|
Concluzia capitolului al șaselea din Evanghelia după sfântul Ioan De Enzo Bianchi În duminica a douăzeci și una din timpul de peste an, în anul liturgic B, se citește sfârșitul capitolului al șaselea din Evanghelia lui Ioan și în aceste versete (cf. 6,60-69) ne este pusă în fața izbirea, scandalul pe care cuvintele lui Isus le-au provocat nu numai în rândul mulțimilor iudeilor ci și în rândul discipolilor săi. Această criză în relațiile dintre Isus și comunitatea sa este mărturisită de toate cele patru evanghelii în momentul unui cuvânt decisiv al lui Petru care mărturisea identitatea lui Isus ca Mesia (cf. Mc 8,29 și paralele) și ca trimis de Tatăl ca Fiu. Pentru ce această criză? Deoarece cuvintele lui Isus uneori erau dure și se izbeau și de urechile discipolilor care-l urmau cu afect și atenție dar nu reușeau să accepte, considerând-o o pretenție, că Isus ar fi "coborât din cer" și că în carnea (basar în ebraică, sarx în greacă) unui trup uman fragil și mortal l-ar relata pe Dumnezeul cel viu și adevărat. În discursul său Isus a spus de mai multe ori: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer" (In 6,51; cf. 6,33.38.41-42.58), dar chiar aceia care l-au aclamat ca "marele profet care vine în lume" (cf. In 6,14) și pe care chiar au voit să-l proclame rege (cf. In 6,15), în fața acestor cuvinte se simt scandalizați în credința lor. Profet da, Mesia da, trimis al lui Dumnezeu da, dar coborât din cer și devenit trup, trup oferit (verbul paradídomi) și dăruit până la moartea violentă, trup de mâncat și sânge de băut (cf. In 6,51-56), asta chiar nu: sunt cuvinte care sună ca o pretenție insuportabilă, imposibile de ascultat! Isus, care cunoaște aceste murmurări ale discipolilor, în acest moment nu-i este frică să spună tot adevărul, cu prețul de a provoca o diviziune între ai săi și o abandonare a urmării sale. Am putea spune că îi atacă pe cei care murmură: asta vă scandalizează? Și când îl veți vedea pe Fiul Omului urcând acolo unde era înainte? Adică, atunci când veți fi puși în fața realității Fiului Omului care, prin înălțarea pe cruce, moartea rușinoasă, va urca la Dumnezeu de la care a venit (cf. In 3,14; 8,28; 12,32)? Când va fi manifestată identitatea deplină a celui care a coborât de la Dumnezeu și care s-a urcat la Dumnezeu în omenitatea sa asumată drept condiție trupească, muritoare, "asemănătoare trupului păcatului" (Rom 8,3), atunci scandalul va fi mai mare! Isus face acest atac suferind toată greutatea necredinței, a neînțelegerii din partea celor care de mai mulți ani erau implicați cu El și asidui față de cuvântul său. Cum este posibil acest comportament al lor? Iată pentru ce El nu poate face altceva decât să constate că în realitate nimeni nu poate veni la El dacă Tatăl nu-l atrage, nu-i acordă acest lucru. Este nevoie de acest dar care nu este dat arbitrar de Dumnezeu ci trebuie căutat, trebuie primit ca dar care nu cere niciun merit din partea celui care-l primește. Dar și acest lucru scandalizează persoanele religioase, care pretind mereu ca Dumnezeu să ofere daruri nu numai după dorințele lor ci și după ceea ce au meritat și obținut. Ceea ce este scandalos despre Isus este condiția sa foarte umană, dăruirea sa într-o carne fragilă și într-un trup muritor unor cărni fragile și trupuri muritoare, adică oamenii. Cum este posibil ca Dumnezeu să se ofere într-un om, "fiul lui Iosif" (In 6,42), o creatură umană care poate să fie oferită, trădată, dată în mâna păcătoșilor, așa cum se va întâmpla tocmai din cauza unuia dintre cei doisprezece, Iuda, un slujitor al diavolului (cf. In 6,70)? Aici credința se împiedică în a trebui să primească imaginea unui "Dumnezeu contrar", a unui "trimis divin, un Mesia contrar", care este fragil, sărac, slab și cu care oamenii pot să facă tot ceea ce vor. Este scandalul Întrupării lui Dumnezeu, pătimit de-a lungul secolelor de mulți creștini, de multe Biserici, chiar de islam, iar astăzi și de oamenii religioși care acuză că nu crede în Dumnezeu cel care primește din Evanghelie mesajul scandalos al unui Dumnezeu făcut realmente, cu adevărat om, trup muritor, în Isus din Nazaret. Credința creștină cu ușurință devine docetism, pentru că preferă, ca toate religiile, un Dumnezeu mereu și numai atotputernic, un Dumnezeu care nu poate să devină om, ca noi, în toate în afară de păcat. Pentru aceasta Isus insistă. "Vreți să plecați și voi?", îi întreabă pe cei care au rămas, în realitate puțini. Isus nu se teme, chiar dacă suferă, să rămână singur, deoarece are credință în cuvântul pe care Tatăl i l-a adresat, în promisiunea lui Dumnezeu care nu va dispare. Pot să dispară ceilalți, dar Dumnezeu rămâne fidel! Și astfel Evanghelia înregistrează că unii discipoli, scandalizați de cuvintele și gesturile lui Isus, pleacă: de frică? Din convingeri religioase? În orice caz din lipsă de credință. Aceștia primiseră vocația, îl urmaseră pe Isus eventual cu entuziasm, dar după aceea, necrescând în adeziunea lor la El, s-au împiedicat în neînțelegerea cuvintelor sale. Prin urmare, au luat-o pe un drum de de-vocație, dezmințind drumul parcurs până la a-i întoarce spatele și a pleca. Printre ei este și Iuda, unul dintre cei doisprezece, ales personal ca discipol de către Isus. Cum este posibil? Da, este posibil ca în comunitatea lui Isus, și tot așa în comunitatea creștină, să existe cel care devine un slujitor a diavolului, un discipol al diavolului, așadar nu poate face altceva decât să trădeze. Și când relația de iubire cunoaște trădarea, pentru cel care trădează devine necesar să-l șteargă pe cel iubit, până acolo încât să-l predea pentru ca să fie eliminat. Ceea ce celelalte evanghelii situează la ultima cină, Ioan în mod semnificativ pune aici, în anunțarea Euharistiei, dăruire a vieții lui Isus pentru toți. Uneori mă întreb pentru ce în Biserică nu există curajul de a face să răsune și astăzi această întrebare a lui Isus "vreți să plecați și voi?" și pentru ce se învață mereu succesul, se privește la numărul de credincioși, se fac eforturi tinzând la mărimea comunității creștine și nu la calitatea credinței. Suntem cu adevărat oameni cu puțină credință! În schimb criza, care este mereu eșec, o îndepărtăm cât mai mult posibil, o disimulăm, o reducem la tăcere, pentru ca să nu apară că uneori pierdem, cădem, greșim și în activitățile noastre ecleziale și comunitare, deși sunt conforme cu voința Domnului. De altfel, Isus va folosi imaginea curățării viței pentru a spune că există mlădițe care trebuie tăiate (cf. In 15,2): însă, este determinant ca tăierea să o facă Tatăl, nu noi și nici cel care în comunitatea creștină prezidează sau lucrează acolo ca un muncitor. În sine Evanghelia are forța de a atrage și de a lăsa să cadă: e suficient ca să fie vestită în adevărul său și cu franchețe, fără să fie îndulcită. Da, Evanghelia este cuvânt de viață veșnică, așa cum îi răspunde Petru lui Isus, mărturisind că credința Bisericii este credință în "sfântul lui Dumnezeu", adică o credință care în Isus este Shekinah, prezența lui Dumnezeu. Unde este acum Dumnezeu în această lume? Nu în Sfânta Sfintelor din templul din Ierusalim, ci în omenitatea lui Isus făcută trup și sânge, Fiul lui Dumnezeu. Întrebându-l pe Isus "Doamne, la cine să mergem?", Petru exprimă toată credința discipolilor față de El, toată unicitatea sa de rabbi, profet și Mesia; în același timp, ajunge la adevăratul apogeu al mărturisirii sale de credință: "Noi am crezut și am cunoscut că tu ești sfântul lui Dumnezeu". Petru manifestă o experiență, o cunoaștere datorată faptului de a fi mulți ani cu Isus: El este Sfântul, așa cum l-a definit îngerul în vestirea dusă Mariei ("sfântul care se va naște va fi numit Fiul lui Dumnezeu", Lc 1,35); Isus este părtaș de sfințenia lui Dumnezeu însuși, așadar este Domnul (JHWH), care în Sfintele Scripturi este numit și invocat "sfânt". Și în tradiția lui Ioan care a ajuns în Apocalips, "sfânt" este titlul lui Isus înviat (cf. Ap 3,7). Așa se termină discursul lung și greu al lui Isus despre pâinea vieții. La sfârșit probabil sunt mai multe lucrurile pe care nu reușim să le înțelegem, realitățile pe care nu reușim să le suportăm, față de ceea ce am înțeles și am primit. Probabil că și noi suntem izbiți de aceste cuvinte, eventual nu intelectual, ci în primirea lor până acolo să le trăim esențial, concret și zilnic. Însă dacă, asemenea celor doisprezece, nu plecăm, ci rămânem lângă Isus cu slăbiciunile noastre, care se referă și la credință, și încercăm să perseverăm în urmarea Lui, acest lucru este suficient pentru a primi darul gratuit și a nu-l refuza sau a-l tăgădui. Isus om ca și noi, în care "locuiește toată plinătatea dumnezeirii, trupește" (Col 2,9), însuși Dumnezeu, este cuvântul care ne hrănește, este pâinea vieții pe care o primim în Euharistie, pe drumul nostru spre Împărăție. (După L'Osservatore Romano, 23 august 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |