biserica este realmente chemată în cauză în cadrul drumului sinodal. Și, mai mult, însăși faza celebrativă a adunării devină în acest mod punctul de convergență a unei ascultări a poporului lui Dumnezeu în întregime. Prima fază interesează direct Bisericile locale, mai ales prin organismele de participare prevăzute de drept (consiliul prezbiteral și consiliul pastoral diecezan), contribuind la depășirea impresiei că Sinodul este un eveniment îndepărtat de viața concretă a comunităților. Și în acest mod se promovează acea "«descentralizare» salutară" dorită de papa Francisc în exortația apostolică Evangelii gaudium (nr. 16), și se valorizează sensus fidei al poporului lui Dumnezeu, despre care ne amintește constant Sfântul Părinte (cf. ibid., nr. 119-120). În această privință, mare importanță este atribuită lucrării de mediere și de promovare a Sinoadelor Episcopilor și a altor organisme episcopale din Bisericile orientale catolice și a Conferințelor Episcopale, fără a uita că această consultare interpelează și institutele de viață consacrată și societățile de viață apostolică, asociațiile credincioșilor recunoscute de Sfântul Scaun (altă noutate importantă) și dicasterele din Curia Romană. În această fază va fi posibil și să se convoace o reuniune pre-sinodală (art. 8), după modelul celei celebrate în luna martie. Ea reprezintă un mod complementar pentru a fi ascultarea directă a poporului lui Dumnezeu, implicându-i pe cei care, în cadrul său, sunt direct interesați de convocarea sinodală și pot deci să ofere un aport relevant. Nu mai puțin importantă este faza de punere în aplicare, care vrea să favorizeze primirea concluziilor sinodale, receptate de papa, în cadrul Bisericilor particulare, într-un proces de colaborare între dicasterul din Curia Romană competent despre temă și Secretariatul Sinodului. De fapt, Sinodul nu este scop în sine, ci vrea să elibereze energii, să mobilizeze comunitățile, să activeze sau să reactiveze drumuri. Cât privește faza celebrativă, care rămâne desigur momentul central și culminant al drumului sinodal, constituția apostolică introduce posibilitatea ca adunările Sinodului, după evaluarea Pontifului Roman, să poată fi celebrate în mai multe perioade distincte între ele. Faptul ca o adunare să se desfășoare în mai multe perioade permite să se folosească timpul intermediar dintre o perioadă și alta pentru acele aprofundări care să ajute la formarea reflecției asupra temei. În acest mod devine potențial mai ușor să se ajungă la elaborarea de documente meditate, în măsură să înfrunte cu mărime necesară teme chiar complexe și să întâlnească un consens cât mai larg posibil între părinții sinodali. Această nouă previziune amintește de experiența Conciliului al II-lea din Vatican, celebrat întocmai în mai multe perioade distincte între 1962 și 1965, în care cele trei inter-sesiuni au avut o funcție esențială pentru elaborarea documentelor conciliare. Tot cu privire la faza celebrativă, se menține subîmpărțirea muncii părinților sinodale între congregații generale și cercuri mici. Se confirmă introducerea - voită deja de Benedict al XVI-lea - a unor timpi de dezbatere liberă între părinții sinodali, evitând ca reflecția să aibă loc exclusiv prin intermediul intervențiilor citite pregătite dinainte. După ce a confirmat la art. 17 existența unei comisii de părinți sinodali pentru elaborarea documentului final, introdusă deja în a XIV-a Adunare Generală Ordinară, art. 18 conține câteva noutăți semnificative referitoare la documentul final. După ce el a fost aprobat de adunare și oferit papei, acesta va putea decide dacă să-l aprobe (în cazul ordinar al unei adunări de natură consultativă) sau să-l ratifice și să-l promulge (în cazul extraordinar al unei adunări de natură deliberativă). În ambele cazuri, documentul final va face parte din magisteriul ordinar al Succesorului lui Petru, dobândind așadar o autoritate magisterială specifică. Este semnificativ faptul că, în caz de Sinod cu putere deliberativă, documentul ratificat de papa va fi publicat cu semnătura tuturor părinților sinodali, altă analogie cu Conciliul Ecumenic. Ultimul titlu al constituției apostolice se referă la Secretariatul General al Sinodului, care este un organism episcopal în slujba Sinodului însuși și, prin intermediul său, a Pontifului Roman. Este compus din secretarul general, din subsecretar și din câteva consilii de episcopi: este vorba înainte de toate de Consiliul Ordinar, care are competență asupra Adunării Generale Ordinare și în celelalte probleme pe care papa va voi să i le supună, dar și din consilii pentru pregătirea și punerea în aplicare a Adunării Generale Extraordinare și a Adunării Speciale, care intră astfel și ele în normativă. Conform art. 26, după această constituție apostolică vor urma "o Instrucțiune despre celebrarea Adunărilor sinodale și despre activitatea Secretariatului General al Sinodului Episcopilor și, cu ocazia fiecărei Adunări a Sinodului, un Regulament despre desfășurarea ei". Dată fiind iminența celei de-a XV-a Adunări Generale Ordinare, ambele documente de punere în aplicare a constituției apostolice Episcopalis communio vor fi disponibile în scurt timp. Tocmai Sinodul din octombrie, dedicat tinerilor, va reprezenta deci prima aplicare a normativei sinodale reînnoite, care este însuflețită de dorința de "a întineri" Sinodul pentru a-l putea "sintoniza" cu nevoile și așteptările poporului lui Dumnezeu în această oră deosebită din istoria Bisericii. ________________ Intervenția profesorului Dario Vitali Când se publică un nou document pontifical, este obligatoriu să fie subliniată noutatea sa. Așa ar trebui să fie pentru fiecare document, fiind vorba despre o intervenție a Suveranului Pontif în viața Bisericii, menită să orienteze și să reglementeze drumul său. Desigur, această dimensiune se poate și trebuie să se sublinieze pentru constituția apostolică Episcopalis communio. Noutatea se percepe deja în tipul de document ales de papa Francisc pentru a propune un nou ordo Synodi. El nu s-a limitat la un motu proprio, ci a propus noua disciplină în cadrul unei constituții apostolice. Paul al VI-lea a instituit cu circumspecție Sinodul Episcopilor, având încredere că deschide episcopatul la grija față de toate Bisericile, imaginată de Lumen gentium 23; papa Francisc asumă drumul lung al Bisericii post-conciliare, ritmată de celebrarea adunărilor sinodale - ordinare, extraordinare, speciale - și cere nu numai să se continue celebrarea Sinodului Episcopilor, inovând regulamentul, ci să introducă Biserica însăși pe un drum sinodal permanent, care are în "Sinodul Episcopilor punctul de convergență al acestui dinamism de ascultare condus la toate nivelurile vieții Bisericii". Aceste aspecte au reieșit deja în discursul cu ocazia celor 50 de ani de la instituirea Sinodului Episcopilor, unde papa a afirmat că "tocmai drumul sinodalității este drumul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la Biserica din al treilea mileniu". Noutatea - și nu numai noutățile, care sunt multe în document - se percepe și în conținuturile documentului: atât în ampla premisă teologică, împărțită în 10 puncte, cât și în normativa canonică, cu cele 27 de articole ale sale. Despre prima a vorbit cardinalul Baldisseri, despre a doua a prezentat monseniorul Fabene. Din partea mea, aș vrea să subliniez cum această noutate își înfige rădăcinile în tradiția vie a Bisericii. Se poate spune foarte bine că această constituție manifestă în mod clar acea "hermeneutică a reformei în continuitatea unicului subiect-Biserică" indicată de Benedict al XVI-lea drept calea care permite trupului eclezial să se mențină fideli față de Duhul, fără a se închide în apărarea trecutului și a formelor sale, fără a se aventura în experimentări fără istorie, ci menținându-se trainici pe urma tradiției vii - și pentru aceasta dinamice - a Bisericii. Sinodul și Conciliul al II-lea din Vatican În constituție se percepe înainte de toate fidelitatea față de Conciliul al II-lea din Vatican. Paul al VI-lea a instituit Sinodul Episcopilor la începutul celei de-a IV-a sesiuni a conciliului, cu intenția de a pune în practică grija episcopilor față de toate Bisericile reieșită în discuția din aulă ca un element care caracterizează slujirea pastorală a episcopilor. Motu proprio Apostolica sollicitudo constituia într-un anumit fel primul pas în direcția unei exercitări împărtășire a îngrijirii pastorale a Bisericii universale. Paul al VI-lea, voind să-i unească pe episcopi cu el în conducerea Bisericii universale, face asta pornind de la modalitatea realizată timp de multe secole, stabilită de Conciliul I din Vatican și reafirmată de Conciliul al II-lea din Vatican: succesorul lui Petru, ca "principiu vizibil și fundamentul perpetuu al tuturor creștinilor și al tuturor preoților" (Pastor aeternus, prolog) îi cheamă pe episcopi să participe la slujirea sa în favoarea Bisericii universale, primind solicitările Conciliului prin instituirea Sinodului Episcopilor ca "organism permanent în ajutorul primatului". De atunci, o bogată perioadă sinodală a permis Bisericii să se interogheze și să se reînnoiască referitor la probleme de importanță vitală pentru drumul lor. Însă de-a lungul drumului a reieșit o limită: era vorba de evenimente "pentru angajați", care cădeau de sus în viața poporului lui Dumnezeu. Constituția Episcopalis communio manifestă intenția de a include pe toți botezații în procesul sinodal: art. 5 despre consultarea poporului lui Dumnezeu constituie o noutate decisivă în această direcție. Noutate care reia și pune în aplicare ceea ce spunea Conciliul cu privire la participarea poporului lui Dumnezeu la funcția profetică a lui Cristos (cf. Lumen gentium 12), prin exercitarea lui sensus fidei al tuturor botezaților. Atenția papei Francisc față de sensus fidei al "sfântului popor credincios al lui Dumnezeu" este cunoscută: este suficient să amintim paragraful amplu din Evangelii gaudium (cf. nr. 119) în această privință. Este cazul de a sublinia aici cum îi pune constituția pe diferiții subiecți care formează trupul eclezial - poporul lui Dumnezeu, corpul episcopilor, papa, principiu de unitate al amândurora - într-o relație armonioasă, care se află la baza procesului sinodal. De fapt, principiul care reglementează etapele acestui proces sunt ascultarea, "în care fiecare are ceva de învățat. Poporul credincios, colegiul episcopal, episcopul de Roma: unul în ascultarea celorlalți; și toți în ascultarea Duhului Sfânt, «Duhul adevărului» (In 14,17), pentru a cunoaște ceea ce El «spune Bisericilor» (Ap 2,7)". Cu privire la Conciliu nu este numai continuitate, ci progres: de fapt, dacă Vatican II a recuperat subiecții și funcțiile lor specifice în Biserică, constituția aplică și traduce în practică eclezială acele indicații, dezvoltând un drum sinodal pe etape, care "începe ascultând poporul lui Dumnezeu"; "continuă ascultându-i pe păstori"; culmină în ascultarea episcopului de Roma, chemat să se pronunțe ca "păstor și învățător al tuturor creștinilor". Aceste pasaje sunt traduse în normă în constituția Episcopalis communio. Sinod și Biserică sunt sinonime Conciliul al II-lea din Vatican este acuzat adesea că a "trădat tradiția", rupând firul care ținea legată Biserica de originile sale. O afirmație de acest gen nu numai că arată că nu cunoaște pasajele traumatice pe care "unicul subiect-Biserica" le-a trăit în timp (ar fi suficient să ne gândim la Reforma gregoriană!), fără a întrerupe prin asta drumul Tradiției vii; nu percepe acea întoarcere la izvoare voită de Conciliu, care s-a menținut fidel nu unui segment - de altfel cel mai recent - al Tradiției, ci a recuperat legătura cu întregul drum al Tradiției vii a Bisericii. Acelea care adesea sunt declarate ca "alegeri de compromis" manifestă în schimb cum Conciliul, Dei verbum religiose audiens, a voit și a știut să situeze toate rezultatele dogmatice din al II-lea mileniu - mai ales cele despre primatul petrin - în cadrul unei ecleziologii dinamice, în care reieșeau elementele scoase în evidență de experiența privilegiată a Părinților Bisericii. În Lumen gentium totul este întoarcere la Sfânta Scriptură și la Părinți. Or, Biserica Părinților era o Biserică sinodală, în care principiul formulat în Fap 15,28 - "Duhul Sfânt și noi am hotărât" - era norma. Conciliile ecumenice, regionale, provinciale, diecezane erau momentele ecleziale prin excelență. Procesele decizionale treceau toate prin adunările sinodale, în care fiecare Biserică era prezentă prin episcop nu în calitate de reprezentant delegat de comunitate, ci ca păstorul în care Biserica se recunoștea, în virtutea unității strânse dintre episcop și Biserică, așa cum spunea Ciprian: "Biserica este în episcop și episcopul este în Biserică" (Ep. 66,8). Dacă ne uităm bine, păstrarea unității Bisericii se datorează practicii sinodale. Trecerea de la mii de comunități la communio Ecclesiarum exprimată în pentarhie depinde în mare parte de stimulentul exercitat de sinoadele celebrate la diferitele niveluri de viață a Bisericii, în care se întărea simțul catolicității. Exprimarea cea mai înaltă a acestei sensibilități sinodale este tocmai articolul despre Biserică: credo unam sanctam catholicam et apostolicam Ecclesiam. Papa Francisc, în discursul său cu ocazia celor 50 de ani ai Sinodului Episcopilor, îl citează pe sfântul Ioan Gură de Aur: "Biserică și sinod sunt sinonime" (Expl. in Ps., 149). Dacă această suprapunere este adevărată, atunci trebuie vorbit despre "Biserică în mod constitutiv sinodală" și despre sinodalitate ca forma obligatorie în care se declină acea communio eclezială. S-ar putea spune, cu un pic de îndrăzneală, că această constituție apostolică Episcopalis communio are ca obiectiv să reglementeze imediat celebrarea adunărilor sinodale, având însă ca orizont o Biserică în întregime sinodală, spre care suntem chemați toți să mergem. Legătura ideală cu Biserica din primele secole, care mergea în mod sinodal, este foarte puternică. Ba chiar, în acest sens, celebrarea Sinodului devine într-un anumit fel imagine și model al Bisericii înseși, care este chemată să-și făurească toată viața sa pe principiul sinodal al ascultării reciproce, la toate nivelurile vieții sale: în Bisericile particulare, la nivelul instanțelor intermediare de sinodalitate - "provincii și regiuni ecleziastice, concilii particulare și în mod special Conferințele Episcopale" -, în Biserica universală. Sinodul și Biserica sinodală Obiecția, cu privire la această alegere, ar putea să fie că exercitarea sinodalității în Biserica din Occident a căzut în nefolosire în al doilea mileniu. Papa Francisc în Evangelii gaudium a spus că despre sinodalitate Biserica are mult de învățat de la Bisericile ortodoxe care au păstrat-o în practica lor eclezială. Dincolo de motivele contingente care au determinat suspendarea acestei practici în Biserica latină, motivația profundă era angajarea de a clarifica prerogativele Suveranului Pontif ca "principiu vizibil și fundament al unității" al întregii Biserici. A fost vorba despre un proces lung și complex. Definițiile Conciliului I din Vatican despre primatul și infailibilitatea papei când vorbește ex cathedra constituie punctul de sosire al acestui proces care, clarificând în sfârșit prerogativele Suveranului Pontif, a permis Conciliului al II-lea din Vatican de a resitua slujirea petrină în cadrul mai amplu al constituției ierarhice a Bisericii, drept conducător al colegiului, care este mereu cum et sub Petro, și în cadrul Bisericii popor al lui Dumnezeu, în slujba căreia este pusă ierarhia Bisericii. A menționa aceste pasaje este fundamental, când vrem să recitim drumul Bisericii în logica Tradiției: fără aceste etape (desigur dureroase, dar rodnice) care au dus la clarificarea funcției petrine, n-ar fi fost posibil să se articuleze unitatea dinamică a procesului sinodal primatul, colegialitatea și sinodalitatea. Constituția Episcopalis communio, primind moștenirea Conciliului al II-lea din Vatican, propune o cale catolică a sinodalității care angajează toată Biserica și toți subiecții în acest proces: poporul lui Dumnezeu, colegiul episcopilor, episcopul de Roma. Noutatea cea mai substanțială se află în acesta din urmă - și primul - subiect eclezial, succesorul lui Petru, care permite să se demareze și să se ducă la efect procesul sinodal. Dacă ne îndreptăm privirea spre primul mileniu, tocmai în lipsa unui punct de unitate împărtășit unanim se află punctul de slăbiciunii al practicii sinodale. Nu întâmplător, această funcție era exercitată de fapt de împărat, cu o invadare a terenului care în Occident va ajunge în investiturile laice, împotriva cărora va reacționa cu putere Reforma gregoriană. Dezvoltarea dogmatică despre primat în al II-lea mileniu redă Bisericii un profil al slujirii petrine care permite o practică a sinodalității ca formă de drum al Bisericii. Capacitatea de a merge pe această cale și de a rămâne fideli față de sinodalitate nu numai ca practică eclezială ci ca mod de a fi Biserică o constituie pe aceasta din urmă ca "stindard înălțat între națiuni", care spune tuturor, înăuntrul și în afara Bisericii, că a merge împreună este calea de mântuire a omenirii, pentru că o conduce spre plinătatea Împărăției lui Dumnezeu, "care nu constă în mâncare și băutură", în putere și în glorie umană, ci este "dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt" (Rom 14,17). Traducere de pr. Mihai Pătrașcu * * * lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |